Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Knasigt elsystem i lägenheten!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
eskil
QUOTE (Innuendo @ Nov 5 2006, 22:04 ) *
Tack fk djerf
Jo om man hade vart lite längre än vad jag är så hade man sett att det står märkt med 30 mA.

Jag har inte velat pröva att trycka på testknappen idag, men man får väl anta att den löser ut. Kan du förklara lite mer om varför det i så fall finns både en sån och en vanlig jordfelsbrytare. Samt vilka fördelar en personskyddsautomat har.

Man brukar hänga kyl & frys på en personskyddsautomat så att de inte ska stanna ifall den vanliga jordfelsbrytaren löser ut pga något annat jordfel i lägenheten.
heiho
QUOTE (eskil @ Nov 6 2006, 10:52 ) *
Tack fk djerf
Jo om man hade vart lite längre än vad jag är så hade man sett att det står märkt med 30 mA.

Jag har inte velat pröva att trycka på testknappen idag, men man får väl anta att den löser ut. Kan du förklara lite mer om varför det i så fall finns både en sån och en vanlig jordfelsbrytare. Samt vilka fördelar en personskyddsautomat har.

Man brukar hänga kyl & frys på en personskyddsautomat så att de inte ska stanna ifall den vanliga jordfelsbrytaren löser ut pga något annat jordfel i lägenheten.

Personskyddsautomat? Är det en livvaktsrobot Malajn.gif
Innuendo
Eskil
Det låter ju ganska så smart ja, tack för svaren
SG OLSSON
En personskyddsautomat är en säkring med "inbyggd" JFB även om den som sagt blir bredare.
Lättare billigare och smidigare än att sätta lsö jfb före säkringen. Vanliga användningsområden är som ovan påpekades kyl/frys, elektrisk golvvärme och motorvärmare
Fk_Djerf
QUOTE (eskil @ Nov 6 2006, 10:52 ) *
Tack fk djerf

Du SKA testa den!!! Det är en order!

Jordfelsbrytare och personskyddsautomater ska motioneras minst en gång var 6:e månad för att säkerhetsställa funktionen!
Innuendo
Jag testade faktiskt den idag och det fungerade finfint.

Tack för alla svar!
Teknikern
Om höljet till elpatronen i varmvattenberedaren från annofrösihjäl tappat höljet och ledarna ligger direkt i vattnet så bör man spola golvet och börja duscha sig nerifrån och upp när man står på betonggolvet och ska duscha. Det är visserligen lite häftigt när det gnistrar om fötterna annars men det pirrar så förskräckligt. Malajn.gif

*Teknikern - som levde med detta fenomen ett halvår innan varmvattenberedaren åkte ut.* saint.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.