Jag är lite förvånad över att de använder kolmonoxid. Det normala brukar vara koldioxid. Kolmonoxiden medför ju faror för dem som skall utföra jobbet.
Kanske är det något misstag eller att de vill slippa ett besvärligt avlivningsmoment efter bedövningen.
Det fläsk ni äter kommer från grisar som är sövda med koldioxid. Rätt utfört är det en human metod som ger snabb och oåterkallerlig medvetslöshet.
På slakteriet i Uppsala har man en anordning som ser ut ungefär som ett hisschakt där grisarna går in i en vagga som sänks ner i gasbadet
Det hände förut att djuren inte blev tillräckligt bedövade pga att man stoppade in för många åt gången. Detta är nu löst sedan man börjat ta färre djur åt gången.
Troligen är det samma fenomen här. En korrekt gasavlivning bör utföras genom att man fyller på gas först. Sedan stoppar man i djuret.
Sämsta tänkbara sätt är att proppa en otät plåtlåda full med djur och sedan pysa på med gas i stilla mak.
Alternativt är ljudspåret ditlagt i efterhand. Jag tycker det hela är lite mysko för kolmonoxiden ger, åtminstone inte hos människa, några kvävningskänslor.
Jag rekommenderar att ni läser igenom Djurskyddsmyndighetens avlivningsföreskrifter innan ni griper er an med att avliva saker och ting.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/...2004_12_L22.pdfTillåtna bedövningsmetoder framgår av 5 kap 4 § och tillåtna avlivningsmetoder av 6 kap 1 §
En varning utfärdas för hundar och katter. Särskilt för förvildade katter. För dem gäller speciella bestämmelser i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur. Se denna länk:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/..._2004_7_L24.pdfVildkatter inom detaljplanelagt område är en hel disciplin i sig själv. Jag skall inte trötta er med mina helvetiska vedermödor bland vilda kärringar och tokiga katter i diverse stenrösen.
Men Zeb McCahan uttryckte det: "There ain´t no man who´s walked the valley of dispair or stared ol`satan down in his eyes without becomin´ a better man of it"
I korthet kan sägas att kattfrågan är en god värdemätare på vårt samhälles moraliska och sedliga förfall och vittnar vår snart förestående undergång och vårt därefter stundande oändliga lidande.
Vid akuta djurlidanden har ni emellertid 30 § djurskyddslagen på er sida:
"Påträffas ett djur så svårt sjukt eller skadat att det bör
avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i
brådskande fall någon annan genast avliva djuret"
Och då är metoden mindre viktig. Bara det sker så snabbt som möjligt.