QUOTE (Rimo @ Feb 28 2008, 14:00 )

Gör inte ett skit. När du sedan rycker in kommer dom inte göra något test, däremot kan du efter någon skjutövning påstå att du fått skadan i lumpen och bli några tusenlappar rikare. Din lumpentid kommer inte att hindra dig pga din tinitus, det finns några på vår skvadron som har hörselproblem.
Ursäkta, han skulle göra VAD sa du?!!
Klart att han inte ska mörka en hörselskada, det är skadligt både för honom själv och för Försvaret (vilket spelar mindre roll, vi pratar livsbestående men här). Hörseltest görs vid inryck och utryck för att se om någon skada uppstått sedan mönstringen respektive under utbildningen, så har det iallfall varit för alla jag har pratat med, men det kanske är olika (fast det borde inte vara det).
Sedan att säga att han ska påstå att han fått skadan under värnpliktstiden är ju enbart förbannat korkat.
För att svara på G3t_Zups fråga:
Ja du bör anmäla det här till pliktverket, jag tror till och med att man är skyldig att anmäla ändrade förhållanden mellan mönstring och inryck, men det kan säkert någon annan bättre. Anledningen är att hörselskador är lite speciella i och med att när man väl har en skada så kan den förvärras ganska kraftigt vid ytterligare påverkan. I andra ordalag, om du blir utsatt för kraftigt buller med en hörselskada så kommer du att drabbas hårdare än utan skadan. Det här gynnar ingen, allra minst dig själv, och pliktverket kan göra bedömningen om du bör göra värnplikten eller inte.
Vi hade några som hade lättare hörselskador under min tid, men det är ju ett tag sedan.