Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fjs mönstring v 49 / aspiranter 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Jonne
Absolut. Det är det psykiska allt hänger på tillsist. Man kan vara slut fysiskt men vara enormt skärpt mentalt.

Har precis läst bravo två noll av Andy Macnab. Fast han blir toterad och är helt sönder fysiskt är han ändå enormt skärpt och uppmärksam hela tiden. Motiverar sig och tänker positivt. Den mannen är verkligen stark psykiskt.
Vysotskij
QUOTE (Jonne @ Apr 3 2006, 10:26 ) *
Har precis läst bravo två noll av Andy Macnab. Fast han blir toterad och är helt sönder fysiskt är han ändå enormt skärpt och uppmärksam hela tiden. Motiverar sig och tänker positivt. Den mannen är verkligen stark psykiskt.

Och fysiskt. Kutar han inte en mil i timmen med 50 kilo på ryggen eller något...? ;)
bartil
QUOTE (Vysotskij @ Apr 3 2006, 11:38 ) *

Och fysiskt. Kutar han inte en mil i timmen med 50 kilo på ryggen eller något...? ;)

Det står i Bravo-Två-Noll att de går 85km på en natt med 94kg packning... har själv aldrig testat göra detta, så jag kan inte säga om det är realistiskt eller inte?

EDIT

Hehe, kollade lite på den där www.loparlarsson.se och fann detta citatet: "1984 sprang jag mitt första 100-kilometerslopp, Lejonbragden i Lund. Tiden blev 7:03, efter ett dåligt disponerat lopp. Första maran passerades på 2:36, och 50 kilometer på 3:10. Sista milen krävde hela 49 minuter och var en ädel kamp mot grotesk utmattning."

Hur i helvete kan man springa in sin 10:e mil på raken på 49 minuter?! För att inte gå alltför mycket OT verkar han f.ö. vara f.d fallskärmsjägare. Göran Kropp var väl också det?
joxxe
QUOTE (bartil @ Apr 3 2006, 22:05 ) *
QUOTE (Vysotskij @ Apr 3 2006, 11:38 ) *

Det står i Bravo-Två-Noll att de går 85km på en natt med 94kg packning... har själv aldrig testat göra detta, så jag kan inte säga om det är realistiskt eller inte?

Beror ju på hur lång en natt är, men för det första så är det nog inte många som GÅR 85km på ca 10 timmar. Kanske de snabbaste gångarna :P
Men visst är du vältränad och springer i ett långsamt tempo så kan du ju klara 85km på under 10h utan problem, sen kan du ju pröva hur bra det går med att lasta på 94kg packning. Om de nu gjorde det så är det jääävligt bra gjort.
Kato
94kg. låter lite väl överdrivet. Att springa väldigt långt är en sak, men att gå ungefär samma sträcka med 94kg. över sig på en natt är en annan femma.
Förresten så kan man läsa i antingen den här boken eller Bravo Två Noll av Chris Ryan(kommer inte ihåg vilken av dem), att de faktiskt hade så mkt. utrustning att det blev nästan 100kg. men att de fick göra av med en hel del när det började gå åt skogen och de blev tvungna att evakuera.
Det var ju från början meningen att de skulle ta med sig Landrovers, men efter att ha övervägt situationen med alltför få bilar så valde de att genomföra sitt uppdrag till fots istället(!)
Sist men inte minst så ska man nog ta de här SAS-böckerna lite för vad de mestadels är, skönlitteratur.
Vinter
Hehe, kollade lite på den där www.loparlarsson.se och fann detta citatet: "1984 sprang jag mitt första 100-kilometerslopp, Lejonbragden i Lund. Tiden blev 7:03, efter ett dåligt disponerat lopp. Första maran passerades på 2:36, och 50 kilometer på 3:10. Sista milen krävde hela 49 minuter och var en ädel kamp mot grotesk utmattning."

Hur i helvete kan man springa in sin 10:e mil på raken på 49 minuter?! För att inte gå alltför mycket OT verkar han f.ö. vara f.d fallskärmsjägare. Göran Kropp var väl också det?

Han vann bla Spartathlon 1987, ett 246km lopp. Det finns en mycket bra artikel han skrivit om motivation och målbild i mars numret av svenska runner's world.
Der Soder
Angående det här med motivation så var det en nymuckad bekant som beskrev motivation för värnpliktiga såhär:

¤En soldat får bara vika sig när situationen är helt förlorad och det inte finns någon utväg.

¤En gruppchef får bara ge upp när alla andra vikt sig och det absolut inte finns någon utväg.

¤En jägare viker sig aldrig.

¤En jägargruppchef förhindrar att andra ur det egna förbandet ger sig och får sedan fienden att ge sig.

¤En fallskärmsjägare vet inte hur man gör när man ger upp.

Antar att det var ganska fånigt sagt men det tål att ha i bakhuvudet...
Calle_P
QUOTE (Der Soder @ Apr 3 2006, 23:58 ) *
Angående det här med motivation så var det en nymuckad bekant som beskrev motivation för värnpliktiga såhär:

¤En soldat får bara vika sig när situationen är helt förlorad och det inte finns någon utväg.

¤En gruppchef får bara ge upp när alla andra vikt sig och det absolut inte finns någon utväg.

¤En jägare viker sig aldrig.

¤En jägargruppchef förhindrar att andra ur det egna förbandet ger sig och får sedan fienden att ge sig.

¤En fallskärmsjägare vet inte hur man gör när man ger upp.

Antar att det var ganska fånigt sagt men det tål att ha i bakhuvudet...

Det var det klokaste jag har hört på länge, brodern
Rokare
Angående B20, "the one who got away" och andra SAS-böcker...

1. Fatta boken med båda händerna
2. Börja läs
3. Släpp ena handen
4. Använd din fria hand för att, till boken, applicera enorma mängder av....

GMY
Nimax

Enligt flera av gruppens deltagares litteratur så går/springer de 85 km första natten. Dock dumpar dem den där sjukligt extrema 94 kg-packningen (vilket du kan se väldigt tydligt i filmatiseringen av Andy Mcnabs bok) och springer med endast vapen, ammonution och vatten. Inte för att det skulle vara lätt för det!
Kimster
och där slutar boken.. och de levde lyckliga i alla sina dagar.

Det finns redan andra trådar om boken så jag finner det ganska onödigt att smutsa ner denna tråden med sånna sagor.

/ Kimster
BlåGul
Vinter
Äsh, B20 var nästan enda gruppen som inte tog sig in med landrovers(pinkys) det kanske säger ett och annat om gruppchefen, det är många som tycker det hela låter lite väl "kryddat"...men strunt samma.

Det är trevligt med cadence och gung-ho attityd, men det hjälper föga för individen som tappat sugen att ligga i det blöta mysiga vädret ännu en händelselös natt, när man sedan vet att samma sak kommer att upprepas i alla fall en vecka till. Citera tuffa soldateder hjälper ganska lite just då.

Personlig mental träning är extremt viktigt, och förklaringen till att 2 fysiskt jämnbördiga personer kan prestera så mycket annorlunda.

På tal om mental styrka.
Yannis Kouros slog 49 år gammal sitt eget värlsrekord i ultra löpning. Ett 6 dygnslopp i non-stop löpning på inomhusbana i Colac Australien. Nya rekordet lyder på 1036.85km, under dom 6 dagarna sov han ungefär 3 timmar. Han vann överlägset tävlingen....
Filuren
Det börjar bli ganska många sidor i den här tråden så svaret på min fråga finns kanske redan. Men det jag undrar över är bra sätt att träna sitt pannben? Läste nånstans i den här tråden där nån skrev att när han hade sprungit sig helt slut så fortsatte han att springa lika långt igen.

Finns det nå fler bra sätt att träna pannbenet? Jag har fått till en hyffsad grundfysik och känner att det kan vara dags att träna pannbenet nu inför en kanske framtida Fjs mönstring eller KJ-mönstring.

Den pannbensträning jag kör nu, vet inte om den är så bra, men det är att ge sig ut att marschträna utan Mp3 eller nått som lättar upp själva marschträningen. Sen så brukar jag gå sträckor där större delen är långa, riktigt långa raksträckor.
sgt_filur
Tips på bra pannbens-träning...

Filuren
haha nu fick man lite inspiration. Asså det är huvud mot grus? Pannorna måste ju ha sett lagomt trevliga ut efter det där
sgt_filur
QUOTE (Filuren @ Apr 4 2006, 21:57 ) *
haha nu fick man lite inspiration. Asså det är huvud mot grus? Pannorna måste ju ha sett lagomt trevliga ut efter det där

Ja eller hur... saint.gif
joxxe
QUOTE (sgt_filur @ Apr 4 2006, 22:00 ) *
QUOTE (Filuren @ Apr 4 2006, 21:57 ) *

Ja eller hur... saint.gif

Bra träning det där banghead.gif smile.gif
I början klarade jag knappt det alls även på matta. Nu står jag tom på kakelgolvet i simhallen.
För övrigt så rekommenderar dem än att träna denna övning i häftet man fick med när man fick kallelse till KJ´s förtest. Rätt sjuk övning egentligen.
Kato
Kinesisk båge är riktigt bra träning för att träna axlarna. Brottare brukar göra denna övning.
(alltså den övning bilden visar)
joxxe
QUOTE (Kato @ Apr 4 2006, 22:54 ) *
Kinesisk båge är riktigt bra träning för att träna axlarna. Brottare brukar göra denna övning.
(alltså den övning bilden visar)

Snarare nacken, pröva själv så känner du.
Kato
Ja förlåt, menade nacken, inte axlarna bong.gif <- Trött Kato
Vinter
En riktig pannbensövning?

Kungsleden, Abisko-Nikkaloukta på tid.
http://www2.utsidan.se/kungsleden/kungsleden/map.html

Ca 10.6 mil vandring, normalt tar det 4-5 dygn. Göran kropp som förövrigt är fd FJS har gjort sträckan på ca 20h men med lätt packning (max 14kg).
http://www.utsidan.se/kropp/artikel-pk.htm

Man tar tåget till Abisko, sedan är det bara att traska. Det finns bussar från Nikkaloukta till Kiruna, tar man med lite pengar så är det lugnt. Annars är det 6.5 mil om man känner för att gå....
Det är väll det bästa jag kan komma på, vädret ändrar sig ju extremt fort i fjällen, snö på sommaren är inte otroligt, förberedelse är AO.
klarre
QUOTE (Vinter @ Apr 5 2006, 15:06 ) *
En riktig pannbensövning?

Kungsleden, Abisko-Nikkaloukta på tid.
http://www2.utsidan.se/kungsleden/kungsleden/map.html

Ca 10.6 mil vandring, normalt tar det 4-5 dygn. Göran kropp som förövrigt är fd FJS har gjort sträckan på ca 20h men med lätt packning (max 14kg).
http://www.utsidan.se/kropp/artikel-pk.htm

Man tar tåget till Abisko, sedan är det bara att traska. Det finns bussar från Nikkaloukta till Kiruna, tar man med lite pengar så är det lugnt. Annars är det 6.5 mil om man känner för att gå....
Det är väll det bästa jag kan komma på, vädret ändrar sig ju extremt fort i fjällen, snö på sommaren är inte otroligt, förberedelse är AO.

stäckan abisko-nikkaloukta brukar tas med en en 25 kilos ryggsäck på ryggen, då vandrar man..givetvis går det fortare om man springer med lätt packning..om man nu har orken..
Vinter
QUOTE (klarre @ Apr 5 2006, 15:32 ) *
stäckan abisko-nikkaloukta brukar tas med en en 25 kilos ryggsäck på ryggen, då vandrar man..givetvis går det fortare om man springer med lätt packning..om man nu har orken..

Pannbensövning efterfrågades och levererades. Jag har svårt att se hur man kan komma up i över 20kg packning om man använder lite planering, det brukar bli max 20kg på 7 dagars, och kungsleden sträckan ska inte ta mer än 3 dagar(72h) om man är vältränad, om det gör det kan man sluta drömma om FJS ;)
Filuren
Jag är så fruktansvärt nyfiken på vad dom ska hitta på med en på FJS (om man nu får leka med tanken att man kommer in). Vad kan det tänkas vara för moment som man inte förberett sig på innan. Om man nu klarar av att springa milen på under 40 min och man kan gå 3-4 mil om dagen i en vecka och även utan större sömnbehov. Man kan simma väldigt långa sträckor. Vad kan man då tänkas utsättas för jävulskap?
Ja det ska bli spännande å se om man tar sig in, och om man gör det, vad dom då ska hitta på med en.

Tja svaret blir väl som på alla andra frågor som har med det här att göra: Den som lever får se.
Der Soder
Innan någon hinner svara det vanliga svaret att "det jobbigaste inte är fysisk utan psykiskt" så vågar jag anta att du undrade vad som kommer bli det mest fysisk utmanande.
Då skulle jag gissa att det kommer att bli när du har gått i ett par dagar utan vidare vila och känner hur lårkrampen börjar smyga sig på, då kommer du (kanske vi ;)) fram till en backe som är så lång att man inte ser toppen och så brant att granarna verkar ligga ned, ordern "gaslarm" kommer samtidigt som mjölksyran börjar porla fram genom det extra förstärkata splitterskyddet. När du nästan är halvvägs upp bryter killen som bär radion och du måste ta den. När du kommer upp på toppen och får en bärs har du nog precis varit med om det jobbigaste, fysiskt.

Om nu frågan trots allt var om det psykiskt jobbigaste så tror jag att det under texten ovan skulle vara, precis när du fått radion och du dessutom inser det inte alls var halva vägen, det var blott första stigningen av många, många. Du inser även att du har tappat något viktigt och troligen kommer få skäll tills du sommnar för det.

Det psykiskt mest krävande under hela utbildningen tror jag kommer vara att aldrig ha tillräckligt med tid, fast det är nog extremt varierande från person till person vad som är det jobbigaste.

Jag antar att någon som tar sig tid att tänka kommer på något som är 100 gånger jobbigare och ändå realistisk innan den 6e...
Filuren
Ja det blir å bara fortsätta träna ännu hårdare då. Man kan ju bara hoppas på att det blir något inryck 2008 och att man kommer in. Ska bli riktigt spännande faktiskt.
Airborne_87
QUOTE (Der Soder @ Apr 5 2006, 23:29 ) *
det mest fysisk utmanande.

Stridshinderbanan?
Filuren
vad består en stridshinderbana av?
Vinter
QUOTE (Filuren @ Apr 10 2006, 16:07 ) *
vad består en stridshinderbana av?

Typ:

http://www.amf4.mil.se/article.php?id=2942
Filuren
Hehe det såg hyffsat jobbigt ut det där. Hur mycket väger ryggsäcken man ska ha på sig?

Måste bli riktigt tungt när allt är blött å jävligt
carl0s
QUOTE (Filuren @ Apr 10 2006, 17:10 ) *
Hehe det såg hyffsat jobbigt ut det där. Hur mycket väger ryggsäcken man ska ha på sig?

Måste bli riktigt tungt när allt är blött å jävligt

Mellan 20-25 kilo väger all utr du ska ha med dig..
Der Soder
Nu var ju detta hinderbanan på amf1 och det finns ju vissa skillnader på dessa regement (havet t. ex.) Är det någon som vet hur FJS hinderbana ser ut? Jag har sett hinderbanan på K3 och den varkar inte vara alls som den på amf1.

Till alla er som ska på infohelg på K3 dagen innan extramönstringen: Ring till K3 och be att få prata med Inger Ivhammar, berätta er situation så kanske hon kan fixa in er på infohelgen som är två veckor tidigare. Det fungerade för mig i alla fall...
Kimster
Hinderbana ala Armén - mer eller mindre standardutseende, typ 200m i en S-slinga med hinder.

Stridshinderbana ala Marinen - Ute i skogen, lång slinga på flera kilometer med blandat naturhinder och byggda. Inkl vattenhinder.

FJS-hinderbana har jag aldrig hört att det finns, de använder K3s annars. Har de en egen speciell ... så är den nog speciell och icke mer info finnsa att hitta om den.

Sen finns det marin 5-kamps bana med en massa hinder.. påminner om en miniarmébana.. men lite andra hinder bara.
bartil
Rätt så mycket info om KJ-hinderbanan finns att läsa om i "Jag ska bli kustjägare"! Om det inte har en ändrats en massa på den osv., vill säga...
Der Soder
Jag har både läst "Jag ska bli kustjägare" och sett en arméhinderbana på nära håll och kan berätta att ingen av dem är lik K3s stridshinderbana. K3s stridshinderban är ungefär 1700 m lång och skulle väll närmast kunna beskrivas som en hybrid mellan vanlig arméhinderbana och amfibiehinderbana. Många av hindren är betydligt större än en vanlig hinderbana och man skulle kunna säga att de är mer tidskrävande och mer samarbetskrävande. Visserligen har K3 en vanlig hinderbana av "S-modell", men den jag syftar på är deras större bana.

Det skulle ju vara bra om någon som faktiskt legat inne på K3 kan berätta mer i detalj, både huruvida FJS använder samma hinderbana och hur denna hinderbana ser ut så att vi tre andra kan få klarhet i saken.
twintip
QUOTE (Der Soder @ Apr 18 2006, 21:32 ) *
Jag har både läst "Jag ska bli kustjägare" och sett en arméhinderbana på nära håll och kan berätta att ingen av dem är lik K3s stridshinderbana. K3s stridshinderban är ungefär 1700 m lång och skulle väll närmast kunna beskrivas som en hybrid mellan vanlig arméhinderbana och amfibiehinderbana. Många av hindren är betydligt större än en vanlig hinderbana och man skulle kunna säga att de är mer tidskrävande och mer samarbetskrävande. Visserligen har K3 en vanlig hinderbana av "S-modell", men den jag syftar på är deras större bana.

Det skulle ju vara bra om någon som faktiskt legat inne på K3 kan berätta mer i detalj, både huruvida FJS använder samma hinderbana och hur denna hinderbana ser ut så att vi tre andra kan få klarhet i saken.

Varför vill ni veta hur hinderbanan kommer se ut?
Kimster
Kommer ni rycka in på K3 kommer ni få se på den på nära håll, så mer info känns överflödigt.
Der Soder
"Varför vill ni veta hur hinderbanan kommer se ut?" Frågade twintip.

Jo, det hela började med att Filuren fårgade vad som skulle komma bli det jobbigaste under utbildningen. Airborne 87 svarade då "Stridshinderbanan". Efter det förjde en diskussion om vad denna hinderbana innebär.

Bara för att visa hur mycket jag respekterar Kimster byter jag ämne. ;)

Läste på en annan tråd att FJS får "grymmare utrustning" än många andra förband, låter löjligt men är det någon som vet om detta är sant och vad denna "grymma utrustning" isåfall innebär?
Vysotskij
QUOTE (Der Soder @ Apr 19 2006, 21:41 ) *
Läste på en annan tråd att FJS får "grymmare utrustning" än många andra förband, låter löjligt men är det någon som vet om detta är sant och vad denna "grymma utrustning" isåfall innebär?

På 90-talet var FJS först i försvaret med Kerontält och fick en egen, säkert grym, ryggsäck. FJS tillhörde också de första som provade stridsväst och plastmag till ak 5, vad jag vet.

EDIT: För övrigt finner jag det mycket osannolikt att en bana skulle vara det jobbigaste under utbildningen som fskjasp. Eller överhuvudtaget något som tar under en vecka att genomföra.
Apone
QUOTE (bartil @ Apr 18 2006, 20:32 ) *
Rätt så mycket info om KJ-hinderbanan finns att läsa om i "Jag ska bli kustjägare"! Om det inte har en ändrats en massa på den osv., vill säga...

Den infon kan gälla för den boken och den tiden. Under 90-talet var (östra) Rindö en stor byggarbetsplats med bl.a vägbyggen, hinderbanan bytte utseende och sträckning denna tid. Hur det ser ut idag vet jag inte, men eftersom Amf1 har flyttat till Berga...är Rindöbanan borttagen helt eller delvis?
Hur ser det ut på Berga idag med den biten?
Airborne_87
QUOTE (Apone @ Apr 20 2006, 09:50 ) *
är Rindöbanan borttagen helt eller delvis?

Den är helt borta.

Å andra sida tycker jag vi borde hålla oss till topic,

är det någon som har nån rolig teori om varför vi extramönstra i tre dygn(två nätter)? Om jag fattat rätt har det inte varit så förut.
joxxe
QUOTE (Airborne_87 @ Apr 20 2006, 17:14 ) *
QUOTE (Apone @ Apr 20 2006, 09:50 ) *

är Rindöbanan borttagen helt eller delvis?

Den är helt borta.

Å andra sida tycker jag vi borde hålla oss till topic,

är det någon som har nån rolig teori om varför vi extramönstra i tre dygn(två nätter)? Om jag fattat rätt har det inte varit så förut.

Eftersom de börjar såpass sent som 18:00. Så tror jag dem börjar med att sålla bort mycket folk på 10km löpning, efter det är det nog psykning resten av natten och dagen efter består väl av fystesterna och sista dagen är nog snack med psykolog.
Men den som lever får se ;)
Nimax
I kallelsen står det att utredningen avslutas senast 1700 31 maj. Alltså är det mycket möjligt att man blir klar tidigare. Vad jag blir mera nyfiken på är att de talar om att en 4:e dag kan tas i anspråk för vissa. Vad skulle de inte hinna med de första tre dagarna? Men det kanske bara är en gardering från deras sida så att ingen kan gnälla om de av någon väldigt konstig anledning skulle behöva en fjärde dag. Spekulationer, spekulationer... men nyfiken är man ju smile.gif

Hur går träningen för er andra då? Det här med studentskivor är som ett stort svart hål som bara äter dyrbar träningstid. Är det någon som har någon faktabaserad teori om hur nykter man skall vara för att ett träningspass skall vara gynsamt rent fysiskt?
twintip
QUOTE (Nimax @ Apr 20 2006, 19:07 ) *
I kallelsen står det att utredningen avslutas senast 1700 31 maj. Alltså är det mycket möjligt att man blir klar tidigare. Vad jag blir mera nyfiken på är att de talar om att en 4:e dag kan tas i anspråk för vissa. Vad skulle de inte hinna med de första tre dagarna? Men det kanske bara är en gardering från deras sida så att ingen kan gnälla om de av någon väldigt konstig anledning skulle behöva en fjärde dag. Spekulationer, spekulationer... men nyfiken är man ju smile.gif

Hur går träningen för er andra då? Det här med studentskivor är som ett stort svart hål som bara äter dyrbar träningstid. Är det någon som har någon faktabaserad teori om hur nykter man skall vara för att ett träningspass skall vara gynsamt rent fysiskt?

Jag tror inte att man tränas mindre av att springa med alkohol i kroppen. Men det är nog lättare att råka ut för skador (mindre balans och oförsiktigare). T.ex. stuka foten, glömma ställa in något på maskinen på gymet och skada sig på så vis.

Brukar inte skolorna ta studenten samma dag (i samma stad iaf.)?
Calle_P
QUOTE (twintip @ Apr 20 2006, 20:46 ) *
QUOTE (Nimax @ Apr 20 2006, 19:07 ) *

Jag tror inte att man tränas mindre av att springa med alkohol i kroppen. Men det är nog lättare att råka ut för skador (mindre balans och oförsiktigare). T.ex. stuka foten, glömma ställa in något på maskinen på gymet och skada sig på så vis.

Träna med alkohol i kroppen=spy! Alkoholhalten i magen som blandas runt och sugs in som "näring" (löpträning jag syftar på). Det har jag i alla fall fått uppleva. Men å andra sidan är det kanske ett utmärkt sätt att träna pannbenet...
Airborne_87
jag vet inte hur mkt alkohol som krävs för att det inte ska bli träningseffekt.. Slutat dricka. saint.gif

Det är intressant att man måste ha med sig heltäckande klädsel för terränglöpining. Vad jag har hört så brukar löpningen vara på landsväg, men antingen har de ändrat det eller så kanske man kan vänta sig en mysig promenad i skogen kanske? haha den som lever får verkligen se. smile.gif
joxxe
QUOTE (Airborne_87 @ Apr 20 2006, 20:57 ) *
jag vet inte hur mkt alkohol som krävs för att det inte ska bli träningseffekt.. Slutat dricka. saint.gif

Det är intressant att man måste ha med sig heltäckande klädsel för terränglöpining. Vad jag har hört så brukar löpningen vara på landsväg, men antingen har de ändrat det eller så kanske man kan vänta sig en mysig promenad i skogen kanske? haha den som lever får verkligen se. smile.gif

Har kört i princip nyktert sen nyår. Tagit några öl max 3-4 ggr men aldrig mer än 2-3st. Men nu blir det nolltollerans fram till mönstringen. Klarar jag mönstringen ska jag supa som fan på min skiva och när jag springer ut, veckan efter mönstringen och sedan blir det inget på hela sommaren fram till inryck smile.gif
Ska bli jäkligt kul att få komma dit.
Vilka ska dit 22-24 maj som jag?
Nimax
QUOTE (twintip @ Apr 20 2006, 20:46 ) *

Jo det är ju självklart den risken...

Ang. studendatum så varierar det stort bara mellan kommunerna här norr om stockholm. I Täby har vi två grannskolor som har utspring den 1:a respektive den 2:a just för att vi ska kunna fira varandra och så. Innan det är det 31 maj (direkt efter förtestet) "Gubbskiva" med alla skolans studenter och lärare. Gäller att hålla låg profil om man ska vara vaken på sin egen student eftersom man med tre dagars förtest i ryggen (oavsett hur det går) kommer vara osunt mottaglig för alkohol... wacko.gif
Der Soder
När jag tog studenten förra året var det så att kommunerna hade vilt skilda dagar för studenten. Vissa slutade redan den 3 juni och sedan löpte det på ända fram till den 16e. Det som allt hänger på är att skolan måste ha gett ett visst antal skoldagar. En skola som alltså har haft många studiedagar eller långt jullov får inte ta studenten tidigare än ett visst datum, det har att göra med att det ska vara samma för alla elever i hela konungadömet. Sen att vissa skolor leker bort den sista tiden (och att vissa linjer t. ex. BF, HP, LP leker bort hela gymnasietiden), är ju en annan femma.

Angående att springa med alkohol i kroppen så kan jag meddela att det är ett utmärkt sätt att bli av med ev. bakfylla. Första biten är hemsk och man vill bara stanna, men det blir enklare och enklare och tillslut känns det super. Glöm inte att dricka rejält (med vatten) bara.

Men för att detta inte ska spåra ur till en "jag ska ta studenten" -tråd kan jag svara på frågan angående heltäckande klädsel. I FM bedriv i stor sett all sådan verksamhet i heltäckande klädsel och FJS har ingen anledning att vara annorlunda.
Der Soder
Sådå gubbar, 27 dagar kvar!
Någon som börjar bli nervös...? blyg.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.