Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Se upp med var ni sätter fötterna på semestern
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Zimin
Aftonbladet

Man kan väl tycka att det i alla fall borde vara utmärkt?
Nestor
Verkar ju fullkomligt idiotiskt att Fritidsresor lägger ansvaret att informera om minorna på resenären.
En såpass farlig risk borde ju rimligen informeras om i förväg.
Nästa gång kanske det är en 11 åring som får benet bortsprängt.
The Swede
Tyvärr är det så att man inte var så noga med att märka ut minfälten under kriget på Balkan.
Detta gör att man inte har en aning om var det finns minor kvar.

The Swede pansar2.png
arvid_eriksson
men det borde väl iaf finnas en minkarta nånstans som visar ungefär var minorna är för annars skulle man ju riskera att ens egna soldater sprängs

nånstans finns den nog. bara att gå ut och leta
madog
Ett verkligt semesterparadis det där. dry.gif Jo, jag tackar ja.
Jag undrar om informationschefen i fråga lyssnar på vad han själv säger när han hävdar att det är turisternas eget ansvar. Om inte risken att trampa på en mina är något de lägger vikt vid, vad nämns då? Visst, risken kanske inte är så stor, men det ska inte behöva hända såna här olyckor för att det ska uppmärksammas.

EDIT: förtydligande
Andreas
Man kan ju tycka att det är viktigare att veta att risken för minor är stor alt. att den är måttlig men dåligt dokumenterad än hur nära det är till stranden eller närmaste bar... dry.gif

Måttligt skickligt uttalande av informationsansvarige också, man kan ju fråga sig om all PR verkligen är bra PR.

OT@arvid_eriksson: En fråga i all välmening, medlemskap i HvU kan väl knappast räknas som genomförd GU?
Andrew
Det kan mkt väl vara en mina ifrån wwII då ön Vis varit en strategisk militär plats redan under wwII.
Jag är övertygad om att det i detta fallet inte rör sig om ett större minfält utan istället om någon enstaka mina, och det kan då ha en liten förklaring till avsaknaden av minkarta.
Sedan skall man ha i åtanke att många av minfälten som JNA lagt ut under kriget (1991-95) inte märktes ut på minkartor då Serberna la ut dem när dem mer eller mindre visste att man inte skulle stanna kvar i området.

Sedan så var ju Vis under den senare halvan av 1900-talet kontrollerat av den gamla fd. Yugoslaviska Armén JNA och har haft rikligt med militära installationer på ön. Ön har under viss tid t.o.m varit så känslig att endast folk bofasta , födda eller rejält när besläktade med nära anhöriga på ön har tillåtits få stiga iland på ön.
Det finns exempel på fall där släktingar inte ansetts tillräckligt behöriga för att få hälsa på släktingar och därmed nekats stiga iland trots släktskap på ön.
Detta torde säga lite om hurpass känslig ön varit ur JNA's synpunkt.

Jag finner det högst troligt att minan var en trampmina á la modell "Pasteta" ( Pastejminan ) dvs. en PMA-2 ( mindre sannolikt att det skulle vara en PMA-1 eller PMA-3 ) då killen förlorade 1 ben.

Skall man till Kroatien på semster så kan det ju vara läge att tänka till lite själv och ta reda på lite fakta. Då med tanke på att kriget slutade endast för tio år sedan , och man beräknar att man idag har ca: 250.000 minor (Källa: Croatian Mine Action Center ... Aftonblaskan nämner 700.000 wacko.gif ) liggandes ute i terrängen.
Så länge man håller sig till väl upptrampade stigar/vägar och hör sig för med lokalbefolkningen innan man ger sig ut på egna picknicks , så är det absolut inga som helst problem med att njuta av Kroatien.
För övrigt så är befolkningen på Vis idag ganska bra på att att tala om för folk att dem inte bör besöka de kvarlämnade militära installationerna eller grottor m.m.

Vill man skaffa lite fakta själv så kan man ju alltid ta sig en lässtund på CROATIAN MINE ACTION CENTER innan man ger sig av ner på semseter.

// Andy
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.