QUOTE (BJE @ Jun 28 2005, 13:16 )
QUOTE (A2Keltainen @ Jun 28 2005, 12:53 )
Sedan så går ju även en del inlärning ut på att lära sig kunna agera korrekt under extrem stress.
Ja, men
inlärningen sker då inte under stress. Däremot så
övar man sedan det inlärda under stress för att befästa kunskapen.
Ett exempel är drill av vapenhantering. Där nöter man inte ladda/ptr ur m m under lugna former för att automatisera ett beteende som sitter kvar även i mycket stressade situationer. Att börja öva vapenhantering under stress skulle inte göra någon till bättre soldater.
Ang. diskussionen om mjukare inryck (vilket väl för övrigt är lite OT i tråden)
I det här fallet tror jag att den gode BJE slog huvudet på spiken..
Att genomföra inlärningen utan stress betyder inte heller på något sätt att man behöver göra avkall på vad soldaten/individen upplever som hårt. Närmast exempel som jag kan dra är från sommaren 04 då jag själv arbetade på inryck som PC. Vi höll ett lugnt tempo, där fokus låg på learning (obs inte teaching... tar uttrycken på engelska, står still i svenskan nu) för soldaten. Även om vi tog det lugnt så var jag väldigt tydlig med att ge instruktioner till instruktörslaget att det inte någonstans fick släppas på disciplinen, krävdes det tre omrakningar, sex försök innan anmälan gjordes korrekt osv så krävdes detta och genomfördes. Vidare ansåg/anser jag också att det med detta system är av vikt att få instruktörslaget att bibehålla distansen till soldaten och inte, p.g.a av de lugnare tempot, lura sig till att bli allt för "hej och tjenare" med soldaten.
Jag anser att detta gav de flesta soldaterna en känsla av att "lumpa" i motsats till att "slappa på civil inrättning". I slutet av GSU genomförde jag, på eget bevåg, en form av stratapsövning där soldaten under en dag fick genomföra olika typer av uppgifter som de utbildats på. Under denna dag var instruktionerna till instruktörerna helt annorlunda, vi tog istället på oss "80-tals glasögonen" och körde (efter deras egen förmåga mätt) skiten ur soldaten där exempelvis en pustande soldat som kort hämtade andan vid en bårbärning försågs med ett av mina kanske värre utbrott genom tiderna just på grund av sitt pustande. När denna övning var avklarad och vissa moralhöjande prylar delats ut så hade jag små spontansamtal med en del av soldaterna, de flesta ansåg att "först nu känns det som vi verkligen ryckt in" vilket var en kommentar som jag förväntade mig. På frågan "Tror ni att ni hade löst ut den här dagen lika positivt om jag kört samma stuk från och med dag ett och genom hela utbildningen?" så hade dock samtliga svar innebörden "Nej, vi hade inte lärt oss lika bra.. motsv."
Exemplet ovan är givetvis min egen högst personliga (och för egen penalistiska vinnings ;) ) undersökning, effekten har jag dock kunnat se samtliga år då jag prövat på konceptet i olika grader och kombinationer.. dock har jag genom diskussioner med andra befäl upplevt att åsikten överlag är samma som undertecknads.
Slutligen vill jag dock åter poängtera att "mjukstart" som kallar det på K4, eller vad ni nu själva vill kalla det, inte på något sätt betyder att man blir överdrivit kompis med soldaten och släpper på disciplinen motsv. det handlar endast om att skapa goda inlärningsförutsättningar som man senare kan krydda med stress för att vidareutveckla.
Vissa tycker säkert att detta, från trådens ämne egentligen ganska OT, inlägg är som att svära i kyrkan, men så här ser jag på inryck nu för tiden baserat på den värderingar som finns i samhället, de ekonomi- och avhopps-krav som finns inom FM och framförallt befälens
skyldighet att "bygga" goda, intelligenta och kunniga soldater och förband.
GMY