QUOTE (GrodanBoll @ Aug 25 2005, 18:22 )
Men jag tycker Erik_G har rätt, vad spelar det egentligen för roll? Man ville skicka ett budskap, och det syftet fylldes säkert mer än väl. Att fejka "historiska ögonblick" kan ju tyckas löjligt, men frågan är om det är moraliskt felaktigt?
Att efterhandsföreviga resningen av flaggorna över Iwo Jima eller riksdagshuset i Berlin tycker jag är helt i sin ordning. Dessa händelser ägde ju faktiskt ändå rum (men något tidigare, och kanske inte fullt så "snyggt" eller heroiskt)...
Att den gode Komiske Ali använde sig av total verklighetsförfalskning är även detta ställt utom varje rimmligt tvivel. (Han skall dock i dag leva som en bruten och djupt grubblande man någonstans i Bagdads slum. Bitter över att man "ljugit" för honom, och fått honom att framstå som en pajjas inför hela världen).
Synd att säga att man fejkat nedrivningen av statyn, för den har ju beviserligen skett, eller ja, jag tror det iallfall. Har ingen lust att åka o kolla om den verkligen stått en staty där etc..
Ett historiskt ögonblick är det ju dessutom, den signalerade ju att Saddam inte längre var i kontroll. Sen om det var ett verk av ett gäng soldater som i stridens hetta passar på att ge sig på en manifestation av fienden, eller om det var ett från högre ort noggrant planlagt PR jippo kan man, och har vi diskuterat

Om jag vore "Bob" skulle jag antingen satsa på att bli hela iraks "Ica-Stig" eller jobba som PR-konsult, mer förtroendegivande person finns nog inte i hela mellanöstern.. Kan inte tro at thans ens själv trodde på det han sade under kriget. Han hade ju en glimt i ögat som sade att "detta säger jag bara för att jag måste säga det, vi vet ju alla att det bara är sagor".
Däremot kanske han är bitter över att amerikanerna inte tyckte han var viktig nog att gripas och fänglsas.
/E