Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 12/70 batteriet på Landsort (Öja)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Kasunen
Pages: 1, 2
Probos
Är nyfiken på hur 12/70-batteriet Landsort är uppbyggt? Att lokalisera de tre pjäserna är inte speciellt svårt, de ligger på östra sidan av Öja, men var finns e-platser,reserv e-platser m.m, andra intressanta funktioner? Varifrån skulle personalen skeppas ut? Om det finns någon insatt på detta forum som kan dela med sig så är jag tacksam, framför allt vore intressant att få veta detta innan det rivs. Har ni bilder så lägg gärna ut dem, speciellt interiörbilder som verkar vara extremt sällsynta.
Mike Lima
QUOTE (Probos @ Aug 16 2005, 00:22 )
Är nyfiken på hur 12/70-batteriet Landsort är uppbyggt? Att lokalisera de tre pjäserna är inte speciellt svårt, de ligger på östra sidan av Öja, men var finns e-platser,reserv e-platser m.m, andra intressanta funktioner? Varifrån skulle personalen skeppas ut?  Om det finns någon insatt på detta forum som kan dela med sig så är jag tacksam, framför allt vore intressant att få veta detta innan det rivs. Har ni bilder så lägg gärna ut dem, speciellt interiörbilder som verkar vara extremt sällsynta.
*

Jodå allt kan avslöjas/idiot
Bliss
QUOTE (Mike Lima @ Aug 16 2005, 18:35 )
*

Vad menar du egentligen med detta?

KA is no more...... R.I.P.

Pjäsplatserna rensas ut och plomberas, förutom ett fåtal som får leva vidare som museum, de är avhemligade hela bunten.
simon
Hur var det tänkt att få ut personal till de olika KA-batterierna vid mobilisering/beredskap, och hur organiserades det? Fanns det värnpliktsbefattningar som var rena båttransportutbildningarna?

(Undanber mig svar såsom "Med båt" osv. jag är inte helt bakom flötet.)
The Swede
*

SoldF forum regler §7:

Du skall behandla andra med respekt

Du får härmed en varning och uppmanas att noga läsa igenom forumets regler samt FAQ.

The Swede
BLÅGUL
jonte72
Det finns delar av 12/70 batterierna som är hemliga - bla för att samma konstuktion används på en del skarpa övriga anläggningar inom FM.......
Bliss
QUOTE (jonte72 @ Aug 16 2005, 20:03 )
Det finns delar av 12/70 batterierna som är hemliga - bla för att samma konstuktion används på en del skarpa övriga anläggningar inom FM.......
*

Det är taget. salute.gif

Mitt svar var slarvigt formulerat, jag hade Probos frågor i åtanke, och de handlade ju mer om placering av olika e-platser och dylikt.
Probos
QUOTE (Bliss @ Aug 16 2005, 21:33 )
QUOTE (jonte72 @ Aug 16 2005, 20:03 )
*

Det är taget. salute.gif

Mitt svar var slarvigt formulerat, jag hade Probos frågor i åtanke, och de handlade ju mer om placering av olika e-platser och dylikt.
*

Ok, om allt fortfarande anses vara hemligt ska förstås inget diskuteras. Är bara nyfiken hur det är uppbyggt. Får väl helt enkelt leta efter betongförseglingarna om några år :(

Om jag omformulerar frågan, hur var 12/70 batteriet på Söderarm uppbyggt m.a.p. e-platser m.m, detta är väl knappast hemligt längre då allt är rivet. (enda syftet med en hemlig stämpel skulle väl vara att hindra medborgarna att få insikt om vad som skrotas).
A2Keltainen
QUOTE (Probos @ Aug 16 2005, 23:40 )
enda syftet med en hemlig stämpel skulle väl vara att hindra medborgarna att få insikt om vad som skrotas).

De norska 12/70-forten är väl ännu inte nedlagda, utan istället placerade i reservstatus/malpåse. Jag kan därför tänka mig att norrmännen vill att man håller lite tyst om vissa detaljer i forten.
Nordman
QUOTE (The Swede @ Aug 16 2005, 18:58 )

*

SoldF forum regler §7:

The Swede
BLÅGUL
*

Jag tyckte det var rätt roligt först när jag läste det. Eftersom de flesta avslutar med snedstreck och deras namn eller alias. Precis som mig. Jag tyckte det var roligt eftersom han skrev idiot.
Jag anser att han ska få en liten bestraffning. Grr! bong.gif (klart)

/ Hallqvist HV.gif
The Swede
QUOTE (A2Keltainen @ Aug 17 2005, 00:13 )
enda syftet med en hemlig stämpel skulle väl vara att hindra medborgarna att få insikt om vad som skrotas).

De norska 12/70-forten är väl ännu inte nedlagda, utan istället placerade i reservstatus/malpåse. Jag kan därför tänka mig att norrmännen vill att man håller lite tyst om vissa detaljer i forten.
*

Vi har väl på inga sätt någon tystnadsplikt gentemot norrmännen?
Om anläggningarna i Sverige däremot fortfarande berörs av tystnadsplikten skall det inte diskuteras på detta forum.

The Swede pansar2.png
A2Keltainen
QUOTE (The Swede @ Aug 17 2005, 13:40 )

Är du säker på det? Om Sverige hade köpt kustartillerifortsteknik från Norge, skulle du då vilja att Norge avslöjade intima detaljer, som exempelvis alla fortifikatoriska detaljuppgifter, om de svenska kustforten? Jag tycker att det låter långt ifrån orimligt att ha överenskommelser om sekretess i sådana här sammanhang.
The Swede
QUOTE (A2Keltainen @ Aug 17 2005, 21:01 )
QUOTE (The Swede @ Aug 17 2005, 13:40 )

Är du säker på det? Om Sverige hade köpt kustartillerifortsteknik från Norge, skulle du då vilja att Norge avslöjade intima detaljer, som exempelvis alla fortifikatoriska detaljuppgifter, om de svenska kustforten? Jag tycker att det låter långt ifrån orimligt att ha överenskommelser om sekretess i sådana här sammanhang.
*

Det är möjligt att industrin har sekretess men den enskilde medborgaren kan inte vara belagd med tystnadsplikt.
lanrezac
QUOTE (Probos @ Aug 16 2005, 00:22 )
Är nyfiken på hur 12/70-batteriet Landsort är uppbyggt? Att lokalisera de tre pjäserna är inte speciellt svårt, de ligger på östra sidan av Öja, men var finns e-platser,reserv e-platser m.m, andra intressanta funktioner? Varifrån skulle personalen skeppas ut?  Om det finns någon insatt på detta forum som kan dela med sig så är jag tacksam, framför allt vore intressant att få veta detta innan det rivs. Har ni bilder så lägg gärna ut dem, speciellt interiörbilder som verkar vara extremt sällsynta.
*

Kommer inte ihåg var S-platsen låg exakt men den låg på södra delen av ön, ev syd 1 pjäs. Det är bara att gå vägen över ön alla* delarna låg öst om vägen, så det är bara att kolla sidovägarna. Landsort är speciellt eftersom Den andra 724an (eldledningen) inte var nersprängd utan fanns ovan jord i en byggnad som såg ut som ett ammunitionsförråd i betong., *den låg väst om vägen nära norra hamnen. En LvTropp 40/48 725 låg i gamla batteriet på sydspetsen och jag gissar att även Grk värnen låg där.

Utskeppningen skedde från Ankaruddens brygga på Torö (dit det går att åka SL-buss och vidare ut med vaxholmsbåt)

Hur var det tänkt att få ut personal till de olika KA-batterierna vid mobilisering/beredskap, och hur organiserades det? Fanns det värnpliktsbefattningar som var rena båttransportutbildningarna?

Ja dom Vpl utbildades vid Minbataljon och var GB? och PB/Båt (menig-befattningarna var däcksman och maskinman) där PB båt var inriktad på 200 båt/MABS och liknande. Krigsplaceringarna normalt var i sjötransportenheterna To/Plut ingående i tex Trossbatterier. Tilldelningen av båtar berodde på det geografiska läget, men det var i allmänhet inte speciellt gott om dom. En Spärrbatt kunde kanske ha en liten transportkutter/slup och ett civilt fartyg exv "sandpråmen Elsa"

Mob transporterna minns jag inte exakt hur dom var organiserade men en kvalificerad gissning är att en hel del transporter för mobdygnet var kontrakterade redan i fred (typ Vaxholmsbolaget).

edit: sär skrivning
A2Keltainen
QUOTE (The Swede @ Aug 17 2005, 21:10 )
Det är möjligt att industrin har sekretess men den enskilde medborgaren kan inte vara belagd med tystnadsplikt.

Är det helt omöjligt att norrmännen har en överenskommelse med svenska försvaret om att svenska försvaret inte ska avslöja 12/70-fortens hemligheter så längde de är i bruk i Norge? Det finns ju liknande överenskommelser inom underrättelsevärlden, där ena sidan skulle kunna tänka sig att avslöja ett samarbete mellan två länder, men väljer att inte göra det då den andra sidan inte vill det.
The Swede
QUOTE (A2Keltainen @ Aug 18 2005, 08:05 )
QUOTE (The Swede @ Aug 17 2005, 21:10 )

Är det helt omöjligt att norrmännen har en överenskommelse med svenska försvaret om att svenska försvaret inte ska avslöja 12/70-fortens hemligheter så längde de är i bruk i Norge? Det finns ju liknande överenskommelser inom underrättelsevärlden, där ena sidan skulle kunna tänka sig att avslöja ett samarbete mellan två länder, men väljer att inte göra det då den andra sidan inte vill det.
*

Visst är det kanske möjligt men jag kan fortfarande inte förstå hur detta skulle apliceras på en enskild medborgare som inte har någon koppling till försvaret.
Det är en sak om man under sin tjänstgöring fått del av hemlig uppgift och en annan sak om man som enskild civilperson berättar sånt som man sett efter ett besök vid en nerlagd, bortforslad anläggning.
KD803
Ok, om allt fortfarande anses vara hemligt ska förstås inget diskuteras. Är bara nyfiken hur det är uppbyggt. Får väl helt enkelt leta efter betongförseglingarna om några år :(
*

Det finns hopp. Följande är saxat från Fort&Bunker-forumet:

Jag mailade riksantikvarieämbetet för någon vecka sen, angåenda Landsort.

Fick detta svar:

Hej
Batteriet har varit föreslaget i alla de utredningar om bevarande som gjorts sedan tidigt 1990-tal. Hur det går är inte avgjort ännu, men det kan konstateras ett bevarande är förenat med flera problem. Ett 12/70-batteri är en komplex anläggning som drar stora driftskostnader. Ingen vet idag när gällande sekretess kan hävas eftersom tekniken har exporterats utomlands och där ännu är operativ. Den dag batteriet utan hinder kan visas som museianläggning kommer det att vara förenat med mycket stora kostnader att åstadkomma godkända nödutrymningsvägar och acceptabel tillgänglighet. Svaret på din fråga är dock att det hela tiden varit vår ambition att byggnadsminnesförklara batteriet.

Med vänlig hälsning
xxxxx xxxxx

xxxxx xxxxx
Avdelningsdirektör

Riksantikvarieämbetet
Box 5405
114 84 STOCKHOLM

Tog bort namnet på avdelningsdirektören. PUL osv.

Det verkar som om det finns ett visst hopp om att batteriet kan komma att bevaras även om det inledningsvis inte kommer att vara öppet för allmänheten.
CBRN-fåne
En enskild person kan berätta vad han/hon vill så länge
det inte finns något avtal undertecknat om att han/hon
inte får berätta vad det nu kan vara som de får reda på.
Vissa tjänster lyder under sekretesslagen, tex. hos polisen
och i sjukvården. Då får man skriva under en sekretess-
förbindelse det första man gör. Samma sak gäller om
man jobbar med skyddsklassade saker, t.ex. på FOI eller
om man haren känslig tjänst inom försvarsmakten. Har
man inte skrivit under en sådan får man berätta vad man
vill för vem man vill (även om det självklart kan vara väldigt
olämpligt). Tyvärr slarvas det oerhört med detta. Folk förväntas
hålla tyst utan att de har blivit informerade om detta.
Man blir visad en kul sak av en ivrig officer som sedan
säger att man inte får berätta detta för någon.

Vad som sedan är skyddsklassat (vi har gått från H och KH
till TS, S, SR, SC ganska nyligen) är en helt annan historia.
Lagen är oerhört luddig i frågan. Det är i princip upp till den enskilde
handläggaren. Jag bestämmer om mina arbetspapper od
ska vara hemliga. Man kan skyddsklassa hela objekt, delar
av objekt eller bara ritningarna.
Probos
QUOTE (BJE @ Aug 18 2005, 09:25 )
*

Det finns hopp. Följande är saxat från Fort&Bunker-forumet:

Fick detta svar:

Hej
Batteriet har varit föreslaget i alla de utredningar om bevarande som gjorts sedan tidigt 1990-tal. Hur det går är inte avgjort ännu, men det kan konstateras ett bevarande är förenat med flera problem. Ett 12/70-batteri är en komplex anläggning som drar stora driftskostnader. Ingen vet idag när gällande sekretess kan hävas eftersom tekniken har exporterats utomlands och där ännu är operativ. Den dag batteriet utan hinder kan visas som museianläggning kommer det att vara förenat med mycket stora kostnader att åstadkomma godkända nödutrymningsvägar och acceptabel tillgänglighet. Svaret på din fråga är dock att det hela tiden varit vår ambition att byggnadsminnesförklara batteriet.

Med vänlig hälsning
xxxxx xxxxx

xxxxx xxxxx
Avdelningsdirektör

Riksantikvarieämbetet
Box 5405
114 84 STOCKHOLM

Det verkar som om det finns ett visst hopp om att batteriet kan komma att bevaras även om det inledningsvis inte kommer att vara öppet för allmänheten.
*

Det var intressant information, hoppas det verkligen bevaras. Om man läser lite mellan raderna anar jag att han tycker att det verkar lite om ständigt. Egentligen behöver man kanske inte bevara alla pjäser, det räcker kanske med den södraste + s-plats. Då finns de väsentliga delarna av ERSTA-systemet bevarade samt att de ligger närmast Landsort ur turistsynpunkt.
lanrezac
QUOTE (BJE @ Aug 18 2005, 08:25 )

Fick detta svar:

Hej

Med vänlig hälsning
xxxxx xxxxx

xxxxx xxxxx
Avdelningsdirektör

Riksantikvarieämbetet
Box 5405
114 84 STOCKHOLM

*

Det innebär INTE att allting i batteriet är hemligt för det utan det som är hemligt är väl systemprestanda för tex radarn i 724an. Antalet toaletter i första pjäs är knappast hemligt inte heller faktumet att det finns en gassluss eller två elverk är någon hemlighet. Var dom olika anläggningsdelarna ligger på LO är definitivt INTE hemligt.

6 § Förbud att röja eller utnyttja sekretessbelagd uppgift gäller för myndighet där uppgiften är sekretessbelagd samt för person som på grund av anställning eller uppdrag hos myndigheten, på grund av tjänsteplikt eller på annan liknande grund för det allmännas räkning deltar eller har deltagit i myndighetens verksamhet och därvid har fått kännedom om uppgiften.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19800100.HTM
KD803
QUOTE (lanrezac @ Aug 18 2005, 10:13 )
Det innebär INTE att allting i batteriet är hemligt för det utan det som är hemligt är väl systemprestanda för tex radarn i 724an. Antalet toaletter i första pjäs är knappast hemligt inte heller faktumet att det finns en gassluss eller två elverk är någon hemlighet. Var dom olika anläggningsdelarna ligger på LO är definitivt INTE hemligt.
*

Det jag tänkte på var mer kostnaden för att göra batteriet tillgängligt för allmänheten med avsikt på brandsäkerhet m m. Hellre att batteriet bevaras utan att man får gå in i det, än att man river det för att man inte har råd att anpassa det.

Det som är hemligt med hänsyn till norrmännen är snarast själva pjäserna med kringsystem, de norska kustforten är väl i övrigt inga kopior av de svenska 12/70-batterierna.

edit:
@lanzerac

Vet du förresten om batteriet fortfarande är "fullt" skyddsobjekt med fotoförbud osv eller om det bara är tillträdesskydd numera?
CBRN-fåne
Angående lagcitatet: det är först när man skrivit under
sekretessförbindelsen som man är skyldig att knipa
igen. Innan dess ska man inte ta del av något hemligt.
Det finns ingen automatik i systemet. Om man som värnpliktig
sitter i ett hemligt objekt så ska man skriva under men
hur ofta sker det ...
lanrezac
QUOTE (BJE @ Aug 18 2005, 09:36 )
QUOTE (lanrezac @ Aug 18 2005, 10:13 )
*

Det jag tänkte på var mer kostnaden för att göra batteriet tillgängligt för allmänheten med avsikt på brandsäkerhet m m. Hellre att batteriet bevaras utan att man får gå in i det, än att man river det för att man inte har råd att anpassa det.

Det som är hemligt med hänsyn till norrmännen är snarast själva pjäserna med kringsystem, de norska kustforten är väl i övrigt inga kopior av de svenska 12/70-batterierna.

edit:
@lanzerac

Vet du förresten om batteriet fortfarande är "fullt" skyddsobjekt med fotoförbud osv eller om det bara är tillträdesskydd numera?
*

mitt svar gällde väl alla inlägg om hur "hemligt" allt var, och för att fortsätta i den andan så är knappast själva pjäsen hemlig numera mht att det finns en sådan på beredskapsmuset smile.gif Jag vet inte om det är skyddsobjekt längre, men i det ögonblick när ammunitionen fraktats bort och batteriet inte längre tillhör "kriorg" så ska det inte vara något tillträdesskydd längre.

Som jag ser det så borde det inte vara några större problem att bevara S-plats o 1 pjäs. Den gode Avdelningsdirektören svamlar lite då det inte är mycket dyrare att hålla igång LO än tex Hemsö och nödutrymningsvägar inte är ett absolut krav.

Dessutom så finns det en nödutgång som kan nås via Bla plan 0 (källaren) där man klättrar upp på en stege mellan berget och "huset" ca 5 våningar för att sedan krypa ut via en tunnel med flera luckor. En fin övning för Morfar Jinko 85år biggrin.gif

en annan anekdot om LO är att den yttre stötvågsdörren låstes med en elekriskt styrd regel via en omställare i slussen. Vid ett tillfälle ställde någon vredet i läge "låst" när dörren var öppen. När då siste man går ut och stänger dörren så går den i lås och man kan inte komma in igen. Det man fick göra var att bryta landströmmen och vänta tills reservbatteriet tog slut och regeln därmed släppte. Det tog mer än 24 timmar :P Hade däremot Kraggarna (reserv elverk) stått i läge AUTO så hade man fått välja mellan att vänta +3månader på att dieseln skulle ta slut eller hämta skärbrännare

NBC-fåne: Nej, mej veterligt är sekretessbeviset bara till för att visa att man har meddelats om bestämmelserna. Har du meddelats muntligen att något du får ta del av är hemligt och omfattas av sekretesslagen åker du dit om du sprider det. Har du andra åsikter så visa mig lagcitat edyl

Mvh Lanrezac
CBRN-fåne
Lagen säger varken bu eller bä vad det gäller hur man ska
informeras om vad som är hemligt eller inte. Det finns dock
några prejudikat (jag ska leta fram några när jag har tid) som
säger att det är det skriftliga som gäller. Det är ganska nyligen
det skedde. Problemet är att gemene man har en ganska vag
uppfattning om vad "det här får du inte berätta" innebär och
vad som täcks av detta. Ett signerat papper med tydliga (och
oftast väldigt vida) definitioner gör det entydigare. Men jag
antar (som man inte ska göra) att det finns en generalklausul
som går att ta till vid allvarliga fall så att man kan stoppa de
grövsta fallen ovsett om det finns papper eller inte. Vi har
en ganska anal säkerhetsavdelning hos oss som gärna
påpekar hur slappa andra aktörer är i frågan.

DOCK: det är alltid olämpligt att sprida hemlig och känslig
information oavsett om det är olagligt eller inte!

Jag är mer intresserad av anläggningen, det vore mycket
intressant om hela eller delar av anläggningen kunde visas
upp för allmänheten. De utgör ett viktigt kulturhistoriskt arv
som inte får försvinna bara för att K-märkarna ibland föredrar
slott och gamla hus.
simon
Tack för svaret om båttransporterna lanzerac, mucho gracias! smile.gif
AdamKalle
QUOTE (lanrezac @ Aug 18 2005, 12:16 )
Som jag ser det så borde det inte vara några större problem att bevara S-plats o 1 pjäs. Den gode Avdelningsdirektören svamlar lite då det inte är mycket dyrare att hålla igång LO än tex Hemsö och nödutrymningsvägar inte är ett absolut krav.
*

Dessutom är ju redan 7,5/57 III-batteriet på Ellenabben byggnadsminne, och där hörde man ju aldrig talas om några problem med kostnader.

Vill man bara bevara 1 pjäs borde de andra avvecklas invändigt på ett sådant sätt att den utvändiga materielen (främst torn och pjäs) behålls, något som jag har för mig gjorts på två av pjäserna på Femöre.

QUOTE (lanrezac @ Aug 18 2005, 12:16 )
Dessutom så finns det en nödutgång som kan nås via Bla plan 0 (källaren) där man klättrar upp på en stege mellan berget och "huset" ca 5 våningar för att sedan krypa ut via en tunnel med flera luckor. En fin övning för Morfar Jinko 85år  biggrin.gif
*

Morfar Jinko kanske är gammal kustartillerist och tom tycker det är kul.. laugh.gif
H3NPHLO
Jag besökte ett soligt Öja, därför tänkte jag vissa ett axplock av mina bilder därifrån.

Kommentera gärna bilderna! biggrin.gif

Bliss
KA-porr på hög nivå!! Tack för bilderna
A2Keltainen
QUOTE (The Swede @ Aug 18 2005, 08:54 )
Visst är det kanske möjligt men jag kan fortfarande inte förstå hur detta skulle apliceras på en enskild medborgare som inte har någon koppling till försvaret.
Det är en sak om man under sin tjänstgöring fått del av hemlig uppgift och en annan sak om man som enskild civilperson berättar sånt som man sett efter ett besök vid en nerlagd, bortforslad anläggning.

Jag tror vi har missförstått varandra. Vad jag avsåg var att svenska försvaret kanske vill hålla 12/70, eller åtminstone delar av dem, hemliga ett tag till, då norrmännen fortfarande använder samma teknik. Det är då alltså frågan om att de inte vill släppa in dig i fortet, och inte att du inte får sprida vidare vad du sett i ett publikt/allmänt tillgängligt fort. Mina misstankar kring detta stärks av brevsvaret som citeras i ett inlägg ovan, eller mer specifikt den här delen:

Ingen vet idag när gällande sekretess kan hävas eftersom tekniken har exporterats utomlands och där ännu är operativ.
The Swede
Ok, då missförstog jag dig.
Jag trodde att du menade att det rent allmänt skulle vara förbjudet att prata om detta pga någon hemligstämpel.
jonte72
Har du inga fler bilder......snäääälla biggrin.gif .
lanrezac
QUOTE (A2Keltainen @ Aug 18 2005, 17:08 )
QUOTE (The Swede @ Aug 18 2005, 08:54 )

Jag tror vi har missförstått varandra. Vad jag avsåg var att svenska försvaret kanske vill hålla 12/70, eller åtminstone delar av dem, hemliga ett tag till, då norrmännen fortfarande använder samma teknik. Det är då alltså frågan om att de inte vill släppa in dig i fortet, och inte att du inte får sprida vidare vad du sett i ett publikt/allmänt tillgängligt fort. Mina misstankar kring detta stärks av brevsvaret som citeras i ett inlägg ovan, eller mer specifikt den här delen:

Ingen vet idag när gällande sekretess kan hävas eftersom tekniken har exporterats utomlands och där ännu är operativ.

*

Tillåt mig ha en annan åsikt. Det finns ingenting i anläggningen idag som en vanlig besökare kan se som skulle vara hemligt.

http://www.beredskapsmuseet.com/projekt.html

lanrezac
QUOTE (H3NPHLO @ Aug 18 2005, 16:43 )
Jag besökte ett soligt Öja, därför tänkte jag vissa ett axplock av mina bilder därifrån.

Kommentera gärna bilderna!  biggrin.gif

*

1. 40/48
2. 12 cm grk
3. låda
4. troligen skyddet för 150cm strålkastare o elverk
5. laser/tv
6. Radar antenn i skyddat läge
7. kanon
8. kanon
9. kanon
10. tror det är avgasutsläppen. kan även vara luftintagen

ps. tv programmet hajk gjorde ett 12 minuters inslag om 12/70 på 80talet
A2Keltainen
QUOTE (lanrezac @ Aug 18 2005, 20:00 )
Tillåt mig ha en annan åsikt. Det finns ingenting i anläggningen idag som en vanlig besökare kan se som skulle vara hemligt.

Från sidan du länkade till:

Den tekniska materiel som har med pjäser och eldledning att göra har skurits sönder och tranporterats bort. 12/70-batterierna är fortfarande kringgärdade av mycken sekretess, därför har t ex civila studiebesök varit förbjudna under ett par år. Nyfikenheten har också varit stor för arbetet vid E 65 och batteriet. Speciellt i samband med de tunga lyften som syns på långt håll för trafikanterna på Europavägen. En del bilister har också vågat sig fram till arbetsplatsen för att fråga om "..man får titta..". Svaret har alltid varit nej.

Kanske har man i dag fått bort allt hemligt från anläggningen?
Probos
en annan anekdot om LO är att den yttre stötvågsdörren låstes med en elekriskt styrd regel via en omställare i slussen. Vid ett tillfälle ställde någon vredet i läge "låst" när dörren var öppen. När då siste man går ut och stänger dörren så går den i lås och man kan inte komma in igen.  Det man fick göra var att bryta landströmmen och vänta tills reservbatteriet tog slut och regeln därmed släppte. Det tog mer än 24 timmar  :P  Hade däremot Kraggarna (reserv elverk) stått i läge AUTO så hade man fått välja mellan att vänta +3månader på att dieseln skulle ta slut eller hämta skärbrännare

*

Haha, den var bra. Vilket antiklimax ifall stormakt gul hade bestämt sig för att hälsa på och personalen står utanför batteriet och bankar på dörren.... banghead.gif

Lanrezac, du verkar veta en hel del om 12/70, har du tjänstgort på ett sådant?
H3NPHLO
QUOTE (jonte72 @ Aug 18 2005, 18:51 )
Har du inga fler bilder......snäääälla  biggrin.gif .
*

Slänger upp fem bilder till.

/Philip

EDIT:
Probos
QUOTE (lanrezac @ Aug 18 2005, 20:12 )
*

Kan väl tillägga att tidningen Fort&Bunker nr 4, årgång 3, har 6 sidor ägnade åt 12/70 batteriet i Ystad med detaljerad beskrivning, sprängskiss och en del s/v-foton.
Kustartilleriets minnesbok "Kustförsvar" innehåller också info om 12/70 på en övergripande nivån, på den medföljande dvd:n finns också en del filmklipp.
Ang. diskussionen om skyddsobjekt. Måste inte detta stå på en skylt vid skyddobjektet?

Var på Öja är kortet på radarn taget? antar att det är 724:an.

Fanns alla spaningsresurser knutna till batteriet på Öja, eller fanns det något på öarna utanför också?

Fina bilder ni lägger upp, ska bidra med några också.

Här finns lite teknisk fakta om 12/70 : http://www.transit.se/~carlerk/12_70.html
AdamKalle
*

Undrar om man på något konstigt sätt kan få tillgång till det. Antar att man inte kan få tillgång till material ur SVT:s arkiv på samma sätt som andra nationella arkivresurser.

QUOTE (Probos @ Aug 18 2005, 20:29 )
Kan väl tillägga att tidningen Fort&Bunker nr 4, årgång 3, har 6 sidor ägnade åt 12/70 batteriet i Ystad med detaljerad beskrivning, sprängskiss och en del s/v-foton.
*

Så synd bara att delar av sprängskissen klippts bort av vad jag förmodar är layoutmässiga skäl. Skulle bra gärna vilja få tag i hela sprängskissen.

Kustartilleriets minnesbok "Kustförsvar" innehåller också info om 12/70 på en övergripande nivån, på den medföljande dvd:n finns också en del filmklipp.
*

Lite väl övergripande tyckte jag, men även här finns en fin skiss på hur en pjäsplats är uppbyggd.

Ang. diskussionen om skyddsobjekt. Måste inte detta stå på en skylt vid skyddobjektet?
*

Vad jag sett hade 12/70 skyltarna fastsatta på bla tornets maskeringshuv.

*

Radar och TV/laserkupol ligger i närheten av lotstornet, vill jag minnas. Det är i alla fall uppskattningsvis ett par hundra meter syd den sydligaste pjäsen.

Här finns lite teknisk fakta om 12/70 : http://www.transit.se/~carlerk/12_70.html
*

Undertecknad är skyldig till den sidan, så det är säkert en massa fel ändå med tanke på hur mycket jag inte lyckats luska fram om 12/70. laugh.gif
The Swede
QUOTE (AdamKalle @ Aug 18 2005, 20:53 )
*

Undrar om man på något konstigt sätt kan få tillgång till det. Antar att man inte kan få tillgång till material ur SVT:s arkiv på samma sätt som andra nationella arkivresurser.

SVT håller på att lägga ut delar av sitt arkiv på nätet, det kanske kommer.

/Thord
H3NPHLO
*

QUOTE (AdamKalle @ Aug 18 2005, 19:53 )
Radar och TV/laserkupol ligger i närheten av lotstornet, vill jag minnas. Det är i alla fall uppskattningsvis ett par hundra meter syd den sydligaste pjäsen.
*

Japp det stämmer.
Men det finns även en till "giraffradar" på ön, närmare bestämt på nordvästradelen, nästan uppe vid Norrhamnen. Dock tog jag inget kort på den. Den var dock inte maskerad.

/Philip
Probos
QUOTE (AdamKalle @ Aug 18 2005, 20:53 )
[Undertecknad är skyldig till den sidan, så det är säkert en massa fel ändå med tanke på hur mycket jag inte lyckats luska fram om 12/70. laugh.gif
*

Aha, en mycket bra site måste jag säga. Du har mycket info.
Håller med dig om att skisserna inte är fullständiga, finns säkert i något gammalt kursmaterial...

Är det någon som vet var nödutgångarna finns? Är inte dom en svag punkt i systemet för måste väl vara lika stödvågssäkra som resten av batteriet?

Slänger upp lite bilder också, samma pjäs som tidigare bilder tror jag. Någon som har någon kommentar till bilderna?

1

2

3

4

5

6

7

8
jonte72
De "hopsvetsade" rören både vara toppen på krutgasventilationen - där krutgaserna från hylsorna leddes ut.

Och då borde rimligtvis luckan som syns brevid vara en nödutgång eller liknande.

Lägg gärna ut fler bilder om du har.

Edit. lade till lite.
Meduza
Efter det var ett sådant skrik om bilder från öja så slänger jag upp ett par då

Dom flesta har någon militär anknytning i alla fall, om någon vill kommentera vad som är på bilderna så är jag glad :=)

btw så har jag en skärgårdsbuse till lärare, han var på landsort när batterierna göts, han snackade dock om att ett mindre sjukhus som låg i berget, finns det ett sådant eller syftade han bara på batteriets sjukstuga och centralplats ?

Bild 1 Något riktigt gammalt värn av ngt slag ?

Bild 2 Öjas gamla lotstorn (mkt fin utsikt där uppifrån

Bild 3 Väderstationen

Bild 4 ?

Bild 5 ?

Bild 6 Kanon ;)

Bild 7 Transportväg ?

Bild 8 En av småhamnarna på norra delen

Bild 9 Något militärt på södra udden

Bild 10 Stora hamnen på södra delen av ön ?
Meduza
PGA forumets regler om hur många bilder man får ha så tar jag och postar lite flera i denna post

Bild 11 Någon typ av lågt skyttevärn ?

Bild 12 Ventilation till något stort, troligtvis den på nästa bild som ligger en bit bort...

Bild 13 Kanon!

Bild 14 Ännu ett gammalt värn av någon typ

Bild 15

Bild 16 Det gamla värnet från andra sidan

Bild 17 Nere i gångarna ner till vattenreningsanläggningen (?) som ligger längre ner i tunneln

Bild 18 Nere i gångarna ner till vattenreningsanläggningen (?) som ligger längre ner i tunneln

Bild 19 Ingång till vattenreningsanläggningen (?)

Bild 20 Kanon, mig och en kompis :=)
Meduza
Och dom sista kommer här:

Bild 21 Ventilationsgrejen (?) högst upp på ett gammalt värn

Bild 22 Samma sak, fast innefrån

Bild 23 Kanon och en av mina polare

Bild 24 Observationsbunker, på sidan av den finns en nedgång i berget till något, denna ligger precis brevid fyren

Bild 25 ?

Om detta var alldeles för mkt bilder så kan ju någon blågul säga till eller editera bort dom ointressanta.
julenissen
QUOTE (Bliss @ Aug 16 2005, 17:44 )
Vad menar du egentligen med detta?

KA is no more...... R.I.P.

Pjäsplatserna rensas ut och plomberas, förutom ett fåtal som får leva vidare som museum, de är avhemligade hela bunten.

Nei, de er ikke avhemligade fordi kongeriket Norge har 12/70 i møllpose. Bra bilder. fun_icon_nana.gif
lhansson
QUOTE (lanrezac @ Aug 18 2005, 19:12 )
1. 40/48
2. 12 cm grk
3. låda
4. troligen skyddet för 150cm strålkastare o elverk
5. laser/tv
6. Radar antenn i skyddat läge
7. kanon
8. kanon
9. kanon
10. tror det är avgasutsläppen. kan även vara luftintagen

*

Men 7 är väl också en 40/48 ?!
matte
Trevliga bilder!

Ni som varit ute på ÖJA, hur tog ni er dit? Egen båt, Vaxholmsbolaget eller någon annan färjeförbindelse?
Probos
QUOTE (matte @ Aug 19 2005, 10:05 )
Trevliga bilder!

Ni som varit ute på ÖJA, hur tog ni er dit? Egen båt, Vaxholmsbolaget eller någon annan färjeförbindelse?
*

Sök på Landsort på http://www.waxholmsbolaget.se/
Båten utgår från Ankarudden.
KD803
QUOTE (lhansson @ Aug 19 2005, 09:45 )
Men 7 är väl också en 40/48 ?!
*

Jo. Fast en 40/48 är en kanon det också...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.