Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kroppskydd räddar liv
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
QUINN
Vilket kroppsskydd snackar du om nu? 94:an med keramplattor (vilket är vår närmaste motsvarighet till IBA som jänkarna använder i Irak) eller vanliga 90A (norska???)? I det senare fallet är det ju rent vansinne att ta bort inläggen. Då blir ju kroppsskyddet bara ett dyrt och klumpigt förstärkningsplagg.
[/quote]

90a snackar jag om. jo jag upptäckte det då att det vart ett dyrt förstärkningsplagg, ett misstag som jag inte gör om. och jag läste här på sold-f att de är tydligen tillverkade i Norge. med reservation för fel..
skaya
Denna film ni snackar om, kan man få en direktlänk till den?
Erik_G
QUOTE (skaya @ Nov 8 2005, 19:08 ) *
Denna film ni snackar om, kan man få en direktlänk till den?

Eftersom blågul modererade bort tråden med länkar till dylika filmer får du nog nöja dig med at få den via PM om någon vänlig själ känner sig manad.

mvh
ErikG
Raptor
Som folk kanske har hört talas om har det kommit en ny video med nya klipp på prickskyttsattacker på amerikanska soldater. Titeln på detta spektakel heter Bagdhad Sniper 3. Om man söker på "Juba" på wikipedia så kan du följa länkarna där om ni själva önskar leta upp klippet. Jag vet att blå-gul inte har varit allt för glada över länkar till sådana filmer så jag väljer att inte länka. Men hugade spekulanter borde kunna leta upp den själv. Mina observationer om filmen:

Man har verkligen växlat upp propagandan i det här klippet. Där sitter någon gubbe och pratar vitt och brett om hur bra de är och stundtals pratar han direkt till amerikanska folket. Han drar också paralleller till hur många google träffar deras klipp får o.s.v. Grafiken är snyggare. Musiken är densamma i princip. På det hela taget lanseras denna videon mer som propaganda än som de tidigare, som bara var redovisningar över vilka soldater de träffat. Det är också ganska tydligt att propagandan är riktad mot västvärlden lika mycket som likasinnade. På det hela taget är det en ganska intressant studie över klassiska propaganda-grepp. Fox news bör ta anteckningar.

Tillvägagångssättet tycks vara det samma. De väljer att skjuta från bilar i de flesta fallen. De skjuter påfallande ofta från korta avstånd. Jag noterar att där är cirka sex-sju klipp på amerikanska soldater som blir skjutna (det är lite svårt att avgöra) och sedan följer en hel dröse klipp på när Irakiska polismän blir skjutna. En möjlig slutsats är att det är enklare att skjuta Irakiska polismän än amerikanska soldater. Det kan betyda att US army har lyckats göra det knöligare för prickskyttarna att agera så att de Irakiska moståndsmännen väljer lättare mål.

Många av skotten verkar vara förvånansvärt orena trots korta avstånd, framförallt på de Irakiska polismännen. Det innebär ju inte att inte träffarna är dödliga men givet förhållandevis korta avstånd och tämligen ostörda eldställningar så borde träffarna vara mer kritiska. De som verkar vara mest utsatta är takskyttar på Humvees och vagnchefer.

Själv tycker jag att värmekameror på något sätt borde vara ett möjligt motmedel. Ett gevärsskott borde ge en ganska plötsligt temperaturökning som är karaktäristsk just för eldhandvapen. En hypermadrasserad van borde också ge ett avvikande värmemönster. Den exakta utformningen kan ju vara svår att spekulera kring. Men någon fordonsmonterad anordning som avsökte omgivningarna med flera kameror som i sin tur var kopplade till en dator som analyserade bilderna verkar inte helt avlägset så att säga. Kunde man sedan koppla datorn till en markeringsutrustning t.ex. laser eller spårljus så borde prickskyttarna bli lättare att hitta.

En amerikansk talesman medgav på en presskonferans att prickskyttarna var ett problem och att bästa motmedlet var egna prickskyttar. Även om jag köper det delvis måste det vara förbannat svårt att hitta en skytt i ett madrasserat fordon även om du har en bra utsiktsplats.

Prickskyttar är i hög utsträckning ett avskräckande och demoraliserande "vapen" att använda. Det märks att de Irakiska motståndsmännen pressar hårt på den aspekten. Frågan är hur väl denna propaganda slår och hur US Army kommer bemöta hotet rent konkret.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.