Ja tänkte starta en tråd för oss som har sökt till FJS och troligtvist ska på förtestet v 49. Några mer än jag som sökt?
humor!
jag som trodde jag fått ett svar :P
sugadaddy
Aug 12 2005, 18:18
Dom slängde ut mig igår så jag kommer nästa år.
QUOTE (sugadaddy @ Aug 12 2005, 19:18 )
Dom slängde ut mig igår så jag kommer nästa år.
Fick du ingen alternativ tjänst istället?
kom igen då! ingen annan som sökt? Hur kör ni med träning osv?
Någon som vill ge lite bra tips vad man för lägga ner mest träning på?
blev hänvisad till att använda denna tråd när jag skapade en egen så...:
ni som ska på extramänstring v 49, rycker ni in 2006? har de ändrat på det där med att man bara genomför utbildning till fallskärmsjägare vart annat år?
Vinter
Sep 13 2005, 16:23
Lite FJS överskott....
japp dem har ändrat, både KJ och FJS kör varje år nu. Så om jag klarar det rycker jag in 2006, annars blire jägargruppbefäl på karlsborg och även detta 2006. Men FJS ska det bli!
Xitc har du också sökt fjs eller?
Vinter
Sep 13 2005, 17:13
Neej, jag tänkte lätta upp stämningen lite.
Men jag kan kanske ha lite tips:
Du kan ju köra ett enkelt styrketräningsprogram som förberedelse, träna mycket rygg eftersom den kommer att ta stryk.
Löpning är bra, kör längre sträckor på en förbestämd tid, tex 60min och se hur långt du kommer. Bygger upp kondition, och syre upptagningsförmågan.
Tvinga med en kompis på någon led och gå en vecka med packning på ryggen, kör en 20kg i ryggsäcken. Och försök sätta ett rimligt mål och nå det varje dag. Det är bra mental träning.
Armhävningar och annat kommer du få göra ändå under GU, det ska nog räcka om du kör seriöst.
Men att grunda på saker som du vet kommer att ta stryk, är en bra ide.
QUOTE (joxxe @ Sep 13 2005, 18:01 )
japp dem har ändrat, både KJ och FJS kör varje år nu. Så om jag klarar det rycker jag in 2006, annars blire jägargruppbefäl på karlsborg och även detta 2006. Men FJS ska det bli!
Xitc har du också sökt fjs eller?
nae... visste nämligen inte att det var inryck varje år och jag kände att jag inte orkade vänta ännu ett år för att få göra lumpen på fjs (väntar redan ett extra år eftersom jag tog studenten ett år för tidigt...). Fäck också att man inte hade full koll på läget!

Annars hade jag lätt sökt till extramönstringen... Får se om det går att fixa till!

Annars bär det av till k3 nästa år i alla fall, som jägare...
bartil
Sep 14 2005, 20:03
Sen när har de ändrat det till varje år för både FJS och KJ? Det har jag aldrig hört talas om. Men det låter ju onekligen bra!
2006 är första året de kör så!
Airborne_87
Sep 19 2005, 21:33
Hejsan!
Snubblade förbi Soldf.com och kunde inte låta bli att regga mig. Jag ska göra min mönstring den 30 sept och siktar stenhårt på fjs.
Jag har tränat hårt ett under en lång period nu och hoppas verkligen på att få göra min värnplikt som fallskärmsjägare i karlsborg ;)
Efter som att det är så mkt i skola o sånt just nu så har jag inget fast träningsschema men i veckan brukar det innehålla:
1 simpass
2-3 löppass (tot ca 30 km)
1 gympass
2 cyckelpass
pluss att jag thaiboxas 2 ggr i veckan.
Löpningen är det jag har haft mest problem med mengör nu milen på 43-44 på landsväg. När det sedan blir kuperat och mjukt underlag blir det plötsligt mycket jobbigare. Där kan det hända att hamnar på 48-49. Jag har ganska hög bmi (inte fett) och undrar om det kan ha med saken att göra?
Hälsningar / A_87
Vysotskij
Sep 19 2005, 22:33
QUOTE (Airborne_87 @ Sep 19 2005, 21:33 )
Jag har ganska hög bmi (inte fett) och undrar om det kan ha med saken att göra?
Ja. Men om du fortsätter att träna så hårt som du gör nu
och har den riktiga viljan har du goda chanser. Glöm bara inte bort att vila emellanåt.
Ser ju lovande ut, satsa mer på löpningen då om du känner att det är där de är lite segt.
Själv kör jag lite mixat spinning och löppass. Men iaf 3 konditionspass i veckan MINST. Dvs typ 2 löpning och 1 spinning eller tvärtom. Sen kör jag gym 3 ggr och simining 2 ggr, varav 1 gång fridykningsträning. Brukar även marscha 1 gång i veckan i cirka 2-3 timmar med 45kg.
Men som herren innan mig sade, tänk på att VILA. Började få lite problem med benhinnorna när jag började springa allt för mycket, därför har jag nu trappat ner på träningen i några veckor och kör mer spinning än löpning. Har tatt milen på runt 40.30, brukar gå runt 41-42.
Bara att träna på, längtar som FAN tills extramönstringen kan jag säga!
Hoppas det är många som sökt.
Airborne_87
Sep 20 2005, 07:10
Tack för svaren!
Jo, jag vet att det är viktigt att vila och har därför minst en vilodag per vecka.
Jag längtar också riktigt mycket! Det kommer bli hårt som fan, men känslan av att klara av det skulle vara obeskrivlig!
Btw vet ni det exakta datumet?
Låter ju finemang, så kör jag också. En vilodag i veckan, sedan slänger jag in en till lite då och då när jag känner att jag ligger på topp. När man känner att det går risigt (men inte pga skada) ska man verkligen inte vila extra.
Jag vet inte mycket mer än att det är v 49 och att man får papper om man får komma dit eller inte 4-5 v innan. Men jag antar att jag har en solklar plats för att komma dit å få göra testerna, och får jag inte åka dit då jävlar. Jag kan acceptera att jag kanske inte kommer klara testerna, men verkligen inte acceptera att jag inte får komma dit.
Men det får jag nog
extratesterna kankse blir framskjutna till våren istället enligt regionkontoret i Gbg.
QUOTE (epan @ Sep 20 2005, 14:35 )
extratesterna kankse blir framskjutna till våren istället enligt regionkontoret i Gbg.
Har du pratat med dem? Såfall måste jag fan ringa och höra, för på mina papper från FJS står det v 49 och att jag får besked mer exakt 4-5 v innan.
Airborne_87
Sep 20 2005, 16:14
Bra träningsmoral, Joxxe ;) Du verkar vara en seriös kille!
Om det skulle bli framskjutet till våren skulle det vara rätt bra för man hinner träna en hel del, men det skulle fan vara jobbigt att vänta så länge.
Det har väl alltid varit i november så det verkar ju konstigt..menmen...
Shit man ju kommer träna sönder om dem flyttar det till våren..men om inte annat gör man ju det i lumpen istället
Fk Satan
Sep 20 2005, 16:49
Tänk på att bygga upp segheten i kroppen! samt att se till att vara lite "småfeta" när ni rycker in. Att bara ha explosiv styrka kommer ni inte långt med. Utan en rejäl portion seghet och vinnarskalle. Men inte en egoskalle, utan en för laget vinnande skalle.
så hoppa över gympassen! och kör marschträning istället! gå långt och länge med packning! tänk seghet framför allt!
QUOTE (Fk Satan @ Sep 20 2005, 17:49 )
Tänk på att bygga upp segheten i kroppen! samt att se till att vara lite "småfeta" när ni rycker in. Att bara ha explosiv styrka kommer ni inte långt med. Utan en rejäl portion seghet och vinnarskalle. Men inte en egoskalle, utan en för laget vinnande skalle.
så hoppa över gympassen! och kör marschträning istället! gå långt och länge med packning! tänk seghet framför allt!
Jag har kört marschträning 1 gång i veckan i typ 10 veckor nu, kör 2.5-3h med 45kg. Har just nu fått tendens av benhinne inflammation (pga marsch/löpning i totalt värdelösa skor) så jag har slutat marschat. Men tänkte börja med det igen om ngn månad och då köra i riktigt "härlig" m90 (heter vell så?) kängorna :P
Tror inte att marschträning är speciellt viktigt inför just förtestet, då man inte kommer få marscha speciellt mycket, men visst man bör ha gjort det några ggr för att vänja sig.
Jo jag tvivlar på att de kommer bli framsjutet, pga de som stod i mina papper, men man vet aldrig. Känns som om det kommer bli extremt segt att gå och vänta i typ ½ år till. Men å andra sidan hinner man ju träna mer.
Så egentligen kvittar det...
Lycka till med träningen ni andra och hoppas verkligen att de går bra för er
Stella-Polaris
Sep 20 2005, 20:00
QUOTE (joxxe @ Sep 20 2005, 09:58 )
Låter ju finemang, så kör jag också. En vilodag i veckan, sedan slänger jag in en till lite då och då när jag känner att jag ligger på topp. När man känner att det går risigt (men inte pga skada) ska man verkligen inte vila extra.
Du skall nog se till att ha två sammanhängande vilodagar i veckan. Kroppen måste ha tid att återhämta sig speciellt om du kör hårt och med samma muskelgrupper.. Om inte så sliter du bara på kroppen och blir inte ett dugg mer vältränad. Det kan vara så att du är i det läget nu och då känns det trögt...
Stella-Polaris
Sep 20 2005, 20:06
QUOTE (Airborne_87 @ Sep 19 2005, 21:33 )
Hejsan!
Snubblade förbi Soldf.com och kunde inte låta bli att regga mig. Jag ska göra min mönstring den 30 sept och siktar stenhårt på fjs.
Jag har tränat hårt ett under en lång period nu och hoppas verkligen på att få göra min värnplikt som fallskärmsjägare i karlsborg ;)
Efter som att det är så mkt i skola o sånt just nu så har jag inget fast träningsschema men i veckan brukar det innehålla:
1 simpass
2-3 löppass (tot ca 30 km)
1 gympass
2 cyckelpass
pluss att jag thaiboxas 2 ggr i veckan.
Löpningen är det jag har haft mest problem med mengör nu milen på 43-44 på landsväg. När det sedan blir kuperat och mjukt underlag blir det plötsligt mycket jobbigare. Där kan det hända att hamnar på 48-49. Jag har ganska hög bmi (inte fett) och undrar om det kan ha med saken att göra?
Hälsningar / A_87
Spring mer terräng än landsväg. Det spar på kroppen samt ger dig en bättre muskelatur eftersom alla steg inte är lika. Variera även 7-14 km
QUOTE (joxxe @ Sep 20 2005, 14:42 )
Har du pratat med dem? Såfall måste jag fan ringa och höra, för på mina papper från FJS står det v 49 och att jag får besked mer exakt 4-5 v innan.
Jag pratade med en handläggare på regionkotoret och fick då höra att ett beslut om framskjutning skulle tas v.37 (förra veckan), men de tog inget riktigt beslut om framskjutning då. Så det hon som jag pratade med sa var: "Med 95-% säkerhet kommer den skjutas fram". Ett slutgiltigt beslut skulle göras snart.
Denna framskjutning skulle bero på att många/få (kommer inte ihåg vilket) hade sökt till fjs.
De skickar ut brev om det blir uppskjutet....
Det är sant, blir rätt svårt att få plats med allt

Men har gjort upp ett schema som ser ut så här:
Måndag - kondition (intervall/back) - gympass (ej ben)
Tisdag - kondition (13km löp eller 2h spinning)
Onsdag - gympass (ben) - simning
Torsdag - kondition (13km löp eller 2h spinning)
Fredag - gympass (ej ben)
Lördag - vila
Söndag - fridykning -Marsch
då får ju benen som är min primära träningsgrupp vila fredag och lördag.
Vad tror ni om det schemat? Kan tillägga att jag oftast kör ANTINGEN fridykningen eller marsch, och om jag kör båda kör jag lite kortare marschpass (typ 1.5h).
Fk Satan
Sep 20 2005, 20:42
Mindre gym! kör långa intervaller!
kör gärna lite längre löppass oxå! med lågt tempo! samt kanske låna ett par rullskidor eller en cykel och köra långpass. Tänk på att anpassa träningen till att bli lång och uthållig! men samtidigt behålla styrkan i kroppen.
kör även ngt längre marschpass (2-3 dagar) om du har möjlighet. alltså vandra en led eller liknande.
till er alla> Lyssna på kroppens signaler! sök hjälp ifall ni får problem med skador eller liknande och tänk på att ert viktigaste pass är vila! det är lätt att träna för mkt!
Hmm du säger mindre gym?
Vad ska jag köra istället? Benpasset på gymmet tar jag iaf inte bort.
Och om jag skulle köra något annat istället för de övriga gympassen, vad skulle det vara? Tvivlar på att kroppen orkar mycket mer grejjer där jag använder benen.
Stella-Polaris
Sep 20 2005, 20:56
QUOTE (joxxe @ Sep 20 2005, 20:17 )
Det är sant, blir rätt svårt att få plats med allt

Men har gjort upp ett schema som ser ut så här:
Måndag - kondition (intervall/back) - gympass (ej ben)
Tisdag - kondition (13km löp eller 2h spinning)
Onsdag - gympass (ben) - simning
Torsdag - kondition (13km löp eller 2h spinning)
Fredag - gympass (ej ben)
Lördag - vila
Söndag - fridykning -Marsch
då får ju benen som är min primära träningsgrupp vila fredag och lördag.
Vad tror ni om det schemat? Kan tillägga att jag oftast kör ANTINGEN fridykningen eller marsch, och om jag kör båda kör jag lite kortare marschpass (typ 1.5h).
Skippa Gymet på fredagen. Ta en öl istället : ) Du har löpning ben 4 dagar isträck 5 om du marcherar. Där kan din benhinne avkänning komma ifrån. Kör vanligt gym pass på onsdagen.
eller kanske så här?
Måndag - kondition (intervall/back) eller -Marsch
Tisdag - gympass - simning
Onsdag - kondition (13km löp eller 2h spinning)
Torsdag - gympass (ej ben)
Fredag - kondition (13km löp eller 2h spinning)
Lördag - vila
Söndag - fridykning
har ni fått ut brak programmet? H
en fråga till de som varit på en extramönstring för kj/fjs. I vilket tempo görs sit-up, armsträckningarna, ryggresningarna och pull-up´sen i?
Stella-Polaris
Sep 20 2005, 21:37
QUOTE (epan @ Sep 20 2005, 21:35 )
en fråga till de som varit på en extramönstring för kj/fjs. I vilket tempo görs sit-up, armsträckningarna, ryggresningarna och pull-up´sen i?
Efter Befälets behag

eller visst antal inom max tid.
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 20 2005, 22:37 )
Efter Befälets behag

Befäl: "Hur många böj-sträck tror ni att ni klarar av?"
Prova att göra EN böj-sträck som varar i, säg, 10 minuter! B)
(vilket ganska få klarar)
Befäl: "Jaha, ni klarade alltså inte ens av att göra EN ENDA böj-sträck..! Då får vi öva på detta! Böj...sträck...böj...sträck..."
:P
edit: stora stavfelsdagen idag tydligen.
Blue52
Sep 23 2005, 20:14
QUOTE (Apone @ Sep 22 2005, 12:49 )
Efter Befälets behag

Befäl: "Jaha, ni klarade alltså inte ens av att göra EN ENDA böj-sträck..! Då får vi öva på detta! Böj...sträck...böj...sträck..."
Ahh...vilka minnen... Saknar!!!
Efter Befälets behag

skedde det under extramönstringen? har för mig att jag läste att det hände de första dagarna vid inrycket i någon tråd
Stella-Polaris
Sep 24 2005, 09:18
QUOTE (epan @ Sep 23 2005, 23:50 )
Efter Befälets behag

skedde det under extramönstringen? har för mig att jag läste att det hände de första dagarna vid inrycket i någon tråd

spelar det någon roll? Du skall vara allround vältränad och klara av alla varianter. Om du kan göra en helvetes massa armhävningar i ett visst läge och tempo men är helt kass i andra armhävningsvarianter så är du inte lämpad för tjänsten.....
ja, det spelar roll för mig.
BAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
fick post från pliktverket som meddelar att "Fallskärmsjägartestet är flyttat!"
Det är flyttat till v 22, dvs i Maj 2006. Och inryck sker Augusti 2006.
Airborne_87
Sep 26 2005, 18:31
mm jag hörde det av en kompis... kanske lika bra! Men vad är orsaken då?
Börjar bli riktigt taggad för min mönstring nu på fredag! om det skiter sig....då vet jag inte vad jag gör! hehe :P
Hur gick det för dig, joxxe?
QUOTE (Airborne_87 @ Sep 26 2005, 19:31 )
mm jag hörde det av en kompis... kanske lika bra! Men vad är orsaken då?
Börjar bli riktigt taggad för min mönstring nu på fredag! om det skiter sig....då vet jag inte vad jag gör! hehe :P
Hur gick det för dig, joxxe?
Vet inte vad orsaken var, kanske ba lata? :P
Hur de gick för mig? På "vanliga" mönstringen?
Cyklingen sket sig, fick en 7a pga klantighet, hade iaf grejjat en 8 annars. Fick 9 i styrka. 7 på inskrivningsprovet, 8a på befälslämplighet. Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer, eller jo, jägartestet var simpelt

Fan risigt asså, jag som var så inställd på att få åka dit...Så får man vänta typ ½ år till. Ger ju iofs mer tid för träning....
QUOTE (epan @ Sep 20 2005, 20:11 )
QUOTE (joxxe @ Sep 20 2005, 14:42 )
Jag pratade med en handläggare på regionkotoret och fick då höra att ett beslut om framskjutning skulle tas v.37 (förra veckan), men de tog inget riktigt beslut om framskjutning då. Så det hon som jag pratade med sa var: "Med 95-% säkerhet kommer den skjutas fram". Ett slutgiltigt beslut skulle göras snart.
Denna framskjutning skulle bero på att många/få (kommer inte ihåg vilket) hade sökt till fjs.De skickar ut brev om det blir uppskjutet....
Okej gossar, funderar lite kring det här med inryck på fjs... om man skulle klara av extramönstringen och alltså bli antagen till fjs, MEN åka ut under de fyra testveckorna efter inryck, hur gör man då? får man göra sin gu på det förband man var inskriven på från början då (förutsatt att man inte åkt ut på grund av någon skada)? jag är ju själv inskriven som jägare på k3, men den utbildningen drar ju igång en månad innan inryck på fjs, får man vänta ytterligare ett år då? eller hoppar man in mitt i deras gju? eller är det kanske helt kört att göra lumpen om man blir "kickad" eller hoppar av?
trevligt att de har lagt extramönstringen vecka 22 fresten, typ två veckor efter infohelgen på k3... har hört (och sett) om skoskaven folk brukar få under infohelgen, det gäller att läka fort :P
juste, man kanske ska se om det går att komme med till extramönstringen över huvud taget...
QUOTE (xict @ Sep 27 2005, 13:16 )
Okej gossar, funderar lite kring det här med inryck på fjs... om man skulle klara av extramönstringen och alltså bli antagen till fjs, MEN åka ut under de fyra testveckorna efter inryck, hur gör man då? får man göra sin gu på det förband man var inskriven på från början då (förutsatt att man inte åkt ut på grund av någon skada)? jag är ju själv inskriven som jägare på k3, men den utbildningen drar ju igång en månad innan inryck på fjs, får man vänta ytterligare ett år då? eller hoppar man in mitt i deras gju? eller är det kanske helt kört att göra lumpen om man blir "kickad" eller hoppar av?
trevligt att de har lagt extramönstringen vecka 22 fresten, typ två veckor efter infohelgen på k3... har hört (och sett) om skoskaven folk brukar få under infohelgen, det gäller att läka fort :P
juste, man kanske ska se om det går att komme med till extramönstringen över huvud taget...

samma här, är inskriven som jägare på k3 just nu jag också.
Hmm info helg? Har jag inte hört talas om. Men får vell mer info om det senare.
Fan känns som typ alla som sökt KJ/FJS är inskrivna som jägare på k3
Airborne_87
Sep 27 2005, 17:29
jägare inom luftburen bataljon på k3 verkar fett nice..! har ju inte mönstrat än, men tror ni det finns platser kvar eller? och är det 100 % säkert att ni kommer dit eller är det bara preliminärt?
QUOTE (joxxe @ Sep 27 2005, 14:23 )
QUOTE (xict @ Sep 27 2005, 13:16 )

samma här, är inskriven som jägare på k3 just nu jag också.
Hmm info helg? Har jag inte hört talas om. Men får vell mer info om det senare.
Fan känns som typ alla som sökt KJ/FJS är inskrivna som jägare på k3

Ha ha, konstigt att alla som vill till de ställena är inskrivna som jägare på k3...

Infohelgen är iaf 19-21 maj, har jag läst här på forumet!
Jägare på luftburen bataljon är som vilken annan befattning som helst, alltså, du får den tjänsten om du blir inskriven där, inte som fallskärmsjägare, att du måste extramönstar och så, om det var det du menade Airborne_87
Ni som ska till fjs extramönstring, vad hade ni för mönstringsresultat?
Skickade ett mail till pliktverket för att se om jag kunde söka i efterhand. De sa att det gick, men att det inte var någon ide att jag skulle söka då mina mönstringresultat inte räckte... Hade 9 på inskrivningen, 9 på konditionen och 7 på muskeltestet (dålig baklans få man väl skylla på :P ), 7 på febälslämplighet... Kanske är befälslämpligheten som inte dög...
Fyyyy!
Airborne_87
Sep 28 2005, 15:20
QUOTE (xict @ Sep 27 2005, 22:24 )
Jägare på luftburen bataljon är som vilken annan befattning som helst, alltså, du får den tjänsten om du blir inskriven där, inte som fallskärmsjägare, att du måste extramönstar och så, om det var det du menade Airborne_87
Jo men när man väl har blivit inskriven så finns det väl ändå en risk att man inte får befattningen, eller?
en kompis till mig blev inskriven som skyttesoldat men efter nån månad fick han ett brev att han hamnade som reserv. Jag bara undrar hur det fungerar...
Kimster
Sep 28 2005, 17:01
Det finns risk för att man inte hamnar där man blir inskriven ja.
Svårt att fårstå kanske om man inte vet hur det funkar.
Men om jag extremt kortfattat förklarar det, typ så här - att Förbandet anmäler till pliktverket hur många värnpliktiga de vill ha/behöver med en viss "klass" ca3 år i förväg. På de 3 åren kan det hända mycket, tom att förbandet hinner läggas ner. Eller att behoven ändras, t.ex att man bara får pengar till att utbilda 2 plutoner istället för 3. Detta resulterar att man får placera om folk eller helt enkelt sätta dem i reserven.
Johansson
Oct 2 2005, 21:39
här kommer en till som väntar på fjs mönstringren !
är det någon fler från västerås som väntar på besked?
/Johansson
Airborne_87
Oct 4 2005, 08:35
Sådar. Då har man mönstrat och skickat in ansökan!

Och anledningen till framflytten av förtestet var att det var för FÅ som hade ansökt... kanske större chanser att man kommer fram? Iofs sa inskrivningsförrättaren att det var ganska lugnt, men man vet ju inte om det bara är snack från hans sida...
Tror ni jag kommer fram med dessa värden??
Inskrivning: 6
Psykolog: 7
Muskel: 9
Cykeln: 8
Blev för övrigt prel inskriven som jägargruppbefäl på K3. SKönt att ha första steget avklarat:)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.