2Sharp
Jun 26 2005, 21:33
Om minnet inte sviker mig...
De flesta RPG granater jag kikat/pillat på har piezokristall som tänder sprängpatronen, AD funktionen tänds när raketen brunnit slut, inget av funktionerna är ju direkt "rocket science"

Det finns säkert variationer, men hela RPG konceptet är väl att det skall vara enkelt och okomplicerat?!
Kan är mycket skeptisk till att en ev. AD funktion är tänkt att vara justerbar. Den GÅR säkert att mekka med, men knappast med någon större precsision.
Skjuta genom sly fungerar nog extremt dåligt med tanke på "vingarna" på raketen.
Kikade på A2's länk och i ett av dokumenten beskrivs initialhastigheten från utskjutningsladdningen till 117 m/s, raketens hastighet beskrivs till 294 m/s. (återigen finns det säkerligen variationer, informationen är heller inte helt ny)
Uhm, oh well..
röjsop
Jun 26 2005, 21:34
@Jake the snake:
Finnarna skjuter med eldröret eleverat i ca. 40 grader, på mål dom inte kan se. Jag kallar inte det direkt eld.
jake the snake
Jun 26 2005, 21:36
Alltså, vad ser du framför dig?
Kommer granaterna i din värld att skjutas som indirekt eld dvs ganska hög utskjutningsvinkel, dvs ganska hög bantopp, dvs ganska hög sluthastighet, att bara lägga sig på sidan, vänta tills AD tiden har inträffat och sen sprängas?
Dom kommer att gå i sönder vid markislaget om dom inte tänder direkt.
Det finns nog INGEN granat i världen som överlever ett fall från en höjd på säg 500-1000 meter, om vi säger att däri ligger spannet för indirekt eld med PVvapen.
Har du inte sett OXA på våra skjutfält? Granaterna har tunna väggar och ska inte hålla för mycket mer än belastningen som uppstår vid avfyringen. Dom blir som ölburkar påkörda av bilar.
jake the snake
Jun 26 2005, 21:38
QUOTE (röjsop @ Jun 26 2005, 22:34 )
@Jake the snake:
Finnarna skjuter med eldröret eleverat i ca. 40 grader, på mål dom inte kan se. Jag kallar inte det direkt eld.
Inte jag heller.
Men det har inget med AD att göra.
A2Keltainen
Jun 26 2005, 21:42
Det ser ut som mitt minne svikit mig, då jag inte kan hitta något pskott/grk-liknande vapen med förmågan att själv avgöra vad den träffar (mjukt eller hårt). Jag hade för mig att Instalaza C90-CR-BK (M3) har den förmågan, men det har den inte. För dumt huvud, får kroppen lida. Böj, sträck, böj, sträck, böj, sträck, ...
@Jake the snake:
Skjuter dom detta med RPG??
Du blandar egenskaper för olika vapen lite hej friskt här.
RPG finns inte som ett val för en skjutledare, inse detta!
Jag orkar inte skriva det mer och nu får du stå o tjafsa mot nån annan vägg för jag har viktigare saker att göra.
EDIT: 106, helt korrekt, slarvigt uttryckt av mig.
QUOTE (Vc_90 @ Jun 26 2005, 21:16 )
QUOTE (röjsop @ Jun 26 2005, 21:57 )
Granaten har antagligen lägre hastighet än 200m/s.
>>röjsop
Om den som sagts tidigare i tråden går 930 meter på 4,2 sekunder ger detta en hastighet på 221 m/s.
Nja, Vmedel blir 221 m/s, vilket innebär att V930 med största sannolikhet är lägre än 200 m/s. Inte för att det spelar någon större roll för resonemanget.
@Jake the snake:
Om vi återgår till RPG (som tråden faktiskt handlade om från första början) och du eleverar eldröret såpass mycket att det kan kallas indirekt eld så lär den p.g.a. AD-funktionen detonera i luften någonstans. Säkert irriterande om man flyger helikopter, men funkis MOT hkp?? Att kalla det indirekt eld är väl ändå ganska fel. Fyrverkeri kanske.
Tar du BORT AD-funktionen på den så kanske att den kan få till Någon sorts bana i luften och fungera någotsånär. (Även om jag gissar att den börjar wobbla och får helfnurr och landar fel, eftersom den alls inte är gjord för det. Det går förmodligen inte att på ett vettigt sätt rikta in sig såpass att man kan skjuta ett omriktat andraskott med precision med ett handhållet vapen)
Varför släpper du inte att AutoDestruktion och Tempering inte är samma sak, och definitivt inte automatiskt har med indirekt eld att göra?
röjsop
Jun 26 2005, 21:58
@Jake the snake:
Skilj på våra och deras granater. Då dessa kan vara hållbarare. Finnarna använder AD just för att granaterna skall explodera vid indirekt eld. RPG granaten behöver inte vara lika ohållbar som vår granatkastarammunition, eftersom den t.ex. ska kunna användas som inträngningsbriserande projektil.
@2Sharp:
Eftersom man antar att slyet är nära Fi fordon behövs ingen större exakthet. Likaså är exakthet inte ryssarnas specialitet någonstans, så det blir nog en dålig temperering, men bättre än ingen alls.
jake the snake
Jun 26 2005, 22:03
QUOTE (röjsop @ Jun 26 2005, 22:58 )
@Jake the snake:
Skilj på våra och deras granater. Då dessa kan vara hållbarare. Finnarna använder AD just för att granaterna skall explodera vid indirekt eld. RPG granaten behöver inte vara lika ohållbar som vår granatkastarammunition, eftersom den t.ex. ska kunna användas som inträngningsbriserande projektil.
Om det är något som kännetecknar våra granater jämför med deras så är det definitiv inte att dom är mindre hållbara.
Återigen, hur har du tänkt dig att det funkar? Landar granaterna mjukt och fint och överlever, och sen sprängs dom? Eller sprängs dom i luften över marken?
Hur har du tänkt dig att det funkar?
RPGgranaten är MYCKET mindre hållbar än vår svenska granatkastarammunition. Den består av pressad plåt. Granatkastargranaten består av gjutjärn.
Och inträngningsbrisader vet jag inte om RPGgranaten är konstruerad för... Snarare RSVverkan, dvs detonation såfort den rör vid målet.
2Sharp
Jun 26 2005, 22:04
QUOTE (röjsop @ Jun 26 2005, 20:58 )
@Jake the snake:
@2Sharp:
Eftersom man antar att slyet är nära Fi fordon behövs ingen större exakthet. Likaså är exakthet inte ryssarnas specialitet någonstans, så det blir nog en dålig temperering, men bättre än ingen alls.
Samtliga RPG granater jag har pillat på har haft
mycket tunna väggar.
Nej visst, menar du att slyt skall vara nära motpartens vagnar behöver du väl fortfarande ha en nogrannhet på typ 10 meter? Återigen knappast troligt att du får ut den precisionen med en fältmässig modifiering.
Du har fortfarande vingarna att ta hänsyn till.
Sedan förstår jag inte alls vad du skall med det till i detta läget? För att inte granaten skall detonera i slyt??
Erik_G
Jun 26 2005, 22:10
Rent logiskt så måste man ju ändå ta sig en funderare.
Är det LOGISKT att man, när man avser att ta fram ett billigt kortdistans pansarvärnsvapen även tänker sig att vapnet skall fungera som en slags "poor mans artillery"?
Är det LOGISKT att om man vill ha en artillerigranat, förser den med en liten RSV-laddning?
Finns det något som i RPG´ns konstruktion som ens antyder att den skall vara till för att skjuta indirekt eld med? Jag menar, en av modifikationerna som somalierna utförde på sina "LV-RPG" var ju att ta hänsyn till bakblåset. På förekommen anledning gissar jag.
Ryssarna må ha en utpräglad man-tager-vad-man-haverfilosofi, men jag tror inte de lidit så stor brist på artilleri att de moddat rpg-7or att fylla upp den nischen.
En lätt grk är säkert inte mycket otympligare att bära omkring på, eller dyrare att producera, och grk är iallafall designad för indirekt eld.
Autodestruktionen fyller ett enkelt syfte, missar man, eller om granaten inte detonerar ska den explodera och oskadliggöra sig själv istället för att utgöra en fara för egen trupp i form av OXA.
Om finnarna av någon outgrundlig anledning skjuter salut med rpg-7 får det stå för dom.
/E
Erik_G
Jun 26 2005, 22:14
En sak till..
Om du förser en rsv-granat med zonrör eller temperering i hopp om att du ska kunna sänka en strv med en nära miss.. glöm det.. rsv-laddningen behöver ett väldigt exakt avstånd från vagnens pansarplåt vid detonationsögonblicket för att ge verkan. På en rpg-granat är detta avstånd lika långt som den spetsiga nosen, på en grg-granat finns det en "pinne" som ger rätt standoff.
En granat som detonerar en meter ifrån sabbar färgen och talar om för världen att du finns...
/E
2Sharp
Jun 26 2005, 22:15
Ett tillägg:
Kineserna har en RPG granat som har en extra "krage" som skall skjutas i backen, granaten skall då tumla/studsa för att ge en studsbrisad.
A2Keltainen
QUOTE (Erik_G @ Jun 26 2005, 23:10 )
Om finnarna av någon outgrundlig anledning skjuter salut med rpg-7 får det stå för dom.
Har finska försvaret RPG-7? Det är i så fall en nyhet för mig. Eller är det kanske så att ni lyckats blanda ihop hur finska försvaret enligt röjsop använder sina grsp med hur finska försvaret använder sina, troligen väldigt icke-existerande, RPG-7?
röjsop
@2Sharp: Om man ska skjuta igenom sly behövs en tändmekanism som tål lite motstånd så den inte briserar i slyet. Om du sedan övergår till att skjuta indirekt kommer denna tålighet göra att det förekommer en risk att granaten inte briserar. Vi talar inte om att avståndsbrisad, som på GRG, för att förtydliga.
Att sidoplåten är tunn betyder inte att granatens utlösningsmekanism går sönder. Tvärt om, då granatens mjukhet isolerar utlösningsmekanismen.
Det finns antagligen många typer av ammunition till RPG, bland annat till inträngningsbrisad.
jake the snake
Jun 26 2005, 22:19
QUOTE (röjsop @ Jun 26 2005, 23:15 )
Att sidoplåten är tunn betyder inte att granatens utlösningsmekanism går sönder. Tvärt om, då granatens mjukhet isolerar utlösningsmekanismen.
Detta får du gärna utveckla, men först vill jag höra hur du har tänkt dig att det går till när granaterna landar på marken när man skjuter indirekt eld.
Vad utlöser granaten?
Är granaten hel och funktionsduglig?
Hur låg måste banan vara för att granaten inte skall destruera i luften innan den når fram?
Erik_G
Jun 26 2005, 22:20
QUOTE (A2Keltainen @ Jun 26 2005, 23:15 )
QUOTE (Erik_G @ Jun 26 2005, 23:10 )
Har finska försvaret RPG-7? Det är i så fall en nyhet för mig. Eller är det kanske så att ni lyckats blanda ihop hur finska försvaret enligt röjsop använder sina grsp med hur finska försvaret använder sina, troligen väldigt icke-existerande, RPG-7?
Fråga Röjsop
Han vet ju förmoligen mer om detta än någon annan här på forumet ;)
Röjsop
Hur mycket kan du egentligen om RPG-7?
Har du någon reel erfarenhet att falla tillbaka på, eller bara egna teorier?
/E
2Sharp
Jun 26 2005, 22:21
QUOTE (röjsop @ Jun 26 2005, 21:15 )
@2Sharp: Om man ska skjuta igenom sly behövs en tändmekanism som tål lite motstånd så den inte briserar i slyet. Om du sedan övergår till att skjuta indirekt kommer denna tålighet göra att det förekommer en risk att granaten inte briserar. Vi talar inte om att avståndsbrisad, som på GRG, för att förtydliga.
Det finns antagligen många typer av ammunition till RPG, bland annat till inträngningsbrisad.
Jo, det är jag med på.. men OM du modifierar en RPG granat på det sättet så likförbannat så ställer vingarna i bakänden till det rätt friskt när den går in i slyt.
De granater som har piezo kristall i nosen leder in strömmen till elsprängpatronen genom höljet och en inre kon, mosar du konen får du kortis, dvs den fungerar inte.
Kanske just därför man tänder AD funktionen "bakifrån"?
Min uppfattning är att det är svårt att lösa inträngningsbrisad med en RPG granat, främst pga av dess konstruktion.
Tillägg: jag är lite osäker på om du argumenterar för hur det
kan eller borde fungera eller om du argumenterar för
hur det funkar??
Erik_G
Jun 26 2005, 22:22
Hur funkar en rsv-laddning med inträngningsbrisad?? Skulle vilja få det förklarat för mig i enkla termer..
/E
QUOTE (Erik_G @ Jun 26 2005, 23:22 )
Hur funkar en rsv-laddning med inträngningsbrisad?? Skulle vilja få det förklarat för mig i enkla termer..
/E
Slår igenom ett lager sandsäck och aktivt pansar för att att sedan låta RSV:n detonera?
Skitgranater vi har till vårt GRG, aldrig hört talas om någonting sådant innan.
röjsop
Jun 26 2005, 22:32
I ärlighetens namn har jag bara läst lite på internet, fått lite teori från FM och skjutit RPG ett par gånger (ej i FM). Och faktum är att jag stälde en fråga, för att lära mig något. Sedan har det blivit en debatt om min fråga var möjlig. Och eftersom jag verkligen ville få ut max kunskap fortsatte jag att skriva.
@Jake the snake:
1. Granaten kommer flygande, den landar mjukt, men "mosas" till en klump, därefter slår AD funktionen till och detonerar granaten.
2. Granaten är inte hel, men funktionsduglig.
3. Beroende på om du kan temperera granaten
jake the snake
Jun 26 2005, 22:38
QUOTE (röjsop @ Jun 26 2005, 23:32 )
@Jake the snake:
1. Granaten kommer flygande, den landar mjukt, men "mosas" till en klump, därefter slår AD funktionen till och detonerar granaten.
2. Granaten är inte hel, men funktionsduglig.
3. Beroende på om du kan temperera granaten
1. Varför sprängs den inte på vanligt vis om den mosas till en klump? Har Piezokristallerna gått sönder?
2. Den är mosad, men funkar fortfarande? Är detta vanligt? Jag har aldrig varit med om det, och jag har sett en del ammunition explodera.
3. Ska man tempera granaten nu? Varför det? Ska den explodera i luften? Skulle den inte nå marken?
röjsop
Jun 26 2005, 22:48
Jake the snake:
Tänker du själv, sakligt och kreativt, eller har du bara bestämt dig för att vinna debatten genom att ställa mig massvis med frågor? Läs igenom vad jag har skrivit, och tänk igenom detta, är det fortfarande frågor kan du fråga då.
Om det är som jag misstänker att ingen (inklusive mig själv) vet någonting säkert, så kanske det smartaste vore att sluta debattera och ta reda på fakta någon annan stans? Jag kommer resa till Ryssland snart, där borde det vara någon som kan något...
jake the snake
Jun 26 2005, 22:51
QUOTE (röjsop @ Jun 26 2005, 23:48 )
Jake the snake:
Tänker du själv, sakligt och kreativt, eller har du bara bestämt dig för att vinna debatten genom att ställa mig massvis med frågor? Läs igenom vad jag har skrivit, och tänk igenom detta, är det fortfarande frågor kan du fråga då.
Om det är som jag misstänker att ingen (inklusive mig själv) vet någonting säkert, så kanske det smartaste vore att sluta debattera och ta reda på fakta någon annan stans? Jag kommer resa till Ryssland snart, där borde det vara någon som kan något...
Snälla du, svara på mina tre frågor först, så kan vi prata om min debatteknik sen. Det lovar jag att vi kan göra.
Svara först.
Erik_G
Jun 26 2005, 22:52
Tycker det verkar som att flera personer med faktisk erfarenhet av vapensystemen presenterat en mängd vetskap här, om du sedan väljer att tro på dem eller att ignorera dem, är upp till dig.
Men återkom du från ryssland med pinfärsk revolutionerande info om huruvida de har speciella artilleri-rpg och om de har någon specialtaktik för att dra nytta av rpg´ns AD.
Jag är uppriktigt och ärligt nyfiken, för jag tycker det låter helt otroligt. Jag menar, varför inte helt enkelt bygga in en variabel temperering om de nu ska ha den som artillerigranat, det kostar ju inte många ören extra, samt baka in lite stålkulor i sprängämnet så att de får lite splitterverkan istället för rykande hål i marken..
/E
röjsop
Jun 26 2005, 23:06
1.Ja.
2.Vet ej, vild gissning ja.
3.Eftersom en AD som går att förändra är en temperering använde jag ordet.
@Erik_G:
Att folk har erfarenhet betyder inte att dom har nog med erfarenhet för att besvara min grundfråga. Och jag vet att det finns massor med olika ammunition till detta vapen, så min fråga är inte specifik för RSV granaten. Och min mistanke är att AD funktionen går att modifiera till en fattigmans-temperering.
Erik_G
Jun 26 2005, 23:13
Din första fråga var ett påstående om att AD var till för att man skulle skjuta indirekt eld. Nej, AD är till för att raketen ska desarmera sig själv om den missar.
Så enkelt är svaret.
Visst finns det en mängd olika typer av raketer till RPG-7, precis som det finns till GRG, och kanske det finns någon som kommer från fabrik med temperering och en stridsladdning optimerad för mjuka mål, men då har den som sagt temperering inbyggd, och förlitar sig inte på att slutanvändaren måste modda vapnet med stor risk för sig själv och egna.
Hursomhelst skulle en sådan granat inte vara avsedd att skjutas indirekt, eftersom rpg'n inte är konstruerad för indirekt eld. Sikten mm är konstruerade för direkt eld. Indirekt eld har man grk till.
/E
röjsop
Jun 26 2005, 23:16
Jag ger mig i diskutionen, svaret på min fråga är altså nej. Jag skall försöka lära mig mer om vapnet i ryssland.
QUOTE (röjsop @ Jun 27 2005, 00:16 )
Jag ger mig i diskutionen, svaret på min fråga är altså nej. Jag skall försöka lära mig mer om vapnet i ryssland.
Erik_G
Jun 26 2005, 23:17
Ja, återkom gärna med bilder och info..
/E
jake the snake
Jun 26 2005, 23:19
QUOTE (röjsop @ Jun 27 2005, 00:06 )
1.Ja.
2.Vet ej, vild gissning ja.
3.Eftersom en AD som går att förändra är en temperering använde jag ordet.
Ok. Uppenbarligen vet du inte hur granaten till RPG fungerar, eller så har du blandat ihop sakerna. Nu skall jag reda ut begreppen.
Autodestruktion finns till för att Granaten inte skall bli en OXA och ligga kvar i terrängen om granaten inte utlöses genom anslag.
Om granaten med spetsen på distansorganet träffar ett föremål som är hårt nog så kommer verkansdelen att tända.
Om granaten inte träffar med spetsen utan med bröstet, så kommer granatens tändsystem att kortslutas, så som 2Sharp skrev. Om tändsystemet kortsluts så blir granaten en blindgångare.
Detta ger oss följande:
Om granaten skjuts iväg som indirekt eld, dvs med en hög projektilbana, så kommer AD funktionen beroende på elevationsvinkel sannolikt att detonera granaten någonstans i luften hitom målet.
Om granaten inte hinner tändas av AD, så kommer den när den når marken att tändas av piezokristallerna i granatens spets.
Om granaten INTE tänds av kristallerna, för att den exempelvis kortslutits, så kommer granaten sannolikt att mosas sönder vid anslaget. (Den KAN kanske chocktända)
Om granaten landar utan att tändas av kristallerna men fortfarande är intakt, för att den exempelvis landar i snö eller mjuk mossa eller i en väldigt flack vinkel, så kommer AD att träda in och detonera granaten.
Sannolikheten att AD detonerar grnaten jämfört med att Granaten detonerar som vanligt vid markträff är väldigt väldigt liten.
Irakiska milismän har modifierat RPG-granater sör att kunna skjuta övergradiga banor och därmed kunna skjuta "indirekt" genom att ta BORT AD-funtionen på granaten. Därmed detonerar den inte i luften efter ett vissta antal sekunder, utan först när den når marken, förhoppningsvis mitt i det amerikanska förbandet.
Det är förmodligen detta du har missuppfattat.
röjsop
Jun 26 2005, 23:26
@Jake the snake:
Tack för förklaringen! Så om man vill skjuta indirekt ska man ta bort AD, då vet man det.
jake the snake
Jun 26 2005, 23:28
Jepp. Så är det. Det står utförligare exempel hur dom använde detta i boken "Thunder Run" Av David Zucchino.
Eller ännu bättre, använd ett vapen som är gjort för att skjuta indirekt med, men det är kanske överkurs...
röjsop
Jun 26 2005, 23:40
Dom ända gångerna jag överväger att eventuellt behöva använda vapen är när jag reser, och då är nog RPG och AK-47/m16 mina enda alternativ. Inga granatkastare.
Darkwand
Jun 26 2005, 23:45
Dobberman
Jun 26 2005, 23:45
QUOTE (röjsop @ Jun 27 2005, 00:40 )
Dom ända gångerna jag överväger att eventuellt behöva använda vapen är när jag reser, och då är nog RPG och AK-47/m16 mina enda alternativ. Inga granatkastare.
Res inte i turistklass slipper du "överväga" vapen överhuvudtaget...
;)
Vargas
Jun 26 2005, 23:58
QUOTE (rille116 @ Jun 27 2005, 00:45 )
QUOTE (röjsop @ Jun 27 2005, 00:40 )
Res inte i turistklass slipper du "överväga" vapen överhuvudtaget...
;)

Turistklass? Jag trodde han tog helikoptern ...
röjsop
Jun 27 2005, 00:01
Jag har ju tyvärr en förkärlek till Afrika och Sydamerika, där ska man vara glad om man hittar turistklass.
Maesk vill inte låna ut hkp:n, då hade jag ju haft doorgunner!
Dobberman
Jun 27 2005, 00:03
Om du i dina resor blir tvungen att hantera vapen, är mitt råd till dig att du ska BYTA researrangör.
Alt boka hotel i förväg så slipper på strida om sängen.
QUOTE (Erik_G @ Jun 26 2005, 23:22 )
/E
Det närmaste jag kommer att tänka på är granaterna till Ikv 91 och pvpjäsen som hade hårdnos. Den skulle "tränga undan" eventuellt reaktivt pansar så att rsv:n kunde verka mot underliggande pansar.
För övrigt så får jag ruskiga Skalden-vibbar av denna tråd.
röjsop
Jun 27 2005, 00:10
Hotell? Jag vandrar i djungeln, den starkaste naturupplevelsen näst antarktis, och bor i tält. Inte ofarligt men dör jag, dör jag lycklig. Charterturism är en plåga jag aldrig skulle överväga.
Dobberman
Jun 27 2005, 00:17
Ok.....Du har naturligvis din fulla rätt att välja mer"hårdhudade" semesterplatser
än vi dödliga men MENAR du på fullaste allvar att du samlar info om detta för att
kunna hantera vapen om du blir tvungen till det under dina "resor"?
Om så har du nog inte förstått faran i krig och konflikter i världen.
röjsop
Jun 27 2005, 00:28
Nej, frågan kom av rent MÖP-intresse. Jag anser mig någolunda kapabel att försvara mig mot rånare och gangstrar, regulära styrkor är ofarliga. Men det är ju aldrig fel att lära sig något nytt.
Vinter
Jun 27 2005, 08:06
Hmm, det Israeler menar när dom pratar om inderekt eld är attacker där motståndsmän/terrorister skjuter granater in över(horisontel) militära anläggningar på sådana avstånd att dom briserar i luften ovanför för splitter verkan. Ganska ineffektivt dock. Har kanske inget med ovan diskussion att göra.
IDF får troligtvis ses som experter på RPG verkan.
http://www.defense-update.com/features/du-.../rpg-threat.htm
GrodanBoll
Jun 27 2005, 21:24
Ha ha, vilket liv det blev om indirekt eld!
Men jag har faktiskt läst nån stanns, har givetvis glömmt var, att mujahedeen använde/försökte använda RPG-7 för att skjuta indirekt eld mot ryssarna i Afghanistan eftersom dom led så stor brist på eget artilleri. Vet dock ej om det funkade. Troligtvis var det väl inte RSV granater dom sköt i sådana fall, och granatens självförstörelsefunktion borde väl ha pillats bort.
Läste på CNN idag att ytterligare en Apache har fått bita i gräset utanför Bagdad. Kan detta ha varit ett verk av RPG tro? (Har en Igla överhuvudtaget nån större chans att plocka ner en bepansrad hkp?) Vraket besköts sedan på marken av något som skapade ytterligare en rejjäl explossion, och det talar väl för en RPG, eller?
GrodanBoll
Jun 27 2005, 21:30
Vinters länk tycker jag var väldigt bra och informativ. IDF får ju, som saggt, ses som experter på att vara "in the reciveing end" av RPG.
OT: Intressant att se en BTR med "fågelbur", det har jag alldrig sett förr...
A2Keltainen
Jun 27 2005, 21:37
QUOTE (GrodanBoll @ Jun 27 2005, 22:30 )
Intressant att se en BTR med "fågelbur", det har jag alldrig sett förr...
Här har du en bild till:
http://photo.rol.ru/data/19475/73040_05-med.jpg
röjsop
Jun 27 2005, 23:26
@Vinter:
Det var precis det jag misstänkte med min fråga. Och efter att ha läst en del om vapnet visar det sig att denna taktik inte är helt ovanlig. Dock brukar man skjuta RSV granater som inte är så effektiva. Med splittergranaten borde verkan bli bättre. Men det ända jag fått reda på om den är att den har mer än 1100 meter räckvidd.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.