Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kroppskydd räddar liv
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
os frontale
http://www.donttouchmyride.com/CG.wmv

Helt makalös film, för er som hänger på MP har garanterat sett den.
Fu Kjellberg
Såg den innan idag.
Sinnesnärvaro att han inte bara reste sig och började skjuta vilt omkring sig.
Honken
En saligt glad soldat måste det där vara.

Man tycker att upprorsmännen borde ha reagerat lite mera när de såg att den person de besköt överlevde angreppet.
Isgubbe
allahu akbar... allahu akbar...
os frontale
QUOTE (Honken @ Jul 15 2005, 21:12 )
En saligt glad soldat måste det där vara.

Man tycker att upprorsmännen borde ha reagerat lite mera när de såg att den person de besköt överlevde angreppet.
*

Jag är ingen höjdare på arab/kurdiska(?) men jag tror de säger

"Överlever han?"
"Allah Akbar
"Överlever han?"
"Nej"
"alaaah akbar"
Honken
Tonen på rösten ändrades knappt, i min mening,
Sen har jag fått för mig att "Allah Akhbar" (stavning?) betyder :"Gud är stor". Kan någon verifiera detta?

Om det stämmer så är det en underlig fras att yttra då attacken misslyckades.
Raptor
Mycket sansad respons på den träffade soldaten. Får säga att jag helt klart är imponerad.

Tror att det är kamerakillen som kör mantrat "allah akbar" hela tiden så det är därför han inte gör så stor nytta. Man får ju hoppas att de inte tar lärdom av detta och börjar sikta mot huvudet istället.
Isgubbe
QUOTE (Honken @ Jul 15 2005, 22:33 )
Tonen på rösten ändrades knappt, i min mening,
Sen har jag fått för mig att "Allah Akhbar"  (stavning?)  betyder :"Gud är stor". Kan någon verifiera detta?

Om det stämmer så är det en underlig fras att yttra då attacken misslyckades.
*

Allahu Akbar Gud är stor

Det är även öppningen på när bönen ropas ut av Muadh-dhin lite fritt översatt nedan:

Gud är stor, gud är stor, jag bär vittne om att det inte finns någon annan gud än Allah, jag bär vittne om att det inte finns någon annan gud än Allah, Jag bär vittne om att Muhammad är guds budbärare, Jag bär vittne om att Muhammad är guds budbärare, kom till bön, kom till bön, kom till gud, kom till gud, gud är stor, gud är stor

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Ash-Hadu Al-La Ilaha Illallah, Ash-Hadu Al-La Ilaha Illallah, Ash-Hadu An-Na Muhammadar Rasululah, Ash-Hadu An-Na Muhammadar Rasululah, Hayya Alas Salah, Hayya Alas Salah, Hayya Alal Falah, Hayya Alal Falah, Allahu Akbar, Allahu Akbar, La Ilaha Illallah

ph34r.gif
optimus
vilken spelare kör ni filmen med?? har provat alla jag har och ingen vill visa bild banghead.gif
Cosmo
Jag är mycket imponerad, att bara 8s efter att ha blivit skjuten ha tagit skydd samt behärskat kolla i farlig riktning utan att skjuta vilt omkring sig är riktigt bra gjort...
Sytare
Okej. Så kan det gå när inte haspen är på.
Undrar hur det kändes i revbenen på'n, men sådana detaljer är ju ingenting jämnfört med att man överlevt.

Jag håller f.ö. med om föregående talares utlåtande om hans beteende efter skottet.
odenmedic
Lite mer info...

Media Release
256th Brigade Combat Team
Camp Tigerland
Baghdad, Iraq
APO, AE 09326
FOR IMMEDIATE RELEASE July 5, 2005
RELEASE 20050705-01
256th BCT Soldier survives sniper attack
Spc. Chris Foster
256th Brigade Combat Team PAO

BAGHDAD -- Being able to react to and maintain control of a situation in a
combat environment can be a difficult task for Soldiers. They must be able to
quickly react and assess a situation, in order to ensure their survival and the
safety of those around them.
“Stay alert, stay alive” is the reminder that is driven into the minds of
Soldiers since the first day of basic training and echoes throughout their military
careers.
This axiom was driven home for at least one Soldier on June 2.
Pfc. Stephen Tschiderer, a native of Mendon, N.Y., and a medic with E
Troop, 101st “Saber” Cavalry Division, attached to 3rd Battalion, 156th Infantry
Regiment, 256th Brigade Combat Team, 3rd Infantry Division, was shot in the
chest by an enemy sniper, during a routine patrol in west Baghdad.
While Tschiderer was relaying information to the truck commander of his
M114 Humvee, an enemy sniper team prepared to engage him from inside of a
cushioned silver van being used as a mobile sniper’s nest. This nest was lined
with numerous bed mattresses to muffle the sound of a Dragonoff sniper rifle
fired through a hole just big enough for the shooter to engage his target of
choice.
Tschiderer was knocked to the ground from the sudden impact of the
sniper’s bullet. The bullet only seemed to have fazed this Soldier as, adrenaline
pumping, he sprang right back up in order to take cover and locate the enemy’s
position.
The sniper was unsuccessful in his mission, due to the stopping force of
the Tschiderer’s daily wardrobe, his protective body armor, which saved his life.
“I knew I was hit, but was uncertain of the damage or location from the
hit,” Tschiderer said. “The only thing that was going through my mind was to take
cover and locate the sniper’s position.”
“The shot came from my 12 o’clock position from a silver van parked
across an intersection about 75 meters from my location.” said Tschiderer.
After Tschiderer alerted his fellow Soldiers of the enemy location, they
immediately began to pursue the terrorists.
Due to his heroic actions and quick decisions, Tschiderer located the
enemy while he took cover and alerted the rest of his team on patrol. As the
Saber team engaged and disabled the sniper’s position, two terrorists fled on
foot, leaving a blood trail that came from the wounds of the enemy sniper.
A cordon and search was immediately set up and Tschiderer assisted his
team in the search of the two terrorists. The driver of the silver vehicle was
detained by a team from B Co. 3-156th Inf. Bn. while Tschiderer and a team from
B Company, 4th Battalion, 1st Iraqi Army Brigade, continued to follow the blood
trail which led them to the yard where the wounded sniper lay in pain.
As Tschiderer secured the terrorist with a pair of handcuffs, he gave
medical aid to the wounded terrorist—the same one who’d tried to take his life.
-30-
BAGHDAD -- Pfc. Stephen Tschiderer, a native of Mendon, N.Y., and a medic
with E Troop, 101st “Saber” Cavalry Division, attached to 3rd Battalion, 156th
Infantry Regiment, 256th Brigade Combat Team, 3rd Infantry Division, was shot
in the chest by an enemy sniper, during a routine patrol in west Baghdad.

Bilden och Quoten ar saxat fran ARMY TIMES
SBP
Professionellt. Minst sagt.
Vinter
"Tschiderer secured the terrorist with a pair of handcuffs and gave medical aid to the terrorist who’d tried to kill him just minutes before."

En kille med nerver av stål, eller kanske avtrubbad av vardagens irak?
Helt klart professionell.
J-Star
QUOTE (Vinter @ Jul 16 2005, 12:16 )
"Tschiderer secured the terrorist with a pair of handcuffs and gave medical aid to the terrorist who’d tried to kill him just minutes before."

En kille med nerver av stål, eller kanske avtrubbad av vardagens irak?
Helt klart professionell.
*

Vältränad... och förmodligen inte avtrubbad... för då hade han väl bara avslutat snubben.

/J
Stella-Polaris
Eller så fattande han inte riktigt vad som hände...

Men-- Glöm det där med direkt till läkaren efter träff i kroppsskyddet.....

Han blev träffad med minst lika bra pang som från en AK 4:a...

Därav mina tidigare inlägg i andra trådar om pansarbrytande eller underkalibrerad am som standard..

Det är för mig en enkel historisk utveckling. Om skyddet håller behövs kraftigare vapen....
UAV
Läste i en bok om brittiska prickskyttar att de försökte få träff i huvudet under 600 m. Frågan jag ställer mig är vad skytten här pysslade med på 75 m. Det kan inte ha undgått honom att amerikanska soldater bär kroppsskydd. Inte desto mindre är jag glad att han överlevde.
GC1
QUOTE (UAV @ Jul 17 2005, 13:23 )
Läste i en bok om brittiska prickskyttar att de försökte få träff i huvudet under 600 m. Frågan jag ställer mig är vad skytten här pysslade med på 75 m. Det kan inte ha undgått honom att amerikanska soldater bär kroppsskydd. Inte desto mindre är jag glad att han överlevde.
*

det kankse inte var en prickskytt med ett prickskyttegevär 90 utan en helt vanlig terrorist med en ak47?

det känns om om ordet sniper används väldigt frekvent och då på svenska automatiskt blir en välutbildad prickskuytt med ett prickskyttegevär i världsklass.
UAV
QUOTE (GC1 @ Jul 17 2005, 16:20 )
*

det kankse inte var en prickskytt med ett prickskyttegevär 90 utan en helt vanlig terrorist med en ak47?

det känns om om ordet sniper används väldigt frekvent och då på svenska automatiskt blir en välutbildad prickskuytt med ett prickskyttegevär i världsklass.
*

Vapnet som användes var ett
Dragonoff sniper rifle
enligt ovan. Även om nog Dragunov är det vedertagna namnet är geväret ett prickskyttegevär. Detta förhindrar ju dock inte att skytten är kass, precis som du säger.
Vikström
75 m
*
Lägg märke till tiden mellan ljudet från skottet och träffen. Rör sig nog snarare om 175m eller mer. Hur som helst inte lång avstånd nog för att man inte ska träffa i huvudet ens med öppna riktmedel.
Panzerfaust
QUOTE (fu. vikström @ Jul 18 2005, 05:46 )
75 m
*
Lägg märke till tiden mellan ljudet från skottet och träffen. Rör sig nog snarare om 175m eller mer. Hur som helst inte lång avstånd nog för att man inte ska träffa i huvudet ens med öppna riktmedel.
*

Det är lätt för oss som inte skjutit i en skarp situation utan bara på bana att säga på vilka avstånd man träffar i huvudet och inte.

Är mycket tveksam till att träff statestiken är på samma nivå när du börjar panga live. En huvudträff på 175meter är nog ingen självklarhet live.

Tror inte jag iaf. Malajn.gif
roninn
Om jag kommer i liknande situationer att skjuta mot folk med kroppskydd skulle jag nog, om jag har sinnesnärvaro nog, att försöka sikta lågt. Detta i hopp om att antingen träffa under "pansarplattan" som oftast bara täcker lungor och hjärta eller träffa helt under västen dvs från naveln och neråt. Sedan, om jag träffar, pumpa in fler skott när personen ligger ned.

Draganov har samma kaliber som AK47, dvs 7,62 x 39.

Att rassla fram AP ammo kanske inte är världens lättaste sak för irakiska terrorister/motståndsmän (beroende på vad man vill kalla dom).

Jag har läst om en liknande händelse från Nordirland på -80 talet när en brittisk soldat blir skjuten i bröstet av en IRA medlem på nära håll. Soldaten slås omkull och ligger på rygg och IRA mannen går fram för att kolla träffen, Britten sätter sig då upp och skjuter IRA mannen.

Dessutom klarar många skyddsplattor AP ammo upp till 7.62AP.

Mitt tips blir därför, sikta lågt och skjut flera skott. Men innan ni börjar skjuta tänk på att man kommer längre om man istället sitter i cirkel och håller händer och sjunger "we shall overcome"...
Ing
QUOTE (roninn @ Jul 18 2005, 14:07 )
Draganov har samma kaliber som AK47, dvs 7,62 x 39.

Nej, "prickskyttevapnet" är i kaliber 7,62x54r.
Ont gör det nog hur som helst...

Kul att se att det lönar sig med kroppsskydd.
För de lär knappast trivas där nere i 45 graders värme och väst med plattor.
roninn
Nej, "prickskyttevapnet" är i kaliber 7,62x54r.
Ont gör det nog hur som helst...

Du har så rätt. Jag skjuter mig själv i bröstet med en 9mm två gånger men med skyddsväst på som straff ;)
Private Haze
Faktiskt väldigt uppfriskande att se en soldat som beter sig på det sättet. Det visar att många av amerikas gossar däer nere har en bra utbildning och en vilja att göra bra ifrån sig genom att undvika civila offer till följd av okontrollerad skjutning. Jag kan säga att om jag hamnat i en sådan situation hade jag gjort en amerikansk patron ur och sprungit i den riktningen som föll mig in i just det ögonblcket. En mycket duktig soldat...
King Kill
Jag får ingen bild, bara ljud. blyg.gif Hjälp...?
Vinter
QUOTE (Private Haze @ Jul 18 2005, 15:15 )
Jag kan säga att om jag hamnat i en sådan situation hade jag gjort en amerikansk patron ur
*

Jag har alltid undrat hur det fick sitt namn egentligen, och varför.

King du får fixa en ny codec till din media spelare(typ divx).
Sytare
QUOTE (King Kill @ Jul 18 2005, 16:26 )
Jag får ingen bild, bara ljud.  blyg.gif Hjälp...?
*

Ladda hem VLC Mediaplayer på http://www.videolan.org den tar så gott som alla videoformat utan problem!
GrodanBoll
Vinter: "Jag har alltid undrat hur det fick sitt namn egentligen, och varför."

I lumpen hörde jag att uttrycket bygger på "arabernas" passion för att skjuta rakt upp i luften titt som tätt. Vid festliga tillfällen, som bröllop etc, för att tuffa till sig inför åskådarna (brudarna), eller helt enkelt för att tömma de sista bulorna i magasinen. Det ingen tyvärr tänker på är att kulor som skjuts rakt upp obönhörligen kommer att falla ner igen, oftast på ungefär samma ställe. Och när de gör det så är de ju naturligtvis 100% dödliga. Så när någon åskådare helt plötsligt fallerihop ihjälskjuten vet ingen hur det gick till, men alla börjar skrika om att det är amerikanerna (eller israelerna) som skjuter på dem. Därav uttrycket "amerikansk" patron ur.

Något fördomsfullt kanske, men ett ganska "skojjigt" uttryck... ;)
Danne
QUOTE (GrodanBoll @ Jul 20 2005, 13:01 )

I lumpen hörde jag att uttrycket bygger på "arabernas" passion för att skjuta rakt upp i luften titt som tätt. Vid festliga tillfällen, som bröllop etc, för att tuffa till sig inför åskådarna (brudarna), eller helt enkelt för att tömma de sista bulorna i magasinen. Det ingen tyvärr tänker på är att kulor som skjuts rakt upp obönhörligen kommer att falla ner igen, oftast på ungefär samma ställe. Och när de gör det så är de ju naturligtvis 100% dödliga. Så när någon åskådare helt plötsligt fallerihop ihjälskjuten vet ingen hur det gick till, men alla börjar skrika om att det är amerikanerna (eller israelerna) som skjuter på dem. Därav uttrycket "amerikansk" patron ur. 

Något fördomsfullt kanske, men ett ganska "skojjigt" uttryck...  ;)
*

Nja, kommer mer från Vietnam eran, där maerikansk trupp istället för att plundra mag ibland pekade pipan i lämplig riktning och tryckte av, men det finns säkert fleeeeeera källor och varianter. Jag har hört termen "arabisk patron ur" bland nutida vpl....
Animal
QUOTE (GrodanBoll @ Jul 20 2005, 12:01 )

Något fördomsfullt kanske, men ett ganska "skojjigt" uttryck...  ;)
*

Varianten jag har fått berättad för mig var att amerikanarna inte orkade göra en "ordentlig" patron ur på tillfångnatagna fienders vapen under Vietnamkriget. Istället höll man in avtryckaren tills magget vart tomt.

Mina fem ören
Ing
Skitsamma.
Tillbaks till kroppsskydd.
martinator
var blev filmen av?
/martinator

Edit: hittade filmen på ARMY TIMES hemsida.
Flamdämpare
Det tillför kanske inte tråden nått men jag har burit kroppskyddet vid varje fältövning sen jag fick ut det år 2001. Mina motiv för det är:

1: Vara en föregångsman. Lärde mig en gång att soldater (oftast) inte gör som man säger utan gör det man själv gör.

2: Man kan aldrig få nog med skydd. (Trots att jag svettas som Niagarafallet på våren).

/Stavfel.
Born
QUOTE (Flamdämpare @ Aug 12 2005, 21:36 )
Det tillför kanske inte tråden nått men jag har burit kroppskyddet vid varje fältövning sen jag fick ut det år 2001. Mina motiv för det är:

1: Vara en föregångsman. Lärde mig en gång att soldater (oftast) inte gör som man säger utan gör det man själv gör.

2: Man kan aldrig få nog med skydd. (Trots att jag svettas som Niagarafallet på våren).

/Stavfel.
*

Med plattor?
Raptor
Jag tittade igenom ett samlingsklipp över prickskytteattacker som Irakiska motståndsmän gjort mot amerikanska soldater. (Det kom från en tråd som låstes ganska omgående). Kan säga att jag reagerade på följande saker:
  • Alla attacker verkade vara genomföras med samma metod som i denna tråden, d.v.s. genom att skytten angriper från insidan av ett civilt fordon. I många klipp kan man se hur fordonet skytten befinner sig i rullar iväg direkt efter skottet. Metoden verkar effektiv eftersom skytten kan komma nära vägspärrar och röra sig ohindrat kring målen.
  • Vagnchefer i Bradley Fighting vehicles lever verkligen farligt. De sitter ofta uppe i luckan, bara med huvudet synligt. Detta gör de ganska tacksamma mål. De träffar man ser på den här videofilmen kan förmodligen bara ha ett resultat. Rent spontant kan jag känna att vagncheferna borde ge fan i att sticka upp näsan och lucka ner istället.
  • Det som redan sagts i tråden men som tåls att upprepas: Kroppsskydden räddar liv. I många klipp så kan soldaten för egen maskin ta sig i skydd men där är också träffar i benen som gör att soldaten blir liggande.
  • Det kommer alltid en kamrat och drar undan den skadade. Detta kan utnyttjas av fientliga prickskyttar. Av samtliga klipp så skjuter skytten endast ett skott, sedan drar bilen. I ett enda klipp skjuter han två skott, där det andra skottet är riktat mot en kamrat som kommer till undsättning. (Det missar b.t.w.). Jag misstänker att prickskytten är rädd för att hans bil röjs om han skjuter flera skott. Denna ovilja att skjuta flera skott har förmodligen räddat många amerikaner undan en kula.
Jag noterar också att träningen sitter i ryggmärgen. Jag vet inte hur snabbt ni pansarsluskar kan gå från fullt uppluckat till helt nerluckat men då en BFW hamnar under prickskytte-attack så gäller det att man inte blinkar, för besättningen fullkomligen rinner ner i fordonet.

I denna tråden så sköt prickskytten från en madrasserad van och det dämpade skottet. Men trots förvirringen som råder vid prickskytteanfallen i samlingsklippet så får jag säga att de flesta amerikanska soldater agerar klanderfritt. De tar sig i skydd och inte en enda gång har eldpanik uppstått.

Jag har funderat länge på det bästa motdraget på just fientliga prickskyttar som gömmer sig i civila fordon men har inga bra uppslag. Någon form av värmekamera kanske hade kunnat fungera för att hitta avvikande fordon?

Edit: Iran ändrades till Irak.
Vinter
Det var en bra sammanfattning Raptor, det är tur för amerikanerna att ingen terrorist har krypskytte utbildning och siktar mot huvudet på under 100m.

Jag har en känsla av att det skulle vara mycket värre för amerikanerna om terrorister var bättre utbildade i skytte. Tom ett skott i nededre delen på kroppen är nog värre än ett runt bröstet.
Flamdämpare
QUOTE (Raptor @ Nov 7 2005, 01:49 ) *
[*]Det kommer alltid en kamrat och drar undan den skadade. Detta kan utnyttjas av fientliga prickskyttar. Av samtliga klipp så skjuter skytten endast ett skott, sedan drar bilen. I ett enda klipp skjuter han två skott, där det andra skottet är riktat mot en kamrat som kommer till undsättning. (Det missar b.t.w.). Jag misstänker att prickskytten är rädd för att hans bil röjs om han skjuter flera skott. I denna tråden så sköt prickskytten från en madrasserad van och det dämpade skottet. Men trots förvirringen som råder vid prickskytteanfallen i samlingsklippet så får jag säga att de flesta amerikanska soldater agerar klanderfritt. De tar sig i skydd och inte en enda gång har eldpanik uppstått.
Jag har funderat länge på det bästa motdraget på just fientliga prickskyttar som gömmer sig i civila fordon men har inga bra uppslag. Någon form av värmekamera kanske hade kunnat fungera för att hitta avvikande fordon?

Jag har inte sett filmen som nämns, Men om jag förstår Raptor rätt så verkar SOE vara:
-Tolkar det som om det är posteringar och checkpoints som väljs ut som mål.
-Bilen kör fram till fritt skottfält och stannar.
-Ett mål väljs ut och beskjuts.
-Efter angreppet rullar bilen därfrån.

Motmedel? Här är mina förslag.

-Om det är möjligt, välj checkpoints som inte ger möjlighet til längre skjutavstånd. Tyvärr styr verksamheten och omgivningen rätt mycket valet av plats.
-Om det är möjligt, se till att fordon inte kan stanna på platser som inte går att kontrollera, både med vanlig bevakning och eld.
- Om möjligt, försök att ha en dold eldställning som inte kan upptäckas. En prickskytt med observatör borde var ett lämpligt motmedel. Platserna där fi kan öppna eld ifrån borde vara lätträknade och därmed lättbevakade.
-Om en bil rullar ifrån en misstänkt plats efter att ett skott hörts borde ett skott i ett av däcken göra utslag. Antingen är det en oskyldig som blir förbannad eller en skyldig som berövas sin chans att kunna ta sig ifrån platsen.
jonte72
QUOTE (Raptor @ Nov 7 2005, 01:49 ) *
Jag tittade igenom ett samlingsklipp över prickskytteattacker som Iranska motståndsmän gjort mot amerikanska soldater.

Iranska??
Jolle
Såg ett klipp från Irak(tänker inte länka till det) som verkade helt vansinnigt med tanke på hur man "bör" uppträda som soldat. En irakisk prickskytt skjuter mot en grupp amerikanska soldater, de två första skotten (som kommer med ett par sekunders mellanrum) träffar i kroppsskydden på två soldater( man ser hur det dammar till i samband med kanallen och att de reagerar men sen inget mer). Det är inte förrän det tredje skottet som fäller en av dem som det blir aktivitet på de övriga och i samband med detta sjuts ett fjärde skott som fäller en fjärde soldat. Ngn annan som sett klippet?
Det jag undrar över är om de första två skotten som tar i kroppsskydden kan ha träffat i en vinkel och därför inte gett "full" effekt, dvs fått soldaterna att reagera som om de är under beskjutning. Om skotten träffat kroppsskydden in 90 graders vinkel borde väl kraften åtminstone ha slagit soldaten till marken?
QUINN
angående kroppsskydd. så kan jag bara säga att jag aldrig kommer att ta ut plattorna eller motsvarande någonsin. under gu så hade vi visserligen de norska kroppskydd 90 eller vad de har för beteckning. då det var vinter kände jag att det var onödigt att bli blötare. så jag beslutade mig för att plocka ut de skyddande plattorna. obehöll axelvaddarna i för att inte få skit av befäl. men ack så hände det att stridsfordonet medan jag ( gruppchef) o de andra står uppluckade i observation råkar köra nerför en backe som var lite för brant. det vart att jag slog i ryggen o fick saftiga blåmärken och hade ont i 2-3 veckor. kspskytten närapå knockades medvetslös av kspkolven( axelstöd) och resterande slår sig på annat. läxan lärd var att kroppskyddet skyddar då man minst förväntar det.
sen skulle jag vilja veta om man hade agerat med samma klartänkthet som snubben som vart prickad av dragonoven. : 5.gif
Hornet
lykas inte tanka filmen från army times sida någon som har en annan länk?
Raptor
QUOTE (jonte72 @ Nov 7 2005, 11:41 ) *
Iranska??

Hrmm.. rättning mittåt. Det ska givetvis vara Irakiska.
blush.gif
LeadHead
QUOTE (QUINN @ Nov 7 2005, 13:48 ) *
angående kroppsskydd. så kan jag bara säga att jag aldrig kommer att ta ut plattorna eller motsvarande någonsin. under gu så hade vi visserligen de norska kroppskydd 90 eller vad de har för beteckning. då det var vinter kände jag att det var onödigt att bli blötare. så jag beslutade mig för att plocka ut de skyddande plattorna. obehöll axelvaddarna i för att inte få skit av befäl.

Vilket kroppsskydd snackar du om nu? 94:an med keramplattor (vilket är vår närmaste motsvarighet till IBA som jänkarna använder i Irak) eller vanliga 90A (norska???)? I det senare fallet är det ju rent vansinne att ta bort inläggen. Då blir ju kroppsskyddet bara ett dyrt och klumpigt förstärkningsplagg.
Pappsen
Grodanboll, vilken hastighet har kulan som skjutits upp, vänt och återvänder till moder jord när den träffar marken?

Någon?
Mr_Confused
QUOTE (Pappsen @ Nov 7 2005, 19:22 ) *
Grodanboll, vilken hastighet har kulan som skjutits upp, vänt och återvänder till moder jord när den träffar marken?

Någon?

En 7.62mm-kula som skjuts rakt uppåt med en hastighet av 850 km/h har en hastighet av ungefär 35-45 km/h när den når marknivå igen.
Fu Frippe
Dessutom ska man inte underskatta det övriga skydd som ett kroppsskydd ger. Jag har en kollega som blev påkörd av ett rattfyllo och klarade livhanken tack vare att skyddsvästen skyddade henne från att få inre blödningar....

http://www.polistidningen.org/start/article.cfm?Art_ID=930
Henil
QUOTE (Mr_Confused @ Nov 7 2005, 20:06 ) *
QUOTE (Pappsen @ Nov 7 2005, 19:22 ) *

Någon?

En 7.62mm-kula som skjuts rakt uppåt med en hastighet av 850 km/h har en hastighet av ungefär 35-45 km/h när den når marknivå igen.

Hmm. km/h
Sytare
Mr Confused verkar mer än lovligt förvirrad just nu. Tänk om, tänk rätt!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.