QUOTE (LtX @ Sep 28 2004, 13:37 )
Hmmm, jag fattar inte vad ska ni med jägar-/ryssmaggen till ??? Vilket/vilka behov fylller de ? Är det lathet som gör att ni inte vill ta fram maggen ur västen och dumpa de tomma eller . . . . . ? Den tid man vinner på att använda jägarmag gentemot att ta fram dem ur västen torde vara marginell. Däremot är det ganska lätt att se nackdelarna; tyngdpunkten förskjuts utanför vapnet, det väger mer, man riskerar att få snö och skit i magget . . . . . .
Förklara gärna varför det här verkar var så viktig för jag har då aldrig förstått det !
Tja, eftersom det finns instruktion för hur man gör ett jägarmag i av FM utdelad literatur, samt att befälen visade hur man ska göra så... Eller hade de fel?
Sen är det som så att jägarmag har funnits med sedan tiden då man körde med stridsbälte 304/k då man titt som tätt dumpade detta (stridsbältet) för att enbart framrycka med vapen (jägarmag las i uniformsfickan).
Anledningen till att man betedde sig på detta viset var för att stridsbälte med magasin i magasinsfickorna skramlar och är bökigt, speciellt under "jägarmässiga aktiviteter". Genom att tejpa ihop maggen två och två så kan de inte skramla mot varandra, samt att de är lättare att hålla reda på (1 jägarmag i vapnet + 1 jägarmag i fickan). Ytterst fältmässigt!
Hur funkis jägarmag är i kombination med stridsväst kan jag inte uttala mig om då min erfarenhet är begränsad till stridsbältet.
Sedan finns det olika skolor för hur man gör jägarmag - den svenska skolan är att två(!) magasin tejpas sida vid sida i samma riktning (dvs båda har öppningen uppåt) så att vid ett magbyte är det bara att litet snabbt sänka ned det tomma magget, röra handen ett par centimeter i sidled, därefter föra upp det färska magget = klart (definitivt snabbare än att dumpa mag i jacka/väst, därefter greppa nytt mag ur ficka och föra upp det).
Hollywood-skolan är att man tejpar ett mag uppochner mot sidan av ett annat. Det betyder att man vid magbyte sänker det tomma magget, sedan roterar ekipaget 180 grader, varpå man för upp det färska magget. Den svenska varianten är snabbare plus att om du tvingas ta skydd så är det ingen risk att magasinsläpparna trycks ned i marken (vilket är problem #1 med Hollywood-varianten).