Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NY AK4 på försök (2005)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
mathew_s
Var på övning i helgen då denna kom fram.
4:e bilden uppifrån på höger sida
joppe
det är så en ak4 ska se ut ;)
The Swede
There is a god.

Släng benstödet och behåll resten.
joppe
QUOTE (The Swede @ Jun 4 2005, 21:05 )
There is a god.

verkar som någon på mdm har kollat här på forumet hur folk vill ha sina ak4or
QuizQuoz
Ge benstödet till skarpskyttarna!

Hur blir det med grantttillsatts med ett sånt vertikalt främre handtag?
The Swede
QUOTE (QuizQuoz @ Jun 4 2005, 21:12 )

För att kunna montera grt-tillsats måste man ta bort handskyddet så problemet finns inte.
QuizQuoz
Där ser man... B)

Slut dumma frågor.
Hornet
jag vill ha fan vad fin

AK4B SPR (Special Purpose Rifle) har jag hört att den hetter kan det stämma?
Vargas
Ska bli intressant hur långt spekulationerna och ryktesspridningen tar oss den här repan ... banghead.gif
oak
Jag testade detta främmre handtag för ca 3veckor den.Det är tydligen ett prov å försök som ska pågå i ett år vad jag hörde.Det det består av ett nytt främre hand skydd med någåntyp av skena uppe å på båda sidorna.det vi hadde så satt det ett benstöd.till vänster en laser pek å på den högra sidan en lampa (modell kraftig).sen satt ddet under ett vertikalt handtag.systemet ska om jag har förstått reätt åka runt i landet.
Nifelhel
@Vargas
Hehe jadu...långt blir det nog...

Vad är det att testa i ett helt jävla år???? Köp grejerna istället för dom funkar faktiskt. Andra länder har redan prövat liknande system... Suck sverige i ett nötskal!

Jag håller med The Swede: Kasta benstödet! Vanliga soldater har ingen nytta av det.
Hornet
benstödet kan man ju ge skarpskyttarna
Fu Kjellberg
Äntligen!!!!!
Dom har nog sett mina bilder och blivit sugna. laugh.gif

Benstödet kan dom som sagt ge till skarpskyttarna.
Hornet
kan vi få skjutbart axelstöd med kanske wub.gif
Skuggan
*hopp hopp hopp*

jaaa, den hade inte smakat illa att få de grejjerna :P
men som sagt, benstödet kan fan skarpskyttarna ha, men ge mig resten biggrin.gif (och kanske en fäll/skjutbar kolv också)

wohoo! biggrin.gif
jöjje
QUOTE (The Swede @ Jun 4 2005, 20:05 )
There is a god.

Precis!!
Sytare
Vet inte vad man ska säga, men tydligen så har man insett behovet av stödben till järnspetten ;)
Skämt åtsido.

Aldrig skjutit med främre pistolgrepp, men rälsen ger ju en oerhörd förmåga att kitta vapnet efter befattningen.

En liten fråga dock, varför behöver man räls som går längs med hela handskyddet?
Tittar man t.ex. på bilderna från Afghanistan och Irak så tenderar de flesta hjälpmedlen att hamna långt fram. Då borde det väl räcka med en lång skena undertill, samt ett par korta längst ut?
T.ex. som på kannadickernas C7A2:

Någon som omedelbart kan säga att jag tycker och tänker fel?
Sir Vival
MDM/"Dalarna" är det inte dem som snackar skit om att SoldF uppmanar till "livsfarliga" modifieringar??? biggrin.gif
Hornet
Bild på nya AK4an

jo en mindre borde vara bätre

edit dock så borde man ju tänka på att jänkarna sätter allt möjligt sket på sina ris/ras lasersikten ficklampor såg något med en glock17 på ris med så man vet aldrig vad sverige kan komma på sedan kanske någon vill sätta M203an på sidan av bössa ;)

(PS ledsen för bilden var bara tvungen)
Panzerfaust
Oh se på f-n. Attans att man inte fick va me där då... Ska bli spännande att se om det blir nåt av det där. Lite irriterande dock, skarpskyttarnas sikte borde ju gå först. Inte hört ett ord om det ännu. Mest rykten här bara.
Kimster
QUOTE (Nifelhel @ Jun 4 2005, 22:12 )
Vad är det att testa i ett helt jävla år???? Köp grejerna istället för dom funkar faktiskt. Andra länder har redan prövat liknande system... Suck sverige i ett nötskal!

Jag håller med The Swede: Kasta benstödet! Vanliga soldater har ingen nytta av det.

...de måste ju kolla så att prylarna inte brinner upp helt plötsligt.. vad annars vissel.gif
BertilXerxes
Ja...det där såg ju mysigt ut.

Dock har dom bommat ( biggrin.gif ) det viktigaste - fällbar kolv.
Fu Dahlberg
Ge mig ett nytt handskydd, och jag är nöjd...
tias
Ja den ser nice ut....
Synd bara att ak4an är för tung och omöjlig att osäkra..... om man har normala händer.....

//tias
SISU
Den såg onekeligen NICE ut men som sagt dumpa benstöden ..

@ Det är ej fel på AK skaffa längre tumme ...Skyll ej på FM prylar laugh.gif

Men det är fortfarande som att sminka en gris .
SBP
Ser helt ok ut. horny.gif Vill ha, fast jag hade varit nöjd om jag hade fått använda Hk:s stora handskydd som ligger hemma i garderoben.
Amfibieslusken
Kommer det här ut på de olika hemvärnsförbanden så kommer jag bara tacka och ta emot. Det är ändå ett stort framsteg i mtrl.utvecklingen för HV. Visst, vapnet blir tyngre men då gäller det bara att träna bort snöslasket i armarna B)
KD803
QUOTE (SBP @ Jun 5 2005, 10:55 )
Vill ha, fast jag hade varit nöjd om jag hade fått använda Hk:s stora handskydd som ligger hemma i garderoben.

Vilket handskydd är det? Det kom nämligen ett BOA för vissa av Hks handskydd förra våren...
AdamKalle
Bort med benstödet och ge oss en justerbar kolv som på Ak5CF i stället, så att vapnet går att hantera även av människor utan orangutangarmar.
SBP
QUOTE (BJE @ Jun 5 2005, 11:25 )
Vill ha, fast jag hade varit nöjd om jag hade fått använda Hk:s stora handskydd som ligger hemma i garderoben.

Vilket handskydd är det? Det kom nämligen ett BOA för vissa av Hks handskydd förra våren...

Då hoppas jag verkligen det gäller detta:

Jag har benstöd på mitt, men det är avtagbart. Har inget namn eller nummer på det men om du kan säga utifrån bilden att det är godkänt så... Var kan man isåfall få tag i denna BOA, så det går att bevisa att man har rätt att ha det?
Nifelhel
@SBP
Vad vill du få fram med en bild på en HK33 i kaliber 5.56?
heiho
QUOTE (BJE @ Jun 5 2005, 10:25 )

Hej.
Hur får man tag i dessa BOA?
Vi hade en diskussion om att sätta en Surefire uppe på RPS'en men fick inte detta, däremot gick det bra att tejpa den på handskyddet.
simon
QUOTE (Nifelhel @ Jun 5 2005, 13:12 )
@SBP

Han kanske vill visa upp handskyddet han har i garderoben? ;)
SBP
QUOTE (Nifelhel @ Jun 5 2005, 13:12 )
@SBP

blink.gif Du läste kanske inte Nifelhel... ;) Det gäller handskyddet... Om jag ser rätt så är det samma handskydd som det handskydd jag har hemma till AK4/G3 som BJE undrade över...

Edit: tmuvnatar
Nifelhel
@SBP
Nej det är inte samma handskydd till HK33 och Ak4/G3 därav min korkade fråga.

Men det är ett sådant här du menar.

[img]http://www.robertrtg.com/g3grnwfwbpod[1].jpg[/img]

Thank god for google... :P
SBP
I stand corrected... worthy.gif Precis det jag menar, ja. Då återstår bara frågan om det finns med i BOA:n...
Doggydriver
Mycket charmant att se, roligt roligt! wub.gif

Då vill ju Toll bara korta av railen på sidan litegranna (spara lite vikt) och förlänga den befintliga på dagens ak4b, så att man kan få fram rps'et en bit och eventuellt extra lull kan sättas bakom, och så lite skjutbart axelstöd. Och så får vi västen, slipper terrängbilarna, bättre sambandsmtrl ner på grpnivå. Sen är alla nöjda och glada ;) biggrin.gif

Nej men allvarligt talat, underbart steg i rätt riktning!

/Edit: Stavningen visade sig från sin sämre sida idag
Nifelhel
Brügger&Thomet AG som tillverkar "Tactical Handguards" till G3(enda jag funnit, KAC gör sina själva?), gör två varianter.

Length Of Right Rail: 102.5 mm
Length Of Left Rail: 84.5 mm
Length Of Bottom Rail: 312.5 mm

Length Of Right Rail: 312.5 mm
Length Of Left Rail: 312.5 mm
Length Of Bottom Rail: 312.5 mm
Fu Kjellberg
Nifelhel:
RIS på min bild är ett KAC köpt hos Lightfighter.
Nifelhel
KMC tillverkar RAS till G3, hittade det precis. Och dom har lite längre rails på sin modell än B&T.

KMC=Knight's Manufacturing Company (civilt)
KAC= Knights Armament Company (polisiärt/militärt)

@Fu Kjellberg
Sorry! Nu ska jag vara ordpolis och kinkig... KAC/KMC tillverkar RAS inte RIS ;) najs bild btw

Produktkatalog för KMC
MrSniper
Benstöd !!!! Ja Tack HV.gif
Gusten
... men hellre ett främre vertikalt handtag för mig. /Gusten Rangern.gif
Triggerpuller
Me so horny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wub.gif banan_rock.gif fun_icon_nana.gif worthy.gif clap.gif surprise.gif horny.gif dribble.gif

Och jag kan faktiskt behålla benstödet. Det enda som behövs sen är vapenlampa, laserpek och ställbar kolv.

EDIT: Samt ytterligare 20 magasin till varje soldat. Sen är jag nöjd.
2Sharp
QUOTE (QuizQuoz @ Jun 4 2005, 19:12 )
Ge benstödet till skarpskyttarna!

Alt. har man en adapter för skena till granattillsatsen.
Slipper man ha 2 st. handskydd.

F.ö är jag mycket glad över att det testas handskydd med räls, det tyder ju ev. på att man faktiskt tänker..

smile.gif
Boston
QUOTE (Triggerpuller @ Jun 5 2005, 15:12 )
Me so horny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wub.gif  banan_rock.gif  fun_icon_nana.gif  worthy.gif  clap.gif  surprise.gif  horny.gif  dribble.gif

Och jag kan faktiskt behålla benstödet. Det enda som behövs sen är vapenlampa,  laserpek och ställbar kolv.

EDIT: Samt ytterligare 20 magasin till varje soldat. Sen är jag nöjd.

ja, varför nöja sig med lite..
Adam Wilhelm
QUOTE (Sg Toll @ Jun 4 2005, 23:33 )
En liten fråga dock, varför behöver man räls som går längs med hela handskyddet?
Tittar man t.ex. på bilderna från Afghanistan och Irak så tenderar de flesta hjälpmedlen att hamna långt fram. Då borde det väl räcka med en lång skena undertill, samt ett par korta längst ut?
T.ex. som på kannadickernas C7A2:

Någon som omedelbart kan säga att jag tycker och tänker fel?

Läser man på den här sidan så står det att allt kitt på bössan gjorde den framtung.
Därför ersatte man 50 cm pipan med en 40 cm pipa. TRIAD-railen förflyttades då bakåt men man anser den fortfarande vara för begränsad.
QuizQuoz
Det jag undrar är varför de inte passar på att testa en justerbarkolv när de ändå testar. Det är ju inte direkt ett dolt problem att vapnen är aningen för långa för en del.

Fast om den eller möjligtvis de ska runt i landet så finns det ju många som kan påpeka detta.

Får hoppas på det bästa.
Fu Kjellberg
Kollar man noga på bilden ser man att det är ett KAC RAS dom testar.
Kolla infästningen vid sprinten.

Och jämför med pdf-filen.
Adam Wilhelm
Mycket glädjande att det provas nu mtrl till de soldater som behöver det. Och då menar jag inte bara Hv-soldater utan alla kött-sluskar.
Benstöd, lampor, främre grepp, nytt fäste till Granattillsats 40 mm, nytt fäste för OR så har vi kommit en väldigt bra bit på väg.
En längdinställbar kolv bara... wub.gif

Sedan är det mycket snack om sminkad gris... WTF??!!?

G3 är ett mycket tilförlitligt vapensystem som har många år kvar i tjänst. Dock är det min åsikt att den inte ska vara huvudbeväpningen för HV eller någon annan.
Ak4B mtbh (RAS, OR) ska ingå i skytte-grupperna som skarpskyttens vapen.
De andra i gruppen ska ha AK5C (motsv.) och Ksp 90B

Montera Or med picatinny-fäste och längdinställbar kolv så har ni skarpskyttens vapen.

Jonas, ätit huggorm idag? :P
Kimster
Nu tar både Sandqvist och 2Sharp ett steg tillbaka och ger blanka fan i att hoppa på varandra likt två 14åringar.

angry.gif

Jag raderade era inlägg i hopp om att ni skriver liter mer mognare inlägg nästa gång.

2sharp, du borde veta bättre, trilla inte dit.

/ Kimster
BlåGul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.