Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemliga flygplan
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3
109 Eken
/me ringer MIB
SG OLSSON
Om jag minns rätt så har vi ett par hundra kilo hyffsat anrikat matrial i CLAB. Det vi fick tillbaka efter det bränsle vi skickade till sellafield för upparbetning.

Tanken var som jag har begrippit det att B3LA skulle ha burit våra eventuella kärnvapen

och nu tillbaka till tråden.

Discovry körde en dokumentär ang area51 där de tog upp dessa "skybävningar". Det intrsanta var att det var US Gelogical Services som officiellt sa att de hadde någonting de inte kunde förklara. De fick in någonting luftburet vars tryckvågor gav utslag på seismograferna. Det var för snabbt för en SR71:a och för långsamt för att vara en rymdfärja
106
QUOTE (SG OLSSON @ Nov 12 2005, 00:24 ) *
Tanken var som jag har begrippit det att B3LA skulle ha burit våra eventuella kärnvapen

Inte så fort.

Kärnvapnen skulle burits av fpl 36, dvs den "saknade" beteckningen mellan fpl 35 (Draken) och fpl 37 (Viggen). B3LA var fpl 38, men det flygplanet projekterades långt efter man skrotat planerna på kärnvapen.
CBRN-fåne
QUOTE (106 @ Nov 12 2005, 19:51 ) *

Inte så fort.

Kärnvapnen skulle burits av fpl 36, dvs den "saknade" beteckningen mellan fpl 35 (Draken) och fpl 37 (Viggen). B3LA var fpl 38, men det flygplanet projekterades långt efter man skrotat planerna på kärnvapen.

Källa på det?

Den mytomspunna A36 skulle ha liknat en förlängd verision av Draken men den har knappt
ens funnits på papper utöver några principskisser. Det finns dock ett svenskt flygplan som
har byggts med tanke på klng-förmåga. Ledtråd: varför är Viggen så jämrans stor?

Vad det gäller HUE och Pu i svenska lager: Det finns en inte helt försumbar mängd Pu
(ca 800 kg) från den tiden vi upparbetade använt bränsle MEN det är på tok för hårt
bränt för att kunna användas som vapenmaterial. Det är så mycket Pu-240 i det så att
det inte ens kan användas i en konservativ implotionsladdning. Vi har en del HEU i
CLAB som har körts i tidiga svenska reaktorer men det är inte vapenanrikat och det
är idag kraftigt bestrålat i reaktorer. Tyvärr, no go där heller.
Innuendo
QUOTE (Rokare @ Nov 11 2005, 11:59 ) *
They are not coming, they are already here... ph34r.gif

Västkusten goes Area 51

GMY

Yipe, en OFU-observation av den suddiga sorten ph34r.gif

Jag har själv sett ett oidentifierat flygande föremål över Såtenäs, klockan 04:30 en lördagsmorgon för ca 5 år sen. Det var en stor grönskimrande skiva som flög i cirklar fram och tillbaka och sedan försvann ner under trädtoppshöjd, var väl ca en mil från den. (Saknar en alien-smiley). Har fortfarande ingen aning om vad det var. ph34r.gif

Sen om nån är bra på flygplan så vore det kul om den personen tog google earth över area 51 och berättade vad för flygplan man ser, tror jag har hittat tre flygplan på landningsbanorna. Bilderna där är mycket högupplösta, så det borde gå för den kunnige att identifiera flygplanen.
Rokare
QUOTE (NBC-fåne @ Nov 14 2005, 10:39 ) *

Inte så fort.

Källa på det?

Den mytomspunna A36 skulle ha liknat en förlängd verision av Draken men den har knappt
ens funnits på papper utöver några principskisser. Det finns dock ett svenskt flygplan som
har byggts med tanke på klng-förmåga. Ledtråd: varför är Viggen så jämrans stor?

Vad det gäller HUE och Pu i svenska lager: Det finns en inte helt försumbar mängd Pu
(ca 800 kg) från den tiden vi upparbetade använt bränsle MEN det är på tok för hårt
bränt för att kunna användas som vapenmaterial. Det är så mycket Pu-240 i det så att
det inte ens kan användas i en konservativ implotionsladdning. Vi har en del HEU i
CLAB som har körts i tidiga svenska reaktorer men det är inte vapenanrikat och det
är idag kraftigt bestrålat i reaktorer. Tyvärr, no go där heller.

Det "skissades" välr rätt bra under ca 2 år då.

The weapon carrier systems that were discussed in the years in question were primarily
the attack aircraft A 32 Lansen and A 35 Draken. The nuclear weapons would be in the
form of missiles. In the mid-1950s, there was a new type of aircraft on SAAB’s drawing
boards, a bomber designated A 36. The idea was that the bomb bay of the A 36 would
be capable of accepting heavy nuclear weapons which could be dropped over Soviet
territory. But the project was cancelled in 1957.

Källa och givande läsning för den nuvarande offtopicsvängen.

GMY
Erik_G
QUOTE (Innuendo @ Nov 14 2005, 10:58 ) *
QUOTE (Rokare @ Nov 11 2005, 11:59 ) *

They are not coming, they are already here... ph34r.gif

Västkusten goes Area 51

GMY

Yipe, en OFU-observation av den suddiga sorten ph34r.gif

Jag har själv sett ett oidentifierat flygande föremål över Såtenäs, klockan 04:30 en lördagsmorgon för ca 5 år sen. Det var en stor grönskimrande skiva som flög i cirklar fram och tillbaka och sedan försvann ner under trädtoppshöjd, var väl ca en mil från den. (Saknar en alien-smiley). Har fortfarande ingen aning om vad det var. ph34r.gif

Sen om nån är bra på flygplan så vore det kul om den personen tog google earth över area 51 och berättade vad för flygplan man ser, tror jag har hittat tre flygplan på landningsbanorna. Bilderna där är mycket högupplösta, så det borde gå för den kunnige att identifiera flygplanen.

Det jag ser på Area 51 på Google Earth är 2st F-16 på en platta och 2st okända versioner av Black Hawk. Sen står det några "civila" turbopropmaskiner och tre st Boeing 727 lite varstans. Däremot tycker jag mig kunna se spår av bortredigerade byggnader då det "mitt i smeten" finns en hel del "tomrum" utan detalj. Möjligen har jag fel, men jag tror jag har rätt biggrin.gif

/E
CBRN-fåne
Man kan väl säg att Jonter inte står så speciellt högt i kurs hos oss...
En historisk genomgång väl värd att läsa kan man finna i Agrells
bok om svenska WMD.

Ang. observationen av gröna objekt som cirklar: var det mulet?
I så fall kan det vara någon uttråkad meterolog som lekte med
en lidar, en kraftig grön laser som används för att mäta egenskaper
i luftlagren.
Innuendo
Det var faktiskt stjärnklart en riktigt kall vintermorgon i december, föremålet låg ca tre fingrar över trädtopparna tills det försvann bakom träden, jag stog länge och tittade efter att det skulle komma tillbaks. Jag hade en kamrat med mig som också såg detta, även han kan inte komma på vad det var.

Något som låter troligt men ändå inte stämmer helt är det att dagen efter så rapporterade nasa att de hade släppt en titan-bränsletank som skulle ha gått in i atmosfären ca två timmar efter min observation. Felet med den teorin är att tiden inte stämmer, samt att jag enligt nasa inte skulle kunna ha sett den vid min breddgrad, samt att väderstrecket inte stämde alls. Men det är ändå den teori jag håller på då jag inte har något bättre förslag.

Skulle det ändå kunnat vara lasern?
CBRN-fåne
Omöjligt är det inte. En kall natt kan det finnas ispartiklar i luften
även ner på ganska låg höjd och de sprider ljuset liksom moln
och annan fukt som regn och dimma. Så sent som i helgen
var jag i Marma och fick fundera några sekunder innan jag
kopplade samma typ av fenomen till den laser de kör på
det nya kinesiska stället längs E4:an vid Älvkarleby. Det
ser rätt skumt ut.
BUCK
Konspirationsteorier är kul.. smile.gif

Enligt denna källa skulle B2an vara fundamentalt felkonstruerad.. kan det ligga något i det tro ?
Erik_G
QUOTE (BUCK @ Nov 15 2005, 08:06 ) *
Konspirationsteorer är kul.. smile.gif

Enligt denna källa skulle B2an vara fundamentalt felkonstruerad.. kan det ligga något i det tro ?

En snabb sökning på internet gav vid handen att en B-2 har en räckvidd, utan lufttankning, på 13900km. En lika snabb googling på B-52, som har ungefär samma vingspann, men med betydligt mer kropp och "något" större radarmålyta gav samma siffra, nämligen en räckvidd på 16300km. Sen är ju frågan, hur mycket bränslemängd för de båda flygplanen med sig? Hur mycket mer bränsle kan B-52an ta med sig i flygkroppen t.ex. Får kolla upp detta och återkomma, om inte någon annan hinner före.

/E
jonte72
QUOTE (Erik_G @ Nov 15 2005, 08:27 ) *
[En snabb sökning på internet gav vid handen att en B-2 har en räckvidd, utan lufttankning, på 13900km. En lika snabb googling på B-52, som har ungefär samma vingspann, men med betydligt mer kropp och "något" större radarmålyta gav samma siffra, nämligen en räckvidd på 16300km. Sen är ju frågan, hur mycket bränslemängd för de båda flygplanen med sig? Hur mycket mer bränsle kan B-52an ta med sig i flygkroppen t.ex. Får kolla upp detta och återkomma, om inte någon annan hinner före.

/E

Sedan beror det var man hittar uppgifterna och vilka enheter som anges ( blandas friskt mellan Miles -1609 meter och Nautisk miles -1852 meter).

En B-52 medför över 181 000 liter bränsle och har en operativ räckvidd på 7500 nautiska mil ( 13890 km) med en lufttankning.

En B-2 kan medföra en större vapenlast internt än B-52 och har längre räckvidd. 6000 nautiska mil ( ca 11000 km) utan lufttankning, och 10 000 nautiska mil ( 18500 km) med en lufttankning.

http://www.airforce-technology.com/project...g_Range_Bombers
Erik_G
QUOTE (jonte72 @ Nov 15 2005, 11:46 ) *
Sedan beror det var man hittar uppgifterna och vilka enheter som anges ( blandas friskt mellan Miles -1609 meter och Nautisk miles -1852 meter).

En B-52 medför över 181 000 liter bränsle och har en operativ räckvidd på 7500 nautiska mil ( 13890 km) med en lufttankning.

En B-2 kan medföra en större vapenlast internt än B-52 och har längre räckvidd. 6000 nautiska mil ( ca 11000 km) utan lufttankning, och 10 000 nautiska mil ( 18500 km) med en lufttankning.

http://www.airforce-technology.com/project...g_Range_Bombers

Jag hittade bara nautiska miles, som jag konverterade i en omräknare.. men det var ju intressant att dina uppgifter för B-52 gäller med en lufttankning. Samma siffror stod som "underfuelled" där jag plockade dem. Å andra sidan stod det "Unrefuellled: over 6000 NM" på de flesta träffar på både B-52 och B-2, och jag litar mer på dina siffror än de jag lyckade skaka fram innan jag stack till jobbet i morse biggrin.gif

Hur mkt bränsle medförs ombord B-2an då? B-52an borde ha ett rejält övertag på den punkten, men desto fler och törstigare motorer.

Har på något sätt svårt att tro att fördelarna med flygande vingdesign ska vara ett räknefel, B-2an är ju inte det första flygande ving-projektet, och inte heller det sista.
Detta verkar vara ett debattinlägg av samma typ som det som hävdade att svenska flygförare skulle dö som flugor i Gripen tack vare de höga g-krafterna...

/E
Spett och slägga
Rumor has it..

Angående sub tråden/off topic tråden kärnvapen så hörde jag av en som kom från
Foa i rissne, att nu när det lägger ner och flyttar för att de skall bygga bostäder på berget,
så har de problem med att man har trixat (han sa provsprängt till mig)med kärnvapen inne i berget.
I skala 1:72 kanske, vem vet?

Var inte viggen byggd för att snabbt lyfta med kärnvapen, att det var därför den var så stark.

Ett annat rykte som man hört är att ett sånt här svart snabbt superflyg
(typ som Clintan flög i nån film)
Har flugit över sverige mot Soviet lite då och då på 80-talet, men att en viggen pilot lyckats låsa på planet en gång.

"-Arkeologerna har i Nevadaöknen hittat lämningar från en annan civilisation!"
Sytare
@Spett och slägga
Läs igenom tråden igen och sök på SR-71 Blackbird så hittar du hela historien bakom
Har flugit över sverige mot Soviet lite då och då på 80-talet, men att en viggen pilot lyckats låsa på planet en gång.
Spett och slägga
QUOTE (Sg Toll @ Nov 16 2005, 19:24 ) *
@Spett och slägga
Läs igenom tråden igen och sök på SR-71 Blackbird så hittar du hela historien bakom

Jag körde en sök, men kund int hitt nått.
Varrs e dendäringa Blackbörden nånstans?

magnus242
QUOTE (Spett och slägga @ Nov 16 2005, 19:19 ) *
Rumor has it..

Foa i rissne, att nu när det lägger ner och flyttar för att de skall bygga bostäder på berget,
så har de problem med att man har trixat (han sa provsprängt till mig)med kärnvapen inne i berget.

brow.gif 7.gif
Visserligen låg FOA's plutoniumlabb i Ursvik men det närmaste man kom kärnladdningar var att hantera plutonium i gramskalan. Dessutom skulle man knappast ha kommit på iden att provspränga inne på FOA området, i närheten av bebyggelse, världens övriga kärnvapen makter brukar ha för vana att genomföra sina provsprängningar på extremt ödsliga platser. ;)
Mig veterligen var vidsele påtänkt som provplats för svenska kärnvapen.
Spett och slägga
QUOTE (magnus242 @ Nov 16 2005, 19:58 ) *
QUOTE (Spett och slägga @ Nov 16 2005, 19:19 ) *

Rumor has it..

brow.gif 7.gif
Visserligen låg FOA's plutoniumlabb i Ursvik men det närmaste man kom kärnladdningar var att hantera plutonium i gramskalan. Dessutom skulle man knappast ha kommit på iden att provspränga inne på FOA området, i närheten av bebyggelse, världens övriga kärnvapen makter brukar ha för vana att genomföra sina provsprängningar på extremt ödsliga platser. ;)
Mig veterligen var vidsele påtänkt som provplats för svenska kärnvapen.

Fast svenska myndigheter gör lite som de vill!

Jag kommer i håg en notis i Metro för nått år sen om nått bråk mellan ett forskninslabb och Räddningsverket som vägrade gå in i (vid brand) nått nytt labb som skulle byggas i Sundbyberg, och skulle klassas (klass 4 nånting..) för Ebola mm.
magnus242
QUOTE (Spett och slägga @ Nov 16 2005, 20:08 ) *
Fast svenska myndigheter gör lite som de vill!

Ja men det är möjligt att dom gör lite som dom vill, men jag skulle iallafall anse det lite lätt ofiffigt att provspänga en kärnladdning under mitt eget labb. Malajn.gif

QUOTE (Spett och slägga @ Nov 16 2005, 20:08 ) *
Jag kommer i håg en notis i Metro för nått år sen om nått bråk mellan ett forskninslabb och Räddningsverket som vägrade gå in i (vid brand) nått nytt labb som skulle byggas i Sundbyberg, och skulle klassas (klass 4 nånting..) för Ebola mm.

Kan det vara smittskyddslabbet på Karolinska i Solna?
CBRN-fåne
Vad ska jag säga? Alla rykten är givetvis sanna. Vi provade våra små
kärnvapen i källaren i By 73 (där Tanklab flyttade in sedan) och den
lilla gubben som sanerade lokalerna efteråt är begravd i en stor blykista
nere i slänten bakom Raketplan. Våra stora Pu-lager är numera flyttade
till Kista och ligger i det som bortförklaras som RÖS-hall. Det är därför
vi har så hög säkerhetsklassning på skalskyddet där. Kopparen i
väggarna är bara för att stoppa all alfa-strålning. De färdiga laddningarna
ligger bakom den mycket tjocka dörren i änden på garaget.

Alla fullskaliga prov gjordes i Vidsel och vår pressavdelning hade fullt
sjå med att bortförklara dessa som mindre jordbävningar i havet
utanför Sundsvall. Innan Vidsel valdes så fanns det en liten men
högljudd falang som ville spränga bort Lillsnasen istället eftersom
det är Sveriges menlösaste fjäll.

Något mer som ni vill veta? FOA låg för övrigt i Ursvik och inte i Rissne.
Spett och slägga
QUOTE (NBC-fåne @ Nov 17 2005, 08:20 ) *
Vad ska jag säga? Alla rykten är givetvis sanna. Vi provade våra små
kärnvapen i källaren i By 73 (där Tanklab flyttade in sedan) och den
lilla gubben som sanerade lokalerna efteråt är begravd i en stor blykista
nere i slänten bakom Raketplan. Våra stora Pu-lager är numera flyttade
till Kista och ligger i det som bortförklaras som RÖS-hall. Det är därför
vi har så hög säkerhetsklassning på skalskyddet där. Kopparen i
väggarna är bara för att stoppa all alfa-strålning. De färdiga laddningarna
ligger bakom den mycket tjocka dörren i änden på garaget.

-Va vare ja sa, va vare ja sa!!
äntligen bekräftat, ring media, hit me telefonen!

... Aftonbladet ja, hej!, jag skulle vilja rapportera om en provsprängning....
...nej, med kärnvapen!!...näe..länge sedan...jaa..typ Ursvik, mittemot MC Donalds...a precis, de är nog därför jag alltid blir risig i kistan av deras Big mac.. Min källa? ...Sold forum... a... åså...ligger det en gubbe i blykista brevid som bevis!.. joo! de e sant!
..Och så,...(klick)..Hallå? Hallå?... :(
imint
QUOTE (NBC-fåne @ Nov 17 2005, 08:20 ) *

Det är därför det är så många Bequrel i renarna i Vidseltrakten...Tjernobyl är en enda cover up för att dölja våra egna kärnvapenprover...Undra om det var SSG eller någon ännu hemligare organisation som fick Tjernobyl att haverera...hmmm MUST BildUND kanske...små tjocka farbröder...
...ops en svart bil körde just förbi... gasmask.gif
Erik_G
Den största risken är väl att någon "man in black" går in och raderar alla inlägg som inte har med fantastiska och fantastiskt hemliga flygplan att göra...

/Erik som har mycket svart i garderoben..
henke
Ang ryktena (historierna) kring låsning av robotar på SR71 Blackbird med Viggen så verkar de sanna. Tidningen Insats & Försvar har i sitt senaste nummer 6/2005 ett tresidigt repotage (s 52-54) om det med flera namngivna piloter som uttalar sig.
Bl a Per-Olof Eldh som Viggendivisionschef mötte och låste på SR71 upprepade gånger under 1980-talet.
Han säger att han flög så högt att himlen blev svart från att ha varit blå och att han då såg jordens krökning.

Allt finns att läsa i PDF format:
http://www.mil.se/article.php?id=13614
Klicka på nummer 6/2005.
Spett och slägga
Gäller att se upp för sateliter...

Sveriges första rymdflygning, skrota Colombia, viggen är billigare.
Sytare
@Spett och Slägga
Finns flera flygplan som går högre än viggen, och som gjort det länge, men rymdfärjor används fortfarande.

Eller var det mest bara att du anser att detta är lögn och förbannad dikt?

Det är en djävla skillnad på rymden och de övre skikten i atmosfären.
Danne
QUOTE (henke @ Dec 21 2005, 09:12 ) *
Ang ryktena (historierna) kring låsning av robotar på SR71 Blackbird med Viggen så verkar de sanna. Tidningen Insats & Försvar har i sitt senaste nummer 6/2005 ett tresidigt repotage (s 52-54) om det med flera namngivna piloter som uttalar sig.
Bl a Per-Olof Eldh som Viggendivisionschef mötte och låste på SR71 upprepade gånger under 1980-talet.
Han säger att han flög så högt att himlen blev svart från att ha varit blå och att han då såg jordens krökning.

Allt finns att läsa i PDF format:
http://www.mil.se/article.php?id=13614
Klicka på nummer 6/2005.

Tror vi har bekräftat det någonstans eller så tänker jag på fel forum.

Det är iaf som sagt sant och står till och med omnämnt i "Det 4":s krigsdagbok. Det 4 var namnet på de som opererade SR-71/U-2 från Mildenhall. En svensk stridsledare har även återgett händelsen i en artikel publicerad i Airforces monthly.
Erik_G
QUOTE (Spett och slägga @ Dec 21 2005, 22:18 ) *
Gäller att se upp för sateliter...

Sveriges första rymdflygning, skrota Colombia, viggen är billigare.

Jag antar att du menar Columbia, som tragiskt nog skrotade sig själv under spektakulära former för något år eller två sedan..

/E
Darkwand
Sverige kan ju mycket väl sitta och fila på kärnvapen lagen som togs emot forskning gäller bara försvarsmakten och inte alla myndigheter i Sverige så någon annan myndighet skulle mycket väl kunna sitta och fila på det. Med tanke på att ABB och diverse andra svenska företag brukar figurera i IAEAs raporter om leveranser av maskiner som behövs vid kärnvapenproduktion så skulle det förvåna mig om det inte finns en nödplan i någon hemlig byrolåda för hur man skulle gå till väga.

Vi får ju inte glömma att Sydafrika utveklade sina kärnvapen till en extremt låg kostnad och utan att någon upptäkte dom. Dessutom är man inte lika beroende av reaktorer idag man kan producera klyvbart material med hjälp av centrifuger men det kan jag för lite om fäör att kommentera.
CBRN-fåne
QUOTE (Darkwand @ Dec 21 2005, 23:29 ) *
det kan jag för lite om fäör att kommentera.

Men gör inte det då! Om du läser de rapporter som kommer från NSG, inte
IAEA, om export av strategisk utrustning från Sverige så ser du snart att det
som har exporterats är sådant som INTE kan användas för kärnvapentillverkning.
Alla försök att öppet exportera dual-use-utrustning stoppas direkt och de få
försök att smyga med detta har misslyckats. Senast var det en pizzabagare
från Malmö som försökte smuggla en tyratron men det var på 90-talet.

När du ändå läser på kan du läsa på om lagen om kärnteknikforskning,
det verkar finnas hav av okunskap att ösa ur där också.

Och nu åter till flygplan, det tråden ska handla om. Heja Blågul!
Erik_G
QUOTE (Sg Toll @ Dec 21 2005, 22:21 ) *

Är det? När börjar rymden och när börjar atmosfären?

Svar:
Enligt FAI börjar rymden på 100km, en gammal amerikansk definition var 80 km. 100 km gränsen baserar sig på något som kallas för Karman linjen, den höjd där ett flygplan måste flyga fortare än den hastighet som krävs för omloppsbana för att få lyftkraft i den tunna luften. Höjden varierar med olika förutsättningar, men håller sig runt 100 km, därför har man valt att ha 100 km som gräns mellan aeronautics och astronautics.
Ett flertal X-15 piloter har erhållit astronautsstatus då flera flygningar nådde högre än 100 km.
Enligt vetenskapen sträcker sig atmosfären ut till 10.000 km (Exosfären), vilket innebär att rymdfärjan med sin omloppsbanehöjd på ca 350 km faktiskt aldrig lämnar atmosfären, utan håller till i det näst yttersta lagret, thermosfären (90-600 km).
SR-71 har en flyghöjd på 24-26 km, med en maxhöjd på ca 30,5 km och Viggens topphöjd verkar ha legat kring 16 km (18 km enl wikipedia). Detta placerar de bägge kärrorna i de två innersta lagren, troposfären och stratosfären (ca 0 - 15 km resp 15 - 50km).

Källor: Wikipedia och NASA
Sytare
Jag börjar göra armböj...

Vid vilken höjdgräns uppstår den blå välvningen och svarta himlen?
106
QUOTE (Danne @ Dec 21 2005, 22:36 ) *
Det är iaf som sagt sant och står till och med omnämnt i "Det 4":s krigsdagbok. Det 4 var namnet på de som opererade SR-71/U-2 från Mildenhall. En svensk stridsledare har även återgett händelsen i en artikel publicerad i Airforces monthly.

Det var väl även någon förare/operatör på SR-71 som skrev delar av artikeln? Om jag inte minns helt fel beskrev han bland annat en händelse när de fått motorstörning och fick gå ner på lägre höjd och eskorterades av en rote JA innan F-15 (?) kunde ta över. Ryssen hade skickat upp fpl i syfte att tvinga ner dem på WP-territorium, så det var tryggt att ha eskort av "friendly fighters".
netsniper
Enligt rykten som jag har hört så skall en av divisionerna på F13 ha fått ett gratulationskort från den enhet som flög med SR71. Detta pga att viggarna var de första som har fått radarlåsning på en SR 71:a.
Danne
QUOTE (106 @ Dec 22 2005, 18:46 ) *

Det var väl även någon förare/operatör på SR-71 som skrev delar av artikeln? Om jag inte minns helt fel beskrev han bland annat en händelse när de fått motorstörning och fick gå ner på lägre höjd och eskorterades av en rote JA innan F-15 (?) kunde ta över. Ryssen hade skickat upp fpl i syfte att tvinga ner dem på WP-territorium, så det var tryggt att ha eskort av "friendly fighters".

Exakt, och även detta tas upp i andrqa böcker där de benämns "friendly Thunderbolts", detta resulterade i korrespondens från UK med tacksamma ord...
coolhand
QUOTE (netsniper @ Dec 22 2005, 09:56 ) *
Enligt rykten som jag har hört så skall en av divisionerna på F13 ha fått ett gratulationskort från den enhet som flög med SR71. Detta pga att viggarna var de första som har fått radarlåsning på en SR 71:a.

Och en lada champange...
Spett och slägga
@Spett och Slägga

Näe, vådåra, ja har väl oxå fått insatt och försvårt tidningen, klart det har hänt, men varför inte vidarutveckla prylarna för outer space när vi nu ändå är där och nosar?

Esrange håller bara på och larvar sig med heliumbalonger och hobbyraketer, dags att sattsa lite på high tech.
Häng på en R-2 Droid på viggen, på med plasma motorer!
Smeghead
QUOTE (Spett och slägga @ Dec 23 2005, 21:55 ) *

@Spett och Slägga

Näe, vådåra, ja har väl oxå fått insatt och försvårt tidningen, klart det har hänt, men varför inte vidarutveckla prylarna för outer space när vi nu ändå är där och nosar?

Esrange håller bara på och larvar sig med heliumbalonger och hobbyraketer, dags att sattsa lite på high tech.
Häng på en R-2 Droid på viggen, på med plasma motorer!

För att det är lite svårt att vidareutveckla en motor som använder luft till att flyga i rymden med, där det just finns en avsaknad på just luft.
Vidare så är det rätt jävla dyrt att pyssla med bemannade rymdfärder samt att det är rätt trist ute i yttre rymden. Det är när man kommer i närheten av andra himlakroppar som det börjar bli intressant.

Men visst; om vi skrotar försvaret, sjukvården, älderomsorgen och skolan i 25 år så bör Sverige kunna sätta en människa på mars runt år 2030.
sleget
Det behöver inte vara så himla dyrt att komma ut i rymden, Burt Rutan har ju gjort det med ganska små medel.

http://www.scaled.com/

EDIT: TIllgägg, Burt har ju förövrigt konstruerat ett eget canardflygplan döpt till VariViggen som en hyllning till den svenska fågeln. banan_rock.gif
Spett och slägga
Ssäg mig,... har Viggen bidragit till att göra hål i ozonlagret?

(me tanke på hur högt den va, borde det bli två hål, en upp, en ner..) :P
Fa/Kapten
QUOTE (106 @ Dec 22 2005, 18:46 ) *

Ni har väl inte missat artikeln om "låsningarna" på SR 71 i senaste Insats och försvar......
Erik_G
QUOTE (Fa/Kapten @ Jan 11 2006, 13:58 ) *
Ni har väl inte missat artikeln om "låsningarna" på SR 71 i senaste Insats och försvar......

Nä, vi har ju inte det: http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=410638

:P

/E
Fa/Kapten
QUOTE (Erik_G @ Jan 11 2006, 16:57 ) *
QUOTE (Fa/Kapten @ Jan 11 2006, 13:58 ) *

Nä, vi har ju inte det: http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=410638

:P

/E

Ja...men se där..skulle bara kolla att ni var vakna.....huuu....tror jag banghead.gif
griffon
Ett som var ganska hemligt tills nyss (BAE Corax/Raven):
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4617588.stm
Fast det är ju inte nåt färdigt mer än SHARC och Filur är.
Smeghead
Lyfter fram tråden. Det var ju inte så länge sedan USA bestämde sig för att fixa fram ett nytt bombplan 20år tidigare än vad som var planerat. Så vad tror ni? Blir det bemannade scramjet-flygturer i Mach 7 inom en "snar" framtid?
tinhead
QUOTE (NBC-fåne @ Nov 14 2005, 10:39 ) *

Inte så fort.

Källa på det?

Viggen är så stoor för att dom tog en civil flygmotor och byggde flygplan runt om den.
Iofs väldigt moddad/trimmad motor men dock samma grund som DC9.
Draken och JAS, tunnan och lansen alla byggda som stridsflygplan och fick motor efter det.
Så viggen är lite av en elefant. fast den är cool ändå ;)

Då det gäller flygplan så kommer vi se höghöjds bärare av olika slag. (bomb, transport mm)
Så om vi vill se flygplan i framtiden så får vi se dom på backen eller skaffa teleskop... B)

På låga höjder så verkar obemannade flygfarkoster ta över.
Det blir så mycket billigare att inte behöva inreda en kabin, och ta hänsyn till någon "vek" människokropp.
106
QUOTE (tinhead @ Mar 11 2006, 18:47 ) *

I samband med sista flygningen tror jag det var någon flygtidning som kallade den "the last of the dinosaurs".
Kommer sakna ljudet och framför allt känslan av RM8. Gripen låter bara illa och jag kan inte påstå att det var någon större njutning att höra flygplanen (Hunter, Lansen, Draken och Caravelle) med Avon-motorer (RM5, RM6 och RM10) heller även om det var bra mycket bättre än RM12.

edit:
raken och JAS, tunnan och lansen alla byggda som stridsflygplan och fick motor efter det.

Som sagt har även Caravelle RR Avon, dvs samma motorfamilj som Hunter, Lansen och Draken.
facit
QUOTE (Danne @ Jun 29 2005, 17:04 ) *
QUOTE (J-Star @ Jun 29 2005, 17:47 )
QUOTE (Danne @ Jun 29 2005, 15:40 )
QUOTE (J-Star @ Jun 29 2005, 15:48 )
Min gissning är att hemlighetsmakeriet omkring Area 51/Groom Lake är en gigantisk avledningsmanöver.

/J

På vilket sätt då?

Jag betvivlar inte att tester försiggår på Groom Lake. Det är förmodligen full ruljans där.

Men just det där UFO-tjafset... den end akomspirationsteori jag har där är att konspirationsteorier är en bluff för att leda bort uppmärksamheten från de riktigt hemliga grejorna. Vekligheten överträffar (nästan) alltid myten. smile.gif

/J

Men en sådan akomspirationsteori faller på sig själv. I och med att storyn om UFO/Aliens började bollas fram och tillbaka började folk flockas på vägarna där och stod/står natt som dag på kullarna runtomkring med teleobjektiv långa som stuprör. Nu skulle nog hysch-hysh verksamheten i sig dra till sig folk, men UFO storyn har startat en industri i kringområdet och världens mest populära topphemliga område var ett faktum.....

Kan tänka mig att det underlättar för en vissa om det är 100 tokar som hänger i närheten av en bas med kikare och teleskop. Plötsligt skulle inte rysk underättelse vara det första någon tänker på när de ser en snubbe mitt ut i ingestans med ett teleskop etc
eskil
QUOTE (tinhead @ Mar 11 2006, 18:47 ) *
Viggen är så stoor för att dom tog en civil flygmotor och byggde flygplan runt om den.
Iofs väldigt moddad/trimmad motor men dock samma grund som DC9.
Draken och JAS, tunnan och lansen alla byggda som stridsflygplan och fick motor efter det.

Från början var det väl tänkt att det skulle sitta en Rolls Royce Olympus (samma motor som i Concorde) i Viggen. Den Pratt & Whitney motor som den till slut fick var väl en nödlösning?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.