Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pepparsprej mot trädkramare
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
A2Keltainen
http://www.m90.org/gallery/video/pepperspr...otest0-5012.wmv

Take that hippie scum! biggrin.gif
hägle
Jag kommer bara till Google..
martin
hahaha så rätt...trädkramarna borde fatta varningen tycker man
A2Keltainen
QUOTE (hägle @ Jul 15 2005, 17:05 )

Länken fungerar för mig. Men då jag just nu är inne på timme tre av min fyra veckor långa semester (ahhh...), så har jag lagt upp en lokal kopia av filmen åt dig:

http://83.227.192.52/soldf/movies/pepperspray_hippies.wmv

smile.gif
Bad Karma
Jag blev själv sprutad i ögonen med pepparsprej av en kompis för ett par veckor sen. Det var inte trevligt. Men inte överjävligt heller.
hägle
QUOTE (A2Keltainen @ Jul 15 2005, 16:14 )
QUOTE (hägle @ Jul 15 2005, 17:05 )

Länken fungerar för mig. Men då jag just nu är inne på timme tre av min fyra veckor långa semester (ahhh...), så har jag lagt upp en lokal kopia av filmen åt dig:

http://83.227.192.52/soldf/movies/pepperspray_hippies.wmv

smile.gif
*

Man tackar worthy.gif
worldeater
Beror nog på vad för pepparspray det handlar om.

Jag och ett par kompisar köpte en burk på mer eller mindre skum marknad i Warszawa. Vi sprejade lite på ovan sidan av händerna för att se vad som hände, inget hände.
Efter cirka 15 minuter kliar min kompis sig under ögat varpå han får total panik och springer i cirklar en stund innan vi kan komma åt att skölja.
Adam Wilhelm
Bättre än att puckla på med batongen! :P
Nifelhel
QUOTE (worldeater @ Jul 15 2005, 17:25 )

Jag och ett par kompisar köpte en burk på mer eller mindre skum marknad i Warszawa. Vi sprejade lite på ovan sidan av händerna för att se vad som hände, inget hände.
Efter cirka 15 minuter kliar min kompis sig under ögat varpå han får total panik och springer i cirklar en stund innan vi kan komma åt att skölja.
*

Ett tips är att INTE köpa skumma/budget märken utav OC eller Tårgas. Då det finns en hel del mindre nogräknande fabrikanter som gärna blandar ut med andra kemikalier. Dessa kemikalier tenderar att vara direkt obra att få i ögonen. Det har hänt att man fått frätskador på ögonen vilket är mycket tråkigt.

Jag avråder dock alla från att införskaffa dylika sprayer då det är olagligt.

Ang trädkramarna.
Det är bra att gå om polisen ber dig att avlägsna dig från platsen. Det blir bara tråkigt annars. biggrin.gif
Bad Karma

Jag fick även några stänk på handlederna o där brände det bra, plus att dom blev knallröda. Övriga i lägenheten hostade som fan. Denna burken var köpt i tyskland
A2Keltainen
QUOTE (Bad Karma @ Jul 15 2005, 17:52 )
Övriga i lägenheten hostade som fan.

Gissa varför polisen inledde med att pensla/stryka på sprejen?
worldeater
Det är klart att det är typsikt obra, ingen som trodde något annat när polsk kvalitet inhandlades.

Det var inte precis med i planen att det skulle hamna i ögonen.
Lord
heheheh clap.gif

sprayade mig själv i ögonen med en burk. Fan vad ont det gör smile.gif
J-Star
Tja, den var söt. Rätt lugnt. Inte precis kravall-stämning. Bara några aktivister som - likt så många andra - inte har direkt koll på vad det där med rättigheter egentligen betyder. Och ett tämligen lugnt och kontrollerat avbryt av deras aktion. Snyggt jobbat av polisen. smile.gif

/J
Fu Frippe
De snackar ju om Mace i början av filmsnutten och det är ju inte samma sak som pepparspray (OC), men sedan i slutet snackar de om OC. Verkar vara lätt att blanda ihop de olika sprayen.... smile.gif

Bara så ni vet, det är olagligt att inneha OC, tårgas, mace och andra liknade burkar!

Sedan vet inte jag om jag skulle vilja spruta med min OC-burk ner i en pappmugg, det lär ju skvätta rätt bra! Strålen kommer med lite fart, om man säger... ;)
Raptor
Funderade på om det inte kunde vara säkrare att använda en Tazer istället? Tänker då på risken att någon får en allergisk reaktion mot sprejen. Eller om någon skulle få tops:en i ögat eller något.
Knekt
Tänk er en liknande film, med med svenska poliser.

Hade det tagit mer än en vecka innan samtliga polismyndigheter avvecklats och ersatts av "medborgarvärn" med Claire Wikholm som ordförande?

Edit: GT och tangetnborgdgs är inte alltid en bra kombination
J-Star
QUOTE (Knekt @ Jul 16 2005, 00:36 )

Hade det tagit mer än en vecka innan samtliga polismyndigheter avvecklats och ersatts av "medborgarvärn" med Claire Wikholm som ordförande?
*

Det är lika billigt att säga så där som när tokfeminister säger "Hade kvinnorna fått styra världen hade vi inte haft krig".

/J
Sir Vival
1/ NLW/LLW är jäkligt bra.

2/ Jag tycker att poliserna agerar klandervärt - situationen kunde troligen lösas på ett annat sätt än att använda pepparspray, oavsett appliceringsmetod.
Vinter
Ganska effektivt trots allt, måste erkänna att jag har fobi mot att någon petar en annan i ögonen, det kliar i hela kroppen.
skalfisk
QUOTE (Sir Vival @ Jul 16 2005, 09:55 )
1/ NLW/LLW är jäkligt bra.

2/ Jag tycker att poliserna agerar klandervärt - situationen kunde troligen lösas på ett annat sätt än att använda pepparspray, oavsett appliceringsmetod.
*

Jag håller helt klart med. Även om dom använde sig av något som inte ska vara skadligt så förstår jag inte varför dom gjorde det.
Sättet dom applicerade skräpet på dom såg i mina ögon ut som tortyr.
Haha, vi smetar lite gegga i/runt ögonen på dom och ser om dom ger upp. Nehe, dom gav inte upp. Jag vet vi tar och sprayar det i ögonen på dom från 1cm håll.

Jag trodde att peppar sprej m.fl saker skulle ge poliserna ytterligare steg i våldstrappan men vad var det i denna situation som gjorde att poliserna var tvunga att ta ett par steg upp för den trappan?

-Skalfisk
Vikström
QUOTE (skalfisk @ Jul 16 2005, 16:32 )
men vad var det i denna situation som gjorde att poliserna var tvunga att ta ett par steg upp för den trappan?
*

Att "demonsterna" trotts upprepade uppmaningar vägrade lämna platsen? Ser det som en mycket bättre lösning än att puckla på dom och meddelst fysiskt våld avlägsna dom från platsen.
skalfisk
QUOTE (fu. vikström @ Jul 16 2005, 16:52 )
QUOTE (skalfisk @ Jul 16 2005, 16:32 )
men vad var det i denna situation som gjorde att poliserna var tvunga att ta ett par steg upp för den trappan?
*

Att "demonsterna" trotts upprepade uppmaningar vägrade lämna platsen? Ser det som en mycket bättre lösning än att puckla på dom och meddelst fysiskt våld avlägsna dom från platsen.
*

Vad var det dom gjorde nu då? Dom brukade fysiskt våld medelst vapen för att avlägsna dom från platsen....
Jag vet inte men för mig så är det ganska stor skillnad att bära iväg dom eller att spreja/smeta saker på dom för att sedan bära iväg dom.

Självklart så måste polisen få bort människorna från platsen, men man kanske inte behöver använda vapen varje gång.
Nu kanske inte filmen visar hela händelseförloppet så vad vet jag...
-Skalfisk
Knekt
QUOTE (J-Star @ Jul 16 2005, 09:53 )
QUOTE (Knekt @ Jul 16 2005, 00:36 )

*

Det är lika billigt att säga så där som när tokfeminister säger "Hade kvinnorna fått styra världen hade vi inte haft krig".

/J
*

Nope. Inte alls. Att ett matriarkat skulle leda till fred på jorden vet vi inte något om eftersom vi aldrig haft ett matriarkat.

Men att vi i Sverige har väldigt svårt att handera det fakktum att poliser ibland måste bruka våld mot medborgarna, det vet vi med bestämdhet.
Axial
Jag tycker inte heller att det där var så bra gjort...
I min lilla plastbubbla så är pepparspray samma sak som en batong eller en pistol, dvs ett vapen som ska användas i situationer där inga andra medel förslår. Att stryka på pepparspray som polisen gjorde är, i mina ögon, bara en gnutta bättre än att ta fram batongen och slå ett par "välriktade" slag mot punkter där det inte är så farligt att bli slagen. Det är alltid svårt att säga något om situationer där man inte själv har varit med men inget kan få mig att tro att det inte hade gått att lösa utan spray.
Gerle
Eureka, där har jag varit, bodde i närheten i ca nio månader, där finns det nog nästan fler av "den" sorten än nån annanstans!
Rokare
När undertecknad bodde i Frankrike råkade jag och en god vän en gång säga helt fel saker till en fransk snubbe. Det visade sig att han och hans nordafrikanska kompisar hade någon typ av lös sammanslutning/gäng motsv. Inget ont som inte har något gott med sig dock, när vi så att säga "tagit det hela till en ny nivå" utanför krogen så fick jag lära mig att franska dörrvakter inte bara kan vara ruskigt partiska... de bär även pepparspray och använder den gärna. Nåja, efter prov och försök kan jag meddela att pepparspray biter rätt bra. Fast expanderbatong gör ondare dagen efter.

GMY smile.gif
Stella-Polaris
Pepparspray funkar jävligt bra det håller nog alla med om som fått det i ögonen. Däremot kan jag inte förstå att det anses vara mildare våld än batong (ok ej i huvudet). Det finns en risk att den utsatte råkar i okontrollerad panik med svåra psykiska efterverkningar.

Om jag vore tvingd att välja mellan att få en omgång med batongen eller pepparspray i ögonen hadde jag nog valt batongen. Hur ser ni på våldstrappan här?
Är pepparspray mer eller mindre våld än batong?
jake the snake
Självklart är pepparspray lindrigare än batong. Batongslag kan krossa vävnad och krossa ben. De orsakar blåmärken och inre och yttre blödningar. Dessutom kräver de svängrum för att kunna brukas effektivt.
OC irriterar ögon och slemhinnor temporärt och effekten försvinner efter några timmar. I det här läget ett självklart val för polisen.

Ni som säger att polisen gör fel, hur skulle dom gjort istället?
Ni kan inte bara säga "det måste finnas bättre sätt". Vilka sätt då?
Stella-Polaris
QUOTE (jake the snake @ Jul 17 2005, 17:38 )
Självklart är pepparspray lindrigare än batong. Batongslag kan krossa vävnad och krossa ben. De orsakar blåmärken och inre och yttre blödningar. Dessutom kräver de svängrum för att kunna brukas effektivt.
OC irriterar ögon och slemhinnor temporärt och effekten försvinner efter några timmar. I det här läget ett självklart val för polisen.

Ni som säger att polisen gör fel, hur skulle dom gjort istället?
Ni kan inte bara säga "det måste finnas bättre sätt". Vilka sätt då?
*

Jag lämnar frågan om rätt eller fel därhän.

Problemställningen är hur man bedömmer våld. Om man skulle mäta i smärta, vilket är ganska svårt, eller i tidsperiod man upplever smärta och ev eftervärkningar som blåmärken mm.

Det finns personer som råkar i panik av pepparspray och då har tåget gått. Med en batong torde det vara enklare att styra mängden av våld (förutsatt behärskad batongarbetare)

Dessutom är ju pepparspray effektivare än tårgas, ger mer smärta och sitter i längre. Varför inte då använda tårgasspray i lungnare situationer? Pepparspray är ju mer av ett stoppvapen dvs att stoppa en ev angripare effektivt.

Får man förresten använda pepparspray, på fi, i en krigssituation?
Amfibieslusken
Varför ska man i hela friden använda batong mot folk som gör passivt motstånd, eller som i detta fallet bara sitter ner? Jag tycker att poliserna gör rätt. De brukar enligt mig inget våld när de använder tårgasen utan orsakar sådant obehag att de ger upp utan att våld brukas och detta efter flera försök att verbalt övertyga dem att lämna platsen.
Stella-Polaris
QUOTE (Amfibieslusken @ Jul 17 2005, 18:00 )
Varför ska man i hela friden använda batong mot folk som gör passivt motstånd, eller som i detta fallet bara sitter ner? Jag tycker att poliserna gör rätt. De brukar enligt mig inget våld när de använder tårgasen utan orsakar sådant obehag att de ger upp utan att våld brukas och detta efter flera försök att verbalt övertyga dem att lämna platsen.
*

Vet inte riktigt om dit resonemang håller. Tårgas är ett visst våld. Ditt resonemang låter lite som att man skulle kunna ställa en blåslampa bakom röven på dem för att få dem att flytta på sig av obehaget biggrin.gif
Amfibieslusken
Om tårgas skulle vara våld så orsakar jag hellre ett kort obehag för att lösa situationen än att krossa ben med batongslag.
Stella-Polaris
QUOTE (Amfibieslusken @ Jul 17 2005, 18:08 )
Om tårgas skulle vara våld så orsakar jag hellre ett kort obehag för att lösa situationen än att krossa ben med batongslag.
*

Jo visst föreligger viss risk att krossa ett ben, men då gör batongarbetaren fel. Slag mot lårets utsida tex slår knappast av ett ben. Vi får tänka på att situationen är under kontroll och inte en situation där konstaplen är hotad.

Nu är jag inte ohejdat för batong utan jag ställer mig frågan om pepparspray är snällare än batong. Tårgas ser jag som ett snällare alternativ till pepparspray.
jake the snake
QUOTE (Stella-Polaris @ Jul 17 2005, 18:57 )
1. Problemställningen är hur man bedömmer våld. Om man skulle mäta i smärta, vilket är ganska svårt, eller i tidsperiod man upplever smärta och ev eftervärkningar som blåmärken mm.

2. Det finns personer som råkar i panik av pepparspray och då har tåget gått. Med en batong torde det vara enklare att styra mängden av våld (förutsatt behärskad batongarbetare)

3. Dessutom är ju pepparspray effektivare än tårgas, ger mer smärta och sitter i längre. Varför inte då använda tårgasspray i lungnare situationer? Pepparspray är ju mer av ett stoppvapen dvs att stoppa en ev angripare effektivt.

4. Får man förresten använda pepparspray, på fi, i en krigssituation?
*

1. Det är naturligtvis svårt att mäta våld. Det finns säkerligen folk i världen som forskar i sånt här och har svaren på det, men än så länge så definierar jag personligen våldsmängd som en kombination av bland annat dödlighet, precision, upplevd smärta, insatsens storlek eller magnitud, duration samt konsekvenser på lång och kort sikt.

Pepparspray är mindre dödlig än batong, levereras med större precision, kan göra lika ont som batong, insatsen varar oftast kortare tid än batong och har betydligt färre konsekvenser på kort och lång sikt. Dessutom kan man använda pepparspray på större avstånd än batongen.

2. Varför har tåget gått om någon får panik? Och enligt ovan är det inte lättare att styra mängden våld med batong, eftersom man kan missa och träffa farliga punkter samt slå för hårt. Framförallt om polismannen är stressad. Då slår han oftast för hårt automatiskt.

3. Det känner jag inte till, det får en expert på området svara på.

4. Se ovan.
jake the snake
QUOTE (Stella-Polaris @ Jul 17 2005, 19:14 )
Jo visst föreligger viss risk att krossa ett ben, men då gör batongarbetaren fel. Slag mot lårets utsida tex slår knappast av ett ben.

Han behöver inte göra fel för att krossa ett ben. Han kan träffa ett knä eller skenbenet, som ligger väldigt ytligt, och då riskerar dessa att gå sönder. Och benen är tillåtna som mål vid laga befogenhetsvåld.
Titta på hur kvinnorna sitter. hur ska han kunna träffa ett av kvinnornas lår med tillräcklig kraft utan att riskera att träffa någon annan av misstag när han svingar batongen?
Stella-Polaris
@jake the snake

Det där med dödligheten är lite kontroversiellt. Det har förekommit varningssignaler, mot användandet av pepparspray, i USA. Personer med hjärtfel och högt blodtryck lär vara i riskzonen just på grund av panikrisken och reaktioner därav. Tiden lär utvisa detta.

Ang ditt svar på punkt två så håller jag med dig om det är en situation där konstaplen är hotad. Om någon står och kramar ett träd är situationen en annan och den polis som blir stressad av den situationen torde inte vare lämpad i sitt yrke.

Sedan har jag ett litet tips i Pepparsprayens användande.
Om det inte anses oetiskt kan man ge en rejäl dusch ner i baken. Trädkramaren blir då plötsligt mycket rörlig biggrin.gif
röjsop
För att vara amerikanska poliser var dom väldigt civiliserade. Jag tyckte dock att polisen använde tårgasen på ett sätt som visade på en sadistisk läggning. Varför inte göra som man alltid gjort, sätta på handfängsel och släpa ut dom, då dom inte var våldsamma? När jag bodde i Kanada hände liknande saker var och varannan dag, och dom tejpade ihop folket, klippte upp ev. kedjor, och körde dom till polishuset, helt utan våld.
jake the snake
QUOTE (röjsop @ Jul 17 2005, 19:52 )
polisen använde tårgasen på ett sätt som visade på en sadistisk läggning. Varför inte göra som man alltid gjort, sätta på handfängsel och släpa ut dom, då dom inte var våldsamma? När jag bodde i Kanada hände liknande saker var och varannan dag, och dom tejpade ihop folket, klippte upp ev. kedjor, och körde dom till polishuset, helt utan våld.
*

Sadistiska? Verkade Poliserna njuta av det hela?

Handfängsel kanske är svårt att sätta på när man armarna instuckna i metallrör. Att fängsla och släpa ut någon är betydligt mer våldsamt än att få dom att släppa taget själva och bli medgörliga med hjälp av pepparspray.
röjsop
Sadistisk eftersom dom inte behövde spreja dom plus att dom drog ut på tiden. Bara att tejpa ihop dom med duc-tape, som alla amerikanska poliser ska ha med sig och släpa ut dom. Det kan ju vara så att dom här poliserna inte har den rutinen och/eller är trötta på att hela tiden utsättas för samhällets bottenskrap (ej refererande till miljöaktivister) så dom behöver ta ut sin aggression. Normalt gör dessutom inte miljöaktivister våldsamt motstånd då dom generellt sett är pacifister.

Jag förstår att folk som inte vet hur man ska göra använder tårgas, men med tanke på hur vanligt förekommande dessa aktioner är borde alla poliser vid amerikas västkust få utbildningen.
skalfisk
QUOTE (jake the snake @ Jul 17 2005, 19:03 )
[snip]

Att fängsla och släpa ut någon är betydligt mer våldsamt än att få dom att släppa taget själva och bli medgörliga med hjälp av pepparspray.

Jag förstår vad du menar men jag tycker ändå att sätta på handfängsel och släpa ut dom är att bruka mindre våld än att först använda ett vapen och sedan göra ovanstående.

-Skalfisk
jake the snake
Bara att tejpa ihop dom? Hur då? Har du ens sett filmen? Hur skulle du få dom att släppa taget om varandra? Genom att slita isär dom? Är inte det våldsamt?
röjsop
Ja jag såg filmen.

Tag tejp, linda 30 varv, slit loss händerna (om dom sitter fast kan du lugnt gå ut till bilen och hämta bultsaxen). En bra polis gör detta snabbare än jag skriver detta inlägget och ingen behöver komma till skada.

Det gör mycket mindre ont att bli ivägsliten än vad det gör att bli "tårgasad".

Om du inte tror mig kan du testa denna metod på någon vpl, något som jag inte skulle rekomendera dig att göra med tårgas.
Vc_90
QUOTE (röjsop @ Jul 17 2005, 20:46 )
Ja jag såg filmen.

Tag tejp, linda 30 varv, slit loss händerna (om dom sitter fast kan du lugnt gå ut till bilen och hämta bultsaxen). En bra polis gör detta snabbare än jag skriver detta inlägget och ingen behöver komma till skada.

Om du inte tror mig kan du testa denna metod på någon vpl, något som jag inte skulle rekomendera dig att göra med tårgas.
*

Du tror inte det gör liiiiiiiiiiiiiiite ont att klippa av armarna med bultsax då?

Sen var det pepparspray, inte tårgas, men du gissar som vanligt.
Isgubbe
QUOTE (röjsop @ Jul 17 2005, 20:46 )
Ja jag såg filmen.

*

Så du tittade uppenbarligen inte på andra filmen där aktivisterna har med sig rör som de har armarna i just för att förhindra den tekniken som du så varmt förespråkar. dry.gif
röjsop
@Vc_90:
Ta det lugnt, läs en gång till.
röjsop
Nej jag såg inte den, ska titta nu.
Vc_90
QUOTE (röjsop @ Jul 17 2005, 21:10 )
@Vc_90:
Ta det lugnt, läs en gång till.
*

1. Vad skall dom använda bultsaxen till om inte klippa med?

2. Tårgas och pepparspray ÄR inte samma sak.
röjsop
@Vc_90:
Jag hade fel om tårgas.
Man kan ju klippa i det armarna sitter fast i och inte i armarna, eller hur?

Jag kan inte se den andra filmen. Men om dom släpper taget är det väl bara att sätta på handbojorna, eller går inte det?
Vc_90
QUOTE (röjsop @ Jul 17 2005, 21:23 )
@Vc_90:
Jag hade fel om tårgas.
Man kan ju klippa i det armarna sitter fast i och inte i armarna, eller hur?

Jag kan inte se den andra filmen. Men om dom släpper taget är det väl bara att sätta på handbojorna, eller går inte det?
*

Jodå, bara det att hela grejen handlar om HUR man skall få dem att SLÄPPA taget.

Malajn.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.