Nu råkade jag av en slump hitta ett flertal av min egna frågor på lumpen.nu utan att de talat om att de fanns där. Jag skickade ett mail i början på oktober och väntade 2 veckor sen fick jag ett svar på de pliktverket kunde svara på, resten hade de "skickat vidare". Kom det nått ? nä... jag maila igen och fråga om det nånsing skulle komma något svar på mina resterande 7 frågor.. men fick inget svar.
Men idag hittade jag dem inklusive svar..

bra gjort pliktverket....
Iaf nog om det.. jag tänkte givetvis dela med mig vad som sades. Det är någon fråga till här som inte jag har ställt men jag tyckte ändå den kunde vara intressant.
Fråga: Vilka förband/befattningar berörs inte av det nya värnpliktssystemet med 11 månaders utbildning?
Svar: Alla förband berörs. Bevakningssoldaterna tjänstgör ej i två terminssystemet, men får ändå ett utökat antal tjänstgöringsdagar, från idag 300 dagar till 330 dagar i terminsystemet.
Fråga: Kommer alla få plats som söker till tredje terminen eller kommer de bästa att väljas ut av befälen ?
Svar: Troligtvis blir det så att de med dom bästa vitsorden (betygen) kommer att tas ut.
Fråga: Kommer betygsystemet ändras och anpassas till utlandstjänst?
Svar: Det militära betygsystemet (vitsord) är under förändring.
Eventuellt blir det gamla systemet med exempelvis; 10-7-7 kvar, med ett tillägg för lämplighet för Internationell tjänstgöring.
Fråga: Vilka är det som egentligen kommer tas ut till Tredje terminen?
Jag antar att det finns begränsade platser så vad är kriterierna?
Kommer allt att hänga på vitsorden eller har din befattning stor del i det också?
exempel:
En bevakningssoldat som har muckat från P4 med betygen 10-8-8 och han är givetvis positiv till internationell tjänst.
och en Skyttesoldat som muckar från P4 med betygen 10-7-7, positiv till intertnationell tjänst.
Så vem har störst chans att bli anställd av försvarsmakten? /tredje terminen! 2005-11-30
Svar: Hej "tredje terminen!",
Har man gjort lumpen, med godkända vitsord, och är positiv till internationell tjänst, så är det troligt att man förr eller senare kommer att få tjänstgöra i de svenska internationella förbanden.
Blir man av någon anledning inte antagen till det första förbandet som utbildas, så kommer man säkerligen med vid ett senare tillfälle, om man själv vill.
All personal är intressant, inte bara skyttesoldater utan även personal med specialkompetens (ex vis bevakningssoldater, mekaniker, kockar).
Fråga: Kan man nekas tredje terminen om inte anses vara vara tillräckligt bra av befälen?
Svar: Ja om man inte har fått godkända vitsord (betyg) från termin ett och två.
Fråga: Vad händer med GB, PB, KB, E, F -systemet, kommer det att fnnas kvar, eller hur kommer man att klassas? Kommer de att bytas ut, och hur kommer det vara relaterat till graden?
Svar: KB kategorin tas bort, PB kommer att finnas kvar och utnämns till Sergeant vid utryckningen.
GB kommer att finnas kvar och utnämns till Furir vid utryckningen.
E, F och G blir kvar som meniga. Alla kategorier kommer att tjänstgöra i 330 dagar, utom ett litet fåtal som kommer att fullgöra 450 dagar.
Fråga:Hur mycket kommer man att veta vid mönstring om sin placering, kommer
man att veta om man blir chef eller inte ? eller bestämmer förbandet det ? Kommer man veta om man är "befälslämplig" istället ?
Svar: Det kommer att vara som tidigare att man får reda på om man blir placerad som chef eller ej. Med andra ord vet man om man är befälslämplig i samband med mönstringen.
Fråga: Kan man överklaga sitt beslut om inskrivning om man t.ex hamnar i Utb.reservern och hur ska överklagan skickas ?
Svar: Det går att överklaga en överklagan skickas till det kontor där man mönstrade. En mall för hur ett brev bäst är uppställt finns på lumpensajten.
Fråga: Erat siffersystem t.ex GA900 osv kommer det att ändras iom det nya
då alla gör 11månader ?
Svar: Koderna kommer att vara detsamma trots att utbildningarna får ändrad utbildningstid.
Fråga: Vad kommer lönen att baseras på under tredje teminen? Har den någon koppling till utlandstjänsten och kommer avtalet innehålla fria hemresor ?
Svar: I skrivande stund är inte löner och övriga förmåner klara,
Fråga: Hej!
Om man gör lumpen som jägare i 15 månader måste man då gå den tredje terminen för att kunna söka till utlandstjänst? Hur ligger det till egentligen för de utbildningar som är 15 månader, är den tredje terminen inbakad i utbildningen eller?
Tack på förhand! /evve
Svar: Hej evve,
Ett 20-tal befattningar, både befälsuttagna och meniga, kommer även fortsättningsvis att tjänstgöra i ca 15 månader.
Även för den kategorin så gäller terminssystemet. P g a befattningarnas speciella karaktär (d v s fysiskt ansträngande eller teknisk komplicitet),
så kommer de att först göra en s k "Termin Noll", därefter Termin Ett och Två. För att komma ifråga för Internationell tjänst så måste även dessa
15-månaders värnpliktiga att söka sig frivilligt till-, och genomföra Termin Tre.
Fråga: Hur kommer tredje terminen att funka om det finns för få som värnpliktiga som vill fortsätta på förbandet?
Kommer de att nekas en tredje termin då eller kommer de skickas till annat förband ?
Svar: Tanken är att om det blir för få sökande till termin tre, så skall de förstärkas med soldater som har tjänstgjort tidigare.
Fråga: Jag har blivit utagen som signalspaningsplutonsbefäl (Hc710) och jag undrar om jag fortfarande i det nya värnpliktsystemet kommer ligga inne 15 månader? Jag fick hem en lapp om att jag blivit antagen och att jag hade 418 tjänstgörande dagar under min tjänstgöring.
Gäller detta fortfarande?
Svar: Ja, det gäller fortfarande. Fr o m 2006 så kommer ju det nya terminsystemet att införas. Då kommer Kompanibefäls-nivån (KB), som tidigare tjänstgjorde i 15 månader, att försvinna. Endast Plutonsbefäls- (PB), Gruppbefäls- (GB) och Menig-nivån att finnas kvar. Alla dessa kommer
tvärtemot tidigare att tjänstgöra lika lång tid, d v s 11 månader.
Utöver detta så kommer ett 20-tal befattningar, både befälsuttagna och meniga, (bl a HC710) att tjänstgöra i ca 15 månader. Detta p g a befattningarnas speciella karaktär. (d v s fysiskt ansträngande eller teknisk komplicitet).
Hoppas det redde ut lite.