worldeater
Jul 28 2005, 21:51
Har ett par funderingar jag hoppas kunna bli kvitt!
Att få frisedel, innebär detta att man är "fri" från all sorts tjänsgöring även i ev. krigstid eller innebär det bara att man blir från värnplikt med ändå kan inkallas om behovet uppstår?
Vad jag uppfattat av vänner som blivit inskrivna i utb. reserv har olika personer fått olika bokstäver framför sin inskrivning, alltså olika grupper som kallas in allt eftersom behov uppstår. A-reserv först för att sedan sluta en bra bit ner i alfabetet, korrekt?
MVH!
*Flyttar till Pliktverket*
//Yman, BlåGul
worldeater
Jul 28 2005, 22:01
Danke schön!
Alltid ett jävla pyssel med kategorierna.
Har du fått frisedel så är du "fri" från värnplikt. Däremot omfattas alla, män som kvinnor, mellan 16 och 70 år av tjänsteplikt. Så skulle kriget komma så blir du inte inkallad till FM, men du kan bli tillsagd att jobba på t ex en viss fabrik, i hemtjänsten osv.
worldeater
Jul 28 2005, 22:20
Så om man får frisedel innebär det att man inte bli inkallad förutom till ex fabriksarbete som du nämner.
Om man däremot har blivit inskriven i utb.reserv så blir man inkallad till någon sorts snabbvärnplikt för att sedan bli krigsplacerad?
Är man förresten inskriven i utb.reserv lika länge som de som gjort värnplikt, alltså tills de år man fyller 47 (?)
Alla män är värnpliktiga mellan 18 och 47 år, oavsett om de gjort GU eller hamnat i utbildningsreserven.
I teorin så finns möjligheten att kalla in utbildningsreserven till GU, precis som de "kategoriklyvna" blev inkallade under vk2. I praktiken? Knappast troligt.
Har du fått frisedel så har du bedömts som oanvändbar, så då blir du inte inkallad. De som hamnat i utbildningsreserven är användbara, det finns bara inget behov av dem i dagsläget.
worldeater
Jul 28 2005, 22:30
Tackar BJE.
Varför inte svara på frågan om tiden i utbildningsreserv när du ändå är igång?
För jag antar att du vet
QUOTE (worldeater @ Jul 28 2005, 23:30 )
Tackar BJE.
Varför inte svara på frågan om tiden i utbildningsreserv när du ändå är igång?
För jag antar att du vet

Jag trodde att jag gjorde det... Man är värnpliktig tills man fyller 47, oavsett om man gör GU eller hamnar i utbildningsreserven.
Fast numera får man iofs tack-och-adjö-brev från ÖB tio år efter att man senast gjorde någonting, och det borde rimligtvis de som hamnat i reserven få något år innan de som gjorde GU. Men jag är inte helt säker på att de som är i utbildningsreserven får brevet.
worldeater
Jul 28 2005, 22:40
Där ser man!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.