QUOTE (Darkwand @ Jun 25 2005, 02:48 )
GrG borde ju rimligtvis ha högre eldhastighet efterom man kan ladda bakifrån och man behöver inte skruva ihop ammunitionen själv.
RPG har ju fördelen att den inte har en begränsande kaliber och kan därför ta större RSV-laddningar.
Jag tycker att det blir missvisande att jämnföra M/48 och Rpg 7 då det är två helt olika vapen.
Då syftar jag främst på hur dem är olika i sin konstruktion & funktion.
GrG borde ju rimligtvis ha högre eldhastighet efterom man kan ladda bakifrån och man behöver inte skruva ihop ammunitionen själv.
Ditt antagande är helt korrekt men då bör man ha i åtanke att det krävs 2 st soldater till M/48 medan RPGn kan manövreras av 1 soldat.
Så det blir ju lite missvisande , även om man kör med laddare till RPG7 så innebär det inte att det går långsamt , då man normalt sätt alltid har raketerna ihopskruvade.
RPG har ju fördelen att den inte har en begränsande kaliber och kan därför ta större RSV-laddningar.
Övriga fördelar som jag själv ser är: (Rpg-7)
- Framförallt pga. dess Pris & tillgänglighet.
- kräver mindre utb.-tid.
- kan opereras av 1 soldat.
- snabbare att komma in och ur skjutställningen ( detta märks speciellt vid SIB ) men även i fält.
- Vikten 6,9 Kg ( syftar då på stridsvärde , samt möjligheten att istället få med sig mer granater )
Sedan följer givetvis en hel del nackdelar , men jag är övertygad om att Rpg kommer finnas kvar på marknaden ett bra tag till.
En av anledningarna att vissa Krigsmakter inte valt Rpg är pga. av att Stridsspetsen är "blottad" (sticker ut ) jag hörde av en Amerikansk vän att detta var en av anledningarna att USA inte gav sig på att utveckla egna Rpg. Hurvida det ligger någon sanning bakom detta låter jag vara osagt.
Men för att svara på din fråga och ge min syn på saken , så tror jag att många Krigsmakter valt just Rpg är just pga. dess pris , stabilitet , pålitlighet och enkelhet.
Outro: - att jämföra dessa två vapen rakt av är svårt och ger sällan en rättvis bild av det hela.
Mvh Andy