Help - Search - Members - Calendar
Full Version: historiefråga 2VK, Bastogne
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > Krigsarkivet
Lindahl
Jag har läst om en incident under ardenneroffensiven när ett sjukhus i (tror jag) Bastogne lade ut ett rött kors av blodiga lakan på innergården för at skydda sig mot allierade bombanfall.

(Incidenten visas svjv i ett avsnitt av Band of Brothers).

MEN, jag kan inte hitta var jag läst det så jag skulle behöva en referens till incidenten och detaljer kring denna.

Någon?
odenmedic
Lindahl, det finns mycke info om topicen online, men inget jag kunne hitta om det blodiga roda korset.

326TH AIRBORNE MEDICAL COMPANY, NARRATIVE: DEFENSE OF BASTOGNE

After Action Report for Month of December 1944.

Mickey Gilberg Nurse in the Battle Of The Bulge December 1944

42d Field Hospital

Kolla med American Military Medical Impression dom kan nog hjalpa dig med den informationen

hoppas att denna info hjalper

odenmedic
Dexter
Hejsan!

Jag är inte säker på om vi tänker på samma incident, men i ett av avsnitten av 'Al Murrays' The road to Berlin' som gått på Discovery så nämns en sådan incident fast i Caen. Jag sökte på nätet och hittar en blogg som nämner samma sak men jag vet inte om det var precis detta du menade.
Blogg

Sedan fanns det även en TV-film om D-Day där ett liknande scenario i Caen verkar utspela sig. Kan vara fiction.

Film om D-Day

Hittade dock inget om Bastogne.

/Dexter
Danne
QUOTE (Dexter @ Jun 29 2005, 23:00 )
Hejsan!

på Discovery så nämns en sådan incident fast i Caen. Jag sökte på nätet och hittar en blogg som nämner samma sak men jag vet inte om det var precis detta du menade.
Blogg

Sedan fanns det även en TV-film om D-Day där ett liknande scenario i Caen verkar utspela sig. Kan vara fiction.

Film om D-Day

Hittade dock inget om Bastogne.

/Dexter

Händelsen i Caen kan jag tämligen säkert bekräfta som fakta. 91st Bombardment group (Ragged Irregulars of Bassingbourn) var aktiva i området och denna händelse nämns i krigsdagböckerna.

Vet tyvärr inget om liknande i Bastogne
Lindahl
Det kan mycket väl vara Caen dett var fråga om. Jag är inte säker på staden. Tack för hjälpen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.