Help - Search - Members - Calendar
Full Version: GRK-granat funnen i lägenhet
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
henke
I denna artikel från Metro Stockholm, 2005 -07-22.
http://www.metro.se/content/acrobat/stockh...722_A_Metro.pdf

Ok, sen när började just Flyget använda Granatkastare, GRK? smile.gif
Kanna
Du har tydligen inte hört talas om det topphemliga planet som var under utveckling efter andra världskriget och fram till det kalla krigets slut. ph34r.gif Enligt uppgift skulle planet ge ordet "flygande fästning" en helt ny betydelse då de senaste versionerna av planet var beväpnat med både GRK och H77. Lite som en svensk variant av C-130 Spectre fast något extremare. Tanken var att använda Boeing 747 som plattform för det hela...
KD803
QUOTE (henke @ Jul 28 2005, 13:47 )
*

På 90-talet. ;)

När man började avveckla värnkanonerna så tittade man på grk som ersättning. Grk skulle även användas på baserna utan värnkanoner, eftersom man kom på att istället för att storma med kött så kunde man ha ihjäl fi med indirekt eld i vissa fall (fi klart lokaliserad, andra delar av basförbanden inte i risk osv). Dessa skulle då inte vara arméförband utan fvförband.

Men jag tror inte att man hann komma mycket längre än planering och att skicka vissa markstridsofficerare på grk-kurser innan invasionsförsvaret tog slut.
henke
Självklart KAN det vara så att FV haft GRK som marksförsvar. Mellan raderna får iaf jag uppfattningen att de i artikeln (och polisen?) tror att granaten är en så där gammal bomb som man släpper för hand från flygplanen under WW1.

Annars skulle man ju inte säga "flyget" eftersom Armén är en bra mycket större brukare av GRK än andra, även grk finns i KA/AMF och då som du säger som experiment i FV.

Typ så här
http://members.chello.nl/~a.vankan/allied_...ndheld_bomb.jpg
Adam Wilhelm
QUOTE (BJE @ Jul 28 2005, 15:21 )
QUOTE (henke @ Jul 28 2005, 13:47 )
*

På 90-talet. ;)

När man började avveckla värnkanonerna så tittade man på grk som ersättning. Grk skulle även användas på baserna utan värnkanoner, eftersom man kom på att istället för att storma med kött så kunde man ha ihjäl fi med indirekt eld i vissa fall (fi klart lokaliserad, andra delar av basförbanden inte i risk osv). Dessa skulle då inte vara arméförband utan fvförband.

Men jag tror inte att man hann komma mycket längre än planering och att skicka vissa markstridsofficerare på grk-kurser innan invasionsförsvaret tog slut.
*

Jag har fått uppfattningen att värnkanoner och dylikt bemannades av arméns lokalförsvarsförband?
KD803
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jul 28 2005, 18:46 )
Jag har fått uppfattningen att värnkanoner och dylikt bemannades av arméns lokalförsvarsförband?
*

Värnkanonerna var helt riktigt bemannade av arméförband. Men under 90-talet började man titta på vad som skulle ersätta dessa vid flygbaserna och fastnade då för 8cm grk. Dessa skulle då handhas av fv-förband. Men det hann inte bli något av detta innan det slutliga freden infann sig.
Fk Bengtsson
Nytt användningsområde för AMOS kanske???
Sir Vival
QUOTE (BJE @ Jul 28 2005, 19:11 )
*

Värnkanonerna var helt riktigt bemannade av arméförband. Men under 90-talet började man titta på vad som skulle ersätta dessa vid flygbaserna och fastnade då för 8cm grk. Dessa skulle då handhas av fv-förband. Men det hann inte bli något av detta innan det slutliga freden infann sig.
*

Tanken var att "utrangerade" närskyddssoldater efter KU/rep skulle placeras på GRK-pluton.
106
QUOTE (Sir Vival @ Jul 28 2005, 21:40 )
QUOTE (BJE @ Jul 28 2005, 19:11 )
*

*

Tanken var att "utrangerade" närskyddssoldater efter KU/rep skulle placeras på GRK-pluton.
*

Eldobservatörstjänst finns även beskrivet i FVR Nskyplut från 1991.
Sedan kan man ju undra hur begåvat det är att skicka upp granater i kastbana i samma luftrum som fpl och hkp. Försöker man undvika att skjuta när fpl/hkp är i området kan man ge sig f-n på att det är just då understödet behövs.
KD803
QUOTE (106 @ Jul 28 2005, 23:19 )
Sedan kan man ju undra hur begåvat det är att skicka upp granater i kastbana i samma luftrum som fpl och hkp. Försöker man undvika att skjuta när fpl/hkp är i området kan man ge sig f-n på att det är just då understödet behövs.
*

Om läget är sådant att man behöver skjuta indirekt eld så finns det inga flygplan kvar. Bortsett från de som inte kan ta sig därifrån då.
uoff
Det är i och för sig en nationell tragedi att landets journalistkår helt tycks bestå av pacifister och vapenvägrare men vad som förbryllar en annan är de där tilläggen som ofta är helt tokiga. Vad var det som drev journalisten Urban Brådhe att lägga till "som använts inom flyget förr i tiden"? Fram tills dess klarade han sig ju bra.

Får de betalt per ord de skriver eller vad beror det på att de har för vana att svamla iväg med en massa osakligheter? Om jag får i uppdrag att skriva om ett för mig obekant hovdjur som rymt från en cirkus så skriver jag ju inte att det var en zebra bara för att jag tycker att det ordet ser festligt ut i tryck - eller gör jag det? Är det någon som vet om det här fenomenet är allmängiltigt? Själv har jag bara observerat det när det gäller vapen och bilar - men det kan ju bero på att det bara är inom de ämnena som jag kan någonting över huvud taget. Är det likadant med andra ämnen? Sitter landets ornitologer och retar sig på vad som står i Metro på forum.pippi.se?
109 Eken
Förmodligen är det så, allt som man läser om i tidningen som man vet något om är alltid åt H-E fel. Det enda jag litar på är datumet högst upp på sidan, det brukar vara rätt för det mesta
matte
Nej det var inga grk-plutoner det handlade om...

Och det var precis som ni skriver arméns lokalförsvarsförband som skulle bemanna grk-tropparna. Försöken hann komma så långt att ett antal armé soldater fick ändrad krigsbefattning till Flygvapnet istället.

Grk-tropparna tillhörde Basbataljonens Markförsvarskompanier.

Och precis som ni skriver igen. Det var ju inte aktuellt att skjuta grk när man hade flygplan i luften. Om fienden väl kom innanför grk:ns räckvidd då hade man för länge sedan omgrupperat flygplan och personal. De enda som då fanns kvar var Markförsvarskompaniet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.