QUOTE (wigurt @ Jun 22 2005, 22:17 )
men vi har ju inga snorklar och inga sjöar som klara av trycket av banden heller.
//tanker
Det är inte så att man planlöst vadar överallt. Man måste ha snorkoll på nedfarter, uppfarter och marken därimellan, annars sitter man där med en vagn och det gillar faktiskt inte ens ryssarna. Färdiga vad tillsammans med brofästen finns/fanns längs med de stora älvarna/åar.
Och för den delen har väl strv 121 0.83 i marktryck en T-80 har 0.93..
Jo jag vet att tyskarna tex hade förberedda floder/sjöar osv som dom hade gjutit grunder på som dom skulle kunna köra på, men vi i sverige har iaf en mycket geggigare och sunkigare miljö vad de gäller insjöar osv vi sjunker som stenar...kan lova dig att jag då aldrig skulle snorkla med min tank ifall det inte va en gjuten grund under. Jag kan nog tänka mig iofs utan någon som helst fakta men bara en tanke så borde väl 121 marktryck vara hägre eftersom att T vagnarna brukar ha så in i helvetes breda bandaggregat, men men 122 har iaf högra marktryck än både 121 och T80
QUOTE (Scribe @ Jun 23 2005, 11:00 )
Ska inte Leoparden vara C-skyddad? Om den läcker vatten kan den också läcka nervgas, eller?
Eftersom det är fasligt svårt att göra något absolut tätt, inte minst vagnar, så har man ett system som suger in luft som det sedan filtrerar och genererar ett övertryck med i vagnen så att inget kan komma in.
EDIT: Och, för att vara övertydlig, så är det inget man har påslaget under normal övning.
Jo det är de faktistk...NBC systemet ska alltid vara på när instigningsluckorna är stängda och alltid under skarpskjutningar och man har de på faktiskt över tiden blir så fuktigt i vagnen annars, samt att ifall någon skulle lägga av en fis så försvinner lukten snabbare...NBC ger en lite friskluft i vagnen för efter några dygn där i så blir det jätte sunkigt, NBC kan man inte ha igång när man var vadhydraliken igång heller...
//tanker
EDIT: skriver som ett fyllo samt kass på QUOTandet