smirnoff
Aug 11 2005, 19:22
Hejsan...
jag har blivit placerad på S1 Enköping som stridsfordonskytt/förare.
Antar att jag kommer åka någon tråkigt sovjetisk pansarvagn och köra omkring säckiga datornördar (ursäkta uttalet, antar det iaf)...
Inget direkt pangande och fysisk ansträgning.
Som det ser ut nu så är Boden det ända stället där jag kan enligt plitkverket genomföra min utbildning, pga. av att de är ovilliga att skriva in folk som bor norr om Dalälven söder om. Trotts att jag har t.ex. mycket närmare P4 Skövde än Boden. Bor i Gävle btw...
Alla roliga förband som i5, Amf1, osv har lagts ner, som liggern ära mig.
Deu
Jag vill definitivt få ut något ur min värnplikt och inte kasta bort 11månader, på att sitta still som man kan göra hemma utan någon vidare strid.
Hur är det med Kabelman/chef?
Det är väldigt fysiskt krävande har jag hört, dock såå otacksamnt.
Är det stridande andra erfarenheter.
LeadHead
Aug 11 2005, 19:54
Kort kommentar från en f.d. kabeltattargruppchef.
Väldigt fysiskt krävande vet jag inte. Tungt och drygt, ja. Man får vara igång länge under grupperingarna och tatta (dra) kabel. Sen beror det ju på vad det är för kabel. Optokabel kan säkert vara extra drygt med fler stora rullar per kilometer jämfört med vår vanliga telefontråd.
Strid? Nej, även om alla får kriga en del under utbildningen så är sambandsfolkets uppgifter att se till att andra kan lösa sina uppgifter. Det är dock en ganska självständig befattning som kräver lite kreativitet. Mest krävs det dock tålamod och uthållighet så att man inte flippar ur när linjen man under flera timmar har jobbat med och dragit många kilometer likförb*nnat inte fungerar...
carl0s
Aug 11 2005, 20:17
Sen när la Amf1 ner?
Snödahl
Aug 11 2005, 23:33
det är inte nedlagt. Bara flyttat till berga
QUOTE (carl0s @ Aug 11 2005, 21:17 )
Om minnet stämmer är kasern- och övningsområden uppsagda till 060601.
Någon som kan bekräfta?
Tills vidare bor amf/kj GU-Bat på Väddö och Utö, korrekt?
(dvs tills kaserner på Berga rustats till AMF-standard

)
davidhellmyrs
Aug 12 2005, 15:50
Tjena Smirnoff. Dig ser man lite överallt, både på NH och här =)
OnT:
Är Stridsfordonsskytt/förare så illa. Jag hamnade som GC902 på P7. Jag trodde det var hyffsat skoj ändå.
Jag är inte ute efter att få livsviktiga erfarenheter. Utan mer att göra nått lite fysiskt jobbigt (jag menar man har väl gymm och sånt på regementen så man kan träna ändå?). Och sen att få nya miljöer och uppleva. Så jävla trött på min hemstad och skolan. Vill komma bort. Och ha roligt.
Mvh/D
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.