Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Smörjning av larvband
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
UAV
Smörjer man larvband eller kör man bara till de går sönder? Hur ofta byter man hela band och när byter man bara vissa länkar?
Vikström
Om du menar länkade metallband typ sånna som sitter på leon så ja, man kan byta enskilda länkar. Hur det är med smörjning vet jag inte säkert men jag tror inte dom smörjs.
Mats
Om vi pratar t.ex. Strf 90 som har samma band som många andra stridsfordon som Bradley med derivat och några till så smörjer man inget på själva bandet.

Man kör tills någonting är skadat som t.ex. en bandhylsa (de runda grejerna som sticker ut på sidorna på en platta och bandbultarna går igenom) eller kanske en bandtunga (piggarna som går mellan bärhjulen). Då byter man bara den plattan.

Efterhand slits även olika delar av bandplattorna som t.ex. gummibussningarna som håller bandbultarna (hela bandet töjer sig, kanske efter bandkrängning) och då kan man ta bort en platta, det gör man på bägge banden.

Bandsulorna, det gummit som sitter på bandets utsida, slits efterhand och det kan hända att man får byta alla sulor om de blivit för tunna och det är skitkul.

Efter många mil slits löpgummina som bärhjulen rullar på så att det blir små gropar vilket resluterar i mer vibrationer och ökat slitage på drivkransen. När det blivit för allvarligt är det dags att byta band.

pansar2.png
Lerede
På strv 121/122 smörjer man inga delar av banden. Delar som går sönder byts ut och fortlöpande kontrolleras slitage på banddelar. När bandet är slitet till en bestämd nivå vänder man på banden och kör på dem till samma gräns är nådd på andra sidan. (Banden slits mer i färdriktningen) När man slitit ut banden åt andra hållet också byter man dem. Precis som på 90-an finns det gummikuddar, eller "pads" som slits. Man kan hålla sig för skratt när teknikern talar om att de ska bytas....

Fast värst är ändå att byta alla ändförbindningsstycken. (De som håller ihop bandplattorna)

Edit: Stavning
optimus
QUOTE (Mats @ Aug 3 2005, 19:04 )
Bandsulorna, det gummit som sitter på bandets utsida, slits efterhand och det kan hända att man får byta alla sulor om de blivit för tunna och det är skitkul.

*

eller om man har gjort lumpen uppe i norra sverige där man tar bort alla bandsulor på vintern för att kunna ta sej fram i snön. sedan sätter man på dom till sommaren igen och detta är inget roligt jobb att göra för hand :(
Mats
QUOTE (optimus @ Aug 4 2005, 00:01 )
eller om man har gjort lumpen uppe i norra sverige där man tar bort alla bandsulor på vintern för att kunna ta sej fram i snön. sedan sätter man på dom till sommaren igen och detta är inget roligt jobb att göra för hand  :(
*

Det får man göra i södra Sverige också. Men det har mycket lite att göra med slitage och därför utelämnade jag det.

Under landsvägsmarsch i Västafrika får man även vara beredd på att en bandsula lossnar framme vid drivhjulet, studsar i vägen framför vagnen och landar rykandes och fräsandes uppe på tornet medan bulten som ska hålla fast den sitter kvar i bandet. Gummit smälter.
SuperSandman
utefter mina erfarenheter av grävmaskiner så smörjs dom inte.. vill man slippa gnissel så får man helt enkelt sikta på en lerpöl. är ganska kraftigt gods och om det går av nånstans så är det bara att byta den drabbade länken...
CBRN-fåne
Antik referens:

Banden till IKV-91 hade en teflonhylsa där man slog in
bandbulten så det bandet var relativt tyst. Hylsorna
nöttes och åldrades så därför mättes bandlängden
med en tolk. När bandet blev för uttänjt så byttes det.
UAV
Undrar om fettnipplar hade ökat livslängden.
Born
Tveksamt om fett hade gjort någon skillnad, det är en hel del kraft och rörelse i banden. hårda bussningar är nog det mest gångbara för att ta upp de krafterna. Fettet kanske skulle kunna hindra viss korrossion, men det är inte det som tar död på banden. smile.gif

EDIT, ett ord räcker.
CBRN-fåne
QUOTE (UAV @ Aug 11 2005, 06:58 )
Undrar om fettnipplar hade ökat livslängden.
*

Om det var bandet till IKV:n du syftade på så tror jag inte
det. Det var mer frågan om att hylsan komprimerades och
tröcks ut åt sidorna. Dessutom skulle en fettnippel aldrig
överleva i ett band. De utsätts för otroliga påfrestningar.
Honke
Strv 121

Smörjs inte.
Någon skrev att man vänder banden efter en viss tid vilket inte stämmer utan däremot vänder man Drivkransen när den slits ner till en viss nivå.
Sedan så kontrollerar man bandspänningen mellan 12 bandplattor (1 band består av 72 bandplattor) med en bandtolk ( har för mig det ingår i veckokontrollen). Är banden för slappa spänner man dom.
Man kontrollspänner även änd och mittförbindningarna med jämna mellanrum. Har man riktig tur får man byta ut alla också
Kontrollerar även gummipadsen, dom som e kassa slås bort o nya bankas dit.

Har säkert missat något.
Rickard N
Bandspänning kollades på teknisk plats när man var ute och krigade om jag minns rätt. I övrigt håller jag med (hata kontrolldra bultj******* i bandaggregatet till 750 Nm)
Darkwand
Band och Ammunition ska man göra av så mycket med som möjligt. Förbrukningsvara helt enkelt.
Vysotskij
QUOTE (Mats @ Aug 4 2005, 00:10 )
Under landsvägsmarsch i Västafrika får man även vara beredd på att en bandsula lossnar framme vid drivhjulet, studsar i vägen framför vagnen och landar rykandes och fräsandes uppe på tornet medan bulten som ska hålla fast den sitter kvar i bandet. Gummit smälter.

En aspekt av pansarkrigföring jag aldrig reflekterat över. Hur varma blir banden, och vad beror det på? Hastighet, underlag, väder?
pansar2.png salute.gif
The Swede
QUOTE (Vysotskij @ Sep 25 2005, 02:47 )
QUOTE (Mats @ Aug 4 2005, 00:10 )

En aspekt av pansarkrigföring jag aldrig reflekterat över. Hur varma blir banden, och vad beror det på? Hastighet, underlag, väder?
pansar2.png salute.gif
*

Friktion mot underlaget samt friktion mellan band och bandaggregat.
Exakt hur varma banden blir vet jag inte men lite ljumna blir dom allt.

I Bosnien var det en pbv-skytt som fick ett pads i huvudet, träffade klockrent i hjälmen.

The Swede pansar2.png
CBRN-fåne
Under en snabb marsch (ca 65 km/h) mellan Sandviken och Järbo
under en varm vårdag så tappade vi i snitt 50-60 pads per vagn.
De sprutade från banden i små och stora bitar ungefär som leran
står i en fin båge när man står på i ett stridsfordonsspår. När vi
kom fram var banden skållheta. Efter den övningen bytte två av
fyra vagnar båda banden till en kostnad av ca 250 kkr per band.
Men vill Kn P passa en tid så får han stå för det. Vi hade innan
det kört lika fort (men inte under så lång tid förvisso) på gräs-
fälten öster om garagen på Kvarn utan att banden blev lika
varma.

Alltså, när man kör fort på asfalt så blir banden mycket varma
och slits oerhört fort. Padsen klarar inte värmen utan faller
sönder.
simon
Oj, vad jag ser fram emot lumpen när jag läser detta... :P
CBRN-fåne
QUOTE (simon @ Sep 25 2005, 12:27 )
*

Du är tyvärr 10 år för sen för att åka den riktiga
vagnen men en 122:a får väl duga som substitut biggrin.gif
Vysotskij
*

Om inte tjänsten blir indragen för att befäl supit bort en miljon skattekronor på en kortare bandpvplutonsmarsch... smile.gif
Rickard N
Det är knappa 10 mil med ett strvkomp om jag inte missminner mig..
CBRN-fåne
QUOTE (Vysotskij @ Sep 25 2005, 15:05 )
*

Om inte tjänsten blir indragen för att befäl supit bort en miljon skattekronor på en kortare bandpvplutonsmarsch... smile.gif
*

Vi brände en turbo också men den kostade bara 50 kkr saint.gif

Vi hade kört ett försvarligt antal mil innan den olycksaliga
snabbmarschen så den knäckte de redan ganska kassa
banden. Vi hade en rejäl budget men den ska ju givetvis
inte slösas på idiotsaker.
simon
QUOTE (Rickard N @ Sep 25 2005, 16:58 )
*

Förstår jag dig rätt i att 10 mils fordonsmarsch med ett strvkomp kostar ~ 1 miljon kronor?
Rickard N
QUOTE (simon @ Sep 25 2005, 17:48 )
QUOTE (Rickard N @ Sep 25 2005, 16:58 )
*

Förstår jag dig rätt i att 10 mils fordonsmarsch med ett strvkomp kostar ~ 1 miljon kronor?
*

Jepp.
Har för mig att körmilen kostar i runda slängar 10000
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.