Är sugen på att köpa en ny klocka och har suttit och spanat lite på dels Nite Watch MX50 men också H3 / Traser's liknande modell.
Dock tycker jag MX50 har för otydlig urtavla och H3 har ingen tidtagningsfunktion.
Så, tips på högkvalitativa MÖP-klockor sökes. Gärna med GTLS-belysning.
Nite Watch MX50
http://www.nitewatches.com/H3 Commander Titan
http://www.h3-watches.co.uk/
Lindeberg
Jul 8 2005, 16:31
FilmklippSka tydligen ha använts av ff i FM. Kan det bli mer MÖPigt?
Där har vi den!
Så vill jag att min klocka ska se ut, enkel, tydlig, med chronograf & stor urtavla.
Några tips på liknande klockor i bättre prisklass kanske?

1 600 $ känns lite i överkant - mitt pristak ligger någonstans vid 3 500 - 4 000 SEK.
Lindeberg
Jul 8 2005, 18:30
Certina DS Podium.
Finns i lite olika färger och material på armband.
Denna är jag mest svag för.
Är fortfarande stolt ägare till en Luminox sen 5 år tillbaka. Var otrogen 1 år med en Suunto X6HR men jag gjorde mig av med den och gick tillbaka till min älskling. En inbyggd tidtagarfunktion och belyst datumskiva hade dock gjort den ÄNNU mer perfekt
Adam Wilhelm
Jul 8 2005, 19:07
Bah... här är klockan för dig.
Den enda klockan som har varit på månen! :P

Annars kan jag bara tipsa om någon Citizen modell.
Lindeberg
Jul 8 2005, 19:31
Visst, den är heltrevlig. Men passar inte så bra in i trådskaparens budget.
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jul 8 2005, 18:07 )
--snip!--
Mmmm...billigt och bra. Perfekt för krig och sandlådelek.
@Lindeberg
Certina DS Podium har tyvärr ingen "vridkrona" (vad det nu heter ...) - har hållit på en del med dykning så jag har blivit van vid att använda mig utav den vid arbete under tidspress ...
@oz
Precis därför jag överväger Nite's MX50 som har tidtagarfunktion, och i övrigt verkar vara ungefär samma klocka.

@Adam Wilhelm
Vet inte om jag vill springa omkring i skogen med en klocka som kostar över 10 000:- - känns inte ekonomiskt försvarbart riktigt.
Min klocka kostade dock runt 1400-1500. Verkar ligga rätt mkt under de där nya som du nämner och som milshop kränger. Iofs inget nytt att dem tar överpriser för sakerna dem säljer...
Adam Wilhelm
Jul 8 2005, 19:45
Vadå... min stridsparskamrat i Bosnien hade en Omega Proffesional.
Ska det krigas så ska det krigas med lyx.
Då blingar ju en Rolex eller Breitlings pilotklocka fetare!!
Adam Wilhelm
Jul 8 2005, 20:02
Ser du den här killen?

Han har en Omega.
Realistiskt, kolla på någon Citizen klocka. Har haft en i Bosnien och varje dag sedan dess.
Jag har en Techtrail Summit som är grymt bra.
Kolla på www.addnature.com
@Krabu:
Har den där tiditagarklockan du postade bild på först någon form av belysning på tidtagaruren? Eller är det bara på tim, min, sek och sifforna?
Ser ju nämligen inte ut att vara några tritiumglas där.
Kn Glock
Jul 15 2005, 10:54
Jag rekommenderar en H3 Tracer.
Mycket bra!
Man kan få dom ganska billigt om man googlar lite.
QUOTE (Lindeberg @ Jul 8 2005, 16:31 )
FilmklippSka tydligen ha använts av ff i FM. Kan det bli mer MÖPigt?
Vad är det där för klocka, vem gör den och vad kostar den?
Annars fick jag en länk härifrån igårkväll, som har liknande saker.
http://www.chronomaster.co.uk/CWC%20military_watches.htm
Lindeberg
Jul 18 2005, 21:26
QUOTE (mopp @ Jul 18 2005, 18:35 )

När du ser klippet får du svar på din första fråga. Priset får du en uppfattning om.
Vem som gör den är lite mer klurigt. Jag gissar att den inte tillverkas längre.
Bäst svar får du nog om du på Google söker på "Lemania watch(es)", alternativt kollar runt i något klockforum.
QUOTE (Lindeberg @ Jul 18 2005, 21:26 )
QUOTE (mopp @ Jul 18 2005, 18:35 )

När du ser klippet får du svar på din första fråga. Priset får du en uppfattning om.
Vem som gör den är lite mer klurigt. Jag gissar att den inte tillverkas längre.
Bäst svar får du nog om du på Google söker på "Lemania watch(es)", alternativt kollar runt i något klockforum.
Ah, dumt av mig. Sorry. :(
Fast om detta nu är en klocka från flygvapnet, varför kostar den så förbannat mycket? 16 000 dollar för klockan, hur ovanlig den än må vara betyder att det måste kostat en del då FM köpte in den också.
Fast ändå, den var så perfekt.

Finns få materiella saker jag vill ha mer än den där klockan.
Lindeberg
Jul 18 2005, 22:19
Njae, efter lite googlande tror jag det förhåller sig på följande vis: Lemania tillverkar klockor som säljs och används av olika försvarsmakter, bland annat FM. De behöver ju inte varit speciellt dyra i inköp, är det lite hype kring klockorna så stiger de ju lätt i pris.
QUOTE (Lindeberg @ Jul 18 2005, 22:19 )
Njae, efter lite googlande tror jag det förhåller sig på följande vis: Lemania tillverkar klockor som säljs och används av olika försvarsmakter, bland annat FM. De behöver ju inte varit speciellt dyra i inköp, är det lite hype kring klockorna så stiger de ju lätt i pris.
Sant. :(
Får helt enkelt palla in till Olle Urmakare och fråga han vad det är som gäller. Jag vet inte ens om Lemania tillverkas nu för tiden, då de inte har en sida uppe.
Nu har jag gjort en lista på mina krav:
-Snabb avläsning
-Vridbar krona med minutangivelse
-Kronograf med sekundvisaren på stora urtavlan
-Mörkeravläsning på hela klockan och gärna GTLS (det vill säga, du ska kunna använda kronografen i mörker)
-Vattentät till 200 meter
-Diskret färgsättning (läs, svart urtavla och gärna svart i övrigt också)
Under dagen har jag varit in på tre klockbutiker i stan och ingen har lyckats plocka fram en klocka åt mig som uppfyller de fyra första punkterna. Inte ens när jag gick in hos stans återförsäljare av Breitling och liknande märken.
Sanslöst att det inte finns en enda klocka som uppfyller de, för mig, enkla kraven.
Fa/Kapten
Jul 19 2005, 08:00
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jul 8 2005, 19:07 )

Ursäkta om jag blir lite OT här....men jag kunde inte låta bli...
Om man nu tycker att Omegan som varit på månen blir för dyr....kan jag berätta om en lirare på min gamla flottilj som sålde "överljuds klockor". Han köpte in lite billiga klockor från clas ohlsson eller nåt. Stoppade ett par innanför västen innan passet i 37:an, och därefter sålde han dom som "överljudsklockor till hugade spekulanter via postorder...lukurativ business........ :P
QUOTE (Lindeberg @ Jul 18 2005, 23:19 )
Det är inte en sån därn klocka som även innehåller en nödsändare i bästa James Bond-stil?
QUOTE (eskil @ Jul 19 2005, 10:14 )
Det är inte en sån därn klocka som även innehåller en nödsändare i bästa James Bond-stil?
Nix, det är Breitling Emergency
http://www.breitling.com/en/models/professional/emergency/
Bappelsinmannen
Jul 19 2005, 12:13
QUOTE (krabu @ Jul 19 2005, 00:51 )
Nu har jag gjort en lista på mina krav:
-Snabb avläsning
-Vridbar krona med minutangivelse
-Kronograf med sekundvisaren på stora urtavlan
-Mörkeravläsning på hela klockan och gärna GTLS (det vill säga, du ska kunna använda kronografen i mörker)
-Vattentät till 200 meter
-Diskret färgsättning (läs, svart urtavla och gärna svart i övrigt också)
Under dagen har jag varit in på tre klockbutiker i stan och ingen har lyckats plocka fram en klocka åt mig som uppfyller de fyra första punkterna. Inte ens när jag gick in hos stans återförsäljare av Breitling och liknande märken.
Sanslöst att det inte finns en enda klocka som uppfyller de, för mig, enkla kraven.
Eeeeeeeeeh, borde inte en vanlig Citizen Aqualand duga??
//Nisse
QUOTE (Bappelsinmannen @ Jul 19 2005, 12:13 )
Eeeeeeeeeh, borde inte en vanlig Citizen Aqualand duga??
//Nisse
Det mesta duger, men ska jag lägga ut 3-4 tusen på en klocka vill jag vara nöjd.
http://www.citizenwatch.com/collections/im.../bj2070_03e.jpgDet här är den Citizen Aqualand som Klockmaster tog fram åt mig.
De krav som den föll på var att vridkronan skulle aldrig gå att vrida i blött tillstånd, inpassningen med lyspunkten på vridkronan och minutvisaren var inkorrekt (du kunde lätt missta när du låg en minut + eller -) och sedan så gick det inte att avläsa kronografen i mörker.
Jag börjar känna mig som en sådan där kund som aldrig blir nöjd - sådana vilka jag personligen hatar, men i den här situationen så ser jag inte mina krav som orimliga ... eller?
Bappelsinmannen
Jul 19 2005, 13:38
Nä inte den, det finns en simplare modell, med digital urtavla för datum, tidtagning, djup mm.
Lindeberg
Jul 19 2005, 16:32
Rickard N
Jul 19 2005, 22:50
QUOTE (Bappelsinmannen @ Jul 19 2005, 14:38 )
Nä inte den, det finns en simplare modell, med digital urtavla för datum, tidtagning, djup mm.
Länk till annan klockaDen kanske?
Jag har en sådan, nackdelen är att man inte kan belysa digitaldelen, inte för att det stör mig men...
En annan nackdel jämfört med den ovan är att man måste byta batteri.
Fördelarna då?
Det går att vrida på ringen under vatten (varför man nu vill göra det)
Den är rätt snygg, även fast jag gillade min Aqualand Chrono i Stutsdesign bättre, gud vet vad den fick för bryt.
Den loggar fyra dyk, den har termometer, den har uppstigningslarm som man åtminstone hör utan huva:)
Funkis klocka
Lindeberg
Jul 30 2005, 17:33
Lindeberg
Jul 31 2005, 22:14
http://www.chronograph.com/Välj "Military" vid "Type of watches".
Man blir ju klart sugen på:

$165

$148
och denna

$148
Mycket finns att titta på!
FireFist
Aug 1 2005, 00:07
Intressant. Har nån beställt härifrån? Kan försändelsen tänkas lyckas med innästling utan att tullens klåfingrar märker nåt, tro?
Någon här som har erfarenhet av Suunto T6?
http://alfaproject.com/time/skins/urval/ma...p?selectedCat=6Tycker annars att dom här är rätt ok. funderade på att införskaffa us navy klockan, men tyckte den var lite liten.
Fu Frippe
Oct 7 2005, 08:42
Workwatch från GulEn sådan här klocka använder jag i jobbet och i skogen, (jag har dock svart armband). Det bästa med klockan är att man inte sätter fast armbandet i sprintar utan i gjutna "öglor", så man slipper att sprintarna flyger om man fastnar någonstans. Det är svårt att förklara hur det ser ut, ska försöka komma ihåg att ta med kameran och fixa lite bilder på denna detalj.
Priset var överkomligt också, tror det var typ 600 - 700 kr.
Har inte orkat läsa hela tråden.
Men ta en titt här. De har det mesta:
Klockor
Jag är grymt nöjd med min Suunto Observer. Billig är den också.
Casio Twin Resist!
Tål både lera och vatten (Ganska ovanligt)
Bakgrundsbelysning som inte lyser upp som solen i en bildförstärkare
Tål i princip vad som helst
10 års batteritid
Ingen metall som leder bort kroppsvärme
Alla tänkbara funktioner typ: Tidtagning, timer olika tidszoner...
Billig
= Den ultimata militära klockan
Gusten
Oct 20 2005, 23:41
Arghhh... Har hämtat den senaste katalogen från Casio (2006) och kan konstatera att det finns objekt som man vill ha!

/Gusten
Själv tycker jag att digitala klockor och klockor med diamanter är riktigt fula. De monster till klockor som inledde tråden liknar mest klockvärldens Honda Goldwing och är om möjligt ännu sämre. Även om det inte ligger i min prisklass, finns det inga genvägar. Det måste bli
Patek Philippe och deras modell 5196 p. Enkelhet är vackert, vilket alltför få har förstått.
2Sharp
Oct 21 2005, 19:19
QUOTE (UAV @ Oct 20 2005, 23:10 )

Själv tycker jag att digitala klockor och klockor med diamanter är riktigt fula. De monster till klockor som inledde tråden liknar mest klockvärldens Honda Goldwing och är om möjligt ännu sämre. Även om det inte ligger i min prisklass, finns det inga genvägar. Det måste bli
Patek Philippe och deras modell 5196 p. Enkelhet är vackert, vilket alltför få har förstått.
Fast den kändes väl "sådär" fältmässig kanske??
M00nStalker
Oct 22 2005, 09:10
QUOTE (2Sharp @ Oct 21 2005, 20:19 )

Den saknar precis allt som man kan tänkas vilja ha i fält, ingen vidare vattentålighet, den har läderband, verkar sakna ljus, mycket metalldelar är inte skoj på vintern.
Men annars var den ju snygg men det är ingen klocka som jag skulle ta på mig oavsett tillfälle.
Själv körde jag med en Gul nån sort under GU och den funkar fortfarande bra, efter att ha varit med på alla möjliga saker (blev b.la. tappad från 5 m rakt i ett träd

)
Dessutom föredrar jag klockor med digital urtavla, även om en fin "ren" analog klocka (som H3) också funkar.
QUOTE (2Sharp @ Oct 21 2005, 20:19 )

Tråden handlar, enligt inledningen, om klockor i allmänhet, inte nödvändigtvis möpklockor. Patek är för övrigt kvalitet på hög nivå. Tveksamt om det finns finare klockor.
M00nStalker
Oct 22 2005, 17:37
QUOTE (krabu @ Jul 8 2005, 17:19 )

Skulle tro att det är klockor för fältmiljö som avses med MÖP-klockor i trådskaparens första inlägg, men därmed inte sagt att Patek Philippe är några dåliga klockor, kollade på en del modeller där som var riktigt fina.
Gusten
Oct 23 2005, 15:11
@ UAV
Eeh..?
Kanske min förmåga att förstå det svenska språket är lika dålig som min smak då det gäller klockor? Men det är ju tur att det finns människor som UAV som kan upplysa mig. Gusten ;)
2Sharp
Oct 23 2005, 20:02
QUOTE (UAV @ Oct 22 2005, 09:05 )

Tråden handlar, enligt inledningen, om klockor i allmänhet, inte nödvändigtvis möpklockor. Patek är för övrigt kvalitet på hög nivå. Tveksamt om det finns finare klockor.
Jag mål-låste på att det var MÖP-klockor som eftersöktes, dumma, dumma, mig...
Kvalitén har jag över huvudtaget inte kommenterat.
QUOTE (Gusten @ Oct 23 2005, 16:11 )

@ UAV
Eeh..?
Kanske min förmåga att förstå det svenska språket är lika dålig som min smak då det gäller klockor? Men det är ju tur att det finns människor som UAV som kan upplysa mig. Gusten ;)
Jag läste inte tillräcklgt noga. Lustigt att jag ovetandes använde ordet möpklocka.
GP720Englund
Oct 24 2005, 07:24
En annan är ju nästintill perverst klockintresserad...
...ska under november bygga ihop en egen kronograf på ett Valjoux 7750-verk, som bl.a. använts av Heuer, Rolex, Omega och Breitling...
/M
Fa/Kapten
Oct 29 2005, 14:55
Någon som har en sådan här, alt känner till den ?
http://cgi.ebay.co.uk/BRITISH-SAS-SBS-PVD-...1QQcmdZViewItemÄr det nåt att ha....??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.