QUOTE (111 SSK bat @ Jun 7 2005, 20:39 )
Om ni är så klena att ni inte orkar hålla vapnet uppe så kanske träning är en bättre väg än att byta vapen.
Och eftersom större delen av den manliga befolkningen klarar att skjuta med vapnet så kanske vi borde fråga oss vem felet ligger hos.
Eller tycker ni att vi borde göra värnplikten lättare för att några inte klarar springa milen eller kasta handgranat? Vi kan ju korta milen till 10 meter och rulla handgranaten istället. Då borde ju alla klara det.
Vapnet är bra, det dödar garanterat vid träff.
Det har enorma fördelar och endast några nackdelar(aningen tungt och få patroner per magasin).
Det roliga är att du har väldigt rätt.
Jag märkte en enorm skillnad på senaste övningen när jag va B-styrka. Hade innan dess inte spruinget med vapnet på 6-7 månader, säkert mer.. (ordentligt skytte strid alltså)
Och jag har då tagit upp lite träning senaste året.
Det va mycket roligare att skjuta. Kunde springa, vända mig om och skjuta 5-6 skott relativt stabilt och sen fortsätta rusa. Jag mins att jag sa efteråt "f-n va lätt den kändes". Och då va ju även rödpunkten på så lättare va den ju inte ;)
Så nog gör det en stor skillnad som du säger.
Dock är dom där Tio skotten som inte finns väldigt åtråvärda, kanske inte för mig i dagsläget. Men för "vanliga" soldater. Även om det bara är tio skott så är det en rätt stor skillnad. Med Ak5an kan jag brassa iväg 10-15 skott utan att få "panik" för att jag snart måste ladda om. Stör mig mer på dom där tio skotten än på vikten numer. Men så kan man vända på det, behöver man 500 skotts band som skyddsvakt? Om vi nu mot förmodan ska strida skarpt är det ju ändå inet frågan om nån skyttegravs strid där den med mest ammo vinner.
Men, även om jag inte hatar AK4an längre skulle jag ta AK5an om jag fick välja.
Dock skulle jag inte byta bort AK4an med benstöd(även utan) och hensholdt mot Ak5B.
Inte en chans på jorden att jag byter bort 4OR mot 5B.
Jag personligen förstår inte varför man valde att göra en AK5B istället för att Behålla 4an. Tja, skulle vara för att få samma kaliber då, Men Kulspruta 58 har ju 7,62.