Hej!
Rycker in nu på måndag som 10 mån bevakningsgruppchef.
Grejen är att igår fick jag ett antagningsbesked att jag kommit in på en universitetsutbildning jag sökt utomlands. Den börjar i februari, men jag muckar i maj.
Någon som har koll på ifall det finns några som helst möjligheter att förkorta utbildningen, hoppa av, begära uppskov osv. pga universitetsutbildningen?
I.o.m att det är en utbildning utomlands så har jag ingen platsgaranti och kan inte begära uppskov från platsen. Börjar jag inte i februari missar jag den.
Som sagt, f-bnnat brådis då jag rycker in på måndag och fick antagningen igår...
/ Eric
Magnus
Jul 30 2005, 09:36
QUOTE (orren @ Jul 30 2005, 09:48 )
Någon som har koll på ifall det finns några som helst möjligheter att förkorta utbildningen, hoppa av, begära uppskov osv. pga universitetsutbildningen?
Kan bli mycket svårt eftersom du är ute i abslolut sista sekunden. Mitt tips är att du ringer Pliktverket IDAG!!! Jag skulle dock inte hoppas allt för mycket.
Tveksamt om pliktverket har någon telefon öppen under helgen va?
Jo, jag vet ju att det är i sista sekund, men samtidigt.
Utbildningen sökte jag medan jag tillfälligt var placerad i utbildningsreserven. Min handläggare sa till mig: Sök utbildning, skaffa jobb, se till att du har hösten säkrad för chansen att du trots allt ska få göra lumpen är väldigt väldigt liten.
Jag följde hans råd, sökte högskola. Någon månad senare fick jag dock en ny befattning och tänkte egentligen inte så mycket på högskolan eftersom jag dessutom inte trodde jag skulle komma in. Men som sagt, igår damp brevet ner...
QUOTE (Magnus @ Jul 30 2005, 10:36 )
QUOTE (orren @ Jul 30 2005, 09:48 )
Kan bli mycket svårt eftersom du är ute i abslolut sista sekunden. Mitt tips är att du ringer Pliktverket IDAG!!! Jag skulle dock inte hoppas allt för mycket.
Pliktverkets personal lär inte jobba på en lördag.....
Magnus
Jul 30 2005, 10:26
QUOTE (orren @ Jul 30 2005, 11:24 )
Tveksamt om pliktverket har någon telefon öppen under helgen va?
Arbetslös som man är fick jag för mig att det var fredag idag.

Det är nog bara att bita i det sura och göra lumpen, du kan ju alltid söka den där utbildningen igen. Du får bara en chans i livet att göra lumpen, och jag tycker absolut att du ska ta den.
Du verkar ha hamnat i en knivig situation. Om det är en utbildning som är väldigt svår att komma in på eller något liknande så har du nog en chans. Tyvärr så måste du dyka upp på måndag, sån är lagen. Det betyder dock inte att allt hopp är ute.
Under min GSU på Örlogsskolorna så fanns det två personer som arbetade med allt möjligt vad gällde värnpliktiga och deras problem. Man kunde prata med dem om man mådde dåligt eller om man behövde hjälp med att söka bidrag hos t.ex. Försäkringskassan. Troligt är att ditt förband har en person med liknande arbetsuppgifter. Boka tid hos honom eller henne och ta upp ditt problem. Du kan även vid tillfälle ta upp ditt problem med din kompanichef (eller motsvarande). Givetvis ska du också ringa Pliktverket och tala med dem.
Kom bara ihåg att ta det lugnt. Du har tiden på din sida. Det är över ett halvår till din utländska utbildning börjar. Du kan få mycket att hända på den tiden.
Lycka till!
/mdn
tack för svaret mdn! Det stillade min oro något.
Självklart kommer jag rycka in på måndag, och som sagt. Det är gott om tid att dels försöka med uppskov från FM men också kanske om möjligt snacka mig till ett uppskov från universitetet.
Programmet jag är antagen till är läkare vid köpenhamns universitet. En inte helt enkel plats att få tag i, och då danmark ska reformera hela sin antagning och minska antalet utländska studenter så är det inte säkert att jag skulle komma in igen om jag söker nästa år...
Mönstra in, berätta då för din pluton/kompani chef om ditt problem och att du inte alls är motiverad till att göra lumpen pga detta.
Fungerar inte det går du till eran personalvårdskonsulent (det är personen som mdm refererar till), bara att skylla på att du mår kasst och/eller har problem hemma och bara vill bort ifrån det militära, det brukar fungera.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.