skinner
Aug 14 2005, 16:59
Användes Bofors kanoner iJogoslavien kriget (det senaste)? Samt vilka länder har boforskanoner idag? Håller på att tjafsa med en kille. Enligt han så dog en massa människor i Bosnien av Fh77.
Skuggan
Aug 14 2005, 17:09
bara sverige, Indien och Nigeria mig veterligen som använder FH77, och defenitivt inget europeiskt land förutom sverige.
dock kan det mycket väl ha förekommit äldre boforskanoner och då framförallt luftvärnskanoner där nere.
men nej, inga FH77, iaf inte så speciellt troligt.
jonte72
Aug 14 2005, 17:37
QUOTE (Skuggan @ Aug 14 2005, 18:09 )
bara sverige, Indien och Nigeria mig veterligen som använder FH77, och defenitivt inget europeiskt land förutom sverige.
dock kan det mycket väl ha förekommit äldre boforskanoner och då framförallt luftvärnskanoner där nere.
men nej, inga FH77, iaf inte så speciellt troligt.
Jugoslavien hade ett stort antal Bofors 40 mm kanoner - både 40/36 ( L60) och 40/48 ( L70).
Indien har bla licenstillverkat den senaste, och den förstnämda har licenstillverkats i ett antal länder.
Skuggan
Aug 14 2005, 18:09
men det är inte så troligt att de användes att skjuta mot markmål med, så de enda som bör ha dött av de pjäserna är enstaka flygförare (om nu någon sådan dog)
men det är klart, det GÅR ju skjuta markmål med Lv pjäserna också.... om man vill..
På Socker toppen stog ett par bofors 40mm vad jag vet så verkade dessa bara mot markmål ...och med bra resultat .
Adam Wilhelm
Aug 14 2005, 18:35
I den situationen som rådde i Bosnien så tog man vad man haver.
Lv-pjäserna fungerade utmärkt mot markmål.
The Swede
Aug 14 2005, 18:45
QUOTE (Skuggan @ Aug 14 2005, 19:09 )
men det är inte så troligt att de användes att skjuta mot markmål med, så de enda som bör ha dött av de pjäserna är enstaka flygförare (om nu någon sådan dog)
men det är klart, det GÅR ju skjuta markmål med Lv pjäserna också.... om man vill..
Med tanke på att det inte var så mycket flyg i luften så var nog markmål det som man bekämpade i huvudsak.
@AW
Vet ni vad det var för slags pjäs som ni sköt ut i Olovo?
The Swede
Såg själv en Bofors 40mm vid Ribnica -94 och troligtvis eldgivning mot markmål från en vid Sockertoppen (Svårt att bekräfta men eldgivningen kom från den förmodade eldställningen).
Så visst fanns dom och visst användes dom.
Otrevliga som rackarn att vara på fel sida om...
Adam Wilhelm
Aug 14 2005, 19:06
@ Swede
Inte 100% säkert men tydligen skulle det vara någon sorts 20 mm AKAN.
Skuggan
Aug 14 2005, 19:11
sedärja, då hade jag tydligen fel...
trodde inte ens att Bofors 40mm pjäser kunde verka mot markmål utan kraftig modifiering först...
Den jag såg vid Ribnica var lastad på flaket till en lastbil, färdig att levereras till något område som behövde den.
Tror inte den var "grupperad" på flaket... Eller???
En saftig "Technical" i sånna fall
Skulle det kunna gå tror ni?? Att gruppera på flaket och kunna verka därifrån?
Lastbilen var i normal Yx-storlek... = 1 nr mindre än en vanlig svensk..
(Plant flak utan sidor).
The Swede
Aug 14 2005, 19:39
Jodå, det användes 40-or monterade på lastbilsflak, bland annat av Vlasko, dåren i Dastansko, må han brinna i helvetet.
@Skuggan.
Det är inga problem att skjuta mot markmål, det är bara att dumpa eldröret och trycka på avfyrningspedalen.
The Swede
QUOTE (Skuggan @ Aug 14 2005, 20:11 )
trodde inte ens att Bofors 40mm pjäser kunde verka mot markmål utan kraftig modifiering först...
Under vk2 så satte de allierade in 40mm luftvärnsförband för direktriktad eld vid ett flertal tillfällen. Det lär ha varit en imponerande syn...
QUOTE (Adam Wilhelm @ Aug 14 2005, 18:35 )
I den situationen som rådde i Bosnien så tog man vad man haver.
Och stridsvagnar användes för art etc etc. Kort sagt kan man säga att de var ena djävlar på att improvisera.
Erik_G
Aug 14 2005, 21:00
Vad tror du sitter i våra Strf 9040 då?
The Swede
Aug 14 2005, 21:01
QUOTE (Erik_G @ Aug 14 2005, 22:00 )

Jo, men dom är ju iofs kraftigt modifierade i lavettaget. :P
@Swede
Å fan.. Då kanske den var "grupperad" då.. Det var ju onekligen mycket nära confrontation line (några hundra meter innan T korset, från norra utgångsläget).
Smidigt att bara backa ut och banka på i några sekunder, i med 1:an och in i skydd. Skulle nog dra åt sig lite GRK, skulle jag tro...

<<SKYDD!!
Skuggan
Aug 14 2005, 21:17

kraftigt modifierade Lv kanoner
under en verkansförevisning på under marinens slutövning -96 så understöddes KJ av 40/48.. rätt mäktigt eftersom de sköt från den ö vi stod på
Finns även flygande boforsare......som verkar lite inverterat från dess första syfte:

Synnerligen aktivt och under utökning...
AC 130
Erik_G
Aug 14 2005, 22:53
QUOTE (Skuggan @ Aug 14 2005, 22:17 )

kraftigt modifierade Lv kanoner

Ja, jätte.. de är monterade på en gyrostabbad lavett i en "låda" som ser ut som ett stridsvagnstorn i miniatyr och vända uppochner.
Så om juggarna vände sina 40or uppochner så kunde de säkert använda dem mot markmål.. duh!!
Tro det eller ej, men ett av isreaelernas användningsområde för sina M113 med vulcan-lvkanoner har varit som understöd vid SIB. De behövde inte ens vända vagnen på taket innan de skjöt...
/E
Larsson
Aug 14 2005, 23:55
QUOTE (BJE @ Aug 14 2005, 19:51 )
Under vk2 så satte de allierade in 40mm luftvärnsförband för direktriktad eld vid ett flertal tillfällen. Det lär ha varit en imponerande syn...
Bl.a. annat vid Rommels sista försök att ta Egypten innan El Alamein.
40mm pv-pjäser (2pdr) sköt mot stridsvagnarna med hårdmålsammunition,
medan 40mm lvakan sköt mot stridsvagnar, ofta med uppsuttet infanteri med sgr.
Mot slutet av kriget hade tyskarna 12st 2cm lvakan organisatoriskt i sina
divisionspvbatatjoner, för som jag förstått det bekämpning av markmål.
Mot slutet av kriget använde även de västallierade lvakan för indirekt eld
(s.k. pepper pot skjutningar) men vid den tidpunkten så använde de
för all del även pvkv för indirekt eldgivning.
QUOTE (Erik_G @ Aug 14 2005, 22:53 )
Tro det eller ej, men ett av isreaelernas användningsområde för sina M113 med vulcan-lvkanoner har varit som understöd vid SIB. De behövde inte ens vända vagnen på taket innan de skjöt...
/E
Nu är det ju i.o.f.s. inget nytt med att använda lvkv mot markmål.
USA använde ju i huvudsak sina M16-halvbandare mot markmål
och detsamma gällde med M42:or och M163:or som konvojskydd i Vietnam.
Detsamma gällde med ZSU-23/4 Shilka, i sovjetiska händer i Afganistan,
samt i Libanon, här det även verkar ha varit populärt
att bulta fast första bästa lvakan på första bästa stridsfordonsschassie.
Jag vill bl.a. minnas att jag sett T-54/T-55/T-62:or med ZU-23
istället för orginaltorn från både Libanon och Uganda.
Sundman_MA03_BA02_KS01
Aug 15 2005, 18:00
Då jag var nere på BA02 såg jag en kraftigt bepansrad yxlastbil med en lvakan på flaket, såg ut som ett gigantiskt tillyxat torn. Kanske inte det lättaste att gruppera men antagligen rätt effektiv på rätt plats.
Vid en OP sittning en natt såg vi även en "duéll" mellan 2 st automatkanoner, exakt vilken typ var omöjligt att säga men de turades om att skjuta på varandra under ganska lång tid. korta eldstötar med kanske 5-10 granater i varje, sen kunde det vara lungt 5-30 minuter och sen satte de igång en sväng igen. Verkade mer som tidsfördriv än någon direkt nytta eftersom det var lugnt i övrigt. Sen höll de sig lugna i flera dagar. De kanske hade skjutit upp am tilldelningen.
Erik_G
Aug 15 2005, 18:43
QUOTE (Larsson @ Aug 15 2005, 00:55 )
Nu är det ju i.o.f.s. inget nytt med att använda lvkv mot markmål.
USA använde ju i huvudsak sina M16-halvbandare mot markmål
och detsamma gällde med M42:or och M163:or som konvojskydd i Vietnam.
Detsamma gällde med ZSU-23/4 Shilka, i sovjetiska händer i Afganistan,
samt i Libanon, här det även verkar ha varit populärt
att bulta fast första bästa lvakan på första bästa stridsfordonsschassie.
Jag vill bl.a. minnas att jag sett T-54/T-55/T-62:or med ZU-23
istället för orginaltorn från både Libanon och Uganda.
ZSU monterad på M113 verkade inte heller vara särskillt ovanligt om man få tro Concords böcker om mellanösternkrig..
/E
Unicorn
Aug 15 2005, 18:49
Enligt danska OP:t "Mette 2" hade jag tillsammans med några kamrater den tveksamma äran att stå i mottagaränden från en Bofors-40:a i Doboj-trakten januari 1994. Oklart om det var den eller de 8 cm grk (som också var i farten) som sköt bort backspegel + två däck från vår SISU.
Berättas här, inlägg #14Jag såg aldrig kanonen själv, så jag kan inte garantera saken. Men jag kan garantera att det small hyfsat...
BIH hade även en vit lastbil med text UN på sidorna o front med LV kanon 20mm monterat bak på flaket sågs från ett OP under BA03 i 8e komps område ..
Man kan ju bli förvånad .
Skuggan
Aug 15 2005, 20:32
vi kan altså förmoda att folk dog av Boforskanoner, dock inga haubitsar utan gamla luftvärnspjäser?
The Swede
Aug 15 2005, 22:07
QUOTE (Skuggan @ Aug 15 2005, 21:32 )
vi kan altså förmoda att folk dog av Boforskanoner, dock inga haubitsar utan gamla luftvärnspjäser?
Det kan vara ett korrekt antagande.
Stella-Polaris
Aug 15 2005, 23:02
Lite OT kan tilläggas att KA räknade med att om en 40:a fanns kvar efter förbekämpning av ett batteri så blev det inget av Fi landstigning på den ön....
Har haft äran att beskåda en skarpskjutning mot fingerad LST där den mest avlägsna målflotten låg 2 km ut. Och jag kan lova att en 40:a kan dunka på rejält....
QUOTE (Stella-Polaris @ Aug 16 2005, 00:02 )
Har haft äran att beskåda en skarpskjutning mot fingerad LST där den mest avlägsna målflotten låg 2 km ut. Och jag kan lova att en 40:a kan dunka på rejält....

Det måste ju innebära att strf90 kan användas som rörligt KA då?
Tänk då på vad en Stridsvagn 122 eller en SSG120 kan åstadkomma!
[/skalden]
QUOTE (simon @ Aug 16 2005, 08:43 )
1. Det är skillnad på KA och att förhindra landstigning på samma ö som man är grupperad.
2. En 40/48 i lvutförande har
lite större elduthållighet än dess kusin i strf 90.
3. Med tanke på det i stort sett obefintliga skyddet för KAs fasta 40/48 så har jag svårt att se hur de skulle överleva förbekämpningen.
4. Jag saknar också Skalden ibland. ;)
Stella-Polaris
Aug 16 2005, 09:43
Man kan väl säga att nästan allt eldrörsluftvärn har haft markmål som 2:a hands uppgift. Understöd och försvar, med lv, var normalt under ww2.
Vi har ju oxå tex de gamla 20mm lvpv kanonerna med dess dubbla användningsområde. RB 70 kan sägas vara lite av en modern efterföljare, till dessa pjäser, med dess RSV kapacitet.
Man kan väl oxå säga att Lv kanonen stod för ett stort steg i kanonens utveckling. De långa eldrören, automatiken och höga utgångshastigheter har ju fått en boost av kraven på effektivt Lv
För att återgå till Bofors LV 40:a så torde det nog vara det Svenska vapensystem som har flest liv på sitt samvete. Eller finns det något annat Svenskt system så spritt och som verkat i så många konflikter ?(fanns den med i Spanska inbördeskriget?)
Stella-Polaris
Aug 16 2005, 10:27
QUOTE (BJE @ Aug 16 2005, 08:19 )
QUOTE (simon @ Aug 16 2005, 08:43 )
3. Med tanke på det i stort sett obefintliga skyddet för KAs fasta 40/48 så har jag svårt att se hur de skulle överleva förbekämpningen.
Menar du att plasthuven inte hjälper?
QUOTE (Stella-Polaris @ Aug 16 2005, 11:27 )
Menar du att plasthuven inte hjälper?

Eftersom den huv som sitter på KAs 40/48or måste plockas av för att skjuta, så...
nastyheadwound
Aug 16 2005, 11:36
För att återgå till Bofors LV 40:a så torde det nog vara det Svenska vapensystem som har flest liv på sitt samvete. Eller finns det något annat Svenskt system så spritt och som verkat i så många konflikter ?(fanns den med i Spanska inbördeskriget?)
Skulle väl vara dynamit i så fall. ;)
Det finns ju för övrigt en scen i Shaving Ryan's Privates (i övrigt ingen föregångare när det gäller realism, men i alla fall) om ni minns där en 20mm lv-akan används mot de amerikanska soldaterna med minst sagt god verkan.
QUOTE (Stella-Polaris @ Aug 16 2005, 09:43 )
För att återgå till Bofors LV 40:a så torde det nog vara det Svenska vapensystem som har flest liv på sitt samvete. Eller finns det något annat Svenskt system så spritt och som verkat i så många konflikter ?
Komissvärja modell 1685?
ollevarm
Aug 17 2005, 15:23
Hade en kompis i min kur på högskolan som var bostnisk kroat. När hela hans by flydde undan serbisk milis så öppnade de eld med boforskanoner (40mm) på den långa raden av flyktingar i en dalgång. Han hade fortfarande mardrömar om det...
lanrezac
Aug 17 2005, 22:30
Det är viktigt att komma ihåg att 40/36an (L60) Licens och pirat-tillverkades på många håll i världen (Bla Polen, Ungern, England och av chrysler i USA) Med största sannolikhet är Jugoslavien pjäserna inte Svensktillverkade. Fredsrörelsen brukar gärna undvika att nämna skillnaden i tillverkningsland och att pjäserna tillverkades under ww2 samt kan ha haft tre vägar till Jugoslavien 1, krigsbyte från Tyskarna, vapenbistånd från 2, USA eller 3, Soviet.
Dom Boforspjäserna som har sålts är väl mig veterligt 57mm fartygspjäser och kan väl iofs teoretiskt haft ihjäl folk men sannolikheten är låg.
En argumentation mot vapenexporten brukar vara just boforspjäserna (57an) till Jugoslavien eftersom det utbröt krig bara några år efter leveranserna. Men med samma sätt att resonera så var väl exporten och tillverkningslicensen till Polen på 30talet felaktig eftersom det utbröt krig även där.
QUOTE (lanrezac @ Aug 17 2005, 22:30 )
Det är viktigt att komma ihåg att 40/36an (L60) Licens och pirat-tillverkades på många håll i världen (Bla Polen, Ungern, England och av chrysler i USA) Med största sannolikhet är Jugoslavien pjäserna inte Svensktillverkade. Fredsrörelsen brukar gärna undvika att nämna skillnaden i tillverkningsland och att pjäserna tillverkades under ww2 samt kan ha haft tre vägar till Jugoslavien 1, krigsbyte från Tyskarna, vapenbistånd från 2, USA eller 3, Soviet.
Dom Boforspjäserna som har sålts är väl mig veterligt 57mm fartygspjäser och kan väl iofs teoretiskt haft ihjäl folk men sannolikheten är låg.
En argumentation mot vapenexporten brukar vara just boforspjäserna (57an) till Jugoslavien eftersom det utbröt krig bara några år efter leveranserna. Men med samma sätt att resonera så var väl exporten och tillverkningslicensen till Polen på 30talet felaktig eftersom det utbröt krig även där.
Jag vill iofs minnas att man under mitten av 80-talet sålde ett vasst luftvärnssystem som kallades Bofi. Detta bestod av nätverkade snabba 40 mm pjäser med giraffe radar. Någon sa att dessa kanoner var de enda som jugoslavien hade som kunde kasta iväg "opportunity shots". Snabba skott mot korta radar blänk alltså, skott mot mål som inte "låsts" upp och som man inte lyckas tracka.
Om den stealth fighter som blev nedskjuten inte vara ren otur och den flög in i en artillerigranat eller något sånt så var dessa bofi det enda system som egentligen hade en teoretisk kapacitet att skjuta ned en F117.
En giraffe som får ett tillfälligt blänk när en F117 bänder iväg efter en "bomb run" skull rent teoretisk kunna slänga iväg opportunity shots med de 40 mm pjäser den kontrollerar.
Darkwand
Aug 20 2005, 22:41
Problemet är väl att 40mm inte gåt tillräckligt högt upp i höjd för det.
Vi sålde väl RBS-15 till Jugoslavien det var några i väst som inte var helt glada när kroaterna lyckades modifiera radarmålsökningen så att den kunde fungera som en primitiv kryssningsrobot.
Larsleo
Aug 20 2005, 23:09
QUOTE (Darkwand @ Aug 20 2005, 23:41 )
Problemet är väl att 40mm inte gåt tillräckligt högt upp i höjd för det.
Vi sålde väl RBS-15 till Jugoslavien det var några i väst som inte var helt glada när kroaterna lyckades modifiera radarmålsökningen så att den kunde fungera som en primitiv kryssningsrobot.
Det var väl pga RBS-15 jänkar var lite skeptiska till att segla in i adriatiska havet med sina jagare..om inte jag har
helt fel..
med att använda dem mot markmål är väl inte funkis pga sjöstridsspets..
Sytare
Aug 21 2005, 10:11
Finns det nåon uppgift på om dessa någonsin användes i rollen som kryssningsrobotar?
Och i så fall, hur gick det?
@Spanis
Ett halvt ton dynamit gör skada vart det än kommer...
(allmän generalisering)
jonte72
Aug 21 2005, 12:18
QUOTE (Sg Toll @ Aug 21 2005, 11:11 )
Finns det nåon uppgift på om dessa någonsin användes i rollen som kryssningsrobotar?
Och i så fall, hur gick det?
@Spanis
Ett halvt ton dynamit gör skada vart det än kommer...
Stridsdelen på RBS 15 väger drygt 200 kilo, där stridsladdningen utgör uppskattningsvis ca 150 kilo ( och det är inte dynamit ).
C 2.a pjäs
Sep 15 2005, 13:54
Ang. RBS 15; om man har ett system som får alla flottister att göra bromsspår i kalsongerna är det väl inte så slugt att höfta iväg dom som en primitiv markrobot? Speciellt, som nämnts, som stridsdelen är optimerad för sjömål?
Och 40/48 skulle ingå i sjöbekämpningen, både inom KA´s rörliga som fasta förband. Ett knippe 40 mm zonisar i en landstigningsbåt är direkt hälsovådligt... Åtminstone det rörliga KA´t luftvärn övade detta, och jag är övertygad om att även det fasta gjorde det.
Under min tid i Bosnien såg jag eldgivning med 40mm lv flera gånger. Jag kan dock inte garantera till 100 % att pjäserna ifråga var tillverkade i Sverige. Den gång jag främst tänker på såg jag pjäsen bra, men endast på håll. Jag såg inget som fick mig att tro att det inte skulle vara en boforskanon. Vid avlyssning av parternas radionät så framgick det att båda sidorna kallade pjäsen för boforskanonen. Möjligheten finns att det ändå rörde sig om en pjäs tillverkad utanför rikets gränser.
Utan att konsultera gamla anteckningar kan jag inte säkert ange tid och plats för händelsen. Det var i alla fall i början av BA02 och i bataljonsområdets SO:a del. Min grupp hade upprättat ett tillfälligt OP på en höjd strax bakom frontlinjen. Orsaken till att ett OPT upprättades var att vi hade fått information att bosniakerna skulle försöka sig på att en lokal offensiv mot serberna.
Frontlinjen gick i N-S riktning i en mindre dalgång strax O om vårt OPT. Mellan oss och fronten fanns inga BiH-ställningar men norr och söder om oss fanns BiH-infanteri grupperat i skyl av skog. På andra sidan, den bosnienserbiska, fanns det både infanteri och tyngre vapen grupperat utmed höjdsträckningen på andra sidan dalen. Vi noterade bl.a. en 40 mm flakmonterad lv-pjäs i ett bakre läge.
Informationen vi hade fått om en väntad offensiv visade sig vara tillförlitlig. En sen morgon, i fullt dagsljus, stormade en grupp BiH-soldater, ungefär 60-80 st, ut ur skogspartiet norr om oss. De rusade rakt österut över ett öppet fält. Fältet sträckte sig upp mot en ås NO om oss och det var tydligt att det var åsen som den framryckande massans mål. Åsynen av infanteri som rusar fram över öppen terräng ledde tankarna till amerikanska inbördeskriget. Här var det dock inte frågan om ordnad framryckning i någon form av formation utan en oordnad massa.
Uppe på åsen fanns bosnienserbiska ställningar. Bosnienserberna hade gjort hyfsade fältarbeten och ställningen tillhörde de bättre jag sett i landet. När BiH-soldaterna började sin framryckning larmade de bosnienserbiska posterna sina kamrater. Ställningarna besattes och vi såg hur lv-pjäsen kördes fram. Vi såg lv-pjäsen bra uppe från vår kulle men bosniakerna torde ha haft svårare att se den från sin lägre position.
Till en början höll sig bosnienserberna passiva. Endast sporadisk skottlossning från eldhandvapen kom från deras ställningar. De framryckande soldaterna hade å sin sida inte mycket till eldunderstöd, en eller två lätta ksp och kanske en skyttepluton stod för eldunderstödet. De framryckande soldaterna själva försökte kombinera eld och rörelse men det var betydligt mer rörelse än eld. De verkade till att satsa allt på att avverka sträckan i öppen terräng så snabbt som möjligt och fortsatte oförtrutet framåt. Tempot blev dock allt lägre i det tämligen starka motlutet.
När de anfallande soldaterna hade avverkat ungefär 2/3 av sträckan fram till de bosnienserbiska ställningarna öppnades det eld med lv-pjäsen. Samtidigt så intensifierades den finkalibriga elden från de bosnienserbiska ställningarna. Soldaternas framtåriktade rörelse avbröts omedelbart. Soldater föll, kastade sig till marken eller kastades runt av kraften från detonationerna. De som inte föll rusade i panik tillbaka mot de egna ställningarna. Många av de jag trott fallit för gott reste sig upp igen och började rusa tillbaka. Serberna sköt korta salvor, riktade om, och sköt igen. Några föll en andra gång medan andra rusade bakåt till synes helt ostoppbara. Soldater släpade på sårade kamrater medan andra lämnades kvar. Bilden var; total oordning. Ett par minuter senare var merparten av den anfallande styrkan tillbaka i skydd och skyl igen och lugnet sänkte sig igen över området.
Lugn i sammanhanget innebar att endast sporadiska enkelskott slängdes iväg mot motståndaren. Kvar på fältet låg ett antal BiH-soldater orörliga. Bosnienserberna hade krossat anfallsförsöket. De hade dock inte krossat det anfallande förbandet. Vi beräknade förlusten i döda för BiH-förbandet till ca:10%. Hur många skadade de hade kunde vi inte uppskatta. Förbandet drogs inte tillbaka från frontlinjen och ett par dagar senare intog de kullen. Vid det andra försöket behövde de inte tjurrusa uppför sluttningen. BiH fick nämligen ett genombrott S om oss och ryckte snabbt framåt. Bosnienserberna på åsen riskerade att bli inneslutna. De lämnade därför sina ställningar i stillhet under det efterföljande dygnet. Den bosniska flaggan hissades på åsen utan att enda skott till avfyrades. När vi packade ihop vårt OPT så såg vi rökpelarna från bosnienserbiska byar som brändes av de framryckande bosniakerna. Det var ombytta roller nu.
Skuggan
Sep 15 2005, 20:36
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 15 2005, 14:54 )
Ang. RBS 15; om man har ett system som får alla flottister att göra bromsspår i kalsongerna är det väl inte så slugt att höfta iväg dom som en primitiv markrobot? Speciellt, som nämnts, som stridsdelen är optimerad för sjömål?
aldrig hört talas om RBS15 MARK? dvs Markrobotversionen? ;)
jo, Bofors har faktiskt tillverkat sådana också.
tror det skall stå om den på bofors hemsida ;)
Larsleo
Sep 15 2005, 20:50
Jo..men nu var det inte sånna dom hade nere på balkan.. där hade dom den med sjöstridspets....
C 2.a pjäs
Sep 16 2005, 07:04
QUOTE (Skuggan @ Sep 15 2005, 20:36 )
QUOTE (C 2.a pjäs @ Sep 15 2005, 14:54 )
aldrig hört talas om RBS15 MARK? dvs Markrobotversionen? ;)
jo, Bofors har faktiskt tillverkat sådana också.
Läs ordentligt! OM du har en SJÖMÅLSROBOT som alla är rädda för, varför använda den som MARKROBOT! Det är väl en helt annan sak om Bofors utvecklat en markrobot! Som att använda ett PSG när du behöver en kulspruta. Och det är ju möjligt att Bofors ritat om en RBS15KA till markrobot men tillverkat? Tror jag änte!
Skuggan
Sep 16 2005, 11:06
tja, markroboten verkar finnas till försäljning iaf, och sverige har provskjutit den under ArtDemo projektet.
men såld tror jag inte den är ;)
och vad gäller ex jugoslavien, ja, de använde nog de gamla sjörobotarna (säkerligen tidigga versioner också)
och btw, har nu hört rykten som gör gällande att det i bosnien skulle ha använts någon form av rekylfri PV kanon tillverkad av Bofors, kan det ha varit 9cm PvPj 1110?
såldes den någonsin utomlands? (mer än som gåva till baltikum)
eller kan det ha varit någon annan "Grovkalibrig, rekylfri pansarvärnskanon från Bofors"? GRG kanske? men kalla det för kanon, ja, skulle vara britter då (därifrån ryktet härstammar)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.