Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NY AK4 på försök (2005)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Anders G.
QUOTE (cf112 @ Nov 7 2007, 16:28 ) *
....2013 var ett årtal som nämndes....
Källa: RiksHvC , HvSS v.43

Med ordinarie HV-tillägg alltså... 2023, på senhösten. Märk väl, att då börjar man med IP.
Nåja,då vet man vad man har att rätta sig efter.
Triggerpuller
Eftersom resten av FM snackar om ett byte kring 2018-2020 så låter ju 2023 ganska rätt i tiden för Hv.

Vad jag aldrig förstått är varför Utbgrupper och därovan, inkl RiksHvAvd ständigt hittar på och ljuger. Jag har inte längre något förtroende för den organisationen överhuvudtaget.
Knekt
QUOTE (cf112 @ Nov 7 2007, 16:28 ) *
Enligt RiksHvC kommer AK4B behållas därför att AK5 är redan ett gammalt vapen och skulle Hv ta över det systemet så har man låst upp sig för väldigt lång tid framöver. Däremot lovade Generalen att nästa gång FM byter Ehv så SKA Hv utrustas med samma vapen som resten av Försvarsmakten. 2013 var ett årtal som nämndes.
Därav blir det ganska logiskt att man kramar ur det sista som går ur AK4 konceptet för att vinna tid.

Källa: RiksHvC , HvSS v.43

Även generaler kan tydligen besitta en väl utvecklad förmåga till rent skitprat. Att Ak5 är ett gammalt vapen är ingen nyhet, men att karln plötsligt skulle vara så mån om hemvärnets beväpning att vi ska behålla ett ännu mer föråldrat vapen.... jösses.... vad säger man?! Den här passar rätt bra --> banghead.gif
Charlie Spartan
QUOTE (Knekt @ Nov 8 2007, 09:29 ) *
Även generaler kan tydligen besitta en väl utvecklad förmåga till rent skitprat. Att Ak5 är ett gammalt vapen är ingen nyhet, men att karln plötsligt skulle vara så mån om hemvärnets beväpning att vi ska behålla ett ännu mer föråldrat vapen.... jösses.... vad säger man?! Den här passar rätt bra --> banghead.gif

Rent Tekniskt så är Ak4 på samma nivå som Ak5, den enda stora skillnaden är kalibern, men så finns även G3 som Ak4 kommer ifrån, i 5.56 mm,

Största orsaken varför man valde FNC till att bli Ak5 var kostnaden, G3 som 5.56 kostade helt enkelt mer än FNC. När man gjorde inköpet under 80 talet så hade man inte tillräckligt med automatvapen utan det fanns krigsförband som fortfarande var utrustade med gevär. Detta ville man råda bot på. En av plutonerna på mitt kompani blev placerad som närskydd för en Ka anläggning på Gotland och de fick Kpist m 37-39 istället???? 1988.

Ak4 ans funktionsprincip används även i MP 5 an, vapnet som i stort alla polisiera insatsgrupper (SWAT) använder, anses som en mycket driftsäkert vapen och funktionsprincip.

Ak4 kan modifieras mycket mer. Det är en mycket hållfast konstruktion och med en slagkraftig kaliber.

Sådana saker som Kolvlängd och infällbara kolvar går alltid ordna, det är bara att köpa in tillläggsutrustning och sätta på.

För övrigt så själv så har jag flerårig erfarenhet av M16 och M4 och vår Ak 4 är ett bättre vapen. och jag själv anser att Ak 4 är ett bättre vapen än Ak 5, när jag skolades in på Ak 5 så blev jag instruerad till att inte använda remstöd eftersom man böjer vapnet något, vilket är något negativ för träffbilden.

Charlie Spartan
Rickard N
Man bör väl inte skjuta ak4 med remstöd heller eftersom remfästet sitter i pipan och inte i en friliggande stock (eller vad det kan heta)
Proto
Lite OT nu, men dessa gamla K-pistar fanns fortfarande i Flygvapnets förråd 1992.. (ja jag är inte helt hundra på att det var exakt den typen som nämns här, men det var äldre modeller än M45)

Sedan remstöd skall väl inte användas vare sig till ak4 eller ak5?
wpnstech
QUOTE (Proto @ Nov 8 2007, 12:12 ) *
Sedan remstöd skall väl inte användas vare sig till ak4 eller ak5?

Ännu mer OT... Aldrig använda remstöd på ett vapen där remfästet sitter på pipan!

/O

"Erat hårkors i skymningen"
Yohn
Några trevliga frågor:

Nån av er som har sett bild på det nya axelstödet till ak4b? Skulle vara kul att få se det ser ut. Någon pluton som fått ut denna samt "ak5c-vapenremmen"? happy.gif
Nordic_viper
Detta med remmarna, det kommer väl ta år innan dem trillar in dem med..
unsure.gif
jockster
Ngn som har koll på vart man kan köpa vertikalgrepp till Ak4
joppe
d gear
dom säljer verticalgrepp
Ing
blir bara svårt att mosa på det på en AK4, som i dagsläget saknar handskydd med räls/skenor att fästa saker som laser och vertikalgrepp på. Så... nej. Det blir nog inte lätt att hitta ett vertikalt grepp till AK4 som den ser ut idag.
fu johansson
QUOTE (jockster @ Jul 16 2008, 23:59 ) *

när fick man börja bygga om sitt vapen???
GC1
QUOTE (fu johansson @ Jul 17 2008, 08:05 ) *

Det kanske inte är en hemvärns ak (även om man kan gissa det), nuförtiden dräller det ju tex av airsoftfantaster överallt.
fu johansson
QUOTE (GC1 @ Jul 17 2008, 07:19 ) *
QUOTE (fu johansson @ Jul 17 2008, 08:05 ) *

Det kanske inte är en hemvärns ak (även om man kan gissa det), nuförtiden dräller det ju tex av airsoftfantaster överallt.

ja det kan det ju va... tänkte inte på det ..sorry
The Swede
Tack för ditt inlägg hepett.

Det har dock inget i en tråd om vertikalgrepp till ak4 att göra.
I denna tråden skall det endast diskuteras var man kan införskaffa ett vertikalgrepp till en ak4/G3.
Huruvida det är tillåtet eller ej enligt gud vet vilket reglemente i gud vet vilken krigsmakt är just nu ointressant.

Kassunen handlar om vapen och tillbehör, inte reglementestolkningar och tillåtet/ ej tillåtet.

EDIT:
Flyttade inlägget i fråga till en mer passande tråd.

The Swede
BLÅGUL
Munin
Vertikalgrepp är rimligen inte ditt problem då vilken railmonterad variant som helst borde duga, handskydd med rail att fästa det på borde också uppenbara sig vid en internetsökning.

Lycka till med airsoftbygget.
Nifelhel
Påminner om att vi INTE diskuterar Airsoft osv här.
/Nifelhel - Blågul
jockster
Är inte för ngt softairgun bygge motsv.
Är till min AK4B.
Dalagruppen har fått ut handskydd m rails på prov men jag tänkte mest om det finns
ngn variant av grepp som till M203 motsv att köpa.
Ing
QUOTE (jockster @ Jul 17 2008, 17:41 ) *
Är till min AK4B.
Dalagruppen har fått ut handskydd m rails på prov men jag tänkte mest om det finns

Är det räls på undersidan på bössan så bör det ju trots allt vara meningen att ni ska använda diverse utrustning för försöken som pågår med dem? Annars verkar det aningens meningslöst att sätta räls på. Prata med chefen och se om det inte går att få tag på vertikalt grepp via något förråd, det finns i tillbehören till AK5C, och borde på något sätt gå att få med M-nr isåfall.

Vad menar du med M203?? Granattillsatsgrepp?
EDIT: Fick tips om vad du förmodligen menade med 203-grepp och förstår. Tror jag. Tackar till tipsaren. smile.gif
jockster
QUOTE (Ing @ Jul 17 2008, 17:59 ) *
QUOTE (jockster @ Jul 17 2008, 17:41 ) *
Är till min AK4B.

Är det räls på undersidan på bössan så bör det ju trots allt vara meningen att ni ska använda diverse utrustning för försöken som pågår med dem? Annars verkar det aningens meningslöst att sätta räls på. Prata med chefen och se om det inte går att få tag på vertikalt grepp via något förråd, det finns i tillbehören till AK5C, och borde på något sätt gå att få med M-nr isåfall.

Vad menar du med M203?? Granattillsatsgrepp?
EDIT: Fick tips om vad du förmodligen menade med 203-grepp och förstår. Tror jag. Tackar till tipsaren. smile.gif

Jag var lite otydlig där!
Jag är inte med i Dalagruppen,jag nämnde det bara för att folk ska veta att det
görs test med rails osv till AK4.
Det finns ett enkelt vertikalgrepp att sätta på granattillsatsen.påminner om en årklyka mots som man bara trycker fast
runt granatröret om du förstår hur jag menar!
joppe
har dalagruppen fått ut handskydden med rails igen eller är det bara det gamla försöket som spökar. Som ratades pga att någon tyckte det var för dyrt till förhållandet nödvändigheten att kunna fästa tillbehör under o på sidan av knallpåken samt att vapnet förblev svalt under hög eldgivning banghead.gif
jockster
QUOTE (joppe @ Jul 17 2008, 19:03 ) *
har dalagruppen fått ut handskydden med rails igen eller är det bara det gamla försöket som spökar. Som ratades pga att någon tyckte det var för dyrt till förhållandet nödvändigheten att kunna fästa tillbehör under o på sidan av knallpåken samt att vapnet förblev svalt under hög eldgivning banghead.gif

Som jag fattade så började försöken i vintras,Dom provar lite nya benstöd också,sen ska dom ju prova ut lite nya
fordon osv.
joppe
QUOTE (jockster @ Jul 17 2008, 19:10 ) *

Som jag fattade så började försöken i vintras,Dom provar lite nya benstöd också,sen ska dom ju prova ut lite nya
fordon osv.

helt ofattbart att om isåfall drar igång en omgångstester till lär ju bli samma positiva svar från dom som testar som innan men det luktar mer att det är det gamla försöket som gjordes där man testade benstöd,lampa,laser o verticalgrepp som spökar
The Swede
QUOTE (jockster @ Jul 17 2008, 00:59 ) *

Slog ihop jocksters tråd med en befintlig om försöken med rails etc.

The Swede
BLÅGUL
Knekt
QUOTE (joppe @ Jul 17 2008, 19:15 ) *
QUOTE (jockster @ Jul 17 2008, 19:10 ) *

fordon osv.

helt ofattbart att om isåfall drar igång en omgångstester till lär ju bli samma positiva svar från dom som testar som innan men det luktar mer att det är det gamla försöket som gjordes där man testade benstöd,lampa,laser o verticalgrepp som spökar

Nån om kan bekräfta om det är ett nytt försök eller gammal skåpmat?
SISU
Nya fakta i denna tråden skulle va kul o intressant .
FkN
Om man kollar senaste artiklarna på mil.se från Dalarna så har dom standard AK4B, och det ser ut som någon IP med tanke Bärsystem 2000 och TGB20.

http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...10&ncid=559
http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...59&ncid=559
Krille- GB1
Blågul kan flytta tråden om den inte passar...

Hur ser det ut med kortade kolvar ute i landet? Enligt tidningen Hemvärnet skulle man börja kapa kolvar...
Jag frågade vapentekniker om kortad kolv och blev nekad... en kvinnlig soldat i min grp fick däremot ut en sågad kolv...
*** Borttaget av moderator!***

Om man gör något som inte är tillåtet, då bör man inte basunera ut det på ett öppet forum! En tanke för framtiden!
/Nifelhel - Blågul
G..
Jag har aldrig använt AK 4an men mer eller mindre alla som jag har pratat med har klagat på längden.
Så när man modifierade AK 4an varför kortades inte pipan, beror det på ekonomiska eller ballistiska faktorer?
Schmutte
QUOTE (G.. @ Aug 13 2008, 17:40 ) *
Jag har aldrig använt AK 4an men mer eller mindre alla som jag har pratat med har klagat på längden.
Så när man modifierade AK 4an varför kortades inte pipan, beror det på ekonomiska eller ballistiska faktorer?

det är väl bättre att ändra på utformningen för brukaren (kolv) och inte prestandan (pipan) hos vapnet?

Om du kapar kolven har du i princip samma prestanda hos vapnet, men ett vapen som passar brukarnas olika kroppsbyggnationer men kan fortfarande ha samma längd som om du skulle korta pipan och inte kolven.
Yohn
QUOTE (Schmutte @ Aug 13 2008, 18:27 ) *
det är väl bättre att ändra på utformningen för brukaren (kolv) och inte prestandan (pipan) hos vapnet?

Då ändras väl balansen i vapnet vilket gör den framtung och allt vad det innebär. (rätta mej om jag har fel)
Krille- GB1
QUOTE (Yohn @ Sep 11 2008, 10:17 ) *

Då ändras väl balansen i vapnet vilket gör den framtung och allt vad det innebär. (rätta mej om jag har fel)

Jag har kortat min privata kolv riktigt ordentligt men jag tycker inte att det påverkat balansen negativt. Snarare är det så att man orkar hålla upp vapnet enklare eftersom man kommer "närmre" den tunga delen. (Trots detta är det tungt...)
2Sharp
QUOTE (Krille- GB1 @ Sep 11 2008, 08:59 ) *
QUOTE (Yohn @ Sep 11 2008, 10:17 ) *

Jag har kortat min privata kolv riktigt ordentligt men jag tycker inte att det påverkat balansen negativt. Snarare är det så att man orkar hålla upp vapnet enklare eftersom man kommer "närmre" den tunga delen. (Trots detta är det tungt...)

Jag hade en kolv som var kortad 25 eller 30 mm* och jag upplevde precis som du att det bara var positivt. Om något skall ponägteras så är det kanske att man kan få en liten större "kyss" av vapnet då nylllet kommer närmare lådan. Men det märks främst när man ligger ner och skjuter, då är det enligt min tanke inte så bråttom så då kan man fin-lira lite för att undvika detta.
Jag tycker bara det var en positiv upplevelse både vad gäller balans och snabbhet till skott. Kort kolv kombinerat med RIS/RAS samt vertikalgrepp** fungerade riktigt bra.

*kortad enligt konstens alla regler av vepenmek. gällande dåtidens regelverk.

** inköpt och nyttjad på eget bevåg (Knight's räls och tango down frontgrepp) vill någon gnälla på det så PM'a mig alt. gör något vettigare...

Notera att jag INTE är involverad i HV, dessa erfarenheter är några (2-3)år gamla.
3924
Nu har då Trijicon kommit med kanske det perfekta DMR siktet. tänk er denna fina sak på en AK4b.

TA648MGO-308A: 6x48 Trijicon ACOG with Amber Chevron Reticle and Accessory M1913 Rail
The military’s need for a magnified, self-luminous tactical sight that enhances target identification and increases hit probability on extended-range shots has given rise to the new Trijicon ACOG® 6x48. Powered by Trijicon’s patented fiber optics and tritium-based technology, the new TA648MGO-308A ACOG reticle features an amber chevron aiming point. It also incorporates a bullet drop compensator (BDC) with additional aiming points estimated for trajectory of the 7.62mm M80 out to 1200 meters. To further improve target acquisition and hit potential, the new ACOG® 6x48 incorporates Trijicon’s Bindon Aiming Concept™ (BAC) – a revolutionary both-eyes-open method of aiming. Like other members of the Trijicon ACOG® line, the new ACOG® 6x48 is battery free and waterproof to 328 feet. This model of the 6x48 ACOG features an M1913 Military rail for mounting of additional Trijicon products such as the RedDot and Reflex.
http://www.trijicon.com/
Knekt
QUOTE (3924 @ Sep 23 2008, 00:10 ) *
Nu har då Trijicon kommit med kanske det perfekta DMR siktet. tänk er denna fina sak på en AK4b.

TA648MGO-308A: 6x48 Trijicon ACOG with Amber Chevron Reticle and Accessory M1913 Rail
The military’s need for a magnified, self-luminous tactical sight that enhances target identification and increases hit probability on extended-range shots has given rise to the new Trijicon ACOG® 6x48. Powered by Trijicon’s patented fiber optics and tritium-based technology, the new TA648MGO-308A ACOG reticle features an amber chevron aiming point. It also incorporates a bullet drop compensator (BDC) with additional aiming points estimated for trajectory of the 7.62mm M80 out to 1200 meters. To further improve target acquisition and hit potential, the new ACOG® 6x48 incorporates Trijicon’s Bindon Aiming Concept™ (BAC) – a revolutionary both-eyes-open method of aiming. Like other members of the Trijicon ACOG® line, the new ACOG® 6x48 is battery free and waterproof to 328 feet. This model of the 6x48 ACOG features an M1913 Military rail for mounting of additional Trijicon products such as the RedDot and Reflex.

Nope. Håller inte måttet. Ett optimalt skarpskyttesikte är ett sikte som funkar både för rollen som "vanlig" skyttesoldat i gruppen och för rollen som skarpskytt. Ett sikte som är lika bra under MOUT på kortare håll, som för precisionsskyttet. Rensa hus med 6x-förstoring; nej tack!

Det som behövs är alltså ett sikte med bland annat variabel förstoring.
Smidt & Bender Short Dot 1,1x20 är mycket bra exempel:
http://www.savefile.com/files/1803758
hajjper
Med tanke på de hus/byggnader vi tränat/tränar på så är det för korta avstånd för att använda aimpointen.
Jag använder i bästa fall reservsiktet ovanpå, oftast kör jag dock på känsla när det är kort avstånd (under 10m) och målet är väl synligt. (hittils har det varit två hål i varje pappfigur)

Sen finns ju de som tycker man skall gå i anläggning och se punkten hela tiden med ett öga. Vilket i mina ögon sänker stridsvärdet mycket snabbt, sen gör att du mycket lätt hamnar i "tunnelseende-mode".
Det är inte så taktiskt riktigt att kasta chock, ställa upp längs ex. en vägg. Skicka upp bössan i anläggning, och behålla anläggningen igenom hela rensningsfasen. Troligtvis har du slagit sönder ögonhålan när pipan fastnat i dörrkarmen när du rusar in. Sen får du mycket svårt att hinna uppfatta vad som gömmer sig i vrår och hörn, om du skall svinga runt AK4:an som en tok. Du har nog ett skott i ryggen innan du ens hunnit uppfatta vad som sköt dig.

Min metod är att gå i "förhöjd" färdigställning. Att precis se över aimpointen, skall det pangas höjs vapnet något och eld avges. Då utnyttjar man hela synfältet och tiden det tar att öppna eld handlar om knappa tiondelar. Sen går det mycket fort att plocka upp och ner vapnet när du arbetar med "pipsäkring"

Jag har provat att leta reda på pricken ett par gånger, varje gång har det känts som en evighet innan den ligger på målet. Min bedömning är att jag hinner dra 2st dubbelskott (på "mitt" sätt) på tiden det tar att man skall hitta punkten.

Poängen: Jag skulle kunna tänka mig att rensa rum/byggnader med 2x-6x förstoring.

Långt inlägg med egna åsikter, som jag vet att långt ifrån alla delar.
3924
QUOTE (Knekt @ Sep 23 2008, 16:15 ) *
QUOTE (3924 @ Sep 23 2008, 00:10 ) *

Nope. Håller inte måttet. Ett optimalt skarpskyttesikte är ett sikte som funkar både för rollen som "vanlig" skyttesoldat i gruppen och för rollen som skarpskytt. Ett sikte som är lika bra under MOUT på kortare håll, som för precisionsskyttet. Rensa hus med 6x-förstoring; nej tack!

Det som behövs är alltså ett sikte med bland annat variabel förstoring.
Smidt & Bender Short Dot 1,1x20 är mycket bra exempel:
http://www.savefile.com/files/1803758

Det är ju det som är det fina med ACOG:erna man kan använda dem som reflexsikten på nära håll, två öppna ögon och du har en "svävande" belyst triangel att sikta med.
tinhead
QUOTE (3924 @ Sep 23 2008, 17:20 ) *
Det är ju det som är det fina med ACOG:erna man kan använda dem som reflexsikten på nära håll, två öppna ögon och du har en "svävande" belyst triangel att sikta med.

det funkar precis lika bra med aimpoint, eller övriga "rödpunkts sikten"..
men då är man åter i anläggning och får lätt tunnelseende mm...
beaver_sthlm
Hur funkar det med att korta kolven. Det lät som något ni gjort själva, hur funkar det med besiktningen isf? Då borde man väl kanske kasta på en inskjutbar kolv då eller?

/Calle Rangern.gif
Chassi
QUOTE (beaver_sthlm @ Sep 26 2008, 16:41 ) *
Hur funkar det med att korta kolven. Det lät som något ni gjort själva, hur funkar det med besiktningen isf? Då borde man väl kanske kasta på en inskjutbar kolv då eller?

/Calle Rangern.gif

inte att rekomendera.
Krille- GB1

/Calle Rangern.gif

Jag har en grön kolv som jag kortat riktigt ordentligt samt en svart som jag kapat precis framför nitarna- det var INGA problem att få igenom den kortade original kolven på den tekniska vapenkontrollen nu i somras...

Funktionsmässigt är det toppen att ha kortare kolv - det gör ju inte underverk men man får en bättre skjutställning. Dock måste jag vara lite observant vid anläggning så att läppen inte får stryk...
Henkka
Det som gäller "in country" i Irak är en ACOG med en docter red dot monterad ovanpå för kortare avstånd.

http://trijicon-inc.com/User/parts/product...mp;categoryID=3

Du har alltid tillgång till förstoring när fienden dyker upp på lite avstånd och du har alltid tillgång till snabba men ändå pricksäkra skott på korta avstånd. Att börja fippla med variabel förstoring tar för lång tid och det är dessutom en potentiell felkälla.

K.i.s.s. - keep it simple stupid, har räddat många liv. banan_rock.gif
beaver_sthlm
QUOTE (Krille- GB1 @ Sep 26 2008, 18:10 ) *

/Calle Rangern.gif

Jag har en grön kolv som jag kortat riktigt ordentligt samt en svart som jag kapat precis framför nitarna- det var INGA problem att få igenom den kortade original kolven på den tekniska vapenkontrollen nu i somras...

Funktionsmässigt är det toppen att ha kortare kolv - det gör ju inte underverk men man får en bättre skjutställning. Dock måste jag vara lite observant vid anläggning så att läppen inte får stryk...

Frågan är dock om det inte skulle vara att betrakta som att gå för långt om man byter till den ihopfällbara kolven :P

/Calle Rangern.gif
Munin
Hoppsan
http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Reglerna i SäkI om hylsfångare ska förhindra olyckor som kan uppstå då hylsor under eldgivning kastas ut från vapnet. Med det undantag som givits gäller nu ett säkerhetsavstånd i sida på fem meter från skytt samt att övade hvsoldater, som befinner sig inom fem meter från eldgivande vapen, använder skyddsglasögon. Dessutom ska hylsor på marken avlägsnas efter genomförd skjutning.

Detta gällde iofs utbildning vid hv-gsu, men om man kan göra det med dem så...
Äntligen?
Krille- GB1
QUOTE (Munin @ Sep 26 2008, 21:03 ) *
Hoppsan

Reglerna i SäkI om hylsfångare ska förhindra olyckor som kan uppstå då hylsor under eldgivning kastas ut från vapnet. Med det undantag som givits gäller nu ett säkerhetsavstånd i sida på fem meter från skytt samt att övade hvsoldater, som befinner sig inom fem meter från eldgivande vapen, använder skyddsglasögon. Dessutom ska hylsor på marken avlägsnas efter genomförd skjutning.

Äntligen?

Av någon konstig anledning har min hylsfångare en förmåga att trilla av efter 1-2magasins eldgivning, den åtrefinnes sen efter momentet. Funkar det med AK5 så varför inte med AK4?
sgt Odh
Fundering:
Är hylsfångets primära uppgift att samla in tomhylsor på skjutbanor osv. där man skjuter kanske totalt ett magasin eller två på en dag, eller är det för att skydda skytten till höger från splitter om det blir hylssprängning.
Man skulle rent teoretiskt kunna ta bort botten på påsen, då blir det tillräckligt skydd mot splitter samtidigt som hylsorna inte fyller igen vapnet.

Jag har sett påsar på M96, på kpisten, på AK4... men sedan då? Finns det andra länder som använder uppsamlare, eller är det ett typiskt svenskt hittepå?
Doggydriver
QUOTE (Krille- GB1 @ Sep 26 2008, 21:41 ) *
Hoppsan

Äntligen?

Av någon konstig anledning har min hylsfångare en förmåga att trilla av efter 1-2magasins eldgivning, den åtrefinnes sen efter momentet. Funkar det med AK5 så varför inte med AK4?

Om jag får tala av egen erfarenhet, så har jag fått ett antal hylsor från Ksp90 och Ak5 kastade i ansiktet, och hade inga större problem med det (så länge de rackarna inte hittar in innanför kragen).

Jag har fått en hylsa från en Ak4'a i ansiktet. Den studsade mot en tall, och slog sedan loss en flik i läppen på undertecknad. Min personliga slutsats är att det är betydligt mer skjuts i hylsorna från en Ak4'a.
beaver_sthlm
QUOTE (sgt Odh @ Sep 26 2008, 22:01 ) *
Fundering:
Är hylsfångets primära uppgift att samla in tomhylsor på skjutbanor osv. där man skjuter kanske totalt ett magasin eller två på en dag, eller är det för att skydda skytten till höger från splitter om det blir hylssprängning.
Man skulle rent teoretiskt kunna ta bort botten på påsen, då blir det tillräckligt skydd mot splitter samtidigt som hylsorna inte fyller igen vapnet.

Jag har sett påsar på M96, på kpisten, på AK4... men sedan då? Finns det andra länder som använder uppsamlare, eller är det ett typiskt svenskt hittepå?

Har sätt hylsfångare på Ar15 motsvarande. Då mer som nätpåsar iofs.
trädet
QUOTE (Krille- GB1 @ Sep 26 2008, 21:41 ) *
Hoppsan

Äntligen?

AK5 skjuter hylsorna diagonalt frammåt. AK4 skjuter rakt åt höger. Så större chans att bli träffad av en hylsa av AK4.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.