Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PSD
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Eckervad
Hejsan.

Någon som har kontakter information om PSD utb, jobb, Irak m.m.
odenmedic
http://www.psd-eod.typepad.com
Andrew
http://recruiting.dyncorp.com/

Good luck m8 !
Pte Falk
Någon som vill förklara lite närmare vad denna organisation gör!
Andrew
QUOTE (Pte Falk @ Jul 9 2005, 10:50 )
*

Framgår inte det på hemsidan ? eller är du bara ute efter att skapa debatt om PSD-företagens vara eller icke vara ?
Pte Falk
QUOTE (Andrew @ Jul 9 2005, 11:33 )
QUOTE (Pte Falk @ Jul 9 2005, 10:50 )
*

Framgår inte det på hemsidan ? eller är du bara ute efter att skapa debatt om PSD-företagens vara eller icke vara ?
*

Ja det gör det säkert men det va nog lite av bekvämlighet som jag frågade samt om någon kan korta ner det som står på deras hemsida.

Vill inte du så kanske någon annan vill...

Eftersom jag inte vet vad ett PSD företag är så har jag inte för avsikt att skapa debatt om deras vara eller inte.
A2Keltainen
QUOTE (Pte Falk @ Jul 9 2005, 13:20 )
Eftersom jag inte vet vad ett PSD företag är så har jag inte för avsikt att skapa debatt om deras vara eller inte.

PSD står i sammanhanget för Personal Security Detail, vilket är den nuvarande engelska innetermen för det som på vanlig svenska kallas en livvakt eller en grupp livvakter. De företag som arbetar med PSD i Irak erbjuder därför i praktiken livvaktsskydd åt personer som anses behöva det. Jobbet är i dagsläget i Irak vanligtvis bra betalt om man har de rätta kvalifikationerna, men riskerna är även därefter. Om man har flerårig erfarenhet från något välkänt specialförband eller liknande, så kan man hos seriösa företag räkna med en månadslön på över 100 000 svenska kronor. Om du vill veta mer, så kan prova att söka runt på;

http://lightfighter.net/eve/ubb.x

då det där finns flera personer som arbetar med PSD i Irak. Ta i synnerhet en titt på delforumet Private Military Contractors.
Pte Falk
QUOTE (A2Keltainen @ Jul 9 2005, 14:15 )
QUOTE (Pte Falk @ Jul 9 2005, 13:20 )

PSD står i sammanhanget för Personal Security Detail, vilket är den nuvarande engelska innetermen för det som på vanlig svenska kallas en livvakt eller en grupp livvakter. De företag som arbetar med PSD i Irak erbjuder därför i praktiken livvaktsskydd åt personer som anses behöva det. Jobbet är i dagsläget i Irak vanligtvis bra betalt om man har de rätta kvalifikationerna, men riskerna är även därefter. Om man har flerårig erfarenhet från något välkänt specialförband eller liknande, så kan man hos seriösa företag räkna med en månadslön på över 100 000 svenska kronor. Om du vill veta mer, så kan prova att söka runt på;

http://lightfighter.net/eve/ubb.x

då det där finns flera personer som arbetar med PSD i Irak. Ta i synnerhet en titt på delforumet Private Military Contractors.
*

Jag tackar för svaret, det va som jag misstänkte men som sagt tack för att du tog dig tid och svara.

Är det vara flera företag som erbjuder detta på "openmarket" eller går det via någon form av organisation? En organisation som sammanställer detta ut efter vad "kunden" kan tänkas behöva? Verkar ju ganska intresant detta måste jag säga men är som synes hyffsat novis.

Edit: Ny fråga.
Alien
QUOTE (A2Keltainen @ Jul 9 2005, 15:15 )
Om man har flerårig erfarenhet från något välkänt specialförband eller liknande

Hur kan de kolla detta? Dvs utdrag ur PLIS är väl knappast att tänka på?
Anta att nån dåre utger sig för att vara svensk FskJ och *ooops* hamnar på en riktig yx-tjänst??
A2Keltainen
QUOTE (Alien @ Jul 9 2005, 20:13 )
Hur kan de kolla detta? Dvs utdrag ur PLIS är väl knappast att tänka på?

Det flesta företag inom området som är verksamma i Irak är amerikanska, och de flesta av dem anställer enbart amerikanska medborgare. Detta har bland annat att göra med möjligheten till evakuering ur Irak om saker går riktigt snett där. Som amerikansk medborgare så kan man i praktiken räkna med evakueringshjälp från amerikanska militären. Det pågår även en del utbyte av information, tjänster och varor mellan PMCs och de amerikanska styrkorna i Irak, och jag gissar att sådant underlättas om PMCernas personal är amerikaner. Jag vet inte vilka papper och system som används i USA som bevis för sin militärtjänstgöring.

Anta att nån dåre utger sig för att vara svensk FskJ och *ooops* hamnar på en riktig yx-tjänst?

Om man "bara" har en värnplikt som svensk fskj att komma med, så är man inte intressant för de flesta seriösa företag inom området. Har man dessutom exempelvis varit fem år i SSG efter sin värnplikt som fskj, så kan man säkert bevisa både det och sin värnplikt på något sätt.
A2Keltainen
QUOTE (Pte Falk @ Jul 9 2005, 15:21 )
Är det vara flera företag som erbjuder detta på "openmarket" eller går det via någon form av organisation? En organisation som sammanställer detta ut efter vad "kunden" kan tänkas behöva? Verkar ju ganska intresant detta måste jag säga men är som synes hyffsat novis.

Det finns många företag som erbjuder PSD-tjänster, och de varierar från väldigt oseriösa till väldigt seriösa. De ordnar vanligtvis själva kontrakt från olika myndigheter, företag och icke-statliga organisationer (NGOs). Här är arbetsbeskrivningar för PSD-befattningar från två av de mest välkända och välansedda företagen inom området:

http://www.triplecanopy.com/company/careers/sec_ops.php

http://www.blackwaterusa.com/securityconsulting/pss.asp

Om jag inte misstagit mig, så tog Triple Canopy över ansvaret för Hamid Karzais PSD från de amerikanska specialförband som hade det först. Mer high profile-uppdrag och bättre PR än så lär vara svår att hitta inom området.
A2Keltainen
Jag kanske bör tillägga att det även finns jobb inom bevakningsområdet i Irak för folk som arbetat i några (exempelvis fem) år som vanliga poliser eller skyttesoldater, och då i synnerhet om det skett i USA, men de jobben är inte alls lika välbetalda som de som utförs av folk med mångårig erfarenhet från SFOD-D, SAS och liknande förband. Det finns ju även en poäng i att veta att ens arbetskamrater i en så farlig zon har mångårig erfarenhet från välkända specialförband, istället för att veta de är allmäna skyttesluskar av okänd och ibland, baserat på vad jag hört från folk i området, klart tveksam kvalitet. Det är rätt så vanligt att man inom området delar in personal i Tier 1, 2 och 3. Grovt sett, så är Tier 1 f.d. SFOD-D, SAS, SEALs och liknande, Tier 2 är f.d. SWAT, HRT, SRT, ERU och liknande, och Tier 3 är de f.d. vanliga skyttesoldaterna, poliserna och liknande. Tier 1-folket används av en del företag även för gisslanfritagningar och annan liknande högriskverksamhet. Jag tycker att PMCernas förkärlek för personal med gedigen militär bakgrund för PSD-uppdrag i exempelvis Irak blir rätt så uppenbar när man tänker på skillnaden i hotbilden för de och för PSD-uppdrag för kändisar och politiker i exempelvis Sverige. Medan hotet här främst består av tårtkastare, störande fans eller politiska motståndare och något enstaka psykfall med kniv eller pistol, så består hotet i Irak av saker som rebellplutons bakhåll med infanterivapen som improviserade sprängladdningar, AK-47, RPG-7, PKM och SVD mot en PSD-konvoj. Det är en viss skillnad mellan att köra Britney Spears från Arlanda till hotellet i Stockholms innerstad, och att köra någon VIP från BIAP genom "the Red Zone".
M203
PBS dokumentär om PMCs i Irak, Private Warriors

Se dokumentären online HÄR

Rekommenderas, tar bl a upp händelsen i fallujah med Blackwater Security killarna.

/P
Kimster
Då denna tråd inte handlar/berör Soldater under FM´s regi som var kravet för att starta trådar i SOLDINT flyttas den till Luckan.

/ Kimster
BlåGul
BA02
I senaste numret av Slitz (augusti 2005) är det ett reportage om en svensk kille i Irak.
Enligt reportaget tjänar han mellan 100´ och 200´ i månaden.
Reportaget säger också att det är ett tiotal svenskar på plats.

Mer än så vill jag inte "läcka" för jag vill ju inte spoliera läsningen för er andra.
M203
Uploadat en av Blackwater Securitys reklamfilmer, tänk den körandes på tv4...

Finns här: http://rapidshare.de/files/3363832/Training.wmv.html

/P
Gator
http://www.civiliancontractor.net/

Någon som har Frontline-avsnittet som M203 hänvisade till ovan ? Jag tycks inte kunna ladda hem den...
HV.gif
BA02
Den var inte lätt att få ner...ska se om jag lyckas....

först ska man scrolla ner
klicka på free
samma fönster kommer upp igen
scrolla ner
vänta på att tiden tickar ner på noll
filnamn dyker upp (långt ner på skärmen)
klicka på filnamnet och spara...

just nu har jag fått ner 65 %
M203
QUOTE (Gator @ Jul 26 2005, 11:49 )
http://www.civiliancontractor.net/

Någon som har Frontline-avsnittet som M203 hänvisade till ovan ? Jag tycks inte kunna ladda hem den...
HV.gif
*

Frontlinevsnitten är ju bara att klicka på den bifogade länken i den posten http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/warriors/view/ Välj därefter det kapitel du vill se.

Blackwater reklamen tankas på det sätt som BA02 så pedagogiskt beskrivit!

/P
Gator
@M203
"Det gick inte att hämta ','1'); från video220detect('shows. Det går inte att öppna den här Internet-platsen. Platsen är inte tillgänglig eller så går den inte att hitta. Försök igen senare."

Oh well, Blackwater-reklamen fanns dock. ;)
HV.gif
Andrew
Gator dina sökkunskaper behöver förbättras det är det absolut ingen tvekan om.
PBS.Frontline.TVCap.Private.Warriors.21Jun05.DivX.mp3.avi
717 MB

"Sök och du skola finna" ;)
Gator
Utmärkt, tack. Då ger jag dig ytterligare en chans att känna dig som en bättre människa: VAR skall jag söka på detta, eftersom de traditionella platserna gav....

ingenting.
HV.gif
krabu
Om någon har möjlighet att hosta 100mb så har jag PBS Frontline - Private Warriors dokumentären här på burken.
Andrew
Tv Cap-Rippen är på lite drygt 700 Meg.
Mycket bra kvalitét , kan hittas via goggle med hjäl av filnamnet här nedan ;)
PBS.Frontline.TVCap.Private.Warriors.21Jun05.DivX.mp3.avi
FkN
Din sökning - PBS.Frontline.TVCap.Private.Warriors.21Jun05.DivX.mp3.avi - matchade inte något dokument.
Andrew
QUOTE (Fk Nordin @ Jul 29 2005, 21:45 )
Din sökning - PBS.Frontline.TVCap.Private.Warriors.21Jun05.DivX.mp3.avi - matchade inte något dokument.
*

Amatör ! dry.gif

Testa att goggla igen och ta bort Punkterna i filnamnet ( goggle är känt för att inte gilla punkter som alla redan vet )

Ojjj vad enkelt saker kan vara ibland om man bara ger sig faan på att lösa uppgiften genom att tänka till lite. GOGGLE TRÄFF
FkN
Tack kamrat.
Zoran
Nog finns det Svenskar i Bagdad, Notera datumet 17-Jun-2006

http://icasualties.org/oif/Civ.aspx

PS: För er som söker jobb koll in:
http://www.secureaspects.com/
http://www.civiliancontractorjobs.com/
holger
Finns det någon firma som har anställt svenskar eller skandinaver i Afghanistan? Känns som om det är lite mer ordning-och-reda där jämfört med Irak.
Kevva
En polare som jobbar i Irak nämde dessa för mig www.vs-consultants.se men han rekommenderar ingen att åka på sådana jobb, inte i muläget i alla fall. Hade jobbat med killarna som startat ovanstående firma men enligt honom så jobbar dom i Afghanistan och Mexico. Dom utbildar visst också men tror inte det är direkt många svenskar som jobbar i de områderna.

Tror mig må bäst hemma i Sverige med en och annan utlandssemester. HV.gif
Krook
Ett DN-rep om Freddie:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=659465

/K
Gulo-Gulo
Detta kanske ska stå under annat forum men jag spinner på då disskusionen har börjat här.
För er då som är intresserad av PSD och alla andra "lycksökare".
Först ska du fråga dig ärligt om DU har den utbildning och kompetens som krävs. Sen ska du fråga dig ÄRLIGT om du har den kompetens som krävs (Igen)!! Anser DU att du klarar av detta? Nää gräv djupt i dig nu -ANSER DU ATT DU KLARAR AV DETTA?! Klarar du en påskjutning och ja just det din uppgift är att skydda VIPn i första hand, att få bort honom från området. Har DU lust att sitta i en kolonn och veta att det kan smälla när som helst i sidan på DITT fordon etc. Beroende på var du jobbar narturligtvis... Och just det -ditt fordon klarade sig inte så det står obrukbart och dina kamrater var tvugna att få bort VIPn så dom finns inte kvar på platsen. Av dom 4 ni var i bilen så lever 2, det är du och en annan. Han är skjuten i halsen så till så mycket hjälp är han inte och FI närmar sig!

Många företag kräver (fel ord, "föredrar" kanske är bättre) att man ska ha typ 4 årig militär utbildning för att tas ut. Finns en del svenskar som lyckas även dom utan militär utbildning så visst finns det en chans. Du måste ju då ha en utbildning också -är du beredd att lägga runt 40,000 och uppåt för att få en viss utbildning som inte ens garanterar att du får jobb? Var detta "rätt" utbildning som du gick eller läste du bara deras referenser på deras hemsida där någon militär som aldrig har gjort detta tidigare påstår att kursen var den bästa som han gjort och han rekommenderar den till alla osv...
Du kan räkna med att du säkert få gå 2-5 utbildningar till innan du får din "lott". Men som sagt, vissa får jobb direkt och andra får söka vidare
Frågorna är många så tänk er för. Ingen vill jobba med någon som saknar utbildning och som är allmän wannabe...
Tyrfing
For er som ar sugna pa denna typ av arbete, och har utbildning samt erfarenhet, men ar skeptiska till de arbetssatt och rykte som de privata foretagen har kan alltid soka er till FN.
Jobbar ungefar pa samma satt men valdigt seriost eftersom vi har ett par ogon pa oss..
Fn ar ocksa en bra karriar och ngt som ser valdigt bra ut i CVn om man inte stannar till Pensionen..

For er som ar intresserade ar det jobs.un.org som galler samt skicka mig ett PM.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.