QUOTE (lanrezac @ Aug 18 2005, 20:12 )
ps. tv programmet hajk gjorde ett 12 minuters inslag om 12/70 på 80talet
Undrar om man på något konstigt sätt kan få tillgång till det. Antar att man inte kan få tillgång till material ur SVT:s arkiv på samma sätt som andra nationella arkivresurser.
QUOTE (Probos @ Aug 18 2005, 20:29 )
Kan väl tillägga att tidningen Fort&Bunker nr 4, årgång 3, har 6 sidor ägnade åt 12/70 batteriet i Ystad med detaljerad beskrivning, sprängskiss och en del s/v-foton.
Så synd bara att delar av sprängskissen klippts bort av vad jag förmodar är layoutmässiga skäl. Skulle bra gärna vilja få tag i hela sprängskissen.
Kustartilleriets minnesbok "Kustförsvar" innehåller också info om 12/70 på en övergripande nivån, på den medföljande dvd:n finns också en del filmklipp.
Lite väl övergripande tyckte jag, men även här finns en fin skiss på hur en pjäsplats är uppbyggd.
Ang. diskussionen om skyddsobjekt. Måste inte detta stå på en skylt vid skyddobjektet?
Vad jag sett hade 12/70 skyltarna fastsatta på bla tornets maskeringshuv.
Var på Öja är kortet på radarn taget? antar att det är 724:an.
Radar och TV/laserkupol ligger i närheten av lotstornet, vill jag minnas. Det är i alla fall uppskattningsvis ett par hundra meter syd den sydligaste pjäsen.
Undertecknad är skyldig till den sidan, så det är säkert en massa fel ändå med tanke på hur mycket jag
inte lyckats luska fram om 12/70.