QUOTE (Knekt @ Nov 8 2007, 09:29 )

Även generaler kan tydligen besitta en väl utvecklad förmåga till rent skitprat. Att Ak5 är ett gammalt vapen är ingen nyhet, men att karln plötsligt skulle vara så mån om hemvärnets beväpning att vi ska behålla ett ännu mer föråldrat vapen.... jösses.... vad säger man?! Den här passar rätt bra -->

Rent Tekniskt så är Ak4 på samma nivå som Ak5, den enda stora skillnaden är kalibern, men så finns även G3 som Ak4 kommer ifrån, i 5.56 mm,
Största orsaken varför man valde FNC till att bli Ak5 var kostnaden, G3 som 5.56 kostade helt enkelt mer än FNC. När man gjorde inköpet under 80 talet så hade man inte tillräckligt med automatvapen utan det fanns krigsförband som fortfarande var utrustade med gevär. Detta ville man råda bot på. En av plutonerna på mitt kompani blev placerad som närskydd för en Ka anläggning på Gotland och de fick Kpist m 37-39 istället???? 1988.

Ak4 ans funktionsprincip används även i MP 5 an, vapnet som i stort alla polisiera insatsgrupper (SWAT) använder, anses som en mycket driftsäkert vapen och funktionsprincip.
Ak4 kan modifieras mycket mer. Det är en mycket hållfast konstruktion och med en slagkraftig kaliber.
Sådana saker som Kolvlängd och infällbara kolvar går alltid ordna, det är bara att köpa in tillläggsutrustning och sätta på.
För övrigt så själv så har jag flerårig erfarenhet av M16 och M4 och vår Ak 4 är ett bättre vapen. och jag själv anser att Ak 4 är ett bättre vapen än Ak 5, när jag skolades in på Ak 5 så blev jag instruerad till att inte använda remstöd eftersom man böjer vapnet något, vilket är något negativ för träffbilden.
Charlie Spartan