Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Attentatet i Sharm el Sheikh 20050723
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
[MPJ]Sgt.Ratchak
Stop, Rewind and play again
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,676387,00.html
henke
Attentatet i Egypten kom högst olägligt för mig personligen.
Har tänkt att åka till Hurgahada nästa vecka och att ens ta upp ämnet att ev avboka ger mördande blickar här hemma blyg.gif
SÅ man får väl försöka kvittera ut ett kroppskydd modell Amröj samt hjälm nånstans innan. smile.gif

Alternativet är Henke-> bash.gif <- C Hem

Jag gillar My TRavels förklaring att det är 100 mil med bil mellan Sharm el Sheikh och Hurghada. Visst...men typ 5 mil med båt...

Bild från SVD

Info från My travel
Om händelserna i Egypten, Sharm el Sheikh
Always har inga gäster i Egypten. Vings gäster befinner sig i Hurghada som ligger dryga 100 mil med bil från Sharm el Sheikh och inte påverkats av explosionerna.

UD avråder inte från att resa till Egypten. Därmed gäller normala resevillkor och avbokningsregler.
henke
Denna tråd tar över inläggen ang bomberna i Sharm el Sheikh som skrevs i Attentaten i London-tråden.
Nestor
Min fråga är:

Hur orkar de hålla på såhär?? blink.gif
Honken
Fanatism.

Det som får mig ändå att undra är att de sprängde bomber på ett egyptiskt område.
Visst, det var gott om turister från länder som muslimska fundamentalister inte ser med blida ögon på, sen så ses väl inte Egypten med blida ögon heller då de var de första arabiska landet som erkände staten Israel om jag inte minns fel.

Men nu var det som så att det var en stor del egyptier som dog i attacken. Anser då terroristerna att dessa offer är martyrer, då de dödades av de bomber som var avsedda för västerlänningar och israeler? Menar på det att muslimer som dödar muslimer inte kan vara speciellt framgångsrikt i längden för att få religiös/politisk support från andra i den arabiska delen av världen.
GrodanBoll
Fy fan vad sjukt att spränga en massa oskyldiga semesterfirare och hottelarbetare i luften... Ok, visst kan man på sätt och vis förstå självmordsattacker mot utländsk militär, men dessa stackars civilpersoner? Vad vill man egentligen uppnå med detta? Om syftet är att sabba turistnäringen så lyckas man nog hyffsat i och för sig... Vilken jävla värld vi lever i! blink.gif

@henke

Hoppas att du är en duktig simmare, för jag kan tänka mig att det är rätt tungt att snorkla med am.röj utrustning...
C PI62
Fruktansvärt. Nairobi/Tanzania, New York, Bali, London, Turkiet och nu Egypten. Det drörjer antagligen inte länge innan det kommer till Sverige också :(
[MPJ]Sgt.Ratchak
Ett par kollegor som hade planerat åka till Egypten om två veckor lär ju omvärdera ganska fort nu, har iofs hintat till dom att det inte var ett bra resmål i nuläget sen tidigare (tyvärr så har man rätt ibland).
GC1
QUOTE (Honken @ Jul 23 2005, 15:21 )
Fanatism.

Men nu var det som så att det var en stor del egyptier som dog i attacken. Anser då terroristerna att dessa offer är martyrer, då de dödades av de bomber som var avsedda för västerlänningar och israeler?  Menar på det att muslimer som dödar muslimer inte kan vara speciellt framgångsrikt i längden för att få religiös/politisk support från andra i den arabiska delen av världen.
*

de muslimer som arbetar med turism är per definition överlöpare kättare och otrogna mot den "sanna" tron.....
Isgubbe
QUOTE (Honken @ Jul 23 2005, 16:21 )
Fanatism.

Det som får mig ändå att undra är att de sprängde bomber på ett egyptiskt område.
Visst, det var gott om turister från länder som muslimska fundamentalister inte ser med blida ögon på, sen så ses väl inte Egypten med blida ögon heller då de var de första arabiska landet som erkände staten Israel om jag inte minns fel.

Men nu var det som så att det var en stor del egyptier som dog i attacken. Anser då terroristerna att dessa offer är martyrer, då de dödades av de bomber som var avsedda för västerlänningar och israeler?  Menar på det att muslimer som dödar muslimer inte kan vara speciellt framgångsrikt i längden för att få religiös/politisk support från andra i den arabiska delen av världen.
*

Det är mycket som inte går ihop med självmordsbombare då det står i koranen att den som dödar sig själv på något sätt ska genomleva samma död för evigt i helvetet. Men å andra sidan som med den mesta religionen så verkar det vara fritt fram att tolka den till sin egen fördel precis som de kristna gjorde under korstågen. Det är ju inte precis något nytt. När muslimer dör i dessa angrepp idag talas det ju lite spritt om martyrskap och annat flum för att på något sätt försöka rättfärdiga det hela.
julenissen
QUOTE (henke @ Jul 23 2005, 10:46 )
Attentatet i Egypten kom högst olägligt för mig personligen.

Jeg var i Sharm El Sheikh for en måned siden og er ikke overrasket over at det kom et terrorangrep der. Selvom sikkerheten så bra ut med et enormt antall sikkerhetsvakter og politi med AK-en stående lett tilgjengelig var den forferdelig overfladisk. På bussturen mellom Kairo og Sharm var vi innom 5-6 sjekkpunkter, men det var ingen som kontrollerte passene til hverken passasjerer eller sjåførene, langt mindre sjekket om vi hadde med oss Osama Bin Laden eller sprengstoff/våpen i bagasjerommene. Mindre engasjerte ansatte enn det jeg så i Egypt tror jeg du må til Cuba for å finne, at man var på jobb betyr ikke at man faktisk gjør noe, og selv blandt politiet var det ikke uvanlig å se 4 stykker ligge i en politibil og sove. All form for sjekk av pass ol. gikk utelukkende ut på å sjekke at vi hadde betalt for visum. Som vestlig turist kunne jeg spasere gjennom alt av metalldetektorer som lyste og hylte som et helt diskotek uten at noen sjekket om det var nøkler eller en AK-47 som var årsaken til at det pep.

Info från My travel
Om händelserna i Egypten, Sharm el Sheikh
Always har inga gäster i Egypten. Vings gäster befinner sig i Hurghada som ligger dryga 100 mil med bil från Sharm el Sheikh och inte påverkats av explosionerna.

Huh? Hurghada ligger vel i Egypt?

Det var jo bare å vente på at jødekonspirasjonene begynte å hagle:
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?pag...d=1122085380681
Cheeky
artikel

"- Jag var bara några meter från döden när bomberna exploderade. Jag såg hur likdelarna flög i luften, säger David."

hmm..i min värld så är tex en arm en kroppsdel, inte en likdel. Skulle det varit en likdel innebär ju det att dom bombat en kyrkogård med redan döda människor? Eller? Är det kanske bara jag som stör mig på såna klantiga uttalanden? banghead.gif banghead.gif
Erik_G
Ja, håller definitivt med. Armarna eller huvudena som vederbörande såg slitas loss måste ju fortfarande ha levat i flera millisekunder till. Mycket klantigt uttalande.

Tur att det finns människor som oss som kan hålla huvudet kallt i en krissituation eller hur.

/SAOL 4 EVER
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.