@Stella-polaris:
There is no "I" in "Teamwork"! ;)
| QUOTE ( Jake the snake ) |
| Hursomhelst så är såna one-man missions att betrakta som självmord och strider mot alla principer vi använder oss av på enskild soldats nivå och gruppnivå. [/quote] Jag håller inte fullständigt med dig. Om man skulle komma i läget som i exemplet i mitt tidigare inlägg bör man tänka om. Om inte riskerar man att förlora pga attrition. Den dagen då facit visar att vid en plotslig sammanstöt så förlorar man täten måste man tänka om. Skall man ha 4 man i täten eller en man? Visst ger det en f trygghet (falsk) att vara 4 man, men om man ser krasst på förlusterna, så tror jag att man heller accepterar att en ensam går i täten. På så vis minskar man chansen att bli en förlust, i täten, med 75% En pointman går ensam framför gruppen just för att minska förlusterna. Ingen skulle väl drömma om att låta 4 man gå tätt tillsammans i täten. QUOTE (Stella-Polaris @ Jun 15 2005, 11:52 ) Någon går först alltid och han lider störst risk. @Stella-Polaris: Det är därför han inte ska vara helt ensam. Det är därför han ska ha kamrater som kan hjälpa honom både med understöd och om det vill sig illa och förstemannen blir sårad kan de släpa honom därifrån. Gå in ensam finns inte! Det är inte frågan om en matematisk riskminimering (även om jag inte håller med om dina räkningar), det är en fråga om hur en grupp löser en uppgift. QUOTE (Inf @ Jun 15 2005, 12:24 ) QUOTE (Stella-Polaris @ Jun 15 2005, 11:52 ) Någon går först alltid och han lider störst risk. @Stella-Polaris: Det är därför han inte ska vara helt ensam. Det är därför han ska ha kamrater som kan hjälpa honom både med understöd och om det vill sig illa och förstemannen blir sårad kan de släpa honom därifrån. Gå in ensam finns inte! Det är inte frågan om en matematisk riskminimering (även om jag inte håller med om dina räkningar), det är en fråga om hur en grupp löser en uppgift. Du har rätt men då det kommer till ett hus ser jag annorlunda på saken. För att kunna understödja varandra måste man vara relativt tätt på varandra. Ofta i samma rum. Att ta sig fram genom ett hus på ett säkert sätt utan eldgivning är inte så lätt. Smäller en granat eller försåt i rummet så går det illa för alla som befinner sig där. Man kan även förutsätta att fi får överaskningsmomentet och första eldöppnandet på sin sida. Finns en välutbildad fi i huset går det illa....... I hus gäller fullfart med hgr och ehv om fi finns där. Att plötsligt få Fi fullfart, hgr och ehv på sig och vara 2:a är mindre lämpligt även om det skulle vara en jämbördig grupp. Det handlar inte om att kunna hjälpa en kamrat, det handlar om gruppens överlevnad och undvika att hela gruppen hamnar i förlustlistorna. Ett bra sätt är att tänka sig in i Fiendens situation. Om en grupp kom och sökte igenom huset där din grupp befann sig vad skulle du kunna göra? Om ni nu kan gå in i ett hus och rensa ut en välutbildad sabotage grupp torde ni oxå kunna slå ut en SAS grupp som genomsökte ett hus efter er.... QUOTE (Stella-Polaris @ Jun 15 2005, 13:49 ) QUOTE (Inf @ Jun 15 2005, 12:24 ) QUOTE (Stella-Polaris @ Jun 15 2005, 11:52 ) Någon går först alltid och han lider störst risk. @Stella-Polaris: Det är därför han inte ska vara helt ensam. Det är därför han ska ha kamrater som kan hjälpa honom både med understöd och om det vill sig illa och förstemannen blir sårad kan de släpa honom därifrån. Gå in ensam finns inte! Det är inte frågan om en matematisk riskminimering (även om jag inte håller med om dina räkningar), det är en fråga om hur en grupp löser en uppgift. Du har rätt men då det kommer till ett hus ser jag annorlunda på saken. För att kunna understödja varandra måste man vara relativt tätt på varandra. Ofta i samma rum. Att ta sig fram genom ett hus på ett säkert sätt utan eldgivning är inte så lätt. Smäller en granat eller försåt i rummet så går det illa för alla som befinner sig där. Man kan även förutsätta att fi får överaskningsmomentet och första eldöppnandet på sin sida. Finns en välutbildad fi i huset går det illa....... I hus gäller fullfart med hgr och ehv om fi finns där. Att plötsligt få Fi fullfart, hgr och ehv på sig och vara 2:a är mindre lämpligt även om det skulle vara en jämbördig grupp. Det handlar inte om att kunna hjälpa en kamrat, det handlar om gruppens överlevnad och undvika att hela gruppen hamnar i förlustlistorna. Ett bra sätt är att tänka sig in i Fiendens situation. Om en grupp kom och sökte igenom huset där din grupp befann sig vad skulle du kunna göra? Om ni nu kan gå in i ett hus och rensa ut en välutbildad sabotage grupp torde ni oxå kunna slå ut en SAS grupp som genomsökte ett hus efter er.... Gör det någon skillnad om det är ett oerhört väldrillat ssk-förband eller ett hemvärnsförband bestående av 57-åriga gubbar när det smäller en handgranat eller ett försåt i rummet de befinner sig i? Varför skulle annars gubbarna använda en annan taktik när de söker hus?
Jag tror att Stella-Polaris och jag har lite annan militär "uppfostran" än många andra, vi prioriterar uppgiften högre än eventuella/troliga förluster. Och det är ju som han säger, att man ska undvika kontakt utan förvarning så långt det går, och den första styrkan med stor sannolikhet slås ut direkt. Därför är det logiskt att sända ut en person först. Jag tror få här inne har insett vilken extrem stridspotensial en bra Spetz-Naz grupp har då ni talar om hur man ska möta dom gruppvis/plutonvis i strid.
Förstår resonemanget med att bara släppa in en man. Dock kan man lika gärna släppa in en tandlös gammal hund istället, utan understöd och ett par ögon extra kan man lika gärna skita i att gå in i huset. Det handlar om att lösa en uppgift och inte om att minimera förluster i första hand.
I övrigt så ställer jag min bakom Blackadders skriverier i den här tråden. Rätt man på rätt plats och rätt utbildning till rätt man. HV är en fritidssyssla i första andra och tredje hand, nyttan med förbandet skulle ju kunna vara att vidmakthålla viss utbildning på soldatnivå, men sen veti17 om man ska vidareutveckla det längre. Däremot OM man kan sätta ihop en ssk-grupp som gjort GU som ssk och vidmakthålla deras utbildning så ser jag inget fel i det. Och för andra kan det ju vara en kul grej, men inget man behöver lägga mer krut och pengar på än nödvändigt.
Uppgiften var att titta efter sabotagegrupper i hus (något otroligt scenatio om ni frågar mig), och då måste någon in och titta. Om man har alternativet att spränga eller elda ner huset kan det vara ett bättre alternativ.
QUOTE (röjsop @ Jun 15 2005, 14:07 ) Uppgiften var att titta efter sabotagegrupper i hus (något otroligt scenatio om ni frågar mig), och då måste någon in och titta. Om man har alternativet att spränga eller elda ner huset kan det vara ett bättre alternativ. Ok, har varit så många resor fram och tillbaka så jag måste ha missat att det bara skulle tittas efter FI, inte bekämpa eventuell FI. Och jag håller med, det scenariot finns inte på kartan över uppgifter jag hört talas om.
Hur man ska slåss mot välutbildade, civil- eller m90-beklädda soldater vet jag inte riktigt. Det borde säk-soldaterna kunna bättre.
QUOTE (Ing @ Jun 15 2005, 12:53 ) Gör det någon skillnad om det är ett oerhört väldrillat ssk-förband eller ett hemvärnsförband bestående av 57-åriga gubbar när det smäller en handgranat eller ett försåt i rummet de befinner sig i? Varför skulle annars gubbarna använda en annan taktik när de söker hus? Det är lika illa oberoende vem som befinner sig där. Vad jag vill ha fram är att vid genomsök är det onödigt att en hel omgång stryker med när man går in i ett hus där Fi råkar finnas. Detta vid genomsök utan eldgivning. I strid i hus skyddar man sig med eldgivning. Att förflytta sig framåt i ett hus utan eldgivning, samtidigt som Fi troligtvis får första eldöppnande, är lika med torsk för den främre omgången. Tycker då att det är bättre att en man(max stridspar) går in i byggnaden för att konstatera om fi är där. Dessutom har han minst lika bra chanser att klara sig som en främre omgång, i vissa fall bättre. Visst kan situationer uppkomma som en Grupp kunnat hantera men men som inte en enskild klarar av.
@röjsop: Det är möjligt att det enligt en viss sorts logik är rätt att skicka in en man till spetznazgruppen, men jag tror inte att det är en universell sanning.
Vi måste dessutom hålla i sär om det är rensning eller genomsök som är förrstahandsuppgiften. Är det rensning bör man använda så mycket granateld som möjligt och att gå i efteråt kan man göra när kåken brunnit färdigt. Är det genomsök med eventuellt civila kvar, men inte vill brassa på med stridsvagnskanon eller grg av någon anledning ja då får man skicka in sina gossar. Lika väl som man inte ska klumpa ihop allt folket i huvudentren som saabmål för sabgruppen, lika lite skickar man in en ensam man. Allra minst om man inte har fantomen/Carl Hamilton att tillgå i förbandet. Enligt mitt sätt att se prioriterar du inte uppgiften högre än jag, jag är ju beredd att ta sörre förluster för att lösa uppgiften, men däremot handlar det om ledarskap, att stå där och säja åt en soldat: Nu Andersson är det så här att jag vill att det bara är du som dör om fi finns i huset, därför får du inte ta med dig Petterson som stridsparskamrat och vi andra ligger här 200 meter bort i säkert skydd och observerar. Lycka till, frammåt! Det är ett ledarskap som jag inte kan tillämpa, andra kanske får det att fungera, även om jag betvivlar det, men det säkert att det inte skulle fungerar för mig. QUOTE (röjsop @ Jun 15 2005, 13:07 ) Uppgiften var att titta efter sabotagegrupper i hus (något otroligt scenatio om ni frågar mig), och då måste någon in och titta. Om man har alternativet att spränga eller elda ner huset kan det vara ett bättre alternativ. All form av säkring av objekt så behöver man in och undersöka i objektet och tillhörande byggnader ifall det redan finns ngn där. Inte en allt för ovanlig uppgift att lösa. Och att elda eller spränga ner ett objekt är kanske inte den bästa lösningen.
Angående ledarskap är frågan enkel, man turas om eller lottar om vem som ska gå. Har funkat i många krig.
Angående eventuell destruktion av huset får man ju tänka från fall till fall, risk för civila eller behovet av att objektet är funktionsdugligt spelar in. Att se om civila är där är ju inte så svårt, bara att slänga in lite tårgas eller leda in annan rök, börjar det hostas och skrikas kan man ju utgå från att civila är där. Eventuella gisslandraman vet jag inte hur man ska göra. QUOTE (röjsop @ Jun 15 2005, 13:34 ) Angående ledarskap är frågan enkel, man turas om eller lottar om vem som ska gå. Har funkat i många krig. Angående eventuell destruktion av huset får man ju tänka från fall till fall, risk för civila eller behovet av att objektet är funktionsdugligt spelar in. Att se om civila är där är ju inte så svårt, bara att slänga in lite tårgas eller leda in annan rök, börjar det hostas och skrikas kan man ju utgå från att civila är där. Eventuella gisslandraman vet jag inte hur man ska göra. Vid SSN (på tiden den fanns kvar) övades det en del på gisslan situationer och det fanns många kreativa (läs folkrättsvidriga) lösningar på gisslan problematiken... personligen anser jag att en jycke är enklast att skicka in, kommer inte hunden ut så vet man att det finns ngt där inne. kommer den ut och markerar att det finns ngt där inne så är saken biff. Samma sak ifall den kommer ut och inte markerar att det finns ngt där inne. Snabbt enkelt och personalbesparande. Hund är ngt som är grymt underskattat när det gäller genomsök av byggnader, och det är grymt effektivt. QUOTE (Born @ Jun 15 2005, 13:01 ) HV är en fritidssyssla i första andra och tredje hand, nyttan med förbandet skulle ju kunna vara att vidmakthålla viss utbildning på soldatnivå, men sen veti17 om man ska vidareutveckla det längre. Hemvärnet utgör en del ur Armén! Syftet med hemvärnet är INTE att vidmakthålla viss soldatutbildning. Vet du varför hemvärnet ens existerar?
Lottens ledarskap?
Inget jag tänker tillämpa för att ta ut enskilda individer till ovanligt farliga uppdrag. För mig är det en enorm skillnad att å ena sidan vara ensam och att å andra sidan ha sin dels stridsparskamrat och dels resten av förbandet som är villiga att undsätta mig om det behövs. Jag tror också att det gör en väldigt stor skillnad i hur bra förbandet löser sina uppgifter, men det är ju min enkla uppfattning. Att man sedan turas om eller på annat sätt fördelar de farliga uppdragen mellan de aktuella individerna är för mig en helt annan sak. QUOTE (Inf @ Jun 15 2005, 13:22 ) Enligt mitt sätt att se prioriterar du inte uppgiften högre än jag, jag är ju beredd att ta sörre förluster för att lösa uppgiften, men däremot handlar det om ledarskap, att stå där och säja åt en soldat: Nu Andersson är det så här att jag vill att det bara är du som dör om fi finns i huset, därför får du inte ta med dig Petterson som stridsparskamrat och vi andra ligger här 200 meter bort i säkert skydd och observerar. Lycka till, frammåt! Det är ett ledarskap som jag inte kan tillämpa, andra kanske får det att fungera, även om jag betvivlar det, men det säkert att det inte skulle fungerar för mig. OK INF Jag ser våra olika sätt så här. Du skall genom söka 10 hus. Du gör detta med hela gruppen. I ett hus får du plötsligt en kraftig eldgivning på dig. Ett antal hgr jagar ut dig och de överlevande ur huset. Chockade och förvirrade tar ni er ut utan den främre omgången som inträtt i förlustlistorna. Troligtvis är ni föga användbara för fortsatt strid. Jag skall genom söka 10 hus. Vi kommer överens att bara en man går in i huset för att se om fi finns där. Vi låter denna uppgift gå runt i gruppen. I ett hus utbryter skottlossning och den som gick in kommer inte ut. Jag, eller min stf, ligger utanför med 6 man. Vi har båda löst uppgiften, dvs ta reda på om fi finns i huset. Om du nu tänker dig att du är Fi gruppen. Vem vill du helst ha utanför huset efter ditt eldöppnande? Den kraftigt decimerade och chockade gruppen eller gruppen som mist en man och troligtvis är ganska sura? För min del skulle jag eldat upp huset om det inte var typ Nationalmuseum
Beror ju mycket på hur många hundar man har, för jag tror många kommer användas till att leta sabotörer i skogen.
Saker och ting förändras så snabbt, fick höra av en lumpare att tårgas var olagligt, men jag trodde inte honnom. Men visst förstår jag att man inte kan sjuta in lysgranater i lägenheter för att kolla efter civila. Själv hade jag tillgång till Forward Looking Infra Red på jobbet, med en sådan hade du kunnat se om det fans folk i huset. Fast den hade nog varit högre prioriterad än att var HV-grupp fick en. QUOTE (Pansardvärg @ Jun 15 2005, 14:42 ) QUOTE (Born @ Jun 15 2005, 13:01 ) HV är en fritidssyssla i första andra och tredje hand, nyttan med förbandet skulle ju kunna vara att vidmakthålla viss utbildning på soldatnivå, men sen veti17 om man ska vidareutveckla det längre. Hemvärnet utgör en del ur Armén! Syftet med hemvärnet är INTE att vidmakthålla viss soldatutbildning. Vet du varför hemvärnet ens existerar? Ja, men i dagens läge så är det inte mycket annat än en hobby. Det fartgupp HV eventuellt skulle kunna blivit på 70-80 talet vid en invasion finns inget behov för i dagsläget då vi inte kan mobilisera "riktiga" förband förrän fartguppet är överkört för länge sedan. Dessutom så är invasionshotet något som man räknat bort i dagsläget. Lite klubb för inbördes beundran och en trevlig fritidssyssla som kan vara användbar vid tex översvämningar och Gudrunar. QUOTE (Inf @ Jun 15 2005, 13:43 ) Lottens ledarskap? Inget jag tänker tillämpa för att ta ut enskilda individer till ovanligt farliga uppdrag. För mig är det en enorm skillnad att å ena sidan vara ensam och att å andra sidan ha sin dels stridsparskamrat och dels resten av förbandet som är villiga att undsätta mig om det behövs. Jag tror också att det gör en väldigt stor skillnad i hur bra förbandet löser sina uppgifter, men det är ju min enkla uppfattning. Att man sedan turas om eller på annat sätt fördelar de farliga uppdragen mellan de aktuella individerna är för mig en helt annan sak. Kan bara hålla med. Så som vi övar SIB och då rensning av hus är att vi har 2st attackgrupper som alternerar mellan rensning/genomsök och understöd/manövergrupp. två stycken transportomgångar och en TUNG understödsgrupp med 2st GRG, 2st KSP, 1st PSG, 1st skarpskyt. + grpch&stf alltså en 10man stor grupp. som kan ge rejält med understödseld. 2* Attackgrupper (8st/grupp) 2* Transportomgångar (4st/omgång) 1* Understödsgrupp (10st/grupp) Så är vi uppdelade vid SIB. Då får en av attackgrupperna uppgiften att genomsök/rensa en byggnad. Understödsgruppen utgrupperar för understöd, andra attackgruppen är beredd att understöda 1:a gruppsurdragande alt. överta genomsök/rensning. 1 transportgrp är beredd att transportera bort skadade/fångar/civila osv. den andra är beredd att bära fram ammo. Så är vi uppdelade. Men nu är vi bara en HvPluton så detta är troligen helt fel sätt att dela in plutonen och troligen en egen lösning som vi är ensamma om... QUOTE (Fk Satan @ Jun 15 2005, 13:40 ) personligen anser jag att en jycke är enklast att skicka in, kommer inte hunden ut så vet man att det finns ngt där inne. kommer den ut och markerar att det finns ngt där inne så är saken biff. Samma sak ifall den kommer ut och inte markerar att det finns ngt där inne. Snabbt enkelt och personalbesparande. Hund är ngt som är grymt underskattat när det gäller genomsök av byggnader, och det är grymt effektivt. Lycklig är den som har tillgång till en hund (med bra förare) Tyvärr kan inte hunden öppna dörrar eller skilja på en civil och en soldat. Skulle gärna ha en sådan där mini hund, som biosensor, sittandes i en slags sele på ryggen. Vet inte om det provats någon gång. QUOTE (röjsop @ Jun 15 2005, 14:34 ) Angående ledarskap är frågan enkel, man turas om eller lottar om vem som ska gå. Har funkat i många krig. Angående eventuell destruktion av huset får man ju tänka från fall till fall, risk för civila eller behovet av att objektet är funktionsdugligt spelar in. Att se om civila är där är ju inte så svårt, bara att slänga in lite tårgas eller leda in annan rök, börjar det hostas och skrikas kan man ju utgå från att civila är där. Eventuella gisslandraman vet jag inte hur man ska göra. Kanske lite OT från min sida men sist ajg kollade så var tårgas, rök och liknande klassade som kemiska stridsmedel och får inte användas i rensningssyfte (spräng i värn= döda Fi och OK, tårgas i värn = hostande Fi men en resa till Haag för dig...). Vill man inte gå in i en byggnad med sold för att genomsöka (kolla om det finns någon där) så finns det utmärkta fyrfotade alternativ. För att rensa (skjuta spränga sig genom byggnaden och döda Fi) finns det, som tråden visat, olika åsikter om hur man ska göra och Där har jag inga förslag på vad som är rätt eller fel då jag helt saknar SIB-utb. Mvh, Foxtrotcharliegrg Edit: Puck-två på det mesta verakr det som. Fan att man skriver så långsamt när man ska jobba samtidigt ;) QUOTE (Stella-Polaris @ Jun 15 2005, 13:59 ) QUOTE (Fk Satan @ Jun 15 2005, 13:40 ) personligen anser jag att en jycke är enklast att skicka in, kommer inte hunden ut så vet man att det finns ngt där inne. kommer den ut och markerar att det finns ngt där inne så är saken biff. Samma sak ifall den kommer ut och inte markerar att det finns ngt där inne. Snabbt enkelt och personalbesparande. Hund är ngt som är grymt underskattat när det gäller genomsök av byggnader, och det är grymt effektivt. Lycklig är den som har tillgång till en hund (med bra förare) Tyvärr kan inte hunden öppna dörrar eller skilja på en civil och en soldat. Skulle gärna ha en sådan där mini hund, som biosensor, sittandes i en slags sele på ryggen. Vet inte om det provats någon gång. behöver en hund kunna öppna en dörr för att veta ifall det finns en människa i rummet innanför dörren? För Hv gäller det att veta ifall objektet är tomt när man går in, eftersom det ofta är skyddsobjekt med tillträdesförbud så är det bra att veta om det är tomt eller inte tomt. är det inte tomt vet man det enkelt med vovven, därefter får man handla.
En frågeställning jag inte kan hålla igen med efter att ha sett alla inlägg i denna tråd...
Om jag gjort 10 mån GU är jag då en kass soldat efter muck? Om jag efter min GU går till HV.IP är jag en kass soldat då? Om jag inte tillhör SSG eller någon annan form av speciell insatsstyrka är jag kass som soldat då? Kunskap/erfarenhet i form av min GU, övningar inom HV.IP, Instruktörsarbete, Civilt arbete eller annan fritidssysselsättning gör den mig kass som soldat så fort jag tar på mig min uniform och övar inom min HV.IP-pluton? o NEJ!, jag anser inte att HV.IP är någon uber-attack-insats-spetsnäse-förband. QUOTE (isa @ Jun 15 2005, 15:08 ) En frågeställning jag inte kan hålla igen med efter att ha sett alla inlägg i denna tråd... Om jag gjort 10 mån GU är jag då en kass soldat efter muck? Om jag efter min GU går till HV.IP är jag en kass soldat då? Om jag inte tillhör SSG eller någon annan form av speciell insatsstyrka är jag kass som soldat då? Kunskap/erfarenhet i form av min GU, övningar inom HV.IP, Instruktörsarbete, Civilt arbete eller annan fritidssysselsättning gör den mig kass som soldat så fort jag tar på mig min uniform och övar inom min HV.IP-pluton? o NEJ!, jag anser inte att HV.IP är någon uber-attack-insats-spetsnäse-förband. Kanske Kanske Kanske Beror på om du är gott soldatmateriel eller inte, man kan vara kass även om man gör 2500 timmar/år i div friv-org. Man kan även vara kass om man är nymuckad. Dock bör man inte vara kass om man ingår i något av våra registerförband.
Vi bör nog skilja på äpplen och päron..
Det finns 2 typer av strid i bebyggelse: Rensning med alla till buds stående medel t. ex. art, grk, flyg m.m. i syfte att bekämpa fienden. Detta är tillämpbart då byggnaden är utan värde för oss. Rensning med begränsad vapeninsats. Om byggnaden inrymmer t. ex. mobförråd, stabsplats eller är viktiga för infrastrukturen; tv, tele, kraftverk m.m. måste hänsyn tagas så att man inte förstör det som skall skyddas. Dessa typer av byggnader kan bli aktuella för bl.a. hemvärnet att ta och säkra i ett inledningsskede. Den minsta operativa enheten är hv-plutonen. Plutonen förutses bestå av: 3 hv-grupper om minst 8 man vardera. 1 chefsgrupp bestående av ch, stf, samt ev. plutonssjukvårdare, prsk, 2 ordonnanser/bilförare, signalist. Plutonens grupper tilldelas följande uppgifter: Stabsgruppen ansvarar för plutonens ledning. Upprättar plutonens samlingsplats för skadade tillika uppsamlingsplats för fångar. Stabsgruppen förfogar även över plutonens prickskytt som kan används för underrättelse och understöd från gruppering utanför byggnaden/fartyget. Understödsgrupp: ansvarar för yttre bevakningen av byggnaden/fartyget och beredd ge eldunderstöd till genomsökningsgruppen samt svarar för ytövervakningen runt målet. Genomsökningsgrupp: genomsöker byggnad/fartyg, max till 10 rum. Skyddsgrupp: för ut och tar hand om fångar och skadade. Bevakningen av fångar på plutonens samlingsplats. Ansvarar för den första delen av livlinan. Behjälplig vid plutonens skadeplats. Beredd att förstärka genomsökningsgruppen. Detta koncept arbetar vi efter. Jag har fått det av en framstående person på detta forum och jag hoppas att han tillägger sina erfarenheter i denna debatt. Fetmarkeringarna är mina. QUOTE (Born @ Jun 15 2005, 14:11 ) QUOTE (isa @ Jun 15 2005, 15:08 ) En frågeställning jag inte kan hålla igen med efter att ha sett alla inlägg i denna tråd... Om jag gjort 10 mån GU är jag då en kass soldat efter muck? Om jag efter min GU går till HV.IP är jag en kass soldat då? Om jag inte tillhör SSG eller någon annan form av speciell insatsstyrka är jag kass som soldat då? Kunskap/erfarenhet i form av min GU, övningar inom HV.IP, Instruktörsarbete, Civilt arbete eller annan fritidssysselsättning gör den mig kass som soldat så fort jag tar på mig min uniform och övar inom min HV.IP-pluton? o NEJ!, jag anser inte att HV.IP är någon uber-attack-insats-spetsnäse-förband. Kanske Kanske Kanske Beror på om du är gott soldatmateriel eller inte, man kan vara kass även om man gör 2500 timmar/år i div friv-org. Man kan även vara kass om man är nymuckad. Dock bör man inte vara kass om man ingår i något av våra registerförband. MAO, lita inte på resultaten från mönstringen inför GU, skippa värnplikten, inför obligatoriska lämplighets-övningar på samhällsnivå och skapa en yrkesarmé endast innehållande personer vars fysiska förmåga överensstämmer med brittiska SAS och innehåller 100.000 soldater? ;) Edit: Tillägg... Beträffande min egen förmåga som soldat låter jag vara osagd och överlåter den bedömningen till mina kamrater imom min IP-grupp ;) QUOTE (isa @ Jun 15 2005, 14:08 ) Om jag gjort 10 mån GU är jag då en kass soldat efter muck? Om jag efter min GU går till HV.IP är jag en kass soldat då? Om jag inte tillhör SSG eller någon annan form av speciell insatsstyrka är jag kass som soldat då? Nix det är du inte. Civila kunskaper gör dig även bättre i vissa avseenden. Dock avtar förmågan med tiden om den inte upprätthålls. Men... Med förband förhåller det sig annorlunda. Du vet precis vad du skall göra i din GU grupp. Om du sedan skall in i en ny grupp tar det tid att sammanfogas till en effektiv enhet. Detta speciellt avseende handlande i plötsligt uppkommna situationer. Man kanske gör saker lite annolunda än vad du är van vid, kanske rent av använder andra uttryck mm QUOTE (isa @ Jun 15 2005, 15:20 ) QUOTE (Born @ Jun 15 2005, 14:11 ) QUOTE (isa @ Jun 15 2005, 15:08 ) En frågeställning jag inte kan hålla igen med efter att ha sett alla inlägg i denna tråd... Om jag gjort 10 mån GU är jag då en kass soldat efter muck? Om jag efter min GU går till HV.IP är jag en kass soldat då? Om jag inte tillhör SSG eller någon annan form av speciell insatsstyrka är jag kass som soldat då? Kunskap/erfarenhet i form av min GU, övningar inom HV.IP, Instruktörsarbete, Civilt arbete eller annan fritidssysselsättning gör den mig kass som soldat så fort jag tar på mig min uniform och övar inom min HV.IP-pluton? o NEJ!, jag anser inte att HV.IP är någon uber-attack-insats-spetsnäse-förband. Kanske Kanske Kanske Beror på om du är gott soldatmateriel eller inte, man kan vara kass även om man gör 2500 timmar/år i div friv-org. Man kan även vara kass om man är nymuckad. Dock bör man inte vara kass om man ingår i något av våra registerförband. MAO, lita inte på resultaten från mönstringen inför GU, skippa värnplikten, inför obligatoriska lämplighets-övningar på samhällsnivå och skapa en yrkesarmé endast innehållande personer vars fysiska förmåga överensstämmer med brittiska SAS och innehåller 100.000 soldater? ;) Nej. Även om det är så JAG vill ha det så blir det svårt att uppnå. Menade bara att det är individuellt om man är en kass soldat eller inte, inte om man är nymuckad eller är med i HV.
@röjsop
Forward Looking Infra Red kameran du leker med på jobbet har du provat testa det mot ett hus? alternativt 3 glas fönster....hur mycket ser du i jämnförelse med en vanlig DV kamera?
Flamdämpare ert upplägg liknar vårt sätt att tänka på. Och vår målsättning är alltid att ta och försvara oförsvarad Tg (eller byggnader). Vår uppgift är att ta och säkra objekt därefter skydda/försvara objekten. Så att genomsöka de byggnader som finns på objektet är ngt vi måste göra oavsett vilken utb. nivå vi har.
Med den kameran, rätt inställd naturligtvis, kan du se en person igenom ett plåttak!
Den sitter tyvärr fast i en helikopter, väger en del och kostar, annars hade den varit perfekt för HV-plutonen. Den arbetar inte på det "normala" spektrumet där NVG är utan ännu lägre ner. Jag tror den kallas för en thermisk kamera på fackspråk. En annan skojjig detalj är att när man undersöker den har det funnits platser för sammankopling med någon form av vapensystem på den. QUOTE (Fk Satan @ Jun 15 2005, 13:55 ) Kan bara hålla med. Så som vi övar SIB och då rensning av hus är att vi har 2st attackgrupper som alternerar mellan rensning/genomsök och understöd/manövergrupp. två stycken transportomgångar och en TUNG understödsgrupp med 2st GRG, 2st KSP, 1st PSG, 1st skarpskyt. + grpch&stf alltså en 10man stor grupp. som kan ge rejält med understödseld. 2* Attackgrupper (8st/grupp) 2* Transportomgångar (4st/omgång) 1* Understödsgrupp (10st/grupp) Så är vi uppdelade vid SIB. Då får en av attackgrupperna uppgiften att genomsök/rensa en byggnad. Understödsgruppen utgrupperar för understöd, andra attackgruppen är beredd att understöda 1:a gruppsurdragande alt. överta genomsök/rensning. 1 transportgrp är beredd att transportera bort skadade/fångar/civila osv. den andra är beredd att bära fram ammo. Så är vi uppdelade. Men nu är vi bara en HvPluton så detta är troligen helt fel sätt att dela in plutonen och troligen en egen lösning som vi är ensamma om... Fråga: hur gör ni om främsta stridsparet får kontakt, tar fånge(ar)? Skickar ni tillbaks dom med ett stridspar från transportomgången eller stridsparet som tog dom till fånga? Vi kör alltid med att det stridsparet som tar någon till fånga är ansvarig för fången(arna) tills dess att dom är avrapporterade på uppsamlingsplatsen för fångar. Detta för att undvika missförstånd och få en så korrekt rapport på fången som möjligt.
@Jed
Mitt förslag är att "langa" ev. fångar bakåt till skyddsgruppen. Låt den grupp som står längst fram behålla kunskapen om hur stridsområdet ser ut. Det finns alltid tid efter striden att rapportera om fångstatusen. Observera att alla påträffade i byggnaden är fångar tills det motbevisats. QUOTE (jed @ Jun 15 2005, 14:45 ) QUOTE (Fk Satan @ Jun 15 2005, 13:55 ) Kan bara hålla med. Så som vi övar SIB och då rensning av hus är att vi har 2st attackgrupper som alternerar mellan rensning/genomsök och understöd/manövergrupp. två stycken transportomgångar och en TUNG understödsgrupp med 2st GRG, 2st KSP, 1st PSG, 1st skarpskyt. + grpch&stf alltså en 10man stor grupp. som kan ge rejält med understödseld. 2* Attackgrupper (8st/grupp) 2* Transportomgångar (4st/omgång) 1* Understödsgrupp (10st/grupp) Så är vi uppdelade vid SIB. Då får en av attackgrupperna uppgiften att genomsök/rensa en byggnad. Understödsgruppen utgrupperar för understöd, andra attackgruppen är beredd att understöda 1:a gruppsurdragande alt. överta genomsök/rensning. 1 transportgrp är beredd att transportera bort skadade/fångar/civila osv. den andra är beredd att bära fram ammo. Så är vi uppdelade. Men nu är vi bara en HvPluton så detta är troligen helt fel sätt att dela in plutonen och troligen en egen lösning som vi är ensamma om... Fråga: hur gör ni om främsta stridsparet får kontakt, tar fånge(ar)? Skickar ni tillbaks dom med ett stridspar från transportomgången eller stridsparet som tog dom till fånga? Vi kör alltid med att det stridsparet som tar någon till fånga är ansvarig för fången(arna) tills dess att dom är avrapporterade på uppsamlingsplatsen för fångar. Detta för att undvika missförstånd och få en så korrekt rapport på fången som möjligt. Vi övar efter skyddslagen vid våra genomsök och rensningar osv. det hela beror på antalet omhändertagna (eller antalet som skall avlägsnas /avvisas) osv. Samt beroende på hur stor del av byggnaden som är säkrad. är det mer än 1 individ i början av byggnaden övertar 2:a grupp täten och fortsätter genomsöktet medan 1a grupp skyddsvisiterar och ev. överlämnar individerna till transportgruppen. Är det i slutet av ett genomsök och bara en individ som påträffas tas ett stridspar denna individ bakåt och ut, och gruppen fortsätter framåt. Vi övar hemskt sällan på rensning av byggnder med handgranater tung understödseld osv. utan övar med genomsök där hunden går först undersöker om det finns människor där inne.
@röjsop
Något sådan här du menar? http://www.laseroptronix.se/thermcam/thermo.html Känslighet på 0,05° C. Inte illa alls /martinator
Jag för står inte hur vissa i denna tråd tänker, det senarium som beskrivs, om jag har uppfattar det rätt, är alltså att när vi en morgon vaknar upp har vi obemärkta blivit invaderade av militära sabotagförband som har besatt vissa hus, alternativt så har förbanden landstiget och är på väg för att ta någon stad.
För det första så tror jag att även om det inte är 10 år, så kommer vi att få förvarningar iinnan något land skulle skicka trupper till sverige, om vi så bara får en månad, nog hinner man träna sib ganska mycket under den tiden. Om det sedan mot all förmodan, skulle komma folk i morgon och börja besätta hus, så kan jag nog lungna alla HV soldater här inne, det finns nog resurser hos polisen för att ta hand om det. QUOTE (NisseNord @ Jun 15 2005, 17:41 ) För det första så tror jag att även om det inte är 10 år, så kommer vi att få förvarningar iinnan något land skulle skicka trupper till sverige, om vi så bara får en månad, nog hinner man träna sib ganska mycket under den tiden. Om det sedan mot all förmodan, skulle komma folk i morgon och börja besätta hus, så kan jag nog lungna alla HV soldater här inne, det finns nog resurser hos polisen för att ta hand om det. För det första, vem säger att det är en annan nations sabotörer som plötsligt sitter på ett av våra elkraftverk? För det andra, om det är sabotörer med lite tyngre beväpning (ksp ak hgr) har då verkligen polisen resuser? Jag menar inte med detta att det måste vara HV som ska agera, utan snarare att polisen saknar framför allt utbildning i strid som kan komma att behövas. (edit förtydligande) QUOTE (Flamdämpare @ Jun 15 2005, 14:52 ) @Jed Mitt förslag är att "langa" ev. fångar bakåt till skyddsgruppen. Låt den grupp som står längst fram behålla kunskapen om hur stridsområdet ser ut. Det finns alltid tid efter striden att rapportera om fångstatusen. Observera att alla påträffade i byggnaden är fångar tills det motbevisats. Nja, jag håller inte med... Vi sprider hela tiden bakåt hur det ser ut och vad som är säkrat. Tas det en fånge är det stridsparet upptagen med honom/henne/dom länge (allt är relativt, i strid är nån minut länge). Så fort jag som gruppchef hör att det finns en person (eller fler) i rummet så skickar jag fram nästa stridspar som fortsätter söket. Min stf tar hand om stridsparet med fången och jag fortsätter framåt med dom stridspar jag har kvar,alternativt lämnar över till nästa grupp. Jag har hört förvanskningar på vad dom omhändertagna personerna gjorde, från att dom höll på med en sprängladdning (vilket var dom gjorde) till att dom var civila (på samlingsplatsen när dom hade överlämnats 3-4 ggr). Därför tycker jag att det bästa är att dom som tar dom till fånga tar ansvar för dom hela vägen bak. Vi har inte delat in oss som Fk Satan beskriver, utan vi har en inbrytningsgrp, en understödsgrp och två genomsöksgrupper. Inbrytningsgruppen kan självklart användas till genomsök senare när inbrytningspunkten är säkrad, det går ju åt en del folk till livlinan... Flamdämpare: vad händer om dom som omhändertog som blir skadade/dödade? Antingen så går en sabotör fri eller så fängslas en civil. Jag gillar inget av dom alternativen. QUOTE (dxl @ Jun 15 2005, 19:03 ) QUOTE (NisseNord @ Jun 15 2005, 17:41 ) För det första så tror jag att även om det inte är 10 år, så kommer vi att få förvarningar iinnan något land skulle skicka trupper till sverige, om vi så bara får en månad, nog hinner man träna sib ganska mycket under den tiden. Om det sedan mot all förmodan, skulle komma folk i morgon och börja besätta hus, så kan jag nog lungna alla HV soldater här inne, det finns nog resurser hos polisen för att ta hand om det. För det första, vem säger att det är en annan nations sabotörer som plötsligt sitter på ett av våra elkraftverk? För det andra, om det är sabotörer med lite tyngre beväpning (ksp ak hgr) har då verkligen polisen resuser? Jag menar inte med detta att det måste vara HV som ska agera, utan snarare att polisen saknar framför allt utbildning i strid som kan komma att behövas. (edit förtydligande) Jag fattar inte riktigt vad du vill. Oberoende av vilken utbildning de har, själv så tror jag att NI är kapabla till ganska komplicerade saker, så är det polisens jobb. QUOTE (jed @ Jun 15 2005, 18:18 ) Vi har inte delat in oss som Fk Satan beskriver, utan vi har en inbrytningsgrp, en understödsgrp och två genomsöksgrupper. Inbrytningsgruppen kan självklart användas till genomsök senare när inbrytningspunkten är säkrad, det går ju åt en del folk till livlinan... Ni är nästan indelade på samma sätt som oss. Byt namn på vår attackgrupp till genomsöksgrupp. er inbrytningsgrupp delar ni upp i två omgångar och använder som transportomgångar så är vi ganska lika ;) vi hade tidigare en spräng & fältarbetsomgång som skulle ansvara för sprägning osv. Men hur mkt får man spränga inne på ett skyddsobjekt osv? det är inte mkt. Så de gjordes om till en transportomgång istället och två st flyttades över till understödsgruppen. De övriga två har gått in tillsammans med fordonsförarna i den andra transportomgången.
Jed.
Varför inte skicka bak till en transportgrupp som tar hand om fångarna? Då har du fortfarande full bemanning och kan verka med hela gruppen om det skorpar ihop sig, det går åt grymt mycket folk för att säkra ett hus som kan tänkas ha fientliga individer inne i byggnaden. Inget rum är säkrat förrän man har minst en person som håller rummet över tiden tills hela byggnaden är någelunda säker. Och då krävs det MYCKET personal om man ska klara den uppgiften. Och då helst så intakta grupper som möjligt. Är dock fortfarande inne på hundalternativet om man bara ska göra ett genomsök. Man säkrar inte ett hus bara genom att gå igenom det ett varv.
@NisseNord
Folk som ockuperar hus, visst det köper jag att polisen kan ta hand om. Folk som med vapen vägrar läämna ett hus och som desutom har ett mål som är bortom just själva husockuperandet, det tror inte jag polisen fixar. QUOTE (dxl @ Jun 15 2005, 20:23 ) @NisseNord Folk som ockuperar hus, visst det köper jag att polisen kan ta hand om. Folk som med vapen vägrar läämna ett hus och som desutom har ett mål som är bortom just själva husockuperandet, det tror inte jag polisen fixar. Så länge som huset inte är ett skyddsobjekt så är det polisens problem. Är det ett skyddsobjekt så kan FM lösa problemet på sitt sätt...
Born: för att undvika förvirring och snabba upp genomsöket.
Jag är lärd att det går snabbt genom att aldrig stanna upp, inte genom att springa. Det som händer när första stridsparet springer på en eller flera personer i ett rum och vrålar "SVENSK MILITÄR! LIGG NER!!" är... Dom stannar. Då är det upp till mig som gruppchef att lita på att dom har läger under kontroll (självklart kontrollerar jag det) och snabbt som ögat ta nästa stridspar och säkra fortsatt framryckning. Detta kan göras på flera olika sätt beroende på hur omgivningen ser ut. Mitt mål är att genomsöket ska fortsätta, så medan jag är på väg genom rummet (strax bakom mitt nya stridspar) är att jag anropar plutonchefen på radion och meddelar vad som hänt. Så snart som stridsparet som tog fångarna har koll på dom (snabb skyddsvisitiation och bojning) så ska dom bakåt illa kvickt. På samlingsplats för fångar kommer dom att skyddsvisiteras ordentligt, förhör hållas och protokoll skrivas enligt konstens alla regler. Hund hade varit mycket trevligt att ha, men det har vi inte än. Vi har dock (minst) en hund under utbildning, ska bli mycket spännande att se hur det fungerar vid genomsök i hus. Fk Satan: Taget. "Same same but different" ;)
@Stella-polaris
Jag känner att dina kunskaper ang SiB är väldigt begränsade. Att skicka in en man finns inte med på kartan. Det är bara ett skolexempel på dåligt ledarskap. Sen kommer du få använda våld för att få med dig resten av gruppen. Minsta eldenhet som används är ett stridspar, no more no less. Man eftersträvar hela tiden att inte ha mer en maximalt ett stridspar per rum under genomsök/rensning. Om man vid genomsök påträffar Fi så handlar det om några få sekunder om vem som får övertaget. Har du då inte personal på plats är du pucktvåa direkt. När du träffar på Fi så måste de som får kontakt tempoväxla och agera genom att övergå till rensning(om uppgiften tilllåter). Detta för att bibehålla initiativet och få övertaget. Och ja det kommer att bli förluster, krig är jobbigt, hårt och orättvist. Har jag fått som uppgift att ta och genomsöka och säkra en byggnad då kommer jag att göra allt jag kan för att lösa denna uppgift. För allt jag vet så kan det ha en avgörande betydelse för resten av ofreden. QUOTE Vi har båda löst uppgiften, dvs ta reda på om fi finns i huset Det är mycket sällan som man enbart får uppgiften att genomsöka ett hus, man har då en sekundär uppgift. ”Vid påträffad Fi övergå i rensningsförfarande.” Busenkelt! Man ger gruppchefen mandatet att styra på den nivån. Jag kommer personligen aldrig att offra en enda man för att jag är för feg att gå in med hela gruppen. Gör jag det så har jag tappat resten av gruppen. Allt görs tillsammans för att kunna uppnå en större eldkraft. För det kommer behövas om man stöter på en fi. Jobbigt att elda betong/stenhus dessutom tror jag inte dom i huset kommer låta dig komma nära så du kan elda upp huset. Jag hade inte gjort det iaf. Ett av hoten, som är sagt av högre chef, som är mest troligt att möta är sabgrupper. Betänk att FM kan idag ställa drygt 30000man på fötterna om dom får tid på sig. Hemvärnet tillkommer på det, och det är mellan 40-50k. De senare har också en stor del utav utr hemma vilket möjligör en snabbare mob än resten av FM. Vid mob/ofred så kommer Hv att vara först ut och ta första smällen(om inte Givakt är beordrat innan). Och jag kommer att ta strid för att mota bort en fi…vare sig Hv har en offensiv roll är inte. I det läget har vi inte råd att bitcha, för vi i Hv måste ju jobba för er som sitter hemma bakom skärmen och skriver ner oss. Alla inom Hv är inte Klas-Johan Dögrävare och Britta-Stina Hängtutte i Knäckebröhults hemvärn. Det finns kompetent personal, fast dessa undviker att visa sig i tex. Propagandabladet(läs Hemvärnsnytt) Jag skulle ta med mina kamrater ur min eller ur pansardvärgs pluton vilken dag som helst framför de flesta GU-förband och genomföra SiB. Jag har tillit till det Insatskompani jag är med i. Sen skiter jag i vad ni tror er veta om Hv och inte. Istället för att sitta här och besserwissra så kan ni ju gå med och visa alla, med era briljanta överkunskaper, om var skåpet skall stå. /Nifelhel fd grpch Stadsskytte, numera grpch (xtra hvman) Insatspluton Bra sagt Nifelhel.... Håller med dig. QUOTE (Nifelhel @ Jun 15 2005, 21:13 ) @Stella-polaris Jag känner att dina kunskaper ang SiB är väldigt begränsade. Att skicka in en man finns inte med på kartan. Det är bara ett skolexempel på dåligt ledarskap. Sen kommer du få använda våld för att få med dig resten av gruppen. @Nifelhel Hur skulle du agera om det hus du satt i, med din grupp, började genomsökas av fi grupp? Hur stor fördel skulle du ha av första eldöppnandet? Skulle du låta den fientliga gruppen få tid att återhämta sig efter ditt eldöppnande? Vilka förluster torde Fi/du få? Ser du någon skillnad mellan att möta en grupp som genomsöker och en grupp som vet att du är där när han går in? Och visst är mina kunskaper begränsade, inget snack om den saken. SIB var inte vår huvudsyssla när jag gjorde lumpen. Vi intog Oskar-fredriksborg ett par ggr å så var det bra med det. Dock framhölls det under hela utbildningen att alldrig riskera onödigt mycket folk i situationer där man troligtvis skulle kunna komma i efterhand, underläge och ej hadde möjlighet till vettigt understöd. Att i liknande situationer gå "point man" var accepterat för kollektivets bästa. Inget kul men förlust minimerande samt ett stridsberett förband kvar, som hadde valmöjligheter. Personligen skulle jag föredra en grupp som gick in och söke, i det hus min grupp satt, än att gruppen blev kvar utanför medan en man gick in. Om jag kunde skulle jag dra mig ur obemärkt oavsett om det är en grupp eller en man som kommer in. Ju mer folk utanför destå svårare för mig att obemärkt eller genom chock dra mig ur. Måste jag skjuta mig ur situationen passar det mig alldeles utmärkt med en fi grupp i huset om jag kan få första eldöppnandet. Jag kan slå på gruppen och använda uppståndelsen att dra mig ur, åt annat håll, med eller utan eldgivning. Tänk på att en sabotagegrupp troligtvis inte tänker att bita sig fast. Det tänker på att ta sig därifrån så de kan slå mot nästa mål. Om det däremot varit infanteri som försvarar så håller jag med dig i tillvägagångssätt. Detta då fi inte skall få tid på sig att förstärka platsen eller besätta närliggande alternativa ställningar. De förluster man får vid 1:a sammanstöten uppvägs av mindre förluster senare. Visst är InsatsPlutonerna ofta bra. Men hur ser de ut efter att alla extra hvmän avikit till andra förband???? Insats Pluton och extra hvmän rimmar dåligt. Bättre att samla alla extra i en egen enhet. Och visst, jag är oxå hvgubbe This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
|