QUOTE (Apone @ Oct 1 2008, 11:40 )

QUOTE (Nifelhel @ Sep 30 2008, 21:27 )

*snip*
1. Hylssprängning med Ak har jag aldrig hört talas om...hur vanligt kan det vara?
2. Jag kan inte se att det är oviktigt att Hv inte sprider hylsor i terrängen - så varför är det BS? På vilket sätt är det dåligt med mindre skit i terränglådan? (eller har jag missförstått dig?)
3. Jag har aldrig haft stora bekymmer vare sig med hylsbuffert eller hylsfångaren. I den mån det HAR krånglat, har jag justerat hylsbufferten lite så inte hylsorna hoppar tillbaka in i patronläget. Givetvis måste man tömma påsen innan den blir FÖR knökfull.
Förvisso torde det vara en god idé att öva åtminstone delvis UTAN vare sig hysbuffert eller -fångare, så soldaterna lär sig hur hylsorna faktiskt kastas i "skarpt läge", och att hylsorna kan hamna på obehagliga ställen ibland.
Men som John Wayne säger: "that'll be the day..!"
GMY
1. Typ inte alls vanligt, inte ens nära!
2. Ursäkta mig där, jag glömde förtydliga där. Min tanke kom inte ner så bra i text.

För att klargöraså har jag hört ifrån div officerare att HKV tagit beslut om att hylsfångaren skall vara kvar hos Hv. Med svepskälet att dom minsann inte skall sprida hylsor i terrängen. På så vis så slipper man ju iofs skador på manskapet och man slipper köpa in skyddsglasögon. Hv sprider ju fortfarande hylsor med ksp58B samt tömmer hylsfångaren lite varstans.
3. På vissa vapen så är det ofta krångel med hylsfångaren. Och förklaringen är ganska naturlig för det skall inte sitta nåt där ifrån början helt enkelt.
Ja, the Duke har en poäng där