Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FÖRBANNADE DJURPLÅGERI!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
zunx
KÄNSLIGA PERSONER VARNAS! INNEHÅLLER STARKA BILDER!

http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?vi...r=wm&speed=_med

Skulle kunna gå dit, skjuta dom människorna i skallen och sen gå hem sova. Så jävla förbannad blir jag! angry.gif bash.gif
LK100
Här är ytterligare film. Är inte ute för att bräcka ovanstånde film i vidrighet men jag är rädd att jag gör det... :(

VARNING HÄR OXÅ!

http://www.chaosrealm.net/pls/fur.wmv
Finns tydligen värre sätt än att söva med kolmonoxid... angry.gif

Jag klarade inte att se hela.
Flak
Det är ju inte speciellt sannolikt att jag klickar på nån länk här utan vidare...

Mycket "upprörande" finns ju iof på nätet. I synnerhet då det gärna tas helt
ur sitt sammanhang och mest används som kittlande underhållning.

Nån som vill redogöra för vad ni sett? Några djur som far illa eller vad?

Syfte?
lobo
Zunx>> Vad är ditt alternativ ? Ge varenda hund en injektion eller ? Syftet är att avliva hundarna och på filmen ser det ut att gå snabbt och smärtfritt.

Givetvis är det tråkigt att hundarna måste avlivas överhuvudtaget, men är det tvunget så är det.

Undrar också i vilket syfte detta filmades, varför filmar man sitt "vanliga jobb" ? Det är ju inte direkt så att volvo filmar sina montörer bara så där.
Helmersson
Jag var tvungen att stänga av ganska omgående kan jag säga.
Jag klarar inte av att se att man gör på detta vis mot försvarslösa djur.
Man ser ju på en del av djuren att "jaha, nu är det dags. Nu är det min tur". Jag är rädd för vad jag skulle göra om jag kom på någon plåga ett djur.
Cheeky
QUOTE (Flak @ Jul 30 2005, 09:54 )
Det är ju inte speciellt sannolikt att jag klickar på nån länk här utan vidare...
*

Jag klickar inte heller på länkar där det varnas för starka bilder, kan inte med att "folk" utnyttjar och är elaka mot djur. Men som sagt det finns mycket grymma bilder/filmer på nätet med djurplågeri. Det senaste jag läste var i nån tidning (tror det var Aftonblaskan) där levande hundar använts som bete vid hajfiske. Sjuka människor finns det gott om... rlwhore.gif
Ing
QUOTE (zunx @ Jul 30 2005, 02:59 )
KÄNSLIGA PERSONER VARNAS! INNEHÅLLER STARKA BILDER!

http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?vi...r=wm&speed=_med

Skulle kunna gå dit, skjuta dom människorna i skallen och sen gå hem sova. Så jävla förbannad blir jag! angry.gif  bash.gif
*

Enda problemet jag såg i det där var att de verkade verkligen FYLLA lådan med hundar. Kolmonoxiden ser jag inga problem i, sov gott.

Jag tycker att du ska leta upp en tråd om kycklingsortering som A2Keltainen postade för ett tag sedan.
Eller leta efter lite information om hur det fungerar på ett slakteri.

Att skjuta folk i huvudet för att de gör sitt jobb... ehm.
Chilla lite, den tonen vill jag inte ha på det här forumet.
(och DET är en order!)
Dies irae
Enligt min mening är all form av djurplågeri förkastlig.
Dock ser jag en skillnad mellan hönsfåglar och hundar.

Att på detta sätt lägga levade hundar på varandra är sjukt.

O så var det någon okunnig som efterlyste alternativ. Ja du, det finns gott om alternativ som både är smärtfria och humana.

Ok, alla tänker ju inte som jag. Men har man levt med hundar i hela sitt liv mår man illa av dessa scener

Det finns många dömda för våldsbrott som börjat sin karriär som djurmisshandlare.

angry.gif
lanrezac
Frågan är om filmen är manipulerad, man kan se sex hundar i lådan, sedan ser man inte ner i lådan när man kommer med sex till. Och tittar man i lådan när man lägger i valparna så tycker jag att det inte ser ut som det vore 12 döda hundar i den, snarare sex st. Jag undrar om det är två gasningar som är ihopklippta

Om man nu skulle vara djurplågare så varför slänger man inte i valparna direkt i första gasningen ?
Rapphönan
Sanering och nödvändig avlivning kan jag förstå då det sker med någorlunda snabba och beprövade metoder. Däremot blir jag så in i djävulen rasande när man ser ryska soldater öva närstrid med hundar upphängda i onaturlig krysspose. Va fan är det för utbildningsmässig skillnad på en levande hund och en uppstoppad motsvarighet.

Man blir fan grinfärdig..
Magnus
QUOTE (Dies irae @ Jul 30 2005, 13:32 )
Enligt min mening är all form av djurplågeri förkastlig.
Dock ser jag en skillnad mellan hönsfåglar och hundar.
angry.gif
*

Vad är skillnaden? Att hundar är gosiga och höns är det inte?
Bombad och Sänkt
Jag är lite förvånad över att de använder kolmonoxid. Det normala brukar vara koldioxid. Kolmonoxiden medför ju faror för dem som skall utföra jobbet.

Kanske är det något misstag eller att de vill slippa ett besvärligt avlivningsmoment efter bedövningen.

Det fläsk ni äter kommer från grisar som är sövda med koldioxid. Rätt utfört är det en human metod som ger snabb och oåterkallerlig medvetslöshet.

På slakteriet i Uppsala har man en anordning som ser ut ungefär som ett hisschakt där grisarna går in i en vagga som sänks ner i gasbadet

Det hände förut att djuren inte blev tillräckligt bedövade pga att man stoppade in för många åt gången. Detta är nu löst sedan man börjat ta färre djur åt gången.

Troligen är det samma fenomen här. En korrekt gasavlivning bör utföras genom att man fyller på gas först. Sedan stoppar man i djuret.

Sämsta tänkbara sätt är att proppa en otät plåtlåda full med djur och sedan pysa på med gas i stilla mak.

Alternativt är ljudspåret ditlagt i efterhand. Jag tycker det hela är lite mysko för kolmonoxiden ger, åtminstone inte hos människa, några kvävningskänslor.

Jag rekommenderar att ni läser igenom Djurskyddsmyndighetens avlivningsföreskrifter innan ni griper er an med att avliva saker och ting.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/...2004_12_L22.pdf

Tillåtna bedövningsmetoder framgår av 5 kap 4 § och tillåtna avlivningsmetoder av 6 kap 1 §

En varning utfärdas för hundar och katter. Särskilt för förvildade katter. För dem gäller speciella bestämmelser i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur. Se denna länk: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/..._2004_7_L24.pdf

Vildkatter inom detaljplanelagt område är en hel disciplin i sig själv. Jag skall inte trötta er med mina helvetiska vedermödor bland vilda kärringar och tokiga katter i diverse stenrösen.

Men Zeb McCahan uttryckte det: "There ain´t no man who´s walked the valley of dispair or stared ol`satan down in his eyes without becomin´ a better man of it"

I korthet kan sägas att kattfrågan är en god värdemätare på vårt samhälles moraliska och sedliga förfall och vittnar vår snart förestående undergång och vårt därefter stundande oändliga lidande.

Vid akuta djurlidanden har ni emellertid 30 § djurskyddslagen på er sida:

"Påträffas ett djur så svårt sjukt eller skadat att det bör
avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i
brådskande fall någon annan genast avliva djuret"

Och då är metoden mindre viktig. Bara det sker så snabbt som möjligt.
Cheeky
Oj, det var mycket fakta på en gång.

Nu har jag fortfarande inte sett den debatterade filmen eftersom jag är lite blödig, speciellt när det kommer till hundar.
Jag är ju väl medveten om att i vissa länder måste rensning bland katter/hundar ske då de har en förmåga att föröka sig kopiöst. Detta har jag inget emot förutsatt att det sker snabbt och smärtfritt, dvs djuren skall inte användas som levande bete vid hajfiske.
Inte heller behandlas som vissa greyhounds. Jag var på Crufts (UK's största hundutställning) för några år sedan och stannade till vid ett stånd där det informerades om vilken behandling vissa greyhounds fick om de inte presterade tillräckligt bra på banan. Och det var vidrigt...dom flåddes levande, hängdes i träd, sparkades ihjäl osv. sad.gif Då är det väl bättre att skjuta dom, det går ju åtmindstone snabbt, förutsatt att person som skjuter vet vad han gör och inte vådaskjuter.

EDIT: stavar som en kratta idag banghead.gif
trinity
Såg ju ut att gå rätt så kliniskt, snabbt och smärtfritt framför allt. Förstår inte riktigt var i problemet ligger. Visst gnällde hundarna lite nån sekund. men hundar gnäller ju av naturen.

Värre är ju alla stackars sönderavlade hundar av århundraden av inavel och förtvining av generna på grund av att många "hundälskare" vill ha ett visst utseende på jycken. skulle se det som stort djurplågeri.
Born
Tycker själva "sövningen" såg ut att gå snabbt och smärtfritt, de 2 minuter som hundarna trängs i lådan är nog inte värre än diverse nötdjurstransporter på våra vägar (skillnaden är kanske att transporterna pågår i timmar/dagar).

Sjuka och oönskade djur ska inte springa runt fria då de inte är anpassade för det, så något måste göras. Vad är alternativen?

Skjuta dom? Betydligt mer smärtsamt och kan dra ut på tiden.
Injektioner? Dyrt och omständigt.
Klubba med slaktmask motsv? Funkar bra om man gör på rätt sätt.
Sticka in svärd/knivar/pilar tills djuret blir vilt och sedan sänka det med ett svärd (the spanish way)? NOT

Angående film nummer 2 så är det inte en direkt PK hantering i närheten av folk, och heller ingen vidare human metod.
martinator
@Bombad och Sänkt
Efter att ha läst igenom de väldigt inforamtiva PDFer du länkat till kom jag fram till att hundra och katter i sverige inte får avlivas med koldioxod. Narkosmedel (till vilket koldioxid i samanhanget borde kunna räknas) får bara tillföras genom injektion, detta utseluter således gas. Har jag fattat det hela rätt eller?
(japp såg, undantaget om valpar/kattungar men det vill ingen läsa om)

/martinator
Cheeky
QUOTE (Born @ Jul 31 2005, 11:20 )
Skjuta dom? Betydligt mer smärtsamt och kan dra ut på tiden.
Injektioner? Dyrt och omständigt.
Klubba med slaktmask motsv? Funkar bra om man gör på rätt sätt.
Sticka in svärd/knivar/pilar tills djuret blir vilt och sedan sänka det med ett svärd (the spanish way)? NOT
*

Skjuta dom måste ju ändå vara bättre än att hänga dom, flå dom levande, eller sparka ihjäl dom. Nu har ju inte jag någon erfarenhet av att avliva djur, men nog trodde jag att om man bara vet hur och var man ska skjuta så är det ett snabbt sätt att avliva ett djur på? Eller? Vi skjuter ju rådjur, hare osv...
Born
Ett missat skott kan förlama djuret, vilket gör att det ligger still och är till synes dött, men i själva verket plågas utan att kunna visa det utåt om du förstår.
Jag tog alternativen i förhållande till en gas som söver och dödar utan att göra det mer smärtsamt än så. gasmask.gif
uoff
Stopp nu!
Ett djur som ligger stilla utan att reagera på beröring är givetvis dött eller medvetslöst - det känner absolut ingen smärta eller obehag. Om det är vid liv eller bara medvetslöst upptäcks lätt genom att man petar det i ögat - något som många jägare gör rutinmässigt när de har fällt en älg. Om det är medvetslös så justeras det lätt med ett stick eller ett skott till.

Ett djur som blir skjutet i skallen hinner knappast känna någonting över huvud taget. Att det på något sätt skulle vara grymt att avrätta djur genom att skjuta eller gasa dem betraktar jag som rent trams!
Cheeky
QUOTE (uoff @ Jul 31 2005, 19:12 )
Stopp nu!
Ett djur som ligger stilla utan att reagera på beröring är givetvis dött eller medvetslöst - det känner absolut ingen smärta eller obehag. Om det är vid liv eller bara medvetslöst upptäcks lätt genom att man petar det i ögat - något som många jägare gör rutinmässigt när de har fällt en älg. Om det är medvetslös så justeras det lätt med ett stick eller ett skott till.

Ett djur som blir skjutet i skallen hinner knappast känna någonting över huvud taget. Att det på något sätt skulle vara grymt att avrätta djur genom att skjuta eller gasa dem betraktar jag som rent trams!
*

Tack för den uoff...en som verkar vara mer insatt i jakt med andra ord.
Born
QUOTE (uoff @ Jul 31 2005, 20:12 )
Stopp nu!

*

Tackar, stämmer bra om det är ett skott som sitter i huvudet där det ska.
Bombad och Sänkt
Martinator: Svar Ja!

Det är veterinär med spruta som gäller (alternativt person som av veterinär har tilldelats så kallad delegerad läkemedelsanvändning) eller skjutning med pistol lägst kaliber 7,65 mm.

Av skäl som handlar om relationer till allmänheten vill man vara absolut hundra procent säker på att djuret verkligen dör. Därför är det kutym att man först sätter ett skott i djurets panna och sedan skjuter ett hjärtskott från sidan. I snabb följd.

Om man gör det yrkesmässigt.

Det är därför kommunala skadedjurskyttar har kunnat få licens på revolvrar 357 magnum och andra exotiska saker.

Kalibervalet har ingenting med djurskydd att göra. Det är helt andra avgöranden som ligger bakom den där bestämmelsen.

Katten och kattens liv och leverne är ett trassligt ämne både juridiskt och samhälleligt.

Jag skulle kunna hålla låda länge om det. Efter 7 år i djurplågeri- kadaver- och avlivningssvängen har man en och annan synpunkt.

På slakteriet finns det vissa praktiska avgöranden bakom valet av avlivningsmetod.

Exempelvis kan man inte skjuta grisar eftersom de sparkar så mycket efter skottet att de inte kan hanteras.

Nötkreatur och hästar skjuter man med en nedladdad long 22. Specialgjord för att kulan skall stanna i hjärnvävnaden och förstöra så lite kött som möjligt.

Det är alldeles rätt att man kan skjuta ett djur så att det inte kan röra sig och visa smärta. Exempelvis om man följer det klassiska talesättet att "skjuta någon mitt mellan ögonen". Detta resulterar sannolikt i att man missar hjärnan totalt.

Korrekt placering framgår av Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna
råd om hanteringen av vissa djurarter vid slakt eller annan avlivning; DFS 2004:12 bilaga 2.
martinator
För att slippa starta en ny tråd kan man slå två flugor i en smäll.
Korrekt avlivning av galen hund, och som följdfråga skjuter svensk polis för dåligt?
Anledningen till att jag tar upp det i denna tråd är för att majoriteten av sydsvenskans
läsare anser att det var djurplågeri. Själv har jag ingen åsikt då jag inte var där,
inte vet hur ett sådant djur reagerar samt vad som krävs för att avliva det.
Vad jag däremot anser rätt är att djuret avlivades.

Jag kommer däremot ihåg att för ett antal år sedan var det en liknande incident då
en kamphund bet sin ägare. Efter sju skott (alla i hunden) avled den. Inte heller
då den var död släppte den greppet om sin ägare utan de låsta käkarna fick brytas
upp.

polis "avrättade" hund
kokt allmänhet som vet bäst..

/martinator
Kanna
Och så här gick det hela till.
sgt_filur
En del människor borde inte ha husdjur. I synnerhet inte de hundägare som inte vet hur man uppfostrar en hund på ett vettigt sätt.
Larsleo
QUOTE (Bombad och Sänkt @ Aug 1 2005, 18:04 ) *
Nötkreatur och hästar skjuter man med en nedladdad long 22. Specialgjord för att kulan skall stanna i hjärnvävnaden och förstöra så lite kött som möjligt.

Mig veterligen skjuts det med bultpistol som är ca 9mm för nöt och inte kula

//Larsleo som jobbat i livsmedelsbranchen
koenigsegg88
http://kroma.vg.no/player/player_videofram...video/previews%

Norska soldater skjuter hund, känner inte till några av omständigheterna.
M Carlsson
Läste om polismannen som avlivat en galen hund med hjälp av pistol, bra gjort enligt min åsikt, den kunde gått löst på ett litet barn eller liknande. En fara för samhället, men jag kan inte förstå hur idioter plågar djur för skojs skull. I min värld är inte djurplågare värda att leva. Har själv en hund och skulle inte ens drömma om att skada honom på något sätt.
Born
QUOTE (koenigsegg88 @ Mar 12 2007, 20:59 ) *
http://kroma.vg.no/player/player_videofram...video/previews%

Norska soldater skjuter hund, känner inte till några av omständigheterna.

Kosovo hundar är inte alltid mysiga husdjur...
Status quo
QUOTE (Rapphönan @ Jul 30 2005, 16:13 ) *
Däremot blir jag så in i djävulen rasande när man ser ryska soldater öva närstrid med hundar upphängda i onaturlig krysspose. Va fan är det för utbildningsmässig skillnad på en levande hund och en uppstoppad motsvarighet.

Man blir fan grinfärdig..

Det var i venezuela eller motsvarande sydamerikanskt land, minns inte vilket, men jag blev också riktigt förbannad. Det är faktiskt helt sjukt hur vissa människor kan hålla på med sånna här grejer.
Nu såg jag inte på klippen men jag har sett förut när nå asiater skulle göra päls av hundar så lastade dom in dom i en låda som dom sänkte ner i vatten. Avskyvärt. angry.gif
Det finns massor tyvärr och det mesta är lika äckligt.
Tex folk som äter ormar som flås levande vid bordet.
eller i peru där man äter aphjärna medan apan fortfarande lever. Man undrar ju hur de personerna är funtade..
Innuendo
Bombad: Precis som Larsleo sa så använder man bultpistol på slakterier. Det finns dock nedladdade mysko kalibrar i 9mm som skjuter iväg en långsam kula, säljs ofta för att ha till "hobby"-slakt. Jag har själv en bultpistol för att avliva de lamm jag har till mat. Jag provade en sån här nedladdad projektilpistol men det gör jag aldrig om. Djuret krängde och jag höll på att skjuta mig själv i foten. Bultpistol har ju fördelen att ingenting lämnar vapnet som kan ge sekundära skador.

De slakterier jag har varit på har genomgående använt bultpistol.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.