Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kb aspiranter k4 2006,04,xx (norrlands jægare)
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Bigfoot
Först vill jag ursækta för min stavning jag bor just nu po island och dom har inte alla svenska bokstæver.

skulle vilja se att so monga kb elever som möjligt skriver hær. ær det monga som kommer fron norrbotten?

har ni hört nott ang længden av voran utb. alla jag har pratat med (pliktverket, k4) sæger att vi kommer att genomföra boda utb system vilket innebær dryga 2 monader vpl. vad har ni hört?

vet ni hur monga kb eklever vi blir? jag har hört dryga 50-60.
MastY
har ni hört nott ang længden av voran utb. alla jag har pratat med (pliktverket, k4) sæger att vi kommer att genomföra boda utb system vilket innebær dryga 2 monader vpl. vad har ni hört?

Vill inte vara dryg, men jag antar att du menar 2 år?
Pansarslusken
2 års värnplikt? Det låter inte kul. Säker på att han inte menar 12 månader?
evsim
Det är nog lite missuppfattningar här, tror jag, och det beror nog på den omfattande förändringen av värnpliktsutbildningen som sker (huvudsakligen) under 2006. Viktiga delar i denna nya ordning är att:

Utbildning av KB-värnpliktiga försvinner
Enhetslängd på 11 månaders värnplikt införs (två obligatoriska terminer)
Ytterligare 6 månader frivilligt (anställd, ej värnpliktig) med inriktning mot internationell tjänstgöring (tredje frivilliga terminen)

Det är ju möjligt, och kanske till och med troligt, att en del kommer hamna lite "mittemellan" med tjänstgöring i båda system. Att detta skulle innebära att man fullgör utbildningar i båda system är dock helt uteslutet. Rimligare fullgjord utbildning i något av systemen och kanske ett par månaders in-/utfasning till/ur det andra systemet.
simon
QUOTE (evsim @ Jul 31 2005, 13:31 )
Ytterligare 6 månader frivilligt (anställd, ej värnpliktig) med inriktning mot internationell tjänstgöring (tredje frivilliga terminen)

Eller med inriktning som förstärkningssoldat.
Racoon Pioneer
Hmm, en tänkbar variant är att de till "de två terminerna" får ett försteg för att tillfredställa behovet av befäl då kontraktsbefälssystemet inte kommit igång än.
De skulle då komma upp i 16,5 (11+5,5) vilket är ugefär 2 monader extra. Går man dessutom påbyggnadsterminen så blir det 22 (16,5+5,5) månader, dvs nästan 2 år.

...låter mycket, men om så är fallet så är man en j*****t kompetent soldat när man kommer ut....
/RP
evsim
QUOTE (simon @ Jul 31 2005, 13:53 )
QUOTE (evsim @ Jul 31 2005, 13:31 )

Eller med inriktning som förstärkningssoldat.
*

Nja, inriktningen är väl ändå internationell insats och utbildningen skall syfta mot det. Efter att man gjort den tredje terminen förväntas man ha någon form av beredskap för detta i någon av beredskapsgraderna:

anställd under viss tid,
beredskapskontrakt (i upp till två år) eller
kontrakt med villighetsförklaring.
evsim
QUOTE (Racoon Pioneer @ Jul 31 2005, 14:03 )
Hmm, en tänkbar variant är att de till "de två terminerna" får ett försteg för att tillfredställa behovet av befäl då kontraktsbefälssystemet inte kommit igång än.

Låter rimligt

De skulle då komma upp i 16,5 (11+5,5) vilket är ugefär 2 monader extra. Går man dessutom påbyggnadsterminen så blir det 22 (16,5+5,5) månader, dvs nästan 2 år.

*

16,5 månader låter också rimligt. Frågan är om det passar in i utbildningssytemet.

Det är mycket som inte riktigt fallit på plats ännu. Lite OT: Hur kul kommer en del tycka det är som nu fått besked om 7,5 månader men kommer till en tjänstgöring på 11 månader?

Den tredje terminen är ingen värnpliktstjänstgöring utan en anställning. Icke destomindre kommer det bli dugliga soldater - det är helt klart.
Bigfoot
nej jag menar att vi kb elever po k4 denna kull kommer att utbildas i boda utb systemen vi kommer att ha en svin lang vpl. jag har pratat med bossen k4 och pliktverket och dom sæger att vi kommer fo en vpl po dryga 2 ar(+6 monader om man skriver kontrakt (nya utb))

jag vet att det later jævligt konstigt och jag har har pratat med monga men det verkar bli so hær för oss....

ni andra som har skrivit inlægg ær ni kb aspiranter?
evsim
QUOTE (Bigfoot @ Jul 31 2005, 14:17 )
nej jag menar att vi kb elever po k4 denna kull kommer att utbildas i boda utb systemen vi kommer att ha en svin lang vpl. jag har pratat med bossen k4 och pliktverket och dom sæger att vi kommer fo en vpl po dryga 2 ar(+6 monader om man skriver kontrakt (nya utb))

jag vet att det later jævligt konstigt och jag har har pratat med monga men det verkar bli so hær för oss....
Jag kan garantera att ni inte kommer göra fullständiga utbildningar i båda system.

Pliktlagen medger inte grundutbildning under längre tid än lite drygt 20 månader (615 dagar). Man kan fuska till detta (som Flottan gjort under många år) att man i grundutbildningstiden också bakar in repetitionsutbildning, men den totala Pliktlagsgrundade tiden kan aldrig bli mer än 700 dagar.

Man, d.v.s. K4 och Pliktverket, måste vara helt rubbade om de ens kan tänka tanke att låta folk göra två principiellt likadana utbildningar efter varandra.

Jag tror det hela faller tillbaka på ett förklaringsmisstag. och det som Racoon Pioneer nämnde kan verka rimligt.

ni andra som har skrivit inlægg ær ni kb aspiranter?
*

Inte jag i alla fall. Gjorde KB på I22 för länge sedan …
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.