Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bärsystem 2000 i Hemvärnet
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
Nordman
Jag vet att det varit ett flertal trådar som är liknande detta. Men jag hittar ingen somd en här. Blågul kan låsa, flytta och visa mig rätt om jag har fel på något avseende.

I alla fall.

Bärsystem 2000 med stridsväst till hemvärnet!

Vilka har fått ut och när skall alla vara utrustade?

(Gäller även stridshandskar och hjälm 90 med "nya inlägget")

/Hallqvist HV.gif
Dajo
Insatsplutonerna är väl i princip färdigutrustade med Stridsvästen, stridssäcken, 90-hjälmen osv.

"vanliga" HV förband har börjat tilldelas detta men om det finns något datum när det ska vara klart vet jag inte.

"Min" bataljon kommer att få väst och stridssäck (hjälmen fick vi i våras) i mitten av hösten enligt den info som gått ut från bataljonschefen.

Om någon fått ut bärsäcken vet jag inte riktigt men man kan ju hoppas eftersom befintlig persedelsväska är för liten numera.
Helmersson
QUOTE (Dajo @ Aug 16 2005, 10:01 )
(hjälmen fick vi i våras)

Med nya eller gamla inlägget? Har svårt att tro att Hv får ut nya så pass fort, om man inte är polare med gubbarna på förrådet.
The Swede
QUOTE (Helmersson @ Aug 16 2005, 11:17 )

Med nya eller gamla inlägget? Har svårt att tro att Hv får ut nya så pass fort, om man inte är polare med gubbarna på förrådet.
*

IP inom NSG har fått ut hjälm 90 med nya inredningen.
Den delades ut samtidigt med ak4b, det var väl förra hösten någon gång.

@Dajo

Inom NSG har i princip inga fått SV2K ännu så att säga att IP i princip är färdigutrustade är en sanning med modifikation.
En liten fågel har dock viskat i mitt öra att det kan hända något under hösten.

The Swede pansar2.png
*Numera civilist på heltid*
Dajo
QUOTE (Helmersson @ Aug 16 2005, 10:17 )

*

Nya inredningen eftersom gamla inte längre får delas ut.

Hela bataljonen har nu nya hjälmen sedan i April.
Dajo
QUOTE (The Swede @ Aug 16 2005, 10:21 )
@Dajo

Inom NSG har i princip inga fått SV2K ännu så att säga att IP i princip är färdigutrustade är en sanning med modifikation.
En liten fågel har dock viskat i mitt öra att det kan hända något under hösten.

*

Jag vet att några IP ännu inte fått västen men dom flesta har det.
Vad jag har hört är att dom till HV beställda stridsvästarna nu är levererade och nu är det "bara" logistiska arbetsuppgifter kvar innan stridsvästen finns i var mans hand.
På hemvärnsspråk borde det innebära senast till våren men man vet ju aldrig...
marcuzt
"min" IP har inte fått varken väst eller säck än, därav att man ibland har inte reglementerad utrustning...
Men ifall inte FM förser mig med utrustning som behövs så gör jag det biggrin.gif
Nordman
Jag hade dessa funderinger eftersom på vårt förråd så har de den nya mtrl som skall delas ut. Men Den delas inte ut eftersom de inte kan dela ut till alla direkt. Det skulle ju bli orättvist om någon skulle få före den andre.

/ Hallqvist HV.gif
Hornet
Insats komapiet i Kalmar har Hjälm90 med inredning 2000 men änu inte bärsystemet tyvär vill ha vesten fort som f__n
SISU
Hela HV i Halland har fått ut hjälm 90 med nya inredningen .
HV Insats kompaniet i Halland hämtar ut hela BS2 nästa månad ! fun_icon_nana.gif
QM_Hv
Enligt Hk skall system 2000 vara utdelat före 1 jan 2006 (men det kan jag aldrig tro) dry.gif
Dajo
QUOTE (QM_Hv @ Aug 16 2005, 12:53 )
Enligt Hk skall system 2000 vara utdelat före 1 jan 2006 (men det kan jag aldrig tro) dry.gif
*

Inte så orimligt då ett tillräckligt antal för att alla ska få nytillverkats på beställning av HV och som nu har levererats.
Har man prylar i ett förråd och man inte klarar att distribuera det på ett halvår så ska man nog ställa sin plats till förfogande.

Så jag tror nog att jag har min väst och säck om 2 månader som utlovat.
Skuggan
vad jag vet så har IP i skaraborgsgruppen inte fått något av bärsystem 2000 än, dock hjälm 90 med den nya inredningen.
vanliga HV i skaraborgsgruppen har blivit lovade stridsvästen och bärsystem 2000 till hösten 2006 (om allt går som planerat, enl en förrådsgubbe), Hjälm 90 med nya inredningen håller på att delas ut nu.
rhdf
QUOTE (Nordman @ Aug 16 2005, 12:01 )
Jag hade dessa funderinger eftersom på vårt förråd så har de den nya mtrl som skall delas ut. Men Den delas inte ut eftersom de inte kan dela ut till alla direkt.  Det skulle ju bli orättvist om någon skulle få före den andre.

/ Hallqvist HV.gif
*

en sanning med modifikation
2:a Insats har fått ut västen, samt PC+stfC i de övriga IP inom livgrenadjärgruppen

i övrigt så har vi fått ut stridssäck, bärsäck, hjälm 90 inr -02 samt stridshandske + lite mer lull-lull ( lånkalsong + tumvante)
FkN
Inom IK Stockholm så har två plutoner fått sv2k, två inte...

H90inr02 är standard på förråden i sthlms-län.
SISU
Jag tycker att det är shysstas inom en komp att man väntar tills hela komp får ut ..
Eller är jag helt ute o cyklar !?
amfvrak
Personligen tycker jag att om man har utr. på förrådet, så skall man dela ut den. Oavsett om jag får den sist eller först. Får inga hard feelings för det.

Edit: Som jag har förstått har varken Bärsystem 2000 eller SV2000 delats ut till någon på IK i Västmanland. Nån som sitter inne på förstahands info som kan säga säkert hur det är?
Dajo
QUOTE (amfvrak @ Aug 16 2005, 20:47 )
Personligen tycker jag att om man har utr. på förrådet, så skall man dela ut den. Oavsett om jag får den sist eller först. Får inga hard feelings för det.

Edit: Som jag har förstått har varken Bärsystem 2000 eller SV2000 delats ut till någon på IK i Västmanland. Nån som sitter inne på förstahands info som kan säga säkert hur det är?
*

Håller med... Att den andra plutonen fått västen innebär att jag kommit ett steg närmare att få byta bort stridsbältet själv.

Ett bra sätt om det är praktiskt genomförbart är att dela ut västen till dom som kommer till övningarna i första hand. Då hamnar utrustnignen där den används mest och utgör en "belöning" för dom som engagerar sig vilket är mycket viktigt. Dvs sista momentet på en övning är att dela ut ny utrustning och den som inte är med får vänta till nästa gång.
Dom som inte är med på övnignarna bör få västen och övrig utrustning efterhand som den finns tillgänglig på förråden.

I det här fallet kommer dock prylarna att komma mer eller mindre i klump under hösten så det ska räcka till alla. Dom västar och säckar man delat ut hittills har varit sådant man kunnar frigöra från GU-förbanden och liknade.
Därav den sporadiska tillgången.
SBP
Hjälm90 med inr02 har delats ut till hela bataljon i samband med vapenbytet.

Enligt Hk skall system 2000 vara utdelat före 1 jan 2006 (men det kan jag aldrig tro)

Tror som sagt inte på sådant förrän jag har prylarna i näven.

Numera tillhör vi SSG 7.gif (som väl kommer att bli SG så vi slipper förväxlingar biggrin.gif ) och därifrån har man inte hört mycket. Vet mer nästa vecka. Är också av uppfattning att finns det så dela ut, då sänder man ju ut signalen "att snart så...".

Vi som gick högvakt i våras fick ut stridssäcken och bärsäcken, men det var stenkoll på att samtliga blev inlämnade samma natt vi landade i Skåne igen. dry.gif
NisseNord
Det blir ju lite svårt med likformigheten ifall bara några får ny utrustning
SBP
Det landar väl inte 2 saker åt gången på förråden? Dom får väl en och annan pall per gång... Borde räcka till iaf en pluton åt gången...

Likformigt är det väl sällan ändå. Se bara på vilka olika huvudbonader det används; basker, M90 eller M59 kepa....
The Swede
Tog bort ett totalt ovidkommande inlägg samt de två svar som hunnit skrivas till det inlägget.

The Swede
BLÅGUL
NisseNord
Klarar de av att dela ut till en hel pluton så ja kanske... Oftast så finns det väll några ex av utrustningen på förådet, för grundutbildningsförbanden. Det jag kan motsätta mig då är att tex börja dela ut västen till de 10 första verkar dumt.

Visst är det lite si och så med likformigheten, men man behöver ju inte aktivt stöda olikformighet bara för det. smile.gif Det beror ju lite på vad det rör sig om också, ifall folk som gillar att bära baskern på huvudet får ut den före de andra så har de ändå kvar fältmössan, men stridsselen måste man ju lämna in.
SBP
Sen handlar ju detta iofs om fältpryttlar så jag ser iofs inte det behovet av likformighet. Då är det fältmässighet det handlar om. camo.gif

Nu har ju "mitt" förråd inte några GU-soldater att serva så... Man hoppas ju isf att dom får ordentliga leveranser, när väl FMLOGs lastbilar hittar fram... eller hur nu transporterna körs.
Bisam
IP 612:e har fått ut all ny matriel utom ryggsäck 2000 och det nya hjälmunderlaget...
106
QUOTE (Bisam @ Aug 19 2005, 09:15 )
nya hjälmunderlaget...
*

Va, finns det en ny balaklava?
simon
QUOTE (106 @ Aug 19 2005, 20:12 )
QUOTE (Bisam @ Aug 19 2005, 09:15 )
nya hjälmunderlaget...
*

Va, finns det en ny balaklava?
*

Jag är rätt säker på att Bisam syftar på den nya hjälminredningen... ;)
Tokmeken
3:e IP har bara fått stridssäck o rödpunkt, väntar på resten. på vissa håll får man nya hjälmen o underkläder vid introt också
Huf Nsky F4
Vi uppe här i Jämtland, har alla som tillhör insatsplutonerna fått ut hela bärsystem 2000+stridshandskarna, Nya hjälminredningen till hjälm 90, knäppetältet, Jägarköket, kroppsskydd 90 osv...

m v h Markus camo.gif
106
QUOTE (Huf Nsky F4 @ Aug 19 2005, 22:04 )
Vi uppe här i Jämtland, har alla som tillhör insatsplutonerna fått ut hela bärsystem 2000...
*

Även 100LK?
Boston
QUOTE (Tokmeken @ Aug 19 2005, 20:06 )
3:e IP har bara fått stridssäck o rödpunkt, väntar på resten. på vissa håll får man nya hjälmen o underkläder vid introt oxå
*

Måste ju komentera detta, eftersom många är så hemliga här på forumet, så ger det inte så mycket information om var och vilka det handlar om när det bara står 3:e IP.
Jag tycker det är intresant att få veta hur det går i hela landet med denna tilldelning av utrustning, det blir då mycket mer informativt om det står MD och Md-grp.

Mvh Gnäll Pelle camo.gif
RiP
Hej!
I Insatskomp Västernorrlandsgrp så har vi fått följande

Väst, Stridssäck, Trosspackning 70l., 70LK, Sovsäck, stora vattenflaskan m. fodral, Jägarkök, stridshandske...?, ny hjälm med ny insida...Å BASKER!! Perfekt att ha i skogen...(ironisk) gasmask.gif

RiP, Sundsvalls Insats
FkN
QUOTE (Huf Nsky F4 @ Aug 19 2005, 23:04 )
Vi uppe här i Jämtland, har alla som tillhör insatsplutonerna fått ut hela bärsystem 2000+stridshandskarna, Nya hjälminredningen till hjälm 90, knäppetältet, Jägarköket, kroppsskydd 90 osv...

m v h Markus camo.gif
*

Hmmm kan det ha något samband med att Östersunds garnison läggs ner?
RiP
QUOTE (RiP @ Aug 20 2005, 12:00 )
Hej!
I Insatskomp Västernorrlandsgrp så har vi fått följande

Väst, Stridssäck, Trosspackning 70l., 70LK, Sovsäck, stora vattenflaskan m. fodral, Jägarkök, stridshandske...?, ny hjälm med ny insida...Å BASKER!! Perfekt att ha i skogen...(ironisk) gasmask.gif

RiP, Sundsvalls Insats
*

Glömde bort AK4b, vilken vi naturligtvis oxå fått. I övrigt så har jag bara hört vad som komma skall å det är väl som det brukar vara i HV, man vet att man ska få grunkorna när man har dom i handen...!
RiP
Skulle nästan kunna tro att tom vi i Klyk- och Ångerlandet tilldelas manna från ovan på grund ut av vissa somliga garnisoner läggs ner.
Spade och Knäppis har vi oxå fått...tack för det.

RiP
Tigern
Vad tror ni?

Jag ansökte till HV i böran av juni, kommer förmodligen skriva kontrakt i höst om allt går enligt planerna.

Är det troligt att man som nyinrykt får ut BS 2000, SV 2000, stridshandskar och hjälm 90 med "nya inlägget"?

Är det nån som vet om det är meningen att hela HV ska utrustas med dessa system eller om det bara är IP?

Kommer att gå med i ett vanligt HV-kompani, men siktar på att gå med i IP så småning om.
Kimster
Om systemet finns på ditt blivande HVkomp får du det, annars får du det inte förrän resten får det. Anledning är att det måste finnas en skriftlig order på att förrådet får dela ut persedlar, framförallt nyare prylar.

Målet är att HELA HV ska tilldelas bärsystemet. Dock är det oftast IP som får först.
bushman
i bohusländal har vissa ip fått mtrl än så länge, om inte alla tom.
resten skall få under hösten.
det var enl PC bara lite logistiska problem som skulle lösas.

dvs att det blir huggsexa bland personal som har kontakter på förrådet.
gissar att det kommer att finns för lite fickor och att en liten klick kommer att ha fickor i överflöd på sina västar.

fick ak4 b, nya hjälm 90/2000 samt ett brunt sadelskydd i våras.

hoppas dock att det blir lite uppstyrning nu när vi skall tillhöra PB 9 i skövde.
annars blir det väl som vanligt, kokgrp blir utrustad först av alla.

kollen har vart så där på hur mtrl hanteras.
och viss ny mtrl har används som någon slags belöning, för att man kokat gott kaffe eller sålt mest bingolotter.

kanske ändras efter 050901 då vi tydligen skall börja ledas av militärer......
Serg Landgren
@RiP: Menar du att ni fått ut Stridsväst 2000, Stridssäck 2000, Bärsäck 2000 och Ryggsäck 70L? dribble.gif
Doggydriver
Insatspluton inom Gävleborgsgruppen. Stridssäck och bärsäck 2000, 90-hjälm med gamla inredningen, Ak4B, fältflaskan och skyddsmaskväskan till stridsvästen, men ingen väst än. Javisst ja, fick ut något brunt att ha på cykelsadeln också ;)

RYGGsäck till trossen, stridsväst samt sovsäck och knäppe skulle vara imponerande, då kanske jag skulle trivas om nätterna i skogen igen ;)
Huf Nsky F4
Toll!!!det är bara att flytta upp till Jämtland igen!!
För jag vet ju att du har tillhört F4 4:e Säkförbandskompiant med jestju som kompanichef.

Vi här uppe behöver fler som förstår att hundtjänsten är är viktig. Många inom hemvärnet förstår inte det än. Men förhoppningsvis så kommer hundtjänsten att förbättras här uppe också..Vi försöker få med Thomas Johansson med i hemvärnet som Hundtjänstbefäl men han vill inte p.g.a olika orsaker.. camo.gif
SBP
QUOTE (QM_Hv @ Aug 16 2005, 13:53 )
*

Skulle vara kul om det fanns källa på det? Printat på papper som man kan visa för en batchef som påstår att det kommer att delas ut FRÅN 1/1 2006... Blir så trött på "händerna i fickorna mentaliteten".
Fick en förklaring i stil med "dom som fått ut har fjäskat och dragit i alla kontakter dom kan..." Verkar som alldeles för många är duktiga på det isf...
Boston
QUOTE (SBP @ Aug 26 2005, 06:46 )
Skulle vara kul om det fanns källa på det? Printat på papper som man kan visa för en batchef som påstår att det kommer att delas ut FRÅN 1/1 2006... Blir så trött på "händerna i fickorna mentaliteten".
Fick en förklaring i stil med "dom som fått ut har fjäskat och dragit i alla kontakter dom kan..." Verkar som alldeles för många är duktiga på det isf...
*

nedan är utdra från dokument: Sammanfattning av krigsorganisationsarbete orgår 06 samt anvisningar för orgår 07.

För stridsväst, bärsäck och stridssäck gäller den tidigare leveransplanen.
HKV direktiv och inriktning till FMLOG var inför orgår 05:

M 7390-307111 Stridsväst, tilldelas Hvinsatsplutoner från är 2005 och övriga från år 2006-07.
M 7085-107010 Bärsäck 2000, tilldelas Hvinsatsplutoner från är 2004 och övriga från 2005-06
M 7085-105010 Stridssäck 2000, tilldelas Hvinsatsplutoner från är 2004 och öv-riga 2005-06 (Persedelpåse M 7081-290000 tas bort)

det står övrigt om detta:

Personlig materiel
I samverkan med FMLOG har enhetliga utrustningslistor skapats. ( Skrivelse FMLOG 2004-10-28 bet. 14 500: 805 713.)
Handläggaren inom FMLOG har dock under punkten övrigt skrivit att materielen i första hand skall vara begagnad. Av detta kan man tro att hemvärnet särbehand-las negativt. Sanningen är att även GU erhåller begagnad materiel, ny materiel är enbart förbehållet utlandsstyrkan.

Leveransen av hjälm 90 pågår, om än för långsamt. Resp. MD-grp skall kontakta den Förs E som stödjer gruppen så att behovet och tillgången av hjälm 90 klar-läggs. Ett aktivt agerande behövs från båda parter.

var detta dokument finns i sin helhet som pdf vet jag inte, har inte ansträng mig heller då jag har det i lösa doc och xls filer..

Mvh Per
SBP
QUOTE (Boston @ Aug 26 2005, 08:32 )
QUOTE (SBP @ Aug 26 2005, 06:46 )
*

nedan är utdra från dokument: Sammanfattning av krigsorganisationsarbete orgår 06 samt anvisningar för orgår 07.

För stridsväst, bärsäck och stridssäck gäller den tidigare leveransplanen.
HKV direktiv och inriktning till FMLOG var inför orgår 05:

M 7390-307111 Stridsväst, tilldelas Hvinsatsplutoner från är 2005 och övriga från år 2006-07.
M 7085-107010 Bärsäck 2000, tilldelas Hvinsatsplutoner från är 2004 och övriga från 2005-06
M 7085-105010 Stridssäck 2000, tilldelas Hvinsatsplutoner från är 2004 och öv-riga 2005-06 (Persedelpåse M 7081-290000 tas bort)

det står övrigt om detta:

Personlig materiel
I samverkan med FMLOG har enhetliga utrustningslistor skapats. ( Skrivelse FMLOG 2004-10-28 bet. 14 500: 805 713.)
Handläggaren inom FMLOG har dock under punkten övrigt skrivit att materielen i första hand skall vara begagnad. Av detta kan man tro att hemvärnet särbehand-las negativt. Sanningen är att även GU erhåller begagnad materiel, ny materiel är enbart förbehållet utlandsstyrkan.

Leveransen av hjälm 90 pågår, om än för långsamt. Resp. MD-grp skall kontakta den Förs E som stödjer gruppen så att behovet och tillgången av hjälm 90 klar-läggs. Ett aktivt agerande behövs från båda parter.

var detta dokument finns i sin helhet som pdf vet jag inte, har inte ansträng mig heller då jag har det i lösa doc och xls filer..

Mvh Per
*

Tack!! Då har man kött på benen...
Flamdämpare
Materialtilldelningen inom Hemvärnet känns ibland som följande dialog i The Platoon:

CRAWFORD:
What's O'Neill have a nose up the lieutenant's ass already, how come we always get fuckin ambush??

FRANCIS:
Politics, man, politics. We always getting fucked around here.

smile.gif
RaVeN
IP västerbotten har fått ut:
Bärsystem 2000
m.m (Demesta dock ej nya hjälm inred.)
Fk Satan
QUOTE (RaVeN @ Aug 27 2005, 22:58 )
Bärsystem 2000
*

IP-Västerbotten kommer att vid IK-övn nu i höst att få ännu mer smått och gott när det gäller utrustning. Dock inte i samma mängd som förra gången... Men kanske vätskesystem, sovsäck2000... vem vet vad FMLOG-tomten kommer med denna gång ;)

Tyvärr blir årets IK-övn en ganska tråkig historia banghead.gif men IK-övn som kommer till våren kommer att bli en riktig höjdpunkt clap.gif så planera inte in så mkt aktivitet i mars månad.... vissel.gif
BUCK
Sovsäck 2000 tackar man inte nej till biggrin.gif
Tyvärr blir årets IK-övn en ganska tråkig historia  banghead.gif

Utveckla gärna salute.gif
RaVeN
QUOTE (Fk Satan @ Aug 27 2005, 23:29 )
QUOTE (RaVeN @ Aug 27 2005, 22:58 )
Bärsystem 2000
*

IP-Västerbotten kommer att vid IK-övn nu i höst att få ännu mer smått och gott när det gäller utrustning. Dock inte i samma mängd som förra gången... Men kanske vätskesystem, sovsäck2000... vem vet vad FMLOG-tomten kommer med denna gång ;)

Tyvärr blir årets IK-övn en ganska tråkig historia banghead.gif men IK-övn som kommer till våren kommer att bli en riktig höjdpunkt clap.gif så planera inte in så mkt aktivitet i mars månad.... vissel.gif
*

biggrin.gif Nya prylar e aldrig fel. Frågan e bara vart man ska rymma allt unsure.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.