Inspirerad av pratet om hemliga flygbaser i Dannes tråd om den kvinnliga thunderbirdpiloten tänker jag här starta en tråd för hörsägen, myter och rykten.
När jag var ung, under kalla krigets dagar, dvs 80-talet gick det rykten om dessa fantastiska flygplan som det pysslades med i USA, på Area 51 intill Groom Lake.
Det var det mystiska F-19, som var ett jaktflygplan med en revolutionerande form som inte syntes på radar, och det var det högflygande och ultrasnabba spaningsflygplanet Aurora som sades förvilla amerikanska radaroperatörer med sin bländande hastighet..
Nu visade sig att F-19 hette F-117 och var ett attackflygplan. Aurora visade sig vara ett inte speciellt snabbt bombflygplan, B-2A.
Andra hemliga flygplan, som Have Blue och Tacit Blue, som flög under högsta sekretess under 80-talet har också offentliggjorts och placerats på museum.
Vad finns det kvar för hemliga flygplan som kan tänkas flyga över Groom Lake på nätterna? Vad sysslar de många arbetarna som varje vecka pendlar från lasvegas?
Är alla projekten nedlagda pga kalla krigets slut? Eller hålelr de fortfarande på med hemliga flygetyg?
På med foliehattarna gossar, och delge mig alla era rykten. Jag vill helst ha "riktiga" rykten ni hittat i mer eller mindre seriös press, något ni funderat fram själva, även om det kan vara minst lika trovärdigt.
Jag kan ju börja med ett rykte som jag inte hittat någon bekräftelse på, Senior Citizen, ett flygplan som ska vara någon form av superhemlig transport, stealthutformad, med VTOL-kapacitet. En artikel påstod att kärran skulle använts under Desert Storm.
/E