Help - Search - Members - Calendar
Full Version: stadsskytte/skytte
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Kronblom
Hej!

Ska skicka prövningsbrev och begära att få bli stadsskyttesoldat. Det som är problemet är att folk verkar vara oeniga om vad denna utbildning egentligen heter. På mönstringen undrade de vad jag pratade om när jag betecknade denna utbildning "stadsskytte". Därför fick jag för mig att den inte fanns. På hemsidor och dylikt (som denna) så skriver man "stadsskyttesoldat". Men visst är den egentliga beteckningen bara skytte. Skytte på Livgardet!?
hejo
På min andra-mönstring sa jag bara till förrätaren att jag ville bli stadsskytt. Okej men det finns ju bara på Livgardet idag sa han. Och så vips fick jag plats smile.gif
simon
Så den ständigt återkommande frågan:

Hur krigs/insatsorganiseras stadskytteutbildade soldater nuförtiden, iom att SSK-bataljonerna avvecklats?
Solon
QUOTE (simon @ Jun 18 2005, 14:25 )

Hur krigs/insatsorganiseras stadskytteutbildade soldater nuförtiden, iom att SSK-bataljonerna avvecklats?

med största sannolikhet precis som andra skyttesluskar bara att dem är jäkligt mycket vassare på SiB än andra.
simon
QUOTE (Solon @ Jun 18 2005, 17:49 )

med största sannolikhet precis som andra skyttesluskar bara att dem är jäkligt mycket vassare på SiB än andra.

Det var ju knappast ett svar på min fråga.
Solon
QUOTE (simon @ Jun 18 2005, 17:56 )
QUOTE (Solon @ Jun 18 2005, 17:49 )

Det var ju knappast ett svar på min fråga.

nej förvisso inte.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.