QUOTE (BJE @ Jun 9 2005, 19:09 )
QUOTE (Vysotskij @ Jun 9 2005, 11:58 )
Svårt att se en sådan här fråga isolerat.
Tror någon att FM:s dimensionering och finansiering någonsin varit frikopplade från industripolitiken? Hade vi haft 36 brigader? Hade vi utvecklat strf 90? Hade vi köpt/gjort strv 122 i stället för att nöja oss med strv 121? Hade vi utvecklat Viggen? Hade vi utvecklat Lansen?
Ja, definitivt. Stora delar av dagens försvarsindustri byggdes en gång upp för att tillgodose FMs behov. FM kom inte till för att köpa produkter av en redan befintlig industri...
Med tiden har detta dock ändrats och nu skulle jag säga att det delvis är tvärtom, att FM används för att stödja den befintliga industrin. Just nu är bevarandet av arbetstillfällen mer prioriterat än försvaret av landet.
Att vi hade 36 brigader hade sin grund i FB42. Då var det definitivt inte frågan om industristöd. Hade vi kunnat handla i utlandet så hade vi gjort det utan att tveka. Att antalet sedan kvarstod så länge hade nog mer att göra vid den politiska låsningen vid allmän värnplikt än med industrins behov.
Lansen är också något som vi behövde och inte kunde få utomlands. I slutet av 40-talet var Sverige inte direkt någon prioriterad kund hos västmakterna, samtidigt som vi var i desperat behov av en ersättare till B 18. Viggen är en annan fråga, där hade vi mycket väl kunnat köpa/licensproducera Phantom II. Här kan man mer ana industristöd, eller kanske snarare en "alliansfrihetspolitisk" motivering.
När det gäller stridsvagnarna ska vi komma ihåg att dagens Strv 122 ursprungligen var Strv 121. De begagnade vagnarna kom ju in som en trevlig bonuseffekt av att vi köpte nytt av tyskarna. Att de nya vagnarna sedan till stor del byggdes i Sverige är ju bara ett klassiskt motköp.
Strf 90 är en mer komplicerad fråga. Vad fanns det för alternativ egentligen när konceptet med ett fordon som skulle kunna bekämpa hotstridsvagnen och samtidigt vara så lätt att det kunde uppträda i Norrlands myrar föddes?
Jag skrev aldrig att FM bara varit till för industripolitiken, för det tror jag inte. Däremot tror jag alltid att industripolitiken haft ett mer eller mindre starkt inflytande på försvarets dimensionering, finansiering och val av leverantörer.
Med ett annat industripolitiskt inflytande hade vi kunnat ha 26 brigader på 60-talet. Eller 46. Eller just 36.
Med andra avvägningar i finansiering och industripolitik hade vi nöjt oss med bara den äldre Leoparden. Eller köpt ett mindre antal Leclerc. Eller bara köpt strv 122.
Jag tror att utvecklingen av strf 90 var ett bra beslut. Däremot tror jag inte att det, eller beslutet att initialt satsa på många vagnar utan stabiliserad kanon, hur välmotiverat det militärt än kan vara, var frikopplat från industripolitik.