Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Amerikanska legosoldater i Irak
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
FrOst84
Film

Nästan svårt att fatta att det är på riktigt detta, han ligger ju och trycker av mag efter mag helt kolugnt.. ;)
UAV
QUOTE (FrOst84 @ Aug 13 2005, 19:38 )
Film

Nästan svårt att fatta att det är på riktigt detta, han ligger ju och trycker av mag efter mag helt kolugnt.. ;)
*

Jag undrar hur många han "smekte" och om filmen är autentisk.
odenmedic
QUOTE (UAV @ Aug 13 2005, 13:57 )
QUOTE (FrOst84 @ Aug 13 2005, 19:38 )
Film

*

Jag undrar hur många han "smekte" och om filmen är autentisk.
*

autentisk as it get's, Blackwater PMC.
Short video of Blackwater headquarters under attack in Najaf in 2004 I believe
There is supposedly a longer/better video in the works.

The 5 man BW crew that was assinged tto CPA Najaf were coming under heavy small arms and mortor fire, the city was being taken over by insurgents. The Police stations and hospitals were taken by as well, after a day of fighting off hundreds of insurgents the city had been completly overran, with the CPA in the heart of the city and no way out.

the Team called up to Baghdad and reported the situation. they said they needed immediate extract which Gen Sanchez also denined due to the fact the city had been overran and they were no US troops there, only contractors. Well Ambassador Bremer was pissed at sanchez and I remember being on office watch during the massive arguments! ambassador bremer and our Baghdad TM Leader got together and Bremer said "I dont want another Bridge hanging! Get those boys out of there by any means nessassary!" so 12 of us 6pilots and 6 gunners loaded as much as we could in 3 MD530 little birds and headed 70 miles south. we flew in the first day and blind (no comms, and no intel on the heat) to try a resupply, land find out was was going on and then head back, rearm and get ready to go again. Well that night all hell broke lose and we flew back in. Over 1000 insurgents (reported by the F18 pilots) had taken the city and now wanted the CPA after a day of intense fighting by 11 BW guys, airstrikes, a handfull of Marines and 1 sniper we were able to hold them off. After it DIED down and gunships and SF guys finnally started to roll in the battle was soon over and we the CPA was saved.
That pretty much it in a nut shell...
from lightfighter forum
martin
vad var det för vapen han använde? någon prsk-variant av m4a1 (är det så den nya m16 kallas) eller?

//Martin
RRM Sjöbev
Ser ut som en M-16 med lite doningar påklistrade (Selective Integrated Rail System)
Charlie Spartan
QUOTE (RRM Sjöbev @ Aug 16 2005, 21:26 )
Ser ut som en M-16 med lite doningar påklistrade (Selective Integrated Rail System)
*

Det är en M16A3 eller M16A4, skillnaden är att M16A4 har automateld och Ptr vis eldgivning på omställaren medan M16A3 har Ptr vis och treskotts eldgivning på omställaren.

Båda vapen har löstagbara handtag som även har diopterdelen av siktet monterat i sig. Lätt att skruva av och montera vad man vill i stället.

Ovan pipan ser jag railsystem monterat och längst fram på railsystemet har killen monterat en PAQ4 IR laser för att användas tillsammans med bildförstärkare.

Rick
1-36 Inf
vixen
"Jesus Crist, It´s lika a fucking turkey shoot"

Omg - Hur kall som helst.....
RRM Sjöbev
QUOTE (vixen @ Aug 22 2005, 20:18 )
"Jesus Crist, It´s lika a fucking turkey shoot"

Omg - Hur kall som helst.....
*

Tja, han får ju betalt för det...
vixen
Jo det vet jag. Men det verkar lite som om han inte är särskilt van med detta. Detta med tanke på deras snack ang inflygningen m.m

Men fyfan för att vara den som får gå in där inte ens USAF vågar gå in. Dem lever inte länge dem grabbarna camo.gif
RRM Sjöbev
"Arbetar" amerikanska reguljära förband ihop med dessa legoknektar? Alltså officiellt?
oz
Vad jag förstått så jobbar t.ex Blackwater under kontrakt direkt från Amerikanska staten ("kontraktsanställda konsulter"). Men det läste jag nånstans och jag har glömt var så det kanske inte var något bra svar, nej. Kostar iaf en rejäl slant...
Gator
QUOTE (RRM Sjöbev @ Aug 22 2005, 20:59 )
"Arbetar" amerikanska reguljära förband ihop med dessa legoknektar? Alltså officiellt?
*

Ja, exempelvis med personskydd av högre befäl, transporteskortering mm.
HV.gif
Vinter
Det gick en brittisk serie program på nationalgeographic som handlade om soldater och mänskliga instinkter, och hur man med modern träning överkommer dom. Mycket intressant serie, kommer troligtvis i repris. "The truth about killing"

edit:stavar som en kratta
Kn Glock
JAG KAN INTE SE FILMEN!

Finns den någon annanstans?
martin
kan inte heller se den
Vinter
Kan kanske krävas WM10 för att se den.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Militaryphotos tråd
Team Member
Säga vad man vill men nog jobbar grabbarna..
A2Keltainen
Är det någon här som har lyckats spara ned filmen till sin hårddisk? Jag har tyvärr icke-PRO-versionen av QuickTime Player, så jag kan inte spara ned filmen till min hårddisk, men skulle gärna vilja ha en kopia av den.
Mika
http://rapidshare.de/files/3625186/Najaf_cut.wmv.html
Och min första post i detta underbara forum.
A2Keltainen
QUOTE (Mika @ Aug 23 2005, 18:50 )
http://rapidshare.de/files/3625186/Najaf_cut.wmv.html
Och min första post i detta underbara forum.
*

Tack! smile.gif

Intressant och aktuell artikel om Triple Canopy, som är ett av de mest kända PSC:

http://83.227.192.52/soldf/documents/vario...iple_canopy.txt
GC1
sådana här filmer kanske aktualiserar trådar som den om Blackwaterpersonalen som blev lynchad i Falluja och som beskrevs som civila vakter.....
sanna
Vad säger juridiken om sådana soldater/vakter/civila? Vad räknas de som om fienden tar dem till fånga?
Vinter
Intressant fråga, kanske svaret finns på någon PMC hemsida.
Blackadder
det finns faktiskt inget riktigt bra svar på frågan, men en artikel som nämner lite om detta är

http://www.keepmedia.com/pubs/Esquire/2004...h&criteria=iraq

/b
GC1
de är väl ganska nära definitionen på kombatanter, om de följer krigets lagar och har en rättsordning som följer densamma.

däremot så har det visat sig som så att man på båda sidor i kriget i irak har visat ganska stor vilja att tänja på gränser vad gäller krigets lagar.

motståndsgrupper använder ren terror och hos koalitionen torterar man fångar och använder sig av ett ickebegrepp "illegala kombatanter" för att kunna stoppa folk i läger på lösa boliner.
dahlski
Blackwater är inhyrda till att vakta olika militära installationer i området.
Även andra civila bevaknings företag är anställda av koalitionen.
Bland annat ansvarar ett brittisk företag för bevakningen av "The Green zone" i Bagdad.

Här är en lite undersökande dokumentär om dessa "Private Warriors":
Frontline
Den tar även upp incidenten med de lynchade Blackwater anställda.
Tydligen ändrade den incidenten mycket av strategin US styrkorna tänkte använda i området.
NisseNord
Som jag har fattat det så är kriget i irak slut. De styrkor som finns där är kvar på begäran av den iraks folkvalda så det som gäller i det specifika fallet är väll irakis lagstiftning i frågan.
sanna
QUOTE (NisseNord @ Sep 2 2005, 15:47 )
Som jag har fattat det så är kriget i irak slut. De styrkor som finns där är kvar på begäran av den iraks folkvalda så det som gäller i det specifika fallet är väll irakis lagstiftning i frågan.
*

Ett krig tar väl inte slut bara för att regeringen säger det? I så fall skulle de flesta inbördeskrig inte längre vara krig.
NisseNord
QUOTE (sanna @ Sep 2 2005, 19:53 )
QUOTE (NisseNord @ Sep 2 2005, 15:47 )
*

Ett krig tar väl inte slut bara för att regeringen säger det? I så fall skulle de flesta inbördeskrig inte längre vara krig.
*

Det är sant, men det är ändå så jag har fattad att USA tolkar just denna situation.

Det finns säkert nerskrivet någonstans vilka vilkor som ska vara uppfyllda för att en konflikt ska gälla som krig eller inte, och hur de avslutas. Jag känner dock inte till dem
Vinter
Konflikt gäller tills en sittande regering eller representanter har undertecknat ett freds avtal. Hur det gått till i irak vet jag inte, men USA har ju den egentliga kontrollen.

Jag vet nu att amerikanska armen förbereder sig fr att stanna upp till 4 år till, så det ligger nog mycket i artikeln, det gåt sakta fram i Irak.
lanrezac
Inte bara jänkare söker sig till Irak

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4205838.stm

Även Bosnier
Fredin
www.blackwaterusa.com
Kevva
http://psd-eod.typepad.com/dont_worrywell_protect_yo/

Gå in på den sidan så kan hitta länkar till killar vars jobb i Irak är att custombygga vapen till civil säkerhetspersonal, psd-operatörer, ep (exutive protection) eller som ni såg på filmen static security. Sugen på branchen så skicka ett mail så kan jag sätta er i kontakt med instrukörer med SAS och US SF bakgrund. Billigare utbildningar än hos vanliga utbildningsföretag. Utbildning finns att tillgå i Sverige, Irak, Colombia, England, Brazilien etc.
odenmedic
QUOTE (lanrezac @ Sep 5 2005, 13:52 ) *
Inte bara jänkare söker sig till Irak

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4205838.stm

Även Bosnier

Die Hunde des Krieges Artikel i tyska Stern Mag. dry.gif
Pal
hm, ser nästan ut som om vi har fått vår egen motsvarighet till blackwater inc här i Sverige.
Saab satsar på att ha konsulterade personal som lever och agerar tillsammans med svenska försvarets militära personal på utlandsuppdrag.

http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_11848947.asp
Hornet
nu lär ju inte dom vara beväpnade va? ;)

Lite skilnad på vad saab gör och på vad legoknäktar gör
GeBe
QUOTE (Pal_nyPC @ Feb 15 2006, 21:02 ) *
hm, ser nästan ut som om vi har fått vår egen motsvarighet till blackwater inc här i Sverige.
Saab satsar på att ha konsulterade personal som lever och agerar tillsammans med svenska försvarets militära personal på utlandsuppdrag.

http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_11848947.asp

Är till största del personal som fått sina Miloverkstäder nedlagda, SAAB (tidigare namn: Aerotec telub, helägt av SAAB) anställde i många fall samtliga och hyr nu ut tjänsterna till försvaret...
Hultberg
"nu lär ju inte dom vara beväpnade va?

Lite skilnad på vad saab gör och på vad legoknäktar gör"

Det ena kan leda till det andra. Blackwater och andra PMC agerar oftast säkerhet till just sådan personal samt "civila" transportkonvojer, ingenjörer etc.
BARBIE
saab verkar väl lite mer som KBR och inte som legoknektar! Inte konstigare en att skanska o ncc har ansvarat för campbyggen åt US förut.
Pal
Jag ber om ursäkt i förväg då mitt totala ointresse för svenska utlandsmissioner innbär att jag har dålig koll. Men var det inte så att sveriges militära manskap i afganistan var runt 100 personer, varav de flesta ssg?
I så fall så representerar 25 saab anställda en väldigt stor procetuell del av den svenska närvaron. Vad gör all denna saab personal. Kanske sköter de arthur system? Är inte det ett vapen med tanke på att det autonomt skjuter tillbaka på fi? Det enda saab gör är vapen, så man kan ju anta att deras personal är just vapen-experter.

Låter lite osannolikt att 100 elit soldater släpar runt på 25 super-experter på vapen och att dessa super-experter själva aldrig opererar sagda vapen.

"Som en skyddsåtgärd bor och rör sig Saabs anställda alltid med den svenska truppstyrkan för maximal säkerhet. "
Ett intressant citat tycker jag, om man lever fältmässigt med soldater och är en så stor procentandel så skulle jag bli mycket förvånad om de inte bar vapen. Givetvis ytterst inofficiellt då.

Jag tycker det luktar scoop och avlöjande om någon vänster-journalist hade fattat att läsa mellan raderna. Bra att ingen gjort det iofs, och därmed kanske dumt att jag läste mellan raderna och skrev detta i såfall.
dxl
sköter de arthur system? Är inte det ett vapen med tanke på att det autonomt skjuter tillbaka på fi? Det enda saab gör är vapen, så man kan ju anta att deras personal är just vapen-experter.
Låter lite osannolikt att 100 elit soldater släpar runt på 25 super-experter på vapen och att dessa super-experter själva aldrig opererar sagda vapen.

en quote ifrån mil.se
Även flera afghaner är, som mil.se/int berättat tidigare, anställda. På plats finns också ett 20-tal personer från Saab som installerar el, tele och datorer

el tele och datorer.... men när dom är klara med det så använder dom säkert sin super-expertis för att med hjälp utav elen tele och datorerna konrollera både arthur och följa med SSG på patrull
svalan
Pal_nyPC:

Det du skriver är felaktiga antaganden. Jag förstår inte var du har fått din information från.
Det är en helt vanlig mission med helt vanliga soldater i Afghanistan.

SSG har varit i Afghanistan vid flera tillfällen av vad som har framgått i media sedan tidigare. Men de soldater du ser på bilder från Afghanistan är vanligt fok som sökt utlandstjänst. Således inga "elitsoldater".

Det finns ingen komplott eller något att dölja. Ingen fet story att gräva fram. Tråkigt men sant - det är bara vanligt peacekeepingarbete som pågår.
Det man gör i MES är helt enkelt att bygga upp en camp för svenskarna som är där nu och de som kommer att åka dit i framtiden.
Kevva
www.vs-consultants.se dessa killar härjar enligt rykten runt lite......
Blackadder
QUOTE (Kevva @ May 22 2007, 02:02 ) *

QUOTE (Kevva @ May 22 2007, 02:02 ) *

vilka killar ? surprise.gif
Det är en enskild firma som ängar sig åt förmedling av platser på utbildningar i så vitt jag kan se.
Firman har funnit i åtta dagar för höge farao...
Tillåt mig att vara skeptisk till att dom har så många killar och att dom härjar runt så hemskt mycket...

Tror jag ska komma upp till Sundsvall o smiska upp dig i lite snabb FS-hoppning för ryktesspridning ;)

/b
VJ9
worthy.gif Ännu en "drömmar" firma !! Hur seriöst kan det vara med endast mobilnummer och inget organisationsnummer på firman, vilket man måste ha om skall sälja tjänster eller produkter.
Dream on M.....F.....:s banan_rock.gif
g3space
Det känns lite sådär med ett företag som inte presenterar sin personal eller ens ledning...
E-Sign Andersson
Det som jag tycker är värst och skrämmande är att man i USA verkligen "outsource:ar" allting, till och med krigspersonal vilket de i verkligheten verkar vara. Istället för att deras soldater vaktar Ingenjörstrupper så gör inhyrda vakter det.
Och de som inte har en militär bakgrund saknar eller har nog mindre kunskap om krigets lagar och mycket annat viktigt som en soldat lär sig. Och att sen befolkningen ser att det kommer "cowboys" med nästan immunitet gör ju inte saken bättre för fredsarbetet.
Krook
QUOTE (E-Sign Andersson @ May 22 2007, 20:24 ) *
Det som jag tycker är värst och skrämmande är att man i USA verkligen "outsource:ar" allting, till och med krigspersonal vilket de i verkligheten verkar vara. Istället för att deras soldater vaktar Ingenjörstrupper så gör inhyrda vakter det.
Och de som inte har en militär bakgrund saknar eller har nog mindre kunskap om krigets lagar och mycket annat viktigt som en soldat lär sig. Och att sen befolkningen ser att det kommer "cowboys" med nästan immunitet gör ju inte saken bättre för fredsarbetet.

Hmm.
De flesta beväpnade contractors jag har träffat på har varit ex-military som helt enkelt har valt att få bättre villkor än som soldat. Dessa har då haft en militär bakgrund som överstiger den som gemene svensk har.

Att man använder företag för tjänster som inte kräver militär personal tycker jag inte är särskilt oroande.
Varför ska man ha trupp för att kolla leg vid campen, eller laga mat, eller driva PX, eller skruva ihop baracker eller nästan vilken stödfunktion som helst?

Det finns fördelar med att göra det "in-house" men det kostar oftast mer än det smakar.

/K
E-Sign Andersson
QUOTE (Krook @ May 22 2007, 20:40 ) *
QUOTE (E-Sign Andersson @ May 22 2007, 20:24 ) *

Hmm.
De flesta beväpnade contractors jag har träffat på har varit ex-military som helt enkelt har valt att få bättre villkor än som soldat. Dessa har då haft en militär bakgrund som överstiger den som gemene svensk har.

Att man använder företag för tjänster som inte kräver militär personal tycker jag inte är särskilt oroande.
Varför ska man ha trupp för att kolla leg vid campen, eller laga mat, eller driva PX, eller skruva ihop baracker eller nästan vilken stödfunktion som helst?

Det finns fördelar med att göra det "in-house" men det kostar oftast mer än det smakar.

/K

Jo det finns säkert många bra exempel på där det fungerat bra.

Men det jag reagerade på när jag såg den här dokumentären från Frontline var att de sa att de tog in folk som saknade militär utbildning och som hade jobbat som dörrvakter innan. Kanske inte hör till det vanliga men om det nu stämmer så är det lite skrämmande.

Angående att man använder företag till att sköta bas verksamheten har väl både för och nackdelar kan jag tycka.
Visst det kan säkert vara väldigt praktiskt att sköta det så. Att låta dem sköta vaktandet av tex Gröna Zonen och laga mat är säkert väldigt enkelt

Men det jag reagerar på är att de verkar ta över mer och mer. Så som exemplet att de skyddade ingenjörstrupperna eller att man i huvudtaget kan göra affärer* på krig. Att man under brinnande* krig släpper kontrollen till förmån för att det ska göras affärer på allt har jag svårt att förstå. Kan tänka mig att det är mer politiskt än militärt. Jag skulle i alla fall som befälhavare ha mera kontroll över situationen och att den är enklare att överblicka.

Och enligt Amerikanska befälhavare i Irak* så ser de inte alltid positivt på att det finns inhyrda firmor som genom sitt uppförande i Irak försvårar för de Amerikanska styrkorna att få kontroll och att ge en bra bild utav sig där. När Irakier blir dödade av västerläningar så gör de ingen skillnad på vem som höll i pistolen utan att det just var en västerläning. De struntar i om det är US Army eller om det är inhyrdpersonal.

* Nu menar jag inte vapenaffärer mellan länder som tex Saab och Bofors, bara ett klargörande så inte det börjar diskuteras här inne också smile.gif
* Det är ju fred rent juridiskt men inte i realiteten anser jag
* Frontline Dokumentären
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.