Help - Search - Members - Calendar
Full Version: tgb 13
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
siros
Hejsan

läste haromdagen i tgb 13 handbok och lärde mig att den ska tankas med blyad bensin, sedan ett tag tillbaka är det slutsålt på blyad bensin på svenska mackar, kan man köra bilen på blyfri 98 oktan utan skada?
Zurse
du kan ju alltid hälla i bly efter du tankat..finns att köpa på macken.
5526 Viktor Ludvig
Det finns INTE bly att handla på macken, däremot blyersättningsmedel, kalium.
Flaskan kostar inte särskilt mkt och räcker länge.

Kör du den på oblyad utan ersättning finns risken att avgasventilerna äter sig ner i toppen och det blir pannkaka av det hela.

//5526
Rickard N
...eller blyersättning iaf, kommer inte ihåg vad den aktiva ingrediensen är i skrivande stund, men jag tror det är kalium.

edit: DAMN YOU, jag försökte komma på vad fan de innehåller juh... angry.gif smile.gif
Noname
...fast nu tankar man med 98 K(kalium) även i försvaret, så blyets saga är all även där.
siros
tack för svaren. kalium tillsats på macken.
MeanArvid
Kom ihåg att ta till mer än som är angivet på flasken i macken. Försvarsmakten rekomenderar dubbla dosen. Vi har haft problem med ventilerna på våra bandvagnar i kompaniet. Dom bandvagnar som kan tanka utan blyersättning i försvarsmakten är omgjord!
Maverick
QUOTE (MeanArvid @ Aug 21 2005, 10:39 )
Kom ihåg att ta till mer än som är angivet på flasken i macken. Försvarsmakten rekomenderar dubbla dosen. Vi har haft problem med ventilerna på våra bandvagnar i kompaniet. Dom bandvagnar som kan tanka utan blyersättning i försvarsmakten är omgjord!
*

Har en polare som fått plana toppen 2 ggr på sin 11 bil.

Även om han kört med blyersättning...

Enligt firman som renoverade toppen var det vanlugenb förekommande att man fick detta problemet på gamla bensinare efter att all bensin blev blyfri....

En av anledningarna att jag kör 2 takt när det gäller min veteran bil smile.gif
siros
vad är det som går sönder om man kör utan tillsats eller för lite tillsats, och vad gör man för att fixa det
Maverick
QUOTE (siros @ Aug 21 2005, 13:06 )
vad är det som går sönder om man kör utan tillsats eller för lite tillsats, och vad gör man för att fixa det
*

Har för mig (finns de som kan svara bättre) att blyet var tillsatt för att smörja ventilerna och ventilsätena.¨

Vill du veta mer kolla på
MG sida

Där har de rätt bra pejl (personerna som skrivit detta och används som källa är även vänner till mig så källan kan ses som säker)
berghaus
TGB13 är allmänt jobbig att åka med... men man uppskattar att man slipper gå laugh.gif Fast har vi Galten på gång och den är allt vi behöver! biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.