Skunken
Jul 16 2005, 00:52
Hej, alla nattugglor!
31/7 sticker jag upp till Väddö för ungdomsledarutb. för FBU.
Eftersom jag kom in väldigt sent som reserv borde det vara en och annan till som ska dit. Någon härifrån, kanske?
311042 går mitt tåg från Gbg C. Någon mer som åker då?
Hörs vi inte här, ses vi väl där uppe, medvetna om det eller ej!
God natt!
Nimitz
Jul 17 2005, 21:26
Nej, men däremot på HvSS v 534. Kanske någon mer som sak dit?
QUOTE (Nimitz @ Jul 17 2005, 21:26 )
Nej, men däremot på HvSS v 534. Kanske någon mer som sak dit?
Jepp. vecka 34 bär det iväg till Hvss. Hoppas det blir en intressant vecka.
Fu Dahlberg
Jul 18 2005, 13:43
Blev att jobba, i år igen.
anti monwalk
Jul 19 2005, 14:02
hej!
Jag har bivit antagen till både Väddö och hvss.
Vi ses där
Nimitz
Jul 19 2005, 21:25
ska du på båda?? *hrrm...*möp*host*harkel*
anti monwalk
Jul 19 2005, 22:02
Och en stolt möp
Det är min enda semester i år
nilsson
Jul 20 2005, 03:03
QUOTE (Fänrik Bjuhr @ Jul 19 2005, 14:02 )
hej!
Jag har bivit antagen till både Väddö och hvss.
Vi ses där

Jag vill nästan påstå att det är oförskämt att gå på samma kurs två gånger - samma år. Eftersom CFB och HvSS inte samordnar sin "kursantagning" är detta möjligt rent administrativt - men ytterst olämpligt.
Nu vet jag inte hur stort tryck där är på kurserna i år - men i värsta fall kan du, med ditt deltagande i mer än en kurs, hindrat en som ville gå kursen att göra det.
*muttrar lite och går å lägger sig*
Jag undrar hur det funkar med ungdomskurser? Vad exakt är det man gör samt var kan man få info om hur man söker och vad som överhuvudtaget finns tillgängligt?
MVH
Erik, nymuckad stridsfordonsförare/skytt
Kimster
Jul 22 2005, 01:34
QUOTE (ErikH @ Jul 22 2005, 01:32 )
Jag undrar hur det funkar med ungdomskurser? Vad exakt är det man gör samt var kan man få info om hur man söker och vad som överhuvudtaget finns tillgängligt?
MVH
Tja då du har muckat är det väll inte "ungdomskurser" du söker kanske ?
Iaf här står en del
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=11770http://www.fbu.se/ungdom/http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;ar...archword=ungdomhttp://www.svkrf.se/ja.. osv..
QUOTE (Kimster @ Jul 22 2005, 01:34 )
QUOTE (ErikH @ Jul 22 2005, 01:32 )
MVH
Tja då du har muckat är det väll inte "ungdomskurser" du söker kanske ?
Iaf här står en del
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=11770http://www.fbu.se/ungdom/http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;ar...archword=ungdomhttp://www.svkrf.se/ja.. osv..
Vad är det som jag söker då? FBU kanske de hette

... inte samma sak då med andra ord?
Kimster
Jul 22 2005, 11:33
Vad är det exakt du vill göra ?
Lättare att svara på frågor om de specificeras.
Skunken
Jul 25 2005, 15:53
QUOTE (Fänrik Bjuhr @ Jul 19 2005, 22:02 )
Och en stolt möp
Det är min enda semester i år
Samma här...
Fyra dagars sommarlov, sedan jobba 6 veckor, till Väddö, jobba två till och börja skolan igen. Väddö blir rena avslappningen...
Nimitz
Jul 25 2005, 21:12
Jo, det är även min ända planerade semester, får väl hoppas man får ta lite mer sen i höst, men jag har iaf inte anmält mig till 2 likadana kurser..
Larsson_GRK
Jul 26 2005, 13:09
Jag ska till Väddö... Förmodligen blir jag den ende som fortfarande är ungdom på den kursen.. eller har jag fel?
Kimster
Jul 26 2005, 13:45
Hur kan man som ungdom bli antagen till ungdomsledarkurs ?
nilsson
Jul 27 2005, 13:00
QUOTE (Kimster @ Jul 26 2005, 13:45 )
Hur kan man som ungdom bli antagen till ungdomsledarkurs ?
Ungdomar som genomgått samtliga steg i planen ungdomsutbildningen får genomföra ungdomsledarkursen. Gäller såväl kurser inom CFB som kurserna på HvSS.
Däremot kommer vederbörande aldrig att kunna agera som ungdomsledare för en ungdomsavdelning - utan kommer endast kunna vara biträdande ungdomsledare (jmf. FBU-handbokens kap. 11 om ungdomsledarbefattningar) tills vederbörande har genomfört vpl.
Läste i killens profil att han rycker in i juli 2006.
Kimster
Jul 27 2005, 13:49
Jaha.. Då har det tolkats annorlunda bland vissa MDgrupper.
(HvR Utb, Ungdomsledarkurs sid 54)
Då kravet har varit genomförd GU för att bli antagen till U-ledarkurs.
Kan vart lokalt bestämt iofs.. jag lämnar det lite öppet där.
Det står bara att U-ledare ska ha gjort GU, vilket för mig har betytt att du kan ej heller gå kursen utan en GU, vilket låter resonabelt.
Men jag backar om det är feltolkat.
Larsson_GRK
Jul 27 2005, 15:20
Som jag och min förening tolkat det så går det bra att som ungdom skickas på ungdomsledarkursen så länge man anses lämplig och blir rekomenderad av föreningen, vilket jag har blivit. Och eftersom jag blivit antagen så räcker det tydligen.
Och ja jag blir bara bitr ungdomsledare i min förening.
Jag vet att fram tills ifjol så var det en ungdom som var aktiv ungdomsledare (vet ej om han gick kursen) i Umeå FBU.
Skunken
Jul 27 2005, 18:02
Jag är också ungdom.
Jag har blivit rekommenderad av föreningen samt antagen.
Där jag har läst har jag aldrig sett något om något krav av genomförd GU.
Som det låter hittills kommer jag att direkt tillträda som ungdomsledare (eftersom det inte finns någon att biträda...).
För att räta ut ett frågetecken:
Vi (jag och två till) skall dra igång en U-org. från 0.
Skuggan
Jul 27 2005, 18:10
förra året så var det 2 ungdomar som gick kursen på Väddö... den ena är Snowflax som är medlem på dethär forumet, kanske skall fråga honom hur han kom med på kursen..
Kimster
Jul 27 2005, 19:03
QUOTE (Skunken @ Jul 27 2005, 19:02 )
Jag är också ungdom.
Som det låter hittills kommer jag att direkt tillträda som ungdomsledare (eftersom det inte finns någon att biträda...).
Vore ju konstigt om du fick det då det strider mot reglerna att inneha befattning Ungdomsledare utan en formell GU. Saknas det får väll Ungdomsansvarig på MDgruppen/FBUstyrelsen motsv. ta befattningen så länge, då ni ändå måste ha någon myndighet bakom verksamheten, fram tills dess att du genomfört GU eller någon annan kan ta över.
QUOTE (Skuggan @ Jul 27 2005, 19:10 )
förra året så var det 2 ungdomar som gick kursen på Väddö... den ena är Snowflax som är medlem på dethär forumet, kanske skall fråga honom hur han kom med på kursen..
Jag och Snowflax har redan haft diskussionen i annan tråd.
nilsson
Jul 28 2005, 12:50
FBU-handboken, 11 kap. sidan 5 säger bl.a. så här:
Utbildningsledare
* bör vara förbundsbefattning
* genomfört ungdomsledarkurs
* inneha formell utbildning/kompetens
* bör vara befälsuttagen eller bedömts synnerligen lämplig
* utses av förbundet samt godkänns av myndigheten
Ungdomsledare
(formellt ansvarig för lokal verksamhet)
* genomfört ungdomsledarkurs
* inenha formell utbildning/kompetens
* bedömts lämplig
* utses av förening, godkänns av förbund och förordnas av myndigheten
Biträdande ungdomsledare
* aktiv instruktör
* saknar delar av den formella utbildningen/kompetensen
* bedömts lämplig
* utses av förening
Instruktör
* instruktör på ungdomsavdelning som utbildar i vissa moment
* kan vara övningsledare
Biträdande instruktör
* Lk1- eller Lk2-elev som utbildar i vissa moment
* handleds av ungdomsledare
* ej övningsledare eller formellt ansvarig
Med "formell utbildning/kompetens" avses militär grundutbildning.
Men jag vet också att vissa MD-grupper har egna regler för vad som verkar gälla.
Det nämndes bland annat i en artikel om ungdomsverksamhet i tidningen Befäl för något år sen.
Skuggan
Jul 28 2005, 13:50
om man kollar på "Biträdande ungdomsledare" så ser man dock klart och tydligt att det står "saknar delar av den formella utbildningen/kompetensen" vilket jag skulle tolka som att den befattninge får innehas av någon som inte gjort GU men som gått Ungdledarkursen, dock kan man som "ungdom" utan GU inneha en högre befattning (vilket också nämnts tidigare i denhär tråden)
när individen gjort klart sin GU är det dock inget som hindrar att ta steget till ungdomsledare fullt ut.
jag vet att Skaraborgsgruppen följer detta då vi i föreningen först saknade Ungdomsledar utbildningen men hade genomförd GU, ungdomsansvarig på förbundet gick då in och satte sigsjälv som ansvarig för ungdomsavdelningen på pappret (helt enligt reglementet, han har både Ungdledar och GU bakom sig) men överlät själva arbetet på oss Biträdande ungdomsledare tills dess att någon av oss genomfört ungdomsledarutbildningen, då han efter det flyttade upp en av oss till posten som ungdomsledare och ansvarig för ungdomsavdelningen. enda kravet han hade när han stod som ansvarig var att vi rapporterade all verksamhet till honom.
jag misstänker att detta är ganska vanligt förekommande.
Kimster
Jul 28 2005, 14:13
Ja jo nog finns det lokala bestämmelser, precis som här hos oss. Dock är våra lite hårdare verkar det som, men det är så jag och mina kollegor vill ha det.
Som Ungdom kan du inte bli Instruktör och framförallt inte Övningsledare, iaf inte här nere då det kräver GU och tilläggsutb. För att utbildningen skall bedrivas enligt de normer och regler har Gruppen sett till att alla som på något sätt leder en utbildning innehar rätt kompetens.
Bitr.instruktör går utmärkt att bli, men då finns det alltid en Instruktör eller U-ledare eller Övningsledare bakom/i närheten som har styrt/skapat/skrivit eller på annat sätt varit delaktig och godkänt övningen.
Våra LK2 / IKU -elever är bitr. på vissa övningar.
Med tanke på hur känslig ungdomsledarbefattningen är så anser jag personligen att det inte är mer än rätt. Jag har sett och hört skräckexempel även med riktiga ungdomsledare, och jag är otroligt mån om denna verksamhet.
Skuggan
Jul 28 2005, 14:30
jo, det är ganska givet att det skall ställas stora krav på ledarna/instruktörerna, det tycker iaf jag..
för några år sedan så var det en ungdomsledare i skaraborg som mer eller mindre blev sparkad därifrån (han satt då i posten som ungdomsansvarig på förbundet) då de övriga ledarna inte tyckte att övningarna låg på en bra nivå. ungdomarna tyckte förstås övningarna var kul, men det kan diskuteras hur mycket de lärde sig..
har bla hört skräckexempel på föräldrar som ringt och frågat vad de gör med ungdomarna då de sovit konstant i 2 dygn efter övningarna och därför missat skoltid.
han körde allt som oftast helt slut på ungdomarna mao.
men det var mycket annat också som jag inte tänker ta upp här.
och för att återgå till exemplet jag gav ovan med min likala avdelning så var vi tvungna att skicka alla övningsplaner mm fram och tillbaka för att få dem godkända mm
han hade altså så bra koll han kunde ur den dåvarande situationen, sedan att det inte handlade om mer än någon månad är en annan sak. skall också betonas att det var mer undantaget som bekräftar regeln än något annat, vi hade en ganska lång diskussion innan om det egentligen var rätt att göra så.
men skall man gå efter FBU handboken så är vi nog ganska överrens om att ungdomar som bedömts lämliga och har genomfört ungdomsledarkursen med godkänt resultat har rätt att vara Biträdande ungdomsledare men inte högre, dock skall de givetvis vara under uppsikt av en ungdomsledare, vilket iofs alltid borde gälla varesig han gjort GU eller ej.
och för att återgå till unsprungsfrågan så kan jag bara säga lycka till på kursen och hoppas ni får lika trevligt som jag hade förra året.
och mins detta, förberedelser är extremt viktiga, utan förberedelser fallerar oftast allting (om ni inte är extremt duktiga på att improvisera och har större förkunskaper än era elever)
Skunken
Jul 30 2005, 21:59
QUOTE (Kimster @ Jul 27 2005, 19:03 )
QUOTE (Skunken @ Jul 27 2005, 19:02 )
Jag är också ungdom.
Vore ju konstigt om du fick det då det strider mot reglerna att inneha befattning Ungdomsledare utan en formell GU. Saknas det får väll Ungdomsansvarig på MDgruppen/FBUstyrelsen motsv. ta befattningen så länge, då ni ändå måste ha någon myndighet bakom verksamheten, fram tills dess att du genomfört GU eller någon annan kan ta över.
Jag har läst lite mer och observerat biten med formell utb. Hursomhelst är projektet inte aktuellt på ett tag. Det kan vara så att jag t.o.m. hunnit genomföra GU till dess (vilket förhoppningsvis är nästa år).
En av oss tre som ska dra igång ligger inne just nu. Så fort han får tillfälle och möjlighet ska han också göra aktuell utb.
Så det skall allt gå regelriktigt till!
Skunken
Aug 7 2005, 17:24
Hemma igen!
Mycket intressant utb.
Urhärligt gäng!
Tack, alla ni som var där!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.