Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fjs mönstring v 49 / aspiranter 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Jonne
Aj då, det där med vattenfysen lät inte roligt...Östermalmstanter ????? Helt nytt begrepp för mig... Men,men för mig har träningen legat nere hela veckan förutom i måndags och idag då jag åkte skidor hela dagen. Det där med förkylningar är inte roligt. I mitt fall har det jobbigaste varit näsan o öronen. Näsan rinner och vätska samlas bakom trumhinnan vilket leder till en känsla av hörselbortfall, enormt störande...
twintip
Hur går det? Era jävla sopor!!!!

(försöker peppa er)
Jonne
Behöver vi peppning??
twintip
Jag skulle tro det ja.
Calle_P
QUOTE (Jonne @ Jan 19 2006, 19:34 ) *
Aj då, det där med vattenfysen lät inte roligt...Östermalmstanter ????? Helt nytt begrepp för mig... Men,men för mig har träningen legat nere hela veckan förutom i måndags och idag då jag åkte skidor hela dagen. Det där med förkylningar är inte roligt. I mitt fall har det jobbigaste varit näsan o öronen. Näsan rinner och vätska samlas bakom trumhinnan vilket leder till en känsla av hörselbortfall, enormt störande...

Lite OT men jag tar det ändå ;) Östermalmstanter är extremt snobbiga, tror att dom äger allt o alla, är finare än alla andra, heter af Lejohufvud i efternamn och har en illaluktande päls på sig i tunnelbanan...

Men men, jag har börjat inrikta mig på Navy SEAL programmet men ska så småningom börja träna gym igen, 2-3ggr/vecka... Löpningen går helt suveränt! I samband med årsskiftet och veckan efter det sprang jag inte en meter, och första riktiga löppasset efter uppehållet sprang jag 1,2 mil och hade ändå krafter kvar clap.gif Och det går bättre o bättre... Men jag har insett att jag måste lära mig att åka skidor ordentligt, som det ser ut just nu, så är det ingen vacker syn när jag åker skidor, men jag vete fasiken hur jag ska lära mig...

Förresten, förra året fanns det en tråd som hette något i stil med "FJS-aspriranter med inryck aug 2005", är det någon här som vet hur det har gått för det gänget? Eller om någon av grabbarna rent av läser det här, skriv gärna smile.gif

Förresten, en sak som jag alltid har undrat över:

Är det någon tjej som har klarat av fallskärmsjägarutb hittils?

Har hört rykten om det, typ årskull 04/05, och det skulle vara kul att höra om det vekrligen stämmer.. Isåfall, R E S P E C T wub.gif
MastY
Calle P. Det är inget krav någonstans att du ska kunna åka skidor innan lumpen men självklart är det lika bra att ha lite erfarenhet av det i ryggen. smile.gif

Dina andra frågor kan du ta reda på genom att söka. Bara att leta på den gamla tråden och undersöka själv.

Ang. tjej på FJS, det har diskuterats.. sök.

salute.gif
Elstot
QUOTE (Calle_P @ Jan 22 2006, 16:16 ) *

Lite OT men jag tar det ändå ;) Östermalmstanter är extremt snobbiga, tror att dom äger allt o alla, är finare än alla andra, heter af Lejohufvud i efternamn och har en illaluktande päls på sig i tunnelbanan...

Men men, jag har börjat inrikta mig på Navy SEAL programmet men ska så småningom börja träna gym igen, 2-3ggr/vecka... Löpningen går helt suveränt! I samband med årsskiftet och veckan efter det sprang jag inte en meter, och första riktiga löppasset efter uppehållet sprang jag 1,2 mil och hade ändå krafter kvar clap.gif Och det går bättre o bättre... Men jag har insett att jag måste lära mig att åka skidor ordentligt, som det ser ut just nu, så är det ingen vacker syn när jag åker skidor, men jag vete fasiken hur jag ska lära mig...

Förresten, förra året fanns det en tråd som hette något i stil med "FJS-aspriranter med inryck aug 2005", är det någon här som vet hur det har gått för det gänget? Eller om någon av grabbarna rent av läser det här, skriv gärna smile.gif

Har hört rykten om det, typ årskull 04/05, och det skulle vara kul att höra om det vekrligen stämmer.. Isåfall, R E S P E C T wub.gif

Vi läser allt...och föregående kullar före oss...vilket jag har fått erfara blink.gif

Angående tjejer vid fjs, det fanns ingen årskull 04-05, och det har hittils inte funnits någon tjej som har erövrat örnen.

Kämpa på!
Airborne_87
QUOTE (Elstot @ Jan 28 2006, 23:06 ) *
QUOTE (Calle_P @ Jan 22 2006, 16:16 ) *

Vi läser allt...och föregående kullar före oss...vilket jag har fått erfara blink.gif

Angående tjejer vid fjs, det fanns ingen årskull 04-05, och det har hittils inte funnits någon tjej som har erövrat örnen.

Kämpa på!

Friberger: Hur tycker du att utbildningen är? Lever den upp till dina förväntningar? Om du dessutom vill skulle vara guld om du kunde dela med dig av något roligt eller minnesvärt clap.gif

Med Vänliga Hälsningar

Abed
mob6
Det är ett större helvete än ni anar...det går inte att förbereda sig!
tänk igenom det noga...
Waldemar
Ryktet säger just nu att det inte blir någon vpl-utbildning hos FJS år 2006.

Källa: Person på lumpen.nu som uppger sig ha ringt FJS.
kilander
tyvär så är risken väldigt stor att det han säger stämmer då han har tillförlitliga kontakter.
riktigt tråkigt. men inget är klubbat så håll tummarna killar.
anledningen skulle vara att det görs så mycket förändringar där så dom har fult upp med att fixa det och därför inte hinner utbilda några nya fallskärmsjägare där.

föredetta blivande fjs'are
Calle_P
VA? huh.gif

Så det är alltså 87:orna som drabbas? Fyf*n jag håller tummarna för Er, grabbar! Men är det någon som har hört hur det bli för oss 88:or då? Eller ska de ta bort FJS-värnpliktigutb helt och hållet?? (Har ju hört rykten om det förr)
Dajo
Kan man inte välja att vänta något år innan inryck numera?

Jag var 21 när jag ryckte in... 18 när jag mönstrade...
Kenny
QUOTE (Dajo @ Feb 16 2006, 01:41 ) *

Det är möjligt, jag sköt up min värnpliktstid ett år
Jonne
Man kan fortfarande söka in till FJS. Jag mönstrade i veckan och sökte in både till FJS och KJ.
Dajo
QUOTE (Kenny @ Feb 16 2006, 09:13 ) *

Men dåså... Då är ju inställda årskullar inget problem.

Är det någon specifik utbildning man vill till så är det ju bara att säga till inskrivningsförättaren att du gärna väntar tills det finns en plats ledig till just dig.
Nimax
QUOTE (Dajo @ Feb 16 2006, 11:44 ) *

Är det någon specifik utbildning man vill till så är det ju bara att säga till inskrivningsförättaren att du gärna väntar tills det finns en plats ledig till just dig.

Tjaa... Det blir ju fortfarande ett problem för oss som redan har gått igenom mönstring 1, eller tror ni vi får möjlighet att be om uppskov nu i efterhand till nästa utbildningsår av FJS:are.

Fy fan.. skrämmande nyheter i vilket fall! :(
joxxe
QUOTE (Nimax @ Feb 19 2006, 01:19 ) *
QUOTE (Dajo @ Feb 16 2006, 11:44 ) *

Tjaa... Det blir ju fortfarande ett problem för oss som redan har gått igenom mönstring 1, eller tror ni vi får möjlighet att be om uppskov nu i efterhand till nästa utbildningsår av FJS:are.

Fy fan.. skrämmande nyheter i vilket fall! :(

Riktigt skrämmande! Ska ta och ringa FJS imorrn. Ska höra när inryck är också, det är vell i början av Augusti tror jag?
Kan ju bli problem om det inte blir något iår. Eftersom jag nu är inskriven på K3 Karlsborg som jägargruppbefäl. Och för några dagar sedan fick jag brev om att jag kommer rycka in 31/7 på Östra Nerike Skvadronen i K3. Då kan man ju inte direkt gå och vänta 1 år :P
Fast man kan ju alltid söka FJS efter sin vanliga värnplikt.
Men som sagt, ska ringa imorgon och meddelar då mitt svar här!
joxxe
Har ringt till FJS i GBG nu.
Han sa att han inte visste om det blev någon utbildning i år. De hade fått order om att kalla till förtester som vanligt, men sedan skulle någon General bestämma om de skulle genomföra utbildningen eller inte.
Så nu har man sökt KJ också för att iaf få något. Funderade nämligen länge på om ja skulle välja KJ eller FJS, men valet föll hos FJS.
Då blir det båda förtesterna camo.gif
resq
verkar smart gjort joxxe! är det ingen som kan maila fjs (se längre ner) och höra med dem då, de borde väl veta?

för övrigt har jag gjort illa handleden just nu, inte bra, känns inge vidare att göra armhävningar. ska införskaffa ett par handledskydd, ringa läkarn imorgon och tjata till mig en röntgen och handla lite glukosamin och hoppas på att det försvinner inom kort! banghead.gif

ur http://www.mil.se/article.php?id=14493

Det första deltestet genomförs torsdag 2006-05-04-05-11, veckorna 618-619. Sista delen genomförs för godkända från deltest 1 2006-05-29-06-02 vecka 622.

Frågor/svar
info-fjs@mil.se
Dajo
QUOTE (resq @ Feb 20 2006, 20:55 ) *
verkar smart gjort joxxe! är det ingen som kan maila fjs (se längre ner) och höra med dem då, de borde väl veta?

för övrigt har jag gjort illa handleden just nu, inte bra, känns inge vidare att göra armhävningar. ska införskaffa ett par handledskydd, ringa läkarn imorgon och tjata till mig en röntgen och handla lite glukosamin och hoppas på att det försvinner inom kort! banghead.gif

Det första deltestet genomförs torsdag 2006-05-04-05-11, veckorna 618-619. Sista delen genomförs för godkända från deltest 1 2006-05-29-06-02 vecka 622.

Frågor/svar
info-fjs@mil.se

Det där var väl inte för värnpliktiga som vill göra GU på FJS?

Kravet var väl bla fullgjord värnplikt med minst 10-7-7 alternativt att man redan tillhör ett annat förband men vill till FJS.
resq
QUOTE (Dajo @ Feb 20 2006, 21:10 ) *

Frågor/svar
info-fjs@mil.se

Kravet var väl bla fullgjord värnplikt med minst 10-7-7 alternativt att man redan tillhör ett annat förband men vill till FJS.

jojo men mailen finns ju fortfarande där, de borde väl veta vad som gäller.. oavsett om testerna vecka 18, 19 och 22 avser officerar enbart. tycker det är dåligt ändå att sån här information inte kommit fram.. det är redan februari liksom! hoppas det kommer något på lådan snart iallafall!
joxxe
QUOTE (resq @ Feb 20 2006, 22:25 ) *
QUOTE (Dajo @ Feb 20 2006, 21:10 ) *

Frågor/svar
info-fjs@mil.se

jojo men mailen finns ju fortfarande där, de borde väl veta vad som gäller.. oavsett om testerna vecka 18, 19 och 22 avser officerar enbart. tycker det är dåligt ändå att sån här information inte kommit fram.. det är redan februari liksom! hoppas det kommer något på lådan snart iallafall!

Som sagt har jag ju ringt. Och jag pratade pesonligen med någon Lars som säger sig vara ansvarig för FJS. Enda han kunde säga var att de hade fått order om att kalla till extratester osv, men att det sedan var ngn högt uppsatt general som skulle bestämma om utbildningen skulle genomföras eller ej. Så tvivlar på att ni får ut mycket mer information om ni mailar.
Calle_P
Ni som har mönstrat och gjort jägartestet: Är det inte längre så att man får göra step-up's med en ryggsäck? Två klasskompisar (båda har mönstrat) berättade idag att jägartestet består av att man har en ~25kg skivstång på axlarna och sedan ska man göra X antal knäböj med ett ben i taget, 90 grader... Stämmer verkligen detta? För kännedom så var detta i Sthlm och ingen av de två gjorde jägartestet, de såg en introduktionsfilm bara...
Jonne
QUOTE (Calle_P @ Feb 23 2006, 18:11 ) *
Ni som har mönstrat och gjort jägartestet: Är det inte längre så att man får göra step-up's med en ryggsäck? Två klasskompisar (båda har mönstrat) berättade idag att jägartestet består av att man har en ~25kg skivstång på axlarna och sedan ska man göra X antal knäböj med ett ben i taget, 90 grader... Stämmer verkligen detta? För kännedom så var detta i Sthlm och ingen av de två gjorde jägartestet, de såg en introduktionsfilm bara...

Det är step-ups. 75 per ben med 20kg på ryggen.
Waldemar
27 kilo för att vara exakt?
Tänk på att skivstången känns jävligt mycket tyngre än ryggsäcken på mönstringen.

edit: skrev fel, menade mönstringen och inte extramönstringen. Har ingen aning om hur det är på extramönstring.
Calle_P
QUOTE (Waldemar @ Feb 23 2006, 20:32 ) *
27 kilo för att vara exakt?
Tänk på att skivstången känns jävligt mycket tyngre än ryggsäcken på exstramönstringen.

Jaha, så det är på extramönstringen man använder sig av en skivstång...?

Waldemar, jag gissar på att du har gjort extramönstringen?
Wannabe Kustis
Man använder väl en ryggsäck som väger typ 30 kg som man kör benböj med och ingen skivstång!
Nimax
Något oklara beskrivningar ovan...

När jag gjorde jägartestet på mönstringen i sthlm 2005-12-01 fick jag göra 75 st step-up på varje ben med en 20 kg ryggsäck.

När ni talar om extramönstringen är jag rätt övertygad att det skiljer sig mellan KJ och FJS och dessutom kan göra det från år till år. FJS förtest för år 2005 aspiranter ska enligt ett nyhetsreportage ha inneburit step-up med 31 kg ryggsäck, okänt antal rep. Dock har man då gjort andra krävande övningar innan.
Calle_P
Jag tänkte väl... Jägartestet har ju alltid bestått av step-up med ryggsäck och det visste jag iförsej, men blev en aning osäker när några som nyss har mönstrat, påstår att det är skivstång och benböj...

Nimax: Vilket reportage? Du menar väl inte "Soldaterna drillas tills de spyr"?
Förresten, är det någom som har det fullständiga reportaget? Jag har bara 6-7 sidor om jag minns rätt...

OT:

Jonne, har du inte fått svar på senaste PM:et? Isåfall misstänker jag att min dator och soldf inte riktigt kommer överens...
Nimax
QUOTE (Calle_P @ Feb 24 2006, 15:56 ) *
Förresten, är det någom som har det fullständiga reportaget? Jag har bara 6-7 sidor om jag minns rätt...

Jo, det var nog så det hette. Fullständiga reportaget? - känner jag inte till något om, det jag läste var en bilaga till aftonbladet på ca 3 sidor. Om jag inte minns fel.
joxxe
Ah äntligen lite ny info!
Dem ringde mig nyss från pliktverket i Göteborg (jag har mailat flera ggr biggrin.gif)
Dem såg att jag även ville söka KJ ifall det inte blir ngt för FJS. Så nu har dem gjort såhär:
Om ca 2 veckor får pliktverket besked om det blir FJS utbildning eller inte. Blir det de så skickar dem ut information till alla sökande angående förtest osv. Blir det INTE någon utbildning skickar dem ut information om detta till alla sökande, och de bifogar då även ansökningsblanketter till KJ´s extramönstring som man bara behöver skriva under och skicka in för att få komma på KJ´s extramönstring.
Han berättade även att KJ rycker in sommaren 2007 och EVENTUELLA Fjs aspiranter rycker in 31 Juli 2006 (om det blir dvs).
Wannabe Kustis
Inryck för KJ är 31 Augusti för att vara exakt alltså början på hösten har jag för mig? :P
Vadå ska det inte vara något inryck hos FJS iår eller?
joxxe
QUOTE (Wannabe Kustis @ Mar 3 2006, 16:37 ) *
Inryck för KJ är 31 Augusti för att vara exakt alltså början på hösten har jag för mig? :P
Vadå ska det inte vara något inryck hos FJS iår eller?

De gör om massa så NEJ det kanske inte blir ngn FJS utbildning i år.
KJ rycker in april 2007, men det komer nog ändras till Juli 2007 enligt pliktverket.
Airborne_87
QUOTE (joxxe @ Mar 3 2006, 12:53 ) *
Dem ringde mig nyss från pliktverket i Göteborg (jag har mailat flera ggr biggrin.gif)
Dem såg att jag även ville söka KJ ifall det inte blir ngt för FJS. Så nu har dem gjort såhär:
Om ca 2 veckor får pliktverket besked om det blir FJS utbildning eller inte. Blir det de så skickar dem ut information till alla sökande angående förtest osv. Blir det INTE någon utbildning skickar dem ut information om detta till alla sökande, och de bifogar då även ansökningsblanketter till KJ´s extramönstring som man bara behöver skriva under och skicka in för att få komma på KJ´s extramönstring.
Han berättade även att KJ rycker in sommaren 2007 och EVENTUELLA Fjs aspiranter rycker in 31 Juli 2006 (om det blir dvs).

Om det inte skulle bli någon FJS utbildning i år, när rycker de i såfall in? Ett år senare? Sommaren 07? i såna fall är det ju ändå samtidigt som KJ! blink.gif
evsim
Sett ur min synvinkel är det tveksamt om FJS kommer ha värnpliktsutbildning mer än möjligen denna omgång 06/07.

Fallskärmsjägarbataljonen (som krigsförband) skall avvecklas under året, och delar av denna skall användas som bas för ett eller båda av specialförbanden. Eftersom båda specialförbanden (FJS och SSG) numera rekryterar officerare (yrkes- eller reserv-) eller möjligen värnpliktiga som har behörighet att söka reservofficersprogrammet så finns det en del som talar för att FJS försvinner som värnpliktsförband.

Dock håller jag tummarna för att ni som sökt får prövas och testas och genomföra utbildningen.
joxxe
QUOTE (Airborne_87 @ Mar 4 2006, 12:02 ) *
QUOTE (joxxe @ Mar 3 2006, 12:53 ) *

Om det inte skulle bli någon FJS utbildning i år, när rycker de i såfall in? Ett år senare? Sommaren 07? i såna fall är det ju ändå samtidigt som KJ! blink.gif

Troligen Janurai 2008 enligt killen från pliktverket som ringde mig.
Calle_P
Vänta nu...

Om KJ ska rycka in juli 2007, så innebär det då att 87:orna och 88:orna rycker in samtidigt?

Samma sak gäller ju isåfall FJS också om inryck ska ske januari 2008...? Hård konkurrens må jag säga...

Men OM det skulle vara inryck för FJS i år, hur blir det då för oss 88:or? Blir det januari 2008 iallafall?

Testperioden i janurai, ja jag tackar, dubbelt så jävligt... smile.gif
joxxe
QUOTE (Calle_P @ Mar 5 2006, 18:58 ) *
Vänta nu...

Om KJ ska rycka in juli 2007, så innebär det då att 87:orna och 88:orna rycker in samtidigt?

Samma sak gäller ju isåfall FJS också om inryck ska ske januari 2008...? Hård konkurrens må jag säga...

Men OM det skulle vara inryck för FJS i år, hur blir det då för oss 88:or? Blir det januari 2008 iallafall?

Testperioden i janurai, ja jag tackar, dubbelt så jävligt... smile.gif

FJS kommer i framtiden bli ett yrkesförband, dvs du måste ha gjort lumpen innan för att kuna söka dit. Det är därför det är oklart om utbildningen kommer ske i år eller ej. Vet dock inte när det ska bli ett yrkesförband, men inom några år iaf.
Och nej jag är ganska säker på att endast 87orna rycker in på KJ juli 2007, eftersom förtesterna görs v 25 2006 (15 v kvar biggrin.gif).
Calle_P
QUOTE (joxxe @ Mar 5 2006, 21:47 ) *
FJS kommer i framtiden bli ett yrkesförband, dvs du måste ha gjort lumpen innan för att kuna söka dit. Det är därför det är oklart om utbildningen kommer ske i år eller ej. Vet dock inte när det ska bli ett yrkesförband, men inom några år iaf.
Och nej jag är ganska säker på att endast 87orna rycker in på KJ juli 2007, eftersom förtesterna görs v 25 2006 (15 v kvar biggrin.gif).

Ja jag känner till deras planer om ett renodlat yrkesförband men allt är ju så rörigt just nu...

Men det jag undrade var om någon hade hört hur det ligger till för oss 88:or det är det jag är lite orolig över. Vissa har ju redan sökt till förtesterna och jag hoppas verkligen att även vi får chansen (om vi så vore de sista) att göra värnplikten på FJS...

Om jag har förstått allting rätt(?), så kommer det att utbildas minst en omgång till, om det sen blir jul06 eller jan08 är det ingen som vet ännu men OM det skulle bli jan08, så blir det väl två årskullar..?

Och när är inryck till KJ för våran årskull, "joxxe" eller någon annan som har hört något?

Lite smått förvirrad och klockan är strax efter midnatt, så ha överseende om jag har missat något :P
bartil
QUOTE (Nimax @ Feb 24 2006, 16:36 ) *
QUOTE (Calle_P @ Feb 24 2006, 15:56 ) *

Jo, det var nog så det hette. Fullständiga reportaget? - känner jag inte till något om, det jag läste var en bilaga till aftonbladet på ca 3 sidor. Om jag inte minns fel.

Var kan man få tag i detta reportaget? smile.gif
Calle_P
Jag hittade länken i FJS tråden (den andra), men den sidan har blivit inaktiv...

Och det reportaget jag har/hade är 6 sidor och det saknas minst en sida...

Så om någon här har HELA reportaget, var god och dela med oss andra happy.gif
Calle_P
Kom igen nu grabbar, låt inte denna tråd dö ut! Kolla hur bra "Elstot" och de andra höll sin tråd vid liv innan FJS smile.gif

Det jag skulle vilja veta nu, exakt vilka här, ska till extramönstingen i maj? Vissa har ju redan talat om det men jag tycker att det är fortfarande en aning oklart... Och hur går förberedelserna?

En annan fråga, är det någon som möjligtvis har hört om några planer ang. 88:or och våran extramönstring? Det har inte skickats ut några brev än iallafall...

Carry on!
twintip
CalleP, ni lär ju inte få extramönstra förren år 2007. Oftast kör man väl extramönstringarna året efter mönstringen?
Calle_P
QUOTE (twintip @ Mar 17 2006, 21:43 ) *
CalleP, ni lär ju inte få extramönstra förren år 2007. Oftast kör man väl extramönstringarna året efter mönstringen?

Nja det är mycket osäkert... Det är ingen som vet hur FJS tänker göra men jag har fått höra att möjligtvis ska vi få extramönstra någon gång i höst. Hur som helst så kommer 88:orna antagligen rycka in samtidigt som 87:orna, det har ju alltid varit två årskullar åt gången..

Men det är något som jag ska försöka ta reda på, just nu sitter jag och skriver ett mail som jag ska skicka till FJS i helgen. Förhoppningsvis får jag ett svar som reder ut lite saker och ting...

Jag säger till när/om jag får ett svar...
Leatherman
QUOTE (evsim @ Mar 4 2006, 12:39 ) *
Sett ur min synvinkel är det tveksamt om FJS kommer ha värnpliktsutbildning mer än möjligen denna omgång 06/07.

Fallskärmsjägarbataljonen (som krigsförband) skall avvecklas under året, och delar av denna skall användas som bas för ett eller båda av specialförbanden. Eftersom båda specialförbanden (FJS och SSG) numera rekryterar officerare (yrkes- eller reserv-) eller möjligen värnpliktiga som har behörighet att söka reservofficersprogrammet så finns det en del som talar för att FJS försvinner som värnpliktsförband.

Dock håller jag tummarna för att ni som sökt får prövas och testas och genomföra utbildningen.

Att skrota värnplikten som fallskärmsjägare vore en tabbe, bara för att man gör vpl på fjs behöver man för den delen inte rekryteras direkt till något SF (tveksam om man ens kommer in). Att ha ett "elitförband" som GU är ju en perfekt rekrytering till övriga försvarsmakten, att få ut driftiga och kunniga soldater. Är man vidare intresserad söker man utlandstjänst eller SF/Officer.

Så jag hoppas FM behåller förband som gör "män av pojkar" ;)
Filuren
Skulle kännas väldigt tråkigt om FJS la ner sin värnpliktutbildningen, speciellt då man tränat så länge å så hårt för att försöka ta sig in där.
Är det försvarsbudgeten som tvingar dom till att lägga ner det? Kan beslutet komma att ändras om vi får ett regeringsskifte i höst?

Som sagt, väldigt surt om det läggs ner när man kämpat så för att försöka ta sig in där.
joxxe
QUOTE (Filuren @ Mar 23 2006, 20:27 ) *
Skulle kännas väldigt tråkigt om FJS la ner sin värnpliktutbildningen, speciellt då man tränat så länge å så hårt för att försöka ta sig in där.
Är det försvarsbudgeten som tvingar dom till att lägga ner det? Kan beslutet komma att ändras om vi får ett regeringsskifte i höst?

Som sagt, väldigt surt om det läggs ner när man kämpat så för att försöka ta sig in där.

Läggas ner ska det inte göra, däremot ska det göra om det till ett yrkesförband inom snar framtid.
Har iaf sökt KJ nu för säkerhetsskull och blev kallad till deras förtest idag smile.gif
Men självklart hoppas jag på en FJS utbildning i år. Fast ska jag vara ärlig tror jag inte det blir någon mer utbildning för värnpliktiga...
Vysotskij
QUOTE (Filuren @ Mar 23 2006, 20:27 ) *

FJS är betydligt mindre budgetkänsligt än många andra förband. Och jag tror inte att värnpliktsutbildningen på FJS kommer att bli valfråga.
Vinter
Man kommer i fortsättningen kunna söka till FJS som ROP aspirant, oberoende av tidigare värnplikt(dock med vissa krav). Hur stor chans det är att man blir antagen beror på hur många yoff som visat intresse under året och hur stort FJS skall vara.

Men jag räknar med nytt intag i mars nästa år igen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.