Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Norröna sjvryggsäck?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
CfrHGB
För någon dag sen surfade jag runt och råkade stöta på en sjukvårdsryggsäck som benämns Norrönas Sjukvårdsryggsäck, vad är detta för något, var används den, hur länge har den funnits? Någon som har fler bilder och/eller mer info om säcken, den ser ju ganska bra ut (i alla fall med FMs mått mätt ;) )

Även innehållsförteckningen såg ganska avancerad, var är detta standard och vilken utbildning har de som handhar utrustningen?

//C
M00nStalker
Nu ska vi se här, detta kan vara den väska som vi hade, tror att den kallades sjv väska 9* men jag är inte säker på detta.

Den verkar vara lite annorlunda packad än den som vi hade, men den innehåller ung. samma saker.

Vi hade våran på kompanisjukvårdsgrupp och en sån grupp bestod av en sjukvårdsgruppbefäl (GB), 2 förare (G) (tgb 1314/16) och sjuksköterska (i vårat fall RO/lt). Dom fanns även på SJTPgrupperna

Hur länge den har använts vet jag inte men den är jäkligt mycket bättre än den andra väskan som bara hade en rem att bära i (kan detta varit sjvväska 8?) medan den här väskan har bärremmar som en ryggsäck tror t.o.m att den hade avbärarbälte.

Om någon har specifika frågor så posta dom så ska jag försöka svara.

* Det var inte sjväska 9 vi hade, jag tog fel på numren!
Bliss
QUOTE (M00nStalker @ Aug 15 2005, 13:12 )
Nu ska vi se här, detta kan vara den väska som vi hade, tror att den kallades sjv väska 9 men jag är inte säker på detta.
*

Tycker inte den liknar denna speciellt mycket, Norrönaryggsäcken verkar vara mycket mer flexibel och uppdelad i separata delar.
M00nStalker
Det var INTE sjvväska 9 som jag menade, den väska vi hade var samma som på CfrHGBs bilder, det var så att jag trodde att den hette sjvväska 9 men det var alltså fel.
alfie
QUOTE (CfrHGB @ Aug 15 2005, 09:48 )
För någon dag sen surfade jag runt och råkade stöta på en sjukvårdsryggsäck som benämns Norrönas Sjukvårdsryggsäck, vad är detta för något, var används den, hur länge har den funnits? Någon som har fler bilder och/eller mer info om säcken, den ser ju ganska bra ut (i alla fall med FMs mått mätt  ;) )

Även innehållsförteckningen såg ganska avancerad, var är detta standard och vilken utbildning har de som handhar utrustningen?

//C
*

Väskan används bl a i utlandssyytkan på sjuktransporterna. Även en del sjukvårdsmän får ut dem, tex EOD i de fall de har sjuksyrra med sig.

Syrrorna brukar "kitta" sina väskar efter egna önskemål men naturligtvis har de med sig rätt prylar, flyttar om eller fyller upp med mer av en viss sak om de tycker det är bättre...

I US måste du vara minst sjuksköterska för att "få" en sådan väska då det krävs en hel del utbildning på prylarna i den.
1112
http://www.mil.no/multimedia/archive/00027...sani_27551a.pdf

Här har ni en länk med norskt sjukvårdsmateriell, olika väskor i mängder lite varstans bland sidorna. Har kikat igenom den snabbt, hittar dock inte just den väskan men mycket annat godis!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.