Help - Search - Members - Calendar
Full Version: RPG-7 vs GrG m/48
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4
dxl
Lite olika sorters granater som finns till GRG:

FFV441 is a HE Shrapnel round, useful in a "lobbed" trajectory to 1,000m, which can be fused to fire on impact or airburst.
FFV469 is a smoke round fired like the FFV441, with a range of about 1,300m.
FFV502 is a dual-use HEDP round.
FFV551 is the primary HEAT round, with a range of about 700m, effective against moving targets at up to 400m. Penetration is 400mm of rolled steel armor.
FFV552 is a practice round with the same ballistics as the 551.
FFV545 is an illuminating starshell, fired straight up to 2,300m, providing 400m radius illumination.
FFV651 is a newer HEAT round using mid-flight rocket assistance for ranges up to 1,000m. In theory it has less penetration that the *FFV551, but it includes a new stand-off probe for the fuse to improve performance against reactive armor.

Lite fler än vad vi har i svenska krigsmakten.

här står väldigt lite om GRG hos amerikanska rangers det jag reagerade på var att dom tydligen fäster vapnet på fordon, vilket leder mig till frågan, varför har man inte gjort detta i Sverige?

edit:
efter lite närmare efterforskningar så upptäckte jag att det är kanadensiska "namn" på granaterna Kanadensarna använder i princip samma granater som vi.
Nestor
Hur stabiliseras en RPG i flykten?
GRG stabiliserar ju granaten iochmed att eldröret är räfflat.
Är det någon liknande som används för en RPG?
Darkwand
Fenstabiliserad.
106
QUOTE (Nestor @ Aug 31 2006, 23:56 ) *
Hur stabiliseras en RPG i flykten?
GRG stabiliserar ju granaten iochmed att eldröret är räfflat.
Är det någon liknande som används för en RPG?

Liksom på Pskott har granaten fenor, fast här fyra stycken som dessutom får den att rotera.
Alla Grg-granater roterar inte, RSV-granaterna (slpsgr) har en löst lagrad gördel för att undvika/minska rotation eftersom det minskar verkan.
2Sharp
Lite otydlig bild, men du bör kunna se fenorna, som är fällda framåt.

http://www.ibiblio.org/obl/docs/yearbooks/Photos4.jpg
J-Star
QUOTE (dxl @ Sep 28 2005, 16:53 ) *
här står väldigt lite om GRG hos amerikanska rangers det jag reagerade på var att dom tydligen fäster vapnet på fordon, vilket leder mig till frågan, varför har man inte gjort detta i Sverige?

Det har vi faktiskt... om än inte i just den formen.

Pansarvärnspjästerrängbil 9031

/J
Nestor
QUOTE (2Sharp @ Sep 2 2006, 01:21 ) *
Lite otydlig bild, men du bör kunna se fenorna, som är fällda framåt.

http://www.ibiblio.org/obl/docs/yearbooks/Photos4.jpg

Aha.
Då var det lilla mysteriet utrett.
smile.gif
Axial
QUOTE (dxl @ Sep 28 2005, 16:53 ) *
Lite olika sorters granater som finns till GRG:

FFV441 is a HE Shrapnel round, useful in a "lobbed" trajectory to 1,000m, which can be fused to fire on impact or airburst.
FFV469 is a smoke round fired like the FFV441, with a range of about 1,300m.
FFV502 is a dual-use HEDP round.
FFV551 is the primary HEAT round, with a range of about 700m, effective against moving targets at up to 400m. Penetration is 400mm of rolled steel armor.
FFV552 is a practice round with the same ballistics as the 551.
FFV545 is an illuminating starshell, fired straight up to 2,300m, providing 400m radius illumination.
FFV651 is a newer HEAT round using mid-flight rocket assistance for ranges up to 1,000m. In theory it has less penetration that the *FFV551, but it includes a new stand-off probe for the fuse to improve performance against reactive armor.

Lite fler än vad vi har i svenska krigsmakten.

edit:
efter lite närmare efterforskningar så upptäckte jag att det är kanadensiska "namn" på granaterna Kanadensarna använder i princip samma granater som vi.

Bara för messershmittandets skull:
FFV553 är ett övningsvapen i kaliber 7,62mm, ser ut som övningsvapnet på bilden av det irländska grg:t, och FFV219 är "det svenska" övningsvapnet i kaliber 9mm.

@dxl: menar du att benämningen "FFV XXX" är kanadensiska namn på granaterna? Jag skulle nog vilja påstå att de är FFVs kommersiella beteckningar men jag är inte riktigt säker på din syftning.
Hans Engström
För övrigt hade Britterna en fästanordning för Grg på vissa av sina FV432.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.