Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skjut/övningsfält efter FB04
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Jelzin
Nu när FM:s redan taighta kostym krymper allt mer borde således också behovet av övnings- och skjutfält minska i takt med att förbanden blir färre. Jag hittade för ett bra tag sedan, hösten 04 någon gång, ett dokument från FM som låg ute på internet där det stod vilka fält som skulle bli kvar. Har dock inte funnit detta igen trots många sökningar.

Vad vet och tror ni här på forumet om olika fälts framtider? Vilka planer finns?

Jag vet att FM ganska nyligen ville avveckla Rinkaby i Skåne. Dock har man tydligen tänkt om. Ganska konstigt kan jag tycka då det används ganska mkt av P7 och andra förband samt också vid slutövningar.

Jag vet att det har höjts röster innan för att avvevkla Villingsbergs skjutfält. Nu flyttar ju dessutom A9 till Boden, så hur blir det med det fältet nu?

// Jelzin
Skoog
Vad jag har hört (när jag var och övade där senast) var att FM skulle behålla fältet, men sälja byggnaderna. Låter inte allt för logiskt dock.
KD803
QUOTE (Skoog @ Aug 12 2005, 18:37 )
Vad jag har hört (när jag var och övade där senast) var att FM skulle behålla fältet, men sälja byggnaderna. Låter inte allt för logiskt dock.
*

Det finns faktiskt en viss logik. Om FM skulle avveckla själva skjutfältet så skulle man vara tvungen att betala för en svindyr miljösanering. Där husen ligger har man inte skjutit (no shit Sherlock) så där blir det ingen dyr miljösanering. Däremot så kostar det en del att hyra hus av FortV, så om fältet inte ska användas så mycket så är det vettigt att lämna husen.
Särimner
Delar av Häradsfältet i Strängnäs ska finnas kvar. En löjtnant bekräftade att fältet redan var uppbokat minst 38 veckor nästa år av olika förband. Så nog finns det behov av skjut-/övningsfälten...
E-L
I19 har övertagit ansvaret efter I5 för Övn - Skjut fält Härnön(Härnösand).
Anders
QUOTE (Särimner @ Sep 10 2005, 22:47 )
Delar av Häradsfältet i Strängnäs ska finnas kvar. En löjtnant bekräftade att fältet redan var uppbokat minst 38 veckor nästa år av olika förband. Så nog finns det behov av skjut-/övningsfälten...
*

Korrekt. Fältet med personal tillhör Upplands regemente från och med nyss.
Jelzin
Hittade en artikel i Tidskriften Hemvärnet kring frågan om skjutfält och ev nedläggningar.

Korrekt länk

Vet inte om jag ska tolka det som att hela Rinkaby och exempelvis Kabusa ska väck, men de nämns i artikeln som platser där skjutfält och/eller byggnader skall avvecklas.

Besparingen borde heller inte bli jättestor om man bara säljer byggnaderna på Kabusa, då man inte har några större förläggningshus, vårdlokaler eller annat där.

Själv kan jag tycka att det vore konstigt om man avvecklade både Rinkaby och Kabusa. Då tar man bort två av de fältet som P7 och hemvärnet använder ganska flitigt. Visst, Ravlunda finns ju kvar, men där är det ju gärna uppbokat med lite tyngre vagnar på höst-och vårkanten.

Edit:

Fixade länken
lanrezac
QUOTE (Jelzin @ Sep 30 2005, 19:27 )
Hittade en artikel i Tidskriften Hemvärnet kring frågan om skjutfält och ev nedläggningar.

http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta.../0502_05-15.pdf

*

jag får inte länken att fungera som den ska 7.gif

Gör om Gör rätt ;)
Pete
QUOTE (lanrezac @ Oct 1 2005, 15:01 )
QUOTE (Jelzin @ Sep 30 2005, 19:27 )

http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta.../0502_05-15.pdf

*

jag får inte länken att fungera som den ska 7.gif

Gör om Gör rätt ;)
*

Här är artikeln
Jelzin
Oj, mitt misstag där!

Ber så mkt om utsäkt!

Belönar mig själv med 15 snabba! Malajn.gif
Hjelm
Fortsätter här.

Hittade den här länken som är en förteckning över alla förband/skolor etc som finns kvar efter FB04. Kan vara lite intressant.

Undrar hur FB07 kommer att se ut unsure.gif
simon
Hur kommer det sig att det är ett FB 2007 och inte 2008?
Hjelm
QUOTE (simon @ Dec 15 2005, 22:16 ) *
Hur kommer det sig att det är ett FB 2007 och inte 2008?

Fråga: Nu ska man ju börja utbilda på ett litet annat sätt ioch med fb 04. Men kommer det vara så under en längre tid eller kommer en lika stor förändring i försvarsbeslut 2007? och isåfall ligger nåt förband mer eller mindre i farozonen för att bli nerlagt då?
Eftersom jag är väldigt sugen på värnplikten skulle det vara mycket ledsamt om den utbildningsplats jag eventuellt får tas bort. Finns det isåfall någon möjlighet att få en ny utbildningsplats? /MarcusF 2005-11-30

Svar: Hej MarcusF,

Nästa försvarsbeslut kommer år 2007. Då bestämmer den politiska majoriteten i vår Riksdag vilka resurser som ska tilldelas
Försvardepartementet.

Detta grundar sig i hur det ser ut i vår omvärld, det s k "Säkerhetspolitiska läget". Hur det ser ut år 2007, vågar nog ingen att förutspå.

Hälsningar
Dan Thor, Försvarsmakten

Om det gjorde dig klokare..
KD803
QUOTE (Hjelm @ Dec 16 2005, 13:10 ) *
Detta grundar sig i hur det ser ut i vår omvärld, det s k "Säkerhetspolitiska läget". Hur det ser ut år 2007, vågar nog ingen att förutspå.

Tsk tsk, det är ju bara att fråga riksdag och regering. År 2007 är det säkerhetspolitiska läget utmärkt och det kommer inte att finnas några som helst hot mot Sverige.
Arthur
QUOTE (Jelzin @ Jul 15 2005, 13:10 ) *
Nu när FM:s redan taighta kostym krymper allt mer borde således också behovet av övnings- och skjutfält minska i takt med att förbanden blir färre. Jag hittade för ett bra tag sedan, hösten 04 någon gång, ett dokument från FM som låg ute på internet där det stod vilka fält som skulle bli kvar. Har dock inte funnit detta igen trots många sökningar.

Vad vet och tror ni här på forumet om olika fälts framtider? Vilka planer finns?

Jag vet att FM ganska nyligen ville avveckla Rinkaby i Skåne. Dock har man tydligen tänkt om. Ganska konstigt kan jag tycka då det används ganska mkt av P7 och andra förband samt också vid slutövningar.

Jag vet att det har höjts röster innan för att avvevkla Villingsbergs skjutfält. Nu flyttar ju dessutom A9 till Boden, så hur blir det med det fältet nu?

// Jelzin

Jag har hört att K3 kommer stå som förvaltare av Villingsberg
Men bara höres sägen! Men där har man våndats och haft en del sköna upplevelser
Mats
QUOTE (Arthur @ Feb 1 2006, 20:32 ) *
Jag har hört att K3 kommer stå som förvaltare av Villingsberg
Men bara höres sägen! Men där har man våndats och haft en del sköna upplevelser

Nej, men P4.
Jelzin
För att liva upp en gammal tråd.

Nu har vi börjat se några effekter av FB04. Sedan årskiftet skjuts det inte längre på Skogs-tibble skjutfält som S1 tidigare använde i ganska omfattande skala. Vad jag förstår vilar fältet i ett år på prov. Istället är regementet hänvisat till Veckholm och Härad, så nog finns det behov av det sistnämda fältet även efter att P10 lagts ned. Dock skall väl Strängnäs kommun gradvis ta över närövningsfältet, eller har jag helt fel för mig?

Grytan är det väl eldupphör på. Någon som vet hur det går med saneringen?
simon
Villingsberg används flitigt av iaf P4.

Ska dit om några vckor och skjuta BIS.
106
QUOTE (simon @ Feb 17 2007, 16:25 ) *

BIS? Jag antar att det inte är den vanliga betydelsen, Beslut I Stort.
Pete
QUOTE (Jelzin @ Feb 17 2007, 16:15 ) *
För att liva upp en gammal tråd.

Nu har vi börjat se några effekter av FB04. Sedan årskiftet skjuts det inte längre på Skogs-tibble skjutfält som S1 tidigare använde i ganska omfattande skala. Vad jag förstår vilar fältet i ett år på prov. Istället är regementet hänvisat till Veckholm och Härad, så nog finns det behov av det sistnämda fältet även efter att P10 lagts ned. Dock skall väl Strängnäs kommun gradvis ta över närövningsfältet, eller har jag helt fel för mig?

Grytan är det väl eldupphör på. Någon som vet hur det går med saneringen?

Ingen sanering än på Grytan. Det har blivit livlig diskussion här i stan då det dels finns intresse att skapa en vindkraftspark på Grytan när det är sanerat,
det andra lägret vill att Bynäset (vid F4) ska saneras så man kan dra nytta av naturen.
Försvarsmakten kontrade med att de bara har råd att sanera ett av dem i närtid, så vi får väl se vilken sida som skriker högst.
simon
QUOTE (106 @ Feb 17 2007, 16:38 ) *
QUOTE (simon @ Feb 17 2007, 16:25 ) *

BIS? Jag antar att det inte är den vanliga betydelsen, Beslut I Stort.

Barrel Insertion System.

Ett 25mm:s insatssytem för strvkanon.

EDIT: Finns säkert ett svenskt namn på makapären, men ingen använder sig av det.
cf112
Visst är det kul med blandat svenska och utrikiska förkortningar i FM...
Tänkte också på Beslut I Stort, men där ser man!
Jelzin
QUOTE (Pete @ Feb 18 2007, 16:44 ) *
Ingen sanering än på Grytan. Det har blivit livlig diskussion här i stan då det dels finns intresse att skapa en vindkraftspark på Grytan när det är sanerat,
det andra lägret vill att Bynäset (vid F4) ska saneras så man kan dra nytta av naturen.
Försvarsmakten kontrade med att de bara har råd att sanera ett av dem i närtid, så vi får väl se vilken sida som skriker högst.

Intressant! Finns det nån som vill nyttja marken på Grytan till något annat än vindkraftspark?

Det har vad jag har läst varit på tal om att Skillingaryd skall avvecklas, men jag vet inte om det hotet är undanröjt för tillfället. Någon som vet hur mycket fältet nyttjas idag? Det är som bekant inte så många artilleriförband kvar i området.. Det ligger ju under Ing2 men de har ju redan Ränneslätt precis inpå knuten. Är det mest Hemvärnet som är där, förutom lite gästförband då och då (GRK från P7 och dylikt)?
simon
Kan ju vara bra att ha ett övningsfält i anslutning till en av våra två krigsbaser...
Pete
QUOTE (Jelzin @ Feb 22 2007, 21:59 ) *
QUOTE (Pete @ Feb 18 2007, 16:44 ) *

Intressant! Finns det nån som vill nyttja marken på Grytan till något annat än vindkraftspark?

<klipp>

Vad jag har sett i tidningarna verkar det inte finnas nåt större intresse annat än för vindkraften.
J.K Nilsson

Det blåser för lite på Grytan.

J.K Nilsson
Jelzin
QUOTE (J.K Nilsson @ Feb 28 2007, 23:13 ) *

Det blåser för lite på Grytan.

J.K Nilsson

Trots detta verkar det finnas ett intresse om vi ska tro tidigare inlägg i tråden.

Någon som vet vad som har skett med Kristinehamns skjutfält, det som låg relativt nära ArtRegs gamla kasernområde? Då Horssjön behölls av anledningen att HV behövde nånstans att öva kommer väl förmodlingen inte Kristinehamns skjutfält behållas av samma anledning.
Skoog
Kristinehamns skjutfält avvecklades samtidigt med garnisonen. Jag var där senast i augusti och då hade de just rivit båda stridshinderbanorna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.