Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pollenallergi/motsv
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
Born
QUOTE (Björn- @ Feb 28 2008, 12:10 ) *
Dom på min pluton fick göra om dom TILLS dom klarade testerna både vid inryck och muck. En av dom sa att han bara tröck på måfå. Hans tinnitus hadde förvärrats under värnplikten men jag vet inte om han sa att han hadde det till någon läkare.

Ok, går tydligen inte rätt till överallt om det stämmer. Synd att folk ska riskera hörselskador för livet. En utökad undersökning är vad som ska göras om man inte "klarar" hörseltestet.
Rimo
QUOTE (G3t_Zup @ Feb 26 2008, 19:25 ) *
Jag har en liknande fråga fast angående hörseln.
Under mönstringen satte jag alla saker på hörseltestet, då hade jag perfekt hörsel med andra ord. Nu under året som gått har jag lyckats få tinitus som gör att jag inte hör de ljusaste tonerna.. så frågan/orna:
1. Bör jag säga detta till pliktverket, för jag antar att jag nu räknas som incke medicinskt frisk...
2. Kommer jag behöva genomgå hörseltesten igen efter mönstringen?

Gör inte ett skit. När du sedan rycker in kommer dom inte göra något test, däremot kan du efter någon skjutövning påstå att du fått skadan i lumpen och bli några tusenlappar rikare. Din lumpentid kommer inte att hindra dig pga din tinitus, det finns några på vår skvadron som har hörselproblem.
M00nStalker
QUOTE (Rimo @ Feb 28 2008, 14:00 ) *
Gör inte ett skit. När du sedan rycker in kommer dom inte göra något test, däremot kan du efter någon skjutövning påstå att du fått skadan i lumpen och bli några tusenlappar rikare. Din lumpentid kommer inte att hindra dig pga din tinitus, det finns några på vår skvadron som har hörselproblem.

Ursäkta, han skulle göra VAD sa du?!!

Klart att han inte ska mörka en hörselskada, det är skadligt både för honom själv och för Försvaret (vilket spelar mindre roll, vi pratar livsbestående men här). Hörseltest görs vid inryck och utryck för att se om någon skada uppstått sedan mönstringen respektive under utbildningen, så har det iallfall varit för alla jag har pratat med, men det kanske är olika (fast det borde inte vara det).

Sedan att säga att han ska påstå att han fått skadan under värnpliktstiden är ju enbart förbannat korkat.

För att svara på G3t_Zups fråga:

Ja du bör anmäla det här till pliktverket, jag tror till och med att man är skyldig att anmäla ändrade förhållanden mellan mönstring och inryck, men det kan säkert någon annan bättre. Anledningen är att hörselskador är lite speciella i och med att när man väl har en skada så kan den förvärras ganska kraftigt vid ytterligare påverkan. I andra ordalag, om du blir utsatt för kraftigt buller med en hörselskada så kommer du att drabbas hårdare än utan skadan. Det här gynnar ingen, allra minst dig själv, och pliktverket kan göra bedömningen om du bör göra värnplikten eller inte.
Vi hade några som hade lättare hörselskador under min tid, men det är ju ett tag sedan.
Born
QUOTE (Rimo @ Feb 28 2008, 14:00 ) *
QUOTE (G3t_Zup @ Feb 26 2008, 19:25 ) *
Jag har en liknande fråga fast angående hörseln.
Under mönstringen satte jag alla saker på hörseltestet, då hade jag perfekt hörsel med andra ord. Nu under året som gått har jag lyckats få tinitus som gör att jag inte hör de ljusaste tonerna.. så frågan/orna:
1. Bör jag säga detta till pliktverket, för jag antar att jag nu räknas som incke medicinskt frisk...
2. Kommer jag behöva genomgå hörseltesten igen efter mönstringen?

Vilken pluton ligger du på isåfall? Tydligen har hörseltestet missats, hör av dig till närmsta chef så ordnar han så ni får genomföra det. Finns inte en chans i helvetet att man får ut ett öre även om man skulle skada hörseln om man inte har ett värde att jämföra med (det som fås vid inryck).
Ditt dumma påhitt om att försöka få ut pengar kan man bara skratta åt, patetiskt...
linush
Det verkar som om min tråd har blivit kapad av G3t_Zup's hörsel rolleyes.gif

Jag har sett en del svar här som angår min allergi. Några har skrivit att jag inte under några omständigheter ska nämna det(Inte ens vid hälsodeklarationen) och läst på andra forum att FM inte bryr sig medan andra säger att man ska vara fullt uppriktig när frågan kommer.

Någon som vill fördjupa sig i ederdera åsikt?
dxl
Utgå ifrån att förr eller senare så kommer din allergi märkas av, hur befäl kommer reagera då om du inte varit ärlig från början är lite svårt för mig att sia om. Men har du funderat på vad som kan hända om din skyddsmask inte är tät när ni går in i tårgaskammaren? Eller vad som händer om ni har brandövning och får springa i brandtunnel?
Din allergi kan inte bara bli värre utan den kan bli kronisk i den bemärkelsen att du förstör både hals och lungor.
linush
Ok, nu vill jag inte låta som en desperat person som viftar bort ett problem men om sanningen ska fram så att jag är allergisk mot björkpollen, extremt smått mot gråbo(en mycket liten svullnad visade sig vid senaste pricktest 2007) samt mot olagade jordnötter, äpplen och morötter (går även bra om man skalar de två sistnämnda) och är också allergisk mot hästar och marsvin (Så beriden högvakt blir nock inte rolleyes.gif )

Jag förstår inte riktigt vad du menar med om jag inte skulle ha gasmasken tät nog vid tårgasövning? Det är väl inte björkpollen i tårgas och dessutom blir väl alla tårögda om de blir utsatta för tårgas?

Jag förmodar även det med att jag skulle fördärva både hals och lungor att jag har astma, men det har jag inte.
Born
Jag förstår inte problemet.

FYLL I DIN HÄLSODEKLARATION SANNINGSENLIGT OCH LÅT DE SOM KAN GÖRA BEDÖMNINGEN OM DU ÄR TJÄNSTBAR ELLER INTE GÖRA DET OCH INTE DU SJÄLV ELLER NÅGON ANNAN HÄR.

Hur jävla svårt kan det vara?
Timmi
Born satte på ett ypperligt sätt huvudet på spiken och mer därtill.
Det är inte svårare än så och anses du inte lämplig är det bara bita i det sura äpplet och gå vidare.
Zgrom
Kan inte annat än att hålla med Born.

Kan dock berätta om hur det är för mig. Innan mönstringen så hade jag aldrig haft problem med pollen eller någon allergi alls. Jag mönstrade i Mars '06, senare det året, runt sommaren, så hade jag enorma besvär med rinnande näsa och kliande ögon. Jag visste inte vad det berodde på men köpte tabletter och medicin mot pollen och det lättade mina besvär. Samma sak förra året. Nu ryckte jag in i slutet av januari, det första jag berätta om under mitt personliga samtal med plutonsbefälet var om just det. Svaret jag fick var att avvakta just nu men senare i vår, om jag känner att jag börjar få besvär, så ska jag ta kontakt med honom och kompanisköterskan så ska jag dem bestämma då hur det blir med mig. Om besvären kan undvikas med medicin så får jag väl va kvar, annars... tja, jag skulle avvakta sa han. Så jag får väl se hur det blir.

Kan nämnas att jag gör min värnplikt i Boden, träd så långt ögat kan nå... rolleyes.gif smile.gif
linush
Jag antar väl att en hel del som gör lumpen har någon sorts allergi... Läkaren som gjorde mitt pricktest för ett år sedan sa nämligen att det är den nya "folksjukdomen" bland unga, eftersom vi är så skyddade mot bakterier etc. jämfört med barn och ungdomar i Litauen te.x som härdas varje dag av det.
Lada
Har en vän som är allergisk mot jordnötter, henne skickade dom hem direkt när de fick se det.
Om jag hade någon allergi så skulle jag inte ljuga om det,
bättre och prata med läkaren på pliktverket om dina valmöjligheter. smile.gif
Andersson
QUOTE (linush @ Mar 1 2008, 23:25 ) *
Jag antar väl att en hel del som gör lumpen har någon sorts allergi... Läkaren som gjorde mitt pricktest för ett år sedan sa nämligen att det är den nya "folksjukdomen" bland unga, eftersom vi är så skyddade mot bakterier etc. jämfört med barn och ungdomar i Litauen te.x som härdas varje dag av det.

Den som avgör din tjänstbarhet är läkaren på pliktverket, en hel del hänger på vad för typ du träffar där.

Läkaren jag träffade var en äldre man med grått hår, skäggstubb och glasögon, han såg skitförbannad ut när han hämtade mig och mina papper i väntrummet. Han började med att förklara att det är ett heligt privilegium med långa anor att få göra värnplikt! stäcker sig ända tillbaka till franska revolutionen! förklarade han. Då jag höll med om att det skulle bli kul att få göra värnplikten så blev han genast mycket gladare och vi satt och pratade lite historia innan vi kom i gång med intervjun. Under intervjun frågade han om allergier och jag svarade att "jag hade nån pollen allergi eller nått sånt när jag var liten men det brukar inte störa mig så mkt längre när jag är ute." Då tyckte han att allergi inte är så farligt ändå och gav mig tjänstbarhet A.
Så länge det inte är något allvarligt så är allt möjligt.

Det kan gå rejält på röven om man har linser och får in tårgas bakom linserna det finns vissa risker med allergier ochså men befälen jag har träffat hittills har inte blivit så värst upprörda av att ha en eller ett par allergiker i kompaniet (Det är befälens skyldighet att ta reda på om nån har linser eller är allergisk innan ett tårgasprov).

Så Lycka till!

//Andersson
simon
Slår ihop linush tråd om Pollenallergi med Skinners tråd om Pollenallergi. Same, same, not different.

//simon, BlåGul
Bubba
Har en logementspolare hos oss som har astma, han fick o gör nu sin värnplikt, inga som helst problem mer än att han käkar medicin ibland o inte fick göra tårgas=)
När han mönstrade var han helt ärlig, sa som de va och kom in.

En kompis till mig som har pollenallergi, mönstrade en gång, fick inte och lyckades få mönstra om (han e 86:a) och han fick komma in som bassäk och genomförde den utbildningen utan problem=)

Så de verkar som de är helt beroende på vem på pliktverket du hamnar hos....

Vi har jue en kille på vår pluton som inte ens gjorde alla testerna o bara sa att han itne ville o stack ifrån mönstringen, han var tvingad att göra lumpen....

Så de känns väldigt mycket som lotteri ibland....
Mercai
Jag har pollenallergi. Då de mediciner jag tog mot det var receptfria tyckte inte läkaren att det var så allvarligt, och jag fick A i tjänstbarhet. Fick tjänsterna Stridsfordons-PB, Amfibie-PB och MP/SÄK-PB.
Sahi
Till skillnad från Mercai ovan så fick jag pga min allergi tjänsbarhet D.

Jag gjorde hela mönstringen i ordinarie runda och kom upp till inskrivningsförrättaren med tjänstbarhet A då läkaren antagligen konstaterat att det inte var så farligt. Men inskrivningsförrättaren skickade ner mig till en annan läkare iom att han trodde att den förre läkaren missat att kolla min journal. Och den andre satte D.

Men jag får däremot fortfarande göra lumpen, dock inte på de mer krävande befattningarna. Ska in som Bevakningssoldat på Amf1 nästa år. Så omöjligt är det inte.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.