Help - Search - Members - Calendar
Full Version: *** Fixlist och Felrapport! *** [syntax error]
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
Pages: 1, 2, 3, 4
henke
Om ni upptäcker fel på forumet, var god lämna dem i denna tråd. Vart efter de är lösta kommer de att tas bort.

Ni måste ange fakta om ni ska lämna felrapporter.

Saker som browser, vilken version osv, vilka knappar eller länkar ni klickar på och vart dom finns.
Vilket skin/skal och språk ni kör och om det händer likadant om ni är inloggade och om ni är inne som "gäst"
Vilken dag det började hända och om ni haft det så förr eller om det bara sa pang så funkade det inte.
Om ni har brandvägg och.. ja.. allt möjligt.

På så vis slipper vi massa mail på samma fel och ni vet om det redan är rapporterat.

FIXAT
2005-07-19
- Fixat ramen kring utbildning i det Gråa skinnet SoldF Grey2.
- Oz har gjort ett antal svenska knappar i det Gråa skinnet SoldF Grey2. Tack Oz! smile.gif

2005-07-11
- Fixat så fler sköldar syns invid valet av "GU"
För närvarande finns Flygvapnet, Armén, Flottan (marinen), Kustartilleriet(Marinen), Helikopter, Foreign Service, Amfibie. Således saknas några symboler.

2005-07-10
- Lagt in ny version av caliskin v6.2
- Flyttat alla användare av Caliskin v6 till Calskin v6.2
- Tagit bort gamla Caliskin v6
- Fixat loggor och teamicons i Caliskin v6.2
- Kimster fixat så att "GU", alltså inom vilken försvarsgren du gjort grundutbildning inom syns invid varje persons inlägg.

2005-07-09
- Fixat blå SoldF logga
- Flyttat alla användare av Flat green och Kimster till standardskin
- Installerat svenska
- Flyttat alla användare av svenska och svenska 1.3 till nya Svenska 2.0
- PM, Quote, mm funkar iom det nya skinnet.
- fixat specialgraderna för admin, BG, mfl
- datumformatet fixa
- klockan fixad
- svenska knappar
- Återigen flyttat alla användare av SOldF Flat green och kimster till Default skin.
- Gömt ovan skin för användare att byta till. Användare av Caliskin kommer vid senare tillfället att flyttas till ett engelskt 2.0 anpassat skin.

2005-07-08
- lagt in avatarerna
- lagt in emoticons
- lagt in graderna

Edit: Bytte titel på tråden/henke
henke
Birthday macro fungerar inte
AdamKalle
Trådar med inlägg lagda någon gång 2003 och tidigare är fortfarande buggade i Firefox. Inlägg saknas, inlägg hamnar på fel plats, text hamnar på fel ställe osv. Detta inträffade förvisso även innan uppdateringen, men det var ju synd att den inte löste det problemet.
henke
Det mesta beror på våra skin.
Man kan heller inte byta skin om man hade valt Kimsters eller SoldF Flat green.

Jag har nu flyttat alla användare till Invision standard.
Vi får leva med det baby blå ett tag, men allt funkar då.
Mikael
I kontrollpanelen under Foruminställningarär översättningen under tidszon valet väldigt konstigt. det står " Är det vinter eller sommartid?" som tur är finns det en fin förklarande text under men det kan onekligen förenklas en del.
LeadHead
Detta spökar fortfarande:

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...77&#entry368877
Flamdämpare
Jag kan inte logga ut!

/Tillägg.

Min bild skiftar hela tiden mellan originalskin och det andra, på bägge är jag inloggad. Klickar jag på logga ut hoppa bilden till det andra skinnet där jag också är inloggad.
Alien
QUOTE (Flamdämpare @ Jul 11 2005, 12:15 )
Jag kan inte logga ut!

Pga tekniskt fel eller forum-knarkande?
På vilket vis är detta ett problem?

;)
Kimster
För att eliminera ev. cookieproblem rekomenderar jag alla er som har nått problem att radera era soldf-cookies i cookiemappen.
Om ni inte vet hur så radera alla cookies i IE med Verktyg - Internet-alternativ - Ta bort cookies Start om IE.
Det kanske tar bort inlogg och utloggsproblem.
oz
Översättningsmiss hittad i kontrollpanelen

"Inbox" och "Sent Items"
Ignis nitidus
QUOTE (Kimster @ Jul 11 2005, 13:17 )
För att eliminera ev. cookieproblem rekomenderar jag alla er som har nått problem att radera era soldf-cookies i cookiemappen.
Om ni inte vet hur så radera alla cookies i IE med Verktyg - Internet-alternativ - Ta bort cookies Start om IE.
Det kanske tar bort inlogg och utloggsproblem.
*

Finns även en knapp på huvudsidan
"Radera alla skapade cookies"
längst ner i caliskin och mellan besok och gästforum och forumsstatistiken
i IPB skinnet.
Kimster
Tack Ignis glömde givetvis den möjligheten.

Har meckat lite med mitt Skin nu, och ni kan nu ta en kik på det i skin-menyn.
Det är grymt mycket pill med det så det kommer ta ett tag innan det är helt komplett och bugfritt.. men tills vidare om ni vill så får ni använda det.
IIHF
På profilsidan: ex http://forum.SoldF.com/index.php?showuser=1234

Statusraden om personen är online eller offline

(Läser forumes huvudsida)

Lite "felsatvat" alltid nåt att pilla med.

IIHF gasmask.gif
Rokare
Vet inte om ni vill ha det så avsiktligt, eller om det buggat till sig/riktat om sig efter uppgraderingen. När man läser i underforumen SoldF eller Feedback, de två översta forumen, och sedan väljer "Markera detta forum som läst" så kommer jag endast ut till just dessa två underforum och inte till hela http://forum.SoldF.com/. Kanske låter som en småsak, men det är lite retsamt då man måste göra ett musklick till innan man kan börja läsa i de andra underforumen.

GMY

Rokare
Kimster
Hm.. megaskumt. Jag ser problemet. Dessutom om man går in i underforumen och klickar på Markera alla som lästa, så hoppar den ut hela vägen men visar då allt. 7.gif
Ingen aning om lösning faktiskt.
NisseNord
Vet inte om det är någon bugg, eller om det bara är för mycket grafik för den här lilla datorn (PIII 450Mhz) men Kimsters skin laggar något frukstansvärt när man ska skrolla upp och ner bland inläggen. De andra funkar dock fint
Skuggan
vet inte om det är nåt ni kan påverka men...
i nedre högra hörnet står det "Tid: 13th July 2005 - 23:08", som ni ser så är det inte översatt till svenska som resten av forumet... kanske skall kolla det?
simon
Bilder som syns i miniprofilen för många av de profilval man kan göra är drabbade av det stora röda korset. Inte inlagda ännu, eller ett fel?
Gator
Jag har nu vid två tillfällen försökt PMa (samma person), och det funkar inte. Pmet tycks inte gå iväg (saknas under Sent Items). 7.gif
eskil
@Gator:
Du råkar inte ha fullt i din mailbox och att det är därför som det inte går att spara något i "sent items"?
Gator
@eskil

Hrm nejdå... dry.gif Nu har det visat sig att PMet gått fram, men finns fortfarande inte sparat under "Sent Items". 7.gif
henke
@Gator

Kontrollfrågor:
* Hade du kryssat för "Spara en kopia av meddelandet i "skickat" mappen" ?
* Vilket skin använder du?
* Hur många meddelanden har du samt maxantal? Står i inboxen.
Kimster
Tillägg...
..innan var det 'default' att skickat PM skulle sparas i 'Sent Item'. Så är inte fallet numera.
Gator
QUOTE (Kimster @ Jul 22 2005, 10:11 )
Tillägg...
..innan var det 'default' att skickat PM skulle sparas i 'Sent Item'. Så är inte fallet numera.

Ah, där har vi ägget sa hönan... Thx. smile.gif
HV.gif
oz
Vet inte om det nämnts, men månaderna (vid varje inlägg) är fortfarande på engelska. Spelar ju iofs inte någon jätteroll eftersom det bara är maj och oktober som det syns på men ändå...
Bliss
Lite smått:

Många av hjälpfunktionerna är fortfarande på engelska, tänker då i första hand på de små popup-rutorna som dyker upp när man håller muspekaren över knapparna.

Detsamma är fallet med den nya funktionen att man kan se när någon svarar när man är inne och läser en tråd, det visas som "replying"

Sorteringsfunktionen i de olika forumen är översatta förutom "Last Post"

Som sagt bara lite småsaker som jag lagt märke till.
oz
Jag stör mig som fan på det här (i Grey-skin):

Varför ligger dem så fel?

Mera rätt, och logiskt borde väl ändå vara något liknande det här. Eller?:
Fk Satan
Miss i soldF army skin

Ifall man väljer att minimera "Forumstatistik" genom att klicka på minustecknet under "Markera alla form som lästa" så blir det en stor ful vit ruta där formunstatistiken tidigare varit.
Kimster
DU ska inte minimera den !!

hrm..

nä bra noterat Fk Satan. Men så länge Skinet är i beta stadie är jag medveten om att det finns saker som inte är korrekta eller färdiga.

Malajn.gif
Andrew
Färgerna på texten i Min assistent - popuppen.
Kimster's Skin alltzå

http://forum.SoldF.com/index.php?act=buddy
Vc_90
Datumen längst ner till höger är på engelska.
Kimster
Som vanligt vill vi att ni så detaljerat som möjligt rapporterar eventuella fel här.
mdn
Fel och fel vet jag inte, men jag kan inte välja SoldF-skinet efter uppgraderingen. Det finns bara IPB:s standardskin att välja på.

Att välja svenska går inte heller. Rättare sagt så går det, men man får inte svenska som språk och om man försöker svara på en post får man följande felmeddelande:
CODE
IPB WARNING [2] load_language(): Unable to access /mnt/home/_s/soldf/forum.soldf.com/cache/lang_cache/swedish2.0/lang_editors.php (Line: 1619 of /sources/ipsclass.php)
IPB WARNING [2] load_language(/mnt/home/_s/soldf/forum.soldf.com/cache/lang_cache/swedish2.0/lang_editors.php): failed to open stream: No such file or directory (Line: 1619 of /sources/ipsclass.php)

Jag gissar på att du helt enkelt inte har installerat språk och skin än och att det är på väg, men skriver det här i alla fall för säkerhets skull..

Lycka till med meckandet!

/mdn
eskil
Forumet verkar ha glömt bort vilka trådar som jag redan har läst (alla är markerade som olästa)
oz
Det mestan verkar inte fungerar så bra när man har valt Svenska som språk...
Kimster
.. banghead.gif

asså KRAVET för att ni ska få skriva här är att man LÄSER trådar som DRIFTINFO FÖRST !

Då hade ni sluppit göra era inlägg.

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=389081
oz
Faviconen verkar har trillat bort...
Kimster
Stämmer, glömt att slänga in den igen efter raderingen av det gamla.
oz
Får jag gnälla igen? saint.gif

Det är ju som bekant förbjudet enligt svensk lag att placera en kaka på användarens dator utan deras vetskap och man ska därför skriva en liten fin text nånstans på sidan att "denna sidan använder sig av cookies bla...bla..bla". Dessvärre ser jag inte denna text någonstans, och vi vill ju inte göra Leni och dem andra lessna. Eller?

Om cookies
Kimster
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6379

sovit länge ? happy.gif
oz
Ah, se där ja. Får väl erkänna att mitt letande endast sträckte sig till förstasidan.... vissel.gif
Rokare
Minns inte hur det var när jag reggade mig, wayy to long ago. Men förutom infon i tråden som kimster pekade på kanske man skall ha (har?) en inforuta vid reggning/inlogg... men vad vet jag, jag är ju tämligen vilsen i det där intörnät.

GMY
Kimster
Från regg-texten
Detta forum kommer även lägga in sk. 'Cookies' på din dator för att komma ihåg vilka inlägg din användare läst etc.
Vet du inte vad Cookies är läs på denna sida: http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1930

Hoppas detta ska räcka.
henke
Fixat in Favicon igen. smile.gif
mdn
Halloj!

Nu har jag hittat en jättelustig bugg på forumet: Om man försöker citera någon vars användarnamn slutar på vissa punktationstecken eller mellanslag och B (t.ex " B" eller ".B") så blir allt bara fel då man försöker förhandsvisa. Det som händer är att en smiley och en pil (-->) dyker upp innan citatrutan samt att ALL text, taggar inkluderade, man skriver i sitt meddelande efter citatrutan hamnar inuti densamma när man förhandsvisar. Dessutom så kommer inte några citatrutor tidigare i meddelandet att visas korrekt. Underlåter man att ange datum i citattaggen så kommer dessutom bokstaven B och den avslutande parantesen i citathuvudet att ersättas med ännu en smiley. (Jag har ännu ej prövat att posta ett meddelande, så jag vet inte hur det färdiga meddelandet ser ut.)

Lyckligtvis finns det ett enkelt sätt att komma förbi problemet. Man ser helt enkelt till att användarnamnet inte slutar med B, utan med något annat tecken som t.ex. mellanslag.

Problemet är reproducerbart på Firefox 1.0.7 på GNU/Linux och Windows Server 2003 EE, på Internet Explorer 6.0.3760.1830 på Windows Server 2003 EE och på Safari 1.3.1 på MacOS X.

EDIT: Felet såg inte riktigt lika hemskt ut då man faktiskt postat meddelandet. Däremot ser det värre ut när man förhandsvisar det efter postning. (Då man ändrar det postade meddelandet.)
Skärmdumpar i pdf-format (det gick snabbast så):
Såhär ser det ut innan postning
Såhär ser det ut då man förhandsgranskar ändringar efter postning

EDIT 2: Ändring av meddelandet fick tydligen det att se likadant ut som då man förhandsgranskar en ändring. Jag ändrade tillbaks exemplet nedan så att det ser ut som då man postar det för första gången.

Följande kodsnutt genererar en korrekt citatruta.
CODE
[quote name='Användare B ']
Den där mdn är en riktig klippa!
[/quote]
Ja visst är jag!

Följande kodsnutt genererar dock problemet:
CODE
[quote name='Användare B']
[/quote]
Ja visst är jag!

Såhär blir det (med reservation för att det bara funkar då man förhandsvisar):
B)-->
QUOTE(Användare B)

[/quote]
Ja visst är jag!
Kimster
aaaah va fult.. ehhe ok den hade jag ingen aning om men nu när jag ser det så fattar jag.. hehe
Det är BBcode forumets "egna" lilla skriptspråk som meckar till det. B är en början för att skriva B) smileyn .. och den tror väll det är en smiley där.. dumt.. men jaja... vet inte om vi kan ändra det där... kanske löser sig i kommande versioner..

tack ändå mdn
Rokare
Föredömlig rapport mdn... Du måste nästan lärt dig nogrannhet och ordning och reda från grunden i det militära va? :P
Bliss
Är det bara jag som råkar ut för att lästa trådar helt plötsligt dyker upp som olästa igen?
Kan hända om man sitter och läser en tråd med många nya inlägg, då man går ut till forumet igen så visas föregående trådar som olästa fast att det ej tillkommit några nya svar.
Kimster
Blir det så är det ofta ens cookie-hantering som spökar. Alltså inget som har med forumet att göra.
Antingen om din läsare har krackat sönder soldfs cookie eller om reglerna för dem är ändrade.
Ett tips är att radera alla cookies och se om det hjälper.
Bliss
Där ser man, tackar för klargörandet.
Jag har som vana att radera cookies med jämna mellanrum.
Har aldrig stött på problemet innan, därför blev jag lite fundersam, men efter senaste rensningen så har det funkat utan problem.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.