Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Trippelt "Jägarmag."
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Sudden
http://www.sigarms.ch/Sturmgewehr/neu/sg_550_neu_gr.jpg

Detta är ett SG 550....Jägarmag. ända från fabriken eller?
The Swede
Jepp.
Som du ser sitter det två knoppar på sidan av magget.
På andra sidan sitter det två skåror som knopparna passar in i.
På så vis kan man enkelt sätta ihop jägarmag, 10st om du vill biggrin.gif
Dock är magasinen gjorda i plast så hur pass bra det håller vet jag inte.

The Swede
76-1020256557
Är ju ungefär samma magasin på tyskarnas o spanjorernas G36:a. Trippelmagasin, o ett till i fickan eliminerar ju behovet av ett stridsbälte som det nuvarande svenska rätt hårt iaf vintertid. Handgranater ska tydligen inte ha såå jättestor verkan vintertid i snö heller. Gasanfall i -35 hör nog inte till vanligheterna. Vidare är man förstås bättre kamoflerad o smyger ljudlöst.

o vattenflaskan har man givetvis i stridssäcken
Carl
ett till trippel mag.

... fast det är en SG 552
Sudden
Intressant.
Hur lägger man in en bild som Carl gjorde?
Det är ju bättre än en massa länkar enligt mig.

Och en annan grej. Kan man sätta ihop dubbla/trippla jägarmag och ändå få ner de i ammofickor/väskor?
The Swede
Sudden.
För att lägga in en bild måste bilden finnas någonstans på nätet.
Ta URL:en till bilden och sätt den mellan dessa "taggar" [ IMG ] och [ /IMG ]På detta vis: [ IMG ]http://w1.392.telia.com/~u39202820/122_011a.jpg [ /IMG ]
Du ska dock inte ha några mellanslag i imagetaggarna och adressen till bilden.
Om du gjort rätt kommer det att bli så här:

Sen finns det även en massa knappar ovanför rutan där man skriver sitt meddelande.
Dessa fungerar inte just nu men när dom kommer igång räcker det ett trycka på knappen "image" och skriva in adressen till bilden där.

The Swede
BLÅGUL
Fö strv 122
Hehej!!! TL i action under batövning....trevligt
Sandin
Hoppas dom löst problemet med isbildning i magasinen och därmed eldavbrott som följd..
Men å andra sidan lär man sig ganska fort att "jägarmag" inte funkar så vidare vintertid.. biggrin.gif
Fu Kjellberg
bara tvungen att testa.

Så Kjellberg.
Om man skriver in rätt URL och inte gör mellanslag i taggarna går det bättre.
The Swede
BLÅGUL
Fu Kjellberg
ok. tack för hjälpen. nu vet man det. inte meningen att skicka idolbild på sig själv men bilden innehåller ett jägarmag (2 mag smile.gif). 3 mag är ju bara för klumpigt. det finns ett 90-mag, tror det heter C-mag. ser rätt smidigt ut.
Carl
Såg nyss på TV4 nyheterna. Det var ett inslag från ett träningslägaer (eller liknande) som Hamas hade.
Till saken:

Dom hade dubbla mag fast inte som dom som finns på bilderna ovan ut dom var tejpade "uppochner". Alltså när ett mag var i bössa så pekade det andra neråt.
Det kan väl inte vara så väldans bra eller? för om man ålar sig fram(som dom gjorde i inslaget) så kommer det ju skit i magen. Sen kan jag tänka mig att det är svårare att ladda om det sånt mag. Eller har jag fel?
EOD
Vi brukade kalla det för "Ryss mag", och de har de nackdelar som du säger. Det kommer in skit i magget och jag tror inte det är så väldigt smidigt att köra liggande skjutställning med det. Vad det gäller mag byte borde det inte vara så bökit eftersom mag spärren sitter som på ak4:an så det du behöver göra är att rotera handleden. "Ryss mag" fungerar bra så länge du inte ska kräla och ha dig.

Varför man inte kör med "jägar mag" istället kan jag inte heller riktigt svara på. Kanske blir lite slagsida av det hela

EOD
johanp
stadsskytte mag
LIQUID_
Tycker att bilden innehåller ett antal förbryllande detaljer blink.gif .Verkar lite konstigt att ängna sig åt sib i civila kläder, och shorts dessutom. Verkar lite riskabelt. Vilket förband tillhör de som syns på bilden ? Är det inte fotoförbud på militärt område ?
Skuggan
QUOTE (LIQUID_ @ Sep 27 2004, 09:00 )
Tycker att bilden innehåller ett antal förbryllande detaljer blink.gif .Verkar lite konstigt att ängna sig åt sib i civila kläder, och shorts dessutom. Verkar lite riskabelt. Vilket förband tillhör de som syns på bilden ? Är det inte fotoförbud på militärt område ?

uppenbarligen rör det sig om en B-styrka som skall föreställa "terrorister" eller liknande biggrin.gif

men bara knän och SIB = ajaj
johanp
det är kbs04-05 från ssk och uh på livgardet som är bstyrka åt la02.
NBC
QUOTE (The Swede @ May 9 2002, 21:01 )
Jepp.
Som du ser sitter det två knoppar på sidan av magget.
På andra sidan sitter det två skåror som knopparna passar in i.
På så vis kan man enkelt sätta ihop jägarmag, 10st om du vill biggrin.gif
Dock är magasinen gjorda i plast så hur pass bra det håller vet jag inte.

The Swede

Angående plastmagasinen så verkar de funkar klockrent, iaf de som finns till Steyr Aug, vi var ute och skjöt med några irländar som hade med sig nyss nämnda vapen. När jag då frågade hur pass hållbara de var så slängde han det på backen och började hoppa på det. När han sen tog upp magget så var det helt oskadat knappt en repa i det.
martinator
Det där stadskyttejägarmaget, hur funkar det egentligen. Vet att när jag låg inne hade vi problem med att jägarmag av två mag blev för tunga. Detta gjorde att de gled ur läge och orsakade eldavbrott. Sitter magen fast bättre idag?

/martinator
johanp
det är nog en ploj grej bara, däremot har jag inte upplevt att det har varit några problem med vanligt dubbelmag
nastyheadwound
Någon som vet något om C-mag? Är de pålitliga, stryktåliga etc? Verkar vara en smidig lösning annars.
stefanf
C-mag? Är det dom där trummagasinen?
Groaghach
QUOTE (stefanf @ Sep 28 2004, 11:06 )

Japp, det är det!

Groaghach
Yxa
QUOTE (Groaghach @ Sep 28 2004, 11:51 )
QUOTE (stefanf @ Sep 28 2004, 11:06 )

Japp, det är det!

Undvik dem så mycket du bara kan. Fruktansvärt opålitliga. Enligt uppgift har ett par Special Forces strukit med i eldstrider i Afganistan när de plötsligt fått eldavbrott och merparten av deras ammunitionspott satt djupt inslutet i magasinet. IG! Bättre att kunna dumpa ett 30-skotts och snabbt trycka i ett nytt än att bara stå där med en trumma som strejkat. Pucktvåa så det skriker om det.

= Malajn.gif
Rickard N
QUOTE (LIQUID_ @ Sep 27 2004, 09:00 )
Är det inte fotoförbud på militärt område ?

Frågar man brukar det oftast vara ok, hur mycket bilder tar inte värnpliktiga varje år. Jag har varit och plåtat i strv-simulatorn i Skövde, det var inga problem.

Edit: stavgång
johanp
ett annat problem som jag ser direkt utan att ha testat maget ifråga är att man inte kan hålla främre handen mot maget utan man måste förlita sig på greppet vilket blir grymt uttröttande under situationer som SiB då man vill gå i anläggning en längre stund...

edit: det testades väl ett liknande mag inom FM men med en stor trumma på vänster sida bara?
LtX
Hmmm, jag fattar inte vad ska ni med jägar-/ryssmaggen till ??? Vilket/vilka behov fylller de ? Är det lathet som gör att ni inte vill ta fram maggen ur västen och dumpa de tomma eller . . . . . ? Den tid man vinner på att använda jägarmag gentemot att ta fram dem ur västen torde vara marginell. Däremot är det ganska lätt att se nackdelarna; tyngdpunkten förskjuts utanför vapnet, det väger mer, man riskerar att få snö och skit i magget . . . . . .

Förklara gärna varför det här verkar var så viktig för jag har då aldrig förstått det !

/LtX
Yxa
QUOTE (LtX @ Sep 28 2004, 13:37 )
Hmmm, jag fattar inte vad ska ni med jägar-/ryssmaggen till ??? Vilket/vilka behov fylller de ? Är det lathet som gör att ni inte vill ta fram maggen ur västen och dumpa de tomma eller . . . . . ? Den tid man vinner på att använda jägarmag gentemot att ta fram dem ur västen torde vara marginell. Däremot är det ganska lätt att se nackdelarna; tyngdpunkten förskjuts utanför vapnet, det väger mer, man riskerar att få snö och skit i magget . . . . . .

Förklara gärna varför det här verkar var så viktig för jag har då aldrig förstått det !

Tja, eftersom det finns instruktion för hur man gör ett jägarmag i av FM utdelad literatur, samt att befälen visade hur man ska göra så... Eller hade de fel?

Sen är det som så att jägarmag har funnits med sedan tiden då man körde med stridsbälte 304/k då man titt som tätt dumpade detta (stridsbältet) för att enbart framrycka med vapen (jägarmag las i uniformsfickan).

Anledningen till att man betedde sig på detta viset var för att stridsbälte med magasin i magasinsfickorna skramlar och är bökigt, speciellt under "jägarmässiga aktiviteter". Genom att tejpa ihop maggen två och två så kan de inte skramla mot varandra, samt att de är lättare att hålla reda på (1 jägarmag i vapnet + 1 jägarmag i fickan). Ytterst fältmässigt!
camo.gif
Hur funkis jägarmag är i kombination med stridsväst kan jag inte uttala mig om då min erfarenhet är begränsad till stridsbältet.

Sedan finns det olika skolor för hur man gör jägarmag - den svenska skolan är att två(!) magasin tejpas sida vid sida i samma riktning (dvs båda har öppningen uppåt) så att vid ett magbyte är det bara att litet snabbt sänka ned det tomma magget, röra handen ett par centimeter i sidled, därefter föra upp det färska magget = klart (definitivt snabbare än att dumpa mag i jacka/väst, därefter greppa nytt mag ur ficka och föra upp det).

Hollywood-skolan är att man tejpar ett mag uppochner mot sidan av ett annat. Det betyder att man vid magbyte sänker det tomma magget, sedan roterar ekipaget 180 grader, varpå man för upp det färska magget. Den svenska varianten är snabbare plus att om du tvingas ta skydd så är det ingen risk att magasinsläpparna trycks ned i marken (vilket är problem #1 med Hollywood-varianten).
Sytare
QUOTE (Yxa @ Sep 28 2004, 15:04 )
QUOTE (LtX @ Sep 28 2004, 13:37 )

Hur funkis jägarmag är i kombination med stridsväst kan jag inte uttala mig om då min erfarenhet är begränsad till stridsbältet.

Tjena. Kan ju fylla på då jag har stridsväst och aldrig går utan jägarmagg.

Vi har fått ut två magasinsfickor som rymmer 3 Ak5 magg samt en flerbruksficka liten som rymmer 4 magasin (dock inte som det är tänkt att man ska ha dom...)

Nåja, magasinsfickorna rymmer ett jägarmagg (alltså 2 magasin med nödvändig separering), och tyvärr så rymmer flerbruksfick liten också bara ett jägarmagg.

Detta är inget större problem egentligen då många förband bara lämnar ut 4 magg till sina soldater medan jag på K4 (och lustigt nog även på här på ATS) fått ut 6 magg. 6 magg är perfekt då det blir två par jägarmagg och ett enkelmagasin att ha snabbt tillgängligt i duellfickan och samt ett magasin som duger till att ha när man ska bära vapnet jaktladdat. (perfekt och perfekt... LBB har tydligen 8 magasin och inför jägarövning KB på K4 så lämnades det ut 4-6 extra magasin per skalle vilket blev flera jägarmagg!)

Ytterliggare en sak: Ak 5 tenderar att vara något baktungt, och med ett stycke jägarmagg så känner jag att det blivit lite mera balanserat. Jag använder alltid jägarmagg förutom vid vakttjänst och då befäl gett mig uttryckliga order på att lämna Rambo-fasonerna i fickorna... camo.gif
johanp
Att ak5 skulle vara baktungt har jag aldrig upplevt, menar du bertil eller? Testa annars att gå i anläggning nån timme... För övrigt är det som du säger en enda nackdel med dubbelmag och det är att fickorna på stridsvästen är lite för små, så det blir lite knölande när magen ska i.
Sytare
QUOTE (johanp @ Sep 28 2004, 20:32 )
Att ak5 skulle vara baktungt har jag aldrig upplevt, menar du bertil eller? Testa annars att gå i anläggning nån timme... För övrigt är det som du säger en enda nackdel med dubbelmag och det är att fickorna på stridsvästen är lite för små, så det blir lite knölande när magen ska i.

Säkert att det inte är gående färdigställning du menar?
Annars såste det vara ett SSK-fenomen (patrull vs. SIB)! Visst, under patrull så måste ju eldberedskapen vara skyhög, men gående anläggning?

Nej, jag menar den vanliga hederliga Ak5, men det är ju väldigt mycket en vanesak också. Eller så är det inbillningssjuka och masspsykos men som sagt, vapnet är något tyngre men jag tycker det känns som om balansen är bättre!

Visst är det knölande i fickorna, men magasin som en gång varit i min AK åker alltid ner i dumpningsfickan, för varför ska man knöla mitt under fighten?

En sak som dock är lite suspekt, det är att vissa fickor känns faktiskt lite trängre än andra och det har inte med gummirepen att göra dry.gif
stefanf
Alla vet ju att anledningen till jägarmag är att "jägarmag" låter otroligt tufft.
Och - inte minst - det ser mycket ballare ut. :P

Nä, allvarligt. Som sagt, det finns utförlig FM-instruktion för att göra jägarmag. För K-pist var det en fin teckning exakt hur långt ner "mellanlägget" skulle vara, och var tejpen skulle sitta.
Och ska du göra nåt som du vet behöver ett snabbt magasinsbyte finns det absolut inget snabbare sätt.

@ Yxa.
Vid tyst förflyttning utan stridsbälte så lindade vi in mag i halsduken och sedan stoppade dom i benfickan. Men jägarmag är en variant också. Risken där skulle väl vara att det är svårare att se om man råkat få ner skräp i det icke-instoppade magasinet.

Hur många patroner går det ner i C-mag? Jag tycker det ser väldigt otympligt ut.
Och jag som är under 180cm, och håller direkt om magasins-"brunnen" (vad heter det egentligen?) skulle få problem att hålla ordentligt.
Men om man skulle använda AK5-an som nån typ av temporär lätt ksp måste det ju vara idealiskt - om det funkar ordentligt alltså. Men det skulle ju kräva benstöd också för att vara effektivt. nåja.

EDIT: kort tillägg.
HotelAlpha
Vi hade några c-mag på prov på MP -95, efter vad jag kommer ihåg var det konstanta eldavbrott....
johanp
brukar vara 90skottsmag
Yxa
QUOTE (stefanf @ Sep 28 2004, 21:27 )
Vid tyst förflyttning utan stridsbälte så lindade vi in mag i halsduken och sedan stoppade dom i benfickan.

Det låter litet smått... mäckligt. Låter inte som att det borde gå nå snabbt att ladda om med en halsduk lindat runt dem, men vad vet jag.

Hur många patroner går det ner i C-mag? Jag tycker det ser väldigt otympligt ut.

100 enligt BETA company's C-Magsida.

Och jag som är under 180cm, och håller direkt om magasins-"brunnen" (vad heter det egentligen?) skulle få problem att hålla ordentligt.

174cm här: C-Mag = IG.
stefanf
Nu blir det lite OT, men det rör ju fortfarande magasin! smile.gif

Re: Halsduk runt magasin i fickan.
Det är inte så mäckligt som det låter. Man lindar inte in dom helt oåtkomligt, endast så mycket att dom inte kan dunka emot varandra. Går i princip lika snabbt att få upp ur fickan som om dom legat oinlindade. Och i det läget är tysthet mer värt en hög omladdningshastighet.
Gjorde det inte så ofta själv, men det funkade.

90 eller 100 skott i C-mag! Ja, då skulle det definitivt passa bättre för rollen som jag fantiserade om (alternativ lätt ksp). Men om dom inte funkar så är det ju också rätt bortkastat - att ha ett understöd med konstant eldavbrott.

Jägarmag fyller helt klart en funktion. Men det är ingenting som du går omkring med i bössan för jämnan.
King Kill
QUOTE (Tollen @ Sep 28 2004, 19:50 )
Annars såste det vara ett SSK-fenomen (patrull vs. SIB)! Visst, under patrull så måste ju eldberedskapen vara skyhög, men gående anläggning?

Det är inte bara "gående anläggning" rakt upp och ner, det är gående anläggning med pipan pekandes i kanske 45° uppåt i farlig riktning :P DET är jobbit. Man känner ganska snabbt om man ett jägarmag isatt också... eller simfire-utrustning längst ut på pipan ;)
2Sharp
QUOTE (King Kill @ Sep 29 2004, 09:42 )
QUOTE (Tollen @ Sep 28 2004, 19:50 )

Det är inte bara "gående anläggning" rakt upp och ner, det är gående anläggning med pipan pekandes i kanske 45° uppåt i farlig riktning :P DET är jobbit. Man känner ganska snabbt om man ett jägarmag isatt också... eller simfire-utrustning längst ut på pipan ;)

Förmågan till gående anläggning beror främst på soldatens pannbenstjocklek...

smile.gif

Jag vill gärna ha jägarmag i vapnet, fungerar dock dåligt till Ak4.
Jag hade mer än gärna haft en redi-mag på min ak...
stefanf
"Redi-mag"... pratar vi nu om liknande grejor som jänkarna ibland hade på sina M-2'or (.44-karbinen), typ mag-ficka på bössan? Fanns väl dom som hade clips på sina M-1'or också.
Men där var ju vikten mycket lägre iofs om man jämför med ett 30-skotts colt-magasin.

Finns det nån som testat att ha extra magasin, typ, fasttejpat på bössan?
Tycker det verkar långsökt, men man vet ju aldrig om man inte testar...

EDIT: ' ändrat till .
King Kill
QUOTE (2Sharp @ Sep 29 2004, 11:27 )
Förmågan till gående anläggning beror främst på soldatens pannbenstjocklek...

smile.gif

Stämmer. Det och om något befäl finns inom synhåll ;)
2Sharp
QUOTE (stefanf @ Sep 29 2004, 10:43 )
pratar vi nu om liknande grejor som jänkarna ibland hade på sina M-2'or

Nej, det är som en extra magasinsbrunn, parallellt med den "riktiga", som ett jägarmag fast utan tejp.

Redi-mag:
http://www.redi-mag.com/

M2 karbinen var i .30 US Carbine (7.62x33 mm) http://world.guns.ru/rifle/rfl08-e.htm inte .44.

LOL @ King Kill...
stefanf
Aha... var den bara .30, hade för mig att den var .44. Men men, det är ju inte första gången jag inte har helt rätt. laugh.gif

Redi-Mag var ju en suverän lösning!
Ing
QUOTE (HotelAlpha @ Sep 28 2004, 21:39 )
Vi hade några c-mag på prov på MP -95, efter vad jag kommer ihåg var det konstanta eldavbrott....

Kan ha hänt någonting med dem sedan -95?

JAG har svårt att se att de skulle finnas på marknaden om de var helt kass.
(Å andra sidan ser man nog väldigt få som använder dem... dry.gif )
Yxa
QUOTE (Ing @ Sep 29 2004, 18:30 )
JAG har svårt att se att de skulle finnas på marknaden om de var helt kass.
(Å andra sidan ser man nog väldigt få som använder dem... dry.gif )

MÖP-industrin i USA är bottenlös... Så nog går det att sälja värdelösa prylar allt. Gör ett sök efter tactical på eBay ska då se. brow.gif
Rejbopp
Ingen annan som tyckte att en kasset till 90-sprutan tog slut för fort?! Vi körde med lungan till berghaus full med 4-500 bulor på magen samt 2 kasetter i fickorna på västen. Sen var det bara att mata ur lungan åt sig själv. Gick betydligt bättre än det kan tros.
stefanf
Men ska man inte byta pipa efter 200 skott? Det kanske är därför kassetten är just 200, och inte 150 eller 300?
Nån som vet med säkerhet?
Sytare
QUOTE (stefanf @ Oct 12 2004, 20:32 )
Men ska man inte byta pipa efter 200 skott? Det kanske är därför kassetten är just 200, och inte 150 eller 300?
Nån som vet med säkerhet?

Vet inte med säkerhet, men det är väl snarare en praktisk avvägning mellan ett vapen som är "lagom tungt" och som erbjuder lagom eldkraft. Kollar man hos FN Herstal så säger dom det att den övre gränsen ligger på runt 400 skott, men då har man ju antagligen inte hållit in avtryckaren ½ minut åt gången...

Men enligt skjutreglemente för Ksp 90 så skall pipan bytas efter 200 bulor.
Nimitz
Jag vill gärna ha jägarmag i vapnet, fungerar dock dåligt till Ak4.
Jag hade mer än gärna haft en redi-mag på min ak...

Prova med att rotera det ena maget så att patronerna i "vänstermagget" pekar mot skytten. Slipper problemet med att det tar i hylsfångaren då, o efter lite träning får man en j-a knyck i handleden.

Ang J-mag till ak5, Vi får ut 8 mag o jag föredrar att ha 3 j-mag ett i vapnet ett i lilla flerbruksfickan(höger sida) o ett i en av magfickorna på vänster sida, ett singelmag i den andra magfickan(vänster) o ett mag i duellfickan på vänster axelrem på stridssäcken. Det är det som ja provar just nu, får se vad man kommer fram till funkar bäst..
Sytare
[QUOTE=Nimitz,Oct 17 2004, 13:32 ] [QUOTE]
Ang J-mag till ak5, Vi får ut 8 mag o jag föredrar att ha 3 j-mag ett i vapnet ett i lilla flerbruksfickan(höger sida) o ett i en av magfickorna på vänster sida, ett singelmag i den andra magfickan(vänster) o ett mag i duellfickan på vänster axelrem på stridssäcken. Det är det som ja provar just nu, får se vad man kommer fram till funkar bäst.. [/QUOTE]
Nimitz, jag har förbannat svårt att tänka mig att du blir besviken på den konfigurationen camo.gif

Själv så ska man prova nu att slänga upp duellfickan på kolven nu när man måste göra plats för ett Recon Combifodral wub.gif

Blir intressant att se hur det slutar. Det skall tydligen vara förbannat bra vid rörlig spaning (i alla fall varianten vi kör där man plockar av sig allt som kan skrammla och fastna, inkl. SV2K). Och befälen på ATS som redan sagt det "Mer stridspitt än Toll kan ingen vara.." 6n.gif

angry.gif Jag vill också ha 8 magsin banghead.gif (brist två...)
Pansar putte
Heter inte magasinbrunn, heter magasinsstyrning, bash.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.