Help - Search - Members - Calendar
Full Version: CAS
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
scattergun
Hittade denna film om hur amrisar belyser "insurgents" med IR-laser, och får lite hjälp av en Warthog(antar jag).....

Close Air Support
Rokare
"Own the night" eller vad var det som USA kallade det?

Låter lite som AHkp i mina öron..

GMY
scattergun
Ja nu när du säger det så hör man ju faktiskt rotorn!!
Hotel Charlie One
Måste väl vara en Cobra då och ingen AH64 mtp gatlingen.
Skuggan
kan det vara både AHKP (AH64?) och A10?
tycker mig höra både en AKAN och en Gatling...
Rokare
För att modifiera ett gammalt känt filmcitat.

"When in doubt... call Danne" ;)

GMY
GC1
QUOTE (Skuggan @ Jul 27 2005, 10:44 )
kan det vara både AHKP (AH64?) och A10?
tycker mig höra både en AKAN och en Gatling...
*

så gatling gör inga automatkanoner?

kan det omöjligt vara så att ahkp skjuter med invisning av en GLID och att killarna med gliden skjuter HMG?
Nifelhel
Sluta spekulera det är en UH60 och det sker i Mosul, Irak.
Titta noga på filmen så ser ni en flamma strax vänster om kameran. Och det är en .50 BMG som tillhör marktrupperna.

Akan...haha Lär er skilja på kukar å morötter som någon sa biggrin.gif
scattergun
Vafan Nifelhel!! Jag som trodde det var en ombyggd bandmatad MP-40 Schmeisser i kaliber 6,32 Munchausen!!? Den är om jag inte missminner mig rätt så lik en UH60 i ljudet! ;)
Skit samma vad det var för apparat som sprejade kulor, frän film iaf, och "the insurgents" lär ha fått inta skyddställning!? :(
Danne
QUOTE (Nifelhel @ Jul 27 2005, 16:23 )
Sluta spekulera det är en UH60 och det sker i Mosul, Irak.
Titta noga på filmen så ser ni en flamma strax vänster om kameran. Och det är en .50 BMG som tillhör marktrupperna.

Akan...haha  Lär er skilja på kukar å morötter som någon sa  biggrin.gif
*

Om vi nu skall röra om i Nifelhels grönsaksland med kukar och morötter.

En UH 60 är min värld obeväpnad. Före nu alla springer iväg och länkar sjuttielva bilder på UH-60 med M60 eller M240 petandes ut ur ett crew window eller två får jag nog förklara det lite. Egentligen kan man kalla hela Black Hawk systemet för UH-60, men då menar man just systemet i sig. De maskiner JAG (observera j-a-g) kallar för UH60 är de som används av linjenheter som transportmaskiner inom främst infanteridivisionerna. Dett är oftast maskiner med nästan enbart standardavionik, då deras numerär är 500+ är det inte så konstigt.

Anledningen till att jag räknar dem som "obeväpnade" är lite luddig men är baserat på uppträdande. En UH-60 med 2st M60/M240 tillhörande 101 Airborne uppträder inte på något annorlunda sätt relativt om den inte hade haft dessa två ksp. Dess enda syfte är att transportera infanterister till och från en eller flera punkter. Dess beväpning blir snarare en förlängning av dess VMS, om än lite agressivare. Det står i svart text i alla taktikamanualer för tp-hkp att de skall hållas bort ifrån fi räckvidd i möjligaste mån. Visst det finns tillfällen där det kan anses att den använder sin beväpning på annat vis än som försvar, men med dagens gällande ROE är det ytterst sällan.

Så, det är ingen UH-60......men vi återkommer till Black Hawk

Det är ingen AH-64. Eller rättare sagt, det är inte enbart en AH64, säkarre än så går det inte att vara enligt mig. Dess kan är 30mm och har inte eldhastigheten som vapnet på filmen har, den avfyras heller inte i så långa skurar. Den har dock de 70mm FFAR som används vid två skilda tillfällen i snutten.

Det är ingen AH 1W Cobra. Den är tvåbladig och det är inte maskinen i filmen. dess M197 har högre eldhastighet än M230, men inte så hög som på filmen.

Det är ingen A10. För den är ingen helikopter och hade det varit en GAU 8 som gick lös på målet så hade man hört det...

Detta lämnar följande misstänkta kvar att välja bland:

OH 58D: Har mingun som alternativ, även 70mm FFAR. Uppträdandet stämmer dock inte om det nu då inte är flera maskiner med i filmen. Dess mingun är fast och kan endast siktas genom att peka maskinen mot målet, samma gäller med FFAR. Med tanke på vinkeln och tiden mellan avfyrningarna tror jag inte att det är en OH58D iaf inte enbart eller inte ensam.

AH 6: samma text som ovan

MH 60: Hela striden känns lite SF, relativt lugnt och orderfritt. Här passar en tungt beväpnad MH 60 in, DAP. Maskinen är den enda Black hawken som aktivt letar efter bekymmer. Den har två M134 och 70mm FFAR och kan därmed klara den insats som görs på filmen. Det enda som stör mig lite är den ibland korta tiden mellan vapeninsats ksp-arak, men efter förfrågan är det visst ingen hake där.

Så...TROLIGEN är det en DAP eller en kombo med DAP+ OH58D/AH64/AH6

Precis som Nifelhel tror jag 12,7an avfyras från marken, nära filmaren, även om jag inte direkt ser någon mynningsflamma. Det blinkande skenet är från en IR-strobe identifierare. Det märks även att man är försiktiga då hkpen först flyger över filmaren/egna trupperna för att påpeka att "här är ni, har ni något att invända på vart jag tror ni är säg det NU".
Gator
Saxat från ett annat forum mht samma video...:

Hmm, I'm wondering how this got out? I was not far from this when it going on near the airfield. If I remember correctly, it was a pair of 160th DAPs using 7.62mm mini-guns, 30mm chain guns and 2.75in rockets. It was pretty spectacular and was a nice change from the outgoing 120mm mortars.

-Brando

There were no live targets, just a show of force.

-Brando

You´re welcome...
HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.