QUOTE (wedin @ Mar 22 2007, 12:44 )

Personal ur bilkåren som tjänstgör vid insatspluton eller insatskompani ska ha ak 4B med infällbar kolv.
Då är ju frågan när alla kommer få den? Kan de bli aimpoint reaktion på den här också (varför har ni sånt, vi vill också ha)
Ge den till IP som tränar så mycket mer SIB än vanliga HV i alla fall.
King Kill
Apr 6 2007, 19:01
QUOTE (Yohn @ Apr 6 2007, 18:32 )

Då är ju frågan när alla kommer få den? Kan de bli aimpoint reaktion på den här också (varför har ni sånt, vi vill också ha)
Ser ingen fördel med infällbar kolv i SIB? Kolven mot axeln är det jag och resten (?) av SSK är skolade med iaf.
QUOTE (King Kill @ Apr 6 2007, 20:01 )

Ser ingen fördel med infällbar kolv i SIB? Kolven mot axeln är det jag och resten (?) av SSK är skolade med iaf.
Vem vet, den kanske är kortare... någon som har nå info om detta?
Schmutte
Apr 6 2007, 21:09
QUOTE (Yohn @ Apr 6 2007, 20:26 )

QUOTE (King Kill @ Apr 6 2007, 20:01 )

Vem vet, den kanske är kortare... någon som har nå info om detta?
Vet inte om det redan sagts i tråden, men b.la. fordonsförare inom Hv ska få en inskjutningsbar (?) kolv.. även stabs folk har jag för mig skulle få den..
QUOTE (Fu Kjellberg @ Dec 10 2005, 14:50 )

Frontgrepp is the shit

Dock ej reglementerat.
Har testat det där handtaget ett par gånger och tycker det är överreklamerat... i synnerhet på ett så pass framtungt vapen som AK4. Även känslan att vara "ett" med vapnet försvinner en smula... å andra sidan är jag både gammal och gammalmodig... tacka vet jag ett rejält grepp om framstocken.
Möjligen att det funkar bättre på mer viktmässigt lättare vapen, men det har jag inte testat.
QUOTE (Yohn @ Apr 6 2007, 16:32 )

Personal ur bilkåren som tjänstgör vid insatspluton eller insatskompani ska ha ak 4B med infällbar kolv.
Ge den till mig för jag är bättre än dig. //Lite OT men jag kunde inte hålla mig för jag gillar inte den typen av generella argument.
Forsberg
Apr 10 2007, 15:20
Nu borde det ju bli så att om man innehar en skjutkolv av någon anledning(...) så får man använda den iom att BOA då måste finnas. Right?
Det kan ju omöjligtvis vara några konstigheter!
Då kan det ju bli riktigt trevligt att göra HV-comeback sen.
Pansardvärg
Apr 10 2007, 15:39
Hehe...klart en comeback skall bero på vapendelar!!
Stocken
Apr 10 2007, 16:33
Kanske det inom "snar" framtid blir så att icke stridande personal ur de olika frivilligorganisationerna utrustas med Ak4B med fällbar kolv? *Gör rättning mittåt och frågar min plutonchef*
OT; att hiva in både Ra 146 fastspänd på ryggsäcksmes och Ak4 vid uppsittning på Tgb 13/Tgb 20 kräver viss smidighet...
/Stocken

Personal ur bilkåren som tjänstgör vid insatspluton eller insatskompani ska ha ak 4B med infällbar kolv. Övrig avtalspersonal beväpnas med ak 4B. Det betyder att personalen i kokgrupperna ska ha ak 4B trots att många äldre lottor har klagat på det tunga vapnet.
QUOTE (Stocken @ Apr 10 2007, 17:33 )

Kanske det inom "snar" framtid blir så att icke stridande personal ur de olika frivilligorganisationerna utrustas med Ak4B med fällbar kolv? *Gör rättning mittåt och frågar min plutonchef*
OT; att hiva in både Ra 146 fastspänd på ryggsäcksmes och Ak4 vid uppsittning på Tgb 13/Tgb 20 kräver viss smidighet...
/Stocken
Obetydligt mot att genomföra upp/avsittning i en 302:a med utfälld ak5 och 2pskott.....
Att ak4 är lång är inget att tvista om, däremot kan man fråga sig om den är så lång att den omöjliggör viss typ av tjänst, som tex kok eller signalist.....
Koskela
Apr 11 2007, 09:14
QUOTE (Koskela @ Apr 11 2007, 10:14 )

Jag skulle gilla den verkligen men ja... då försvinner väl pungen? De kan vi väl lösa med vad den nu heter som man fäster vid utkastet så den kastar ut dem framåt?
Sen vill man nog skaffa handtag på den.... så allt kommer vål gå på ca 2.5-3k. De och nytt axelstöd skulle göra så mycket!
Stocken
Apr 11 2007, 10:18
Hylsbuffert gissar jag du menar.
/Stocken
Jag skulle gilla den verkligen men ja... då försvinner väl pungen? De kan vi väl lösa med vad den nu heter som man fäster vid utkastet så den kastar ut dem framåt?
Sen vill man nog skaffa handtag på den.... så allt kommer vål gå på ca 2.5-3k. De och nytt axelstöd skulle göra så mycket!
Nifelhel
Apr 11 2007, 17:22
Eller så gör man som resten av världen och kör utan hylsbuffert och/eller hylsfångare. Och nyttjar skyddsglasögon mot eventuella omkringflygande hylsor.
Sen finns det ju fler saker som flyger runt i luften som skyddsglasögonen faktiskt skyddar mot.
QUOTE (Yohn @ Apr 11 2007, 10:49 )

Jag skulle gilla den verkligen men ja... då försvinner väl pungen?
Det verkar inte som att norrmännens nya handskydd är längre än deras/vårt gamla = pungen passar.
Nån som vet vaf norrmännens moddning kostar och vad svenska Ak4B kostar?
Det förefaller som norrmänen modda sin UTAN att fräsa bort de gamla riktmedlen, om skenan kan tas bort är de ju betydligt bättre "reservriktmedel" än att förlita sig på de små reservriktmedel som sitter ovanpå rödpunktssiktet. (Om man nu har turen att ens ett någorlunda sammanhängande rödpunktssikte när man behöver reservriktmedel)
QUOTE (henke @ Apr 12 2007, 11:57 )

Nån som vet vaf norrmännens moddning kostar och vad svenska Ak4B kostar?
Det förefaller som norrmänen modda sin UTAN att fräsa bort de gamla riktmedlen, om skenan kan tas bort är de ju betydligt bättre "reservriktmedel" än att förlita sig på de små reservriktmedel som sitter ovanpå rödpunktssiktet. (Om man nu har turen att ens ett någorlunda sammanhängande rödpunktssikte när man behöver reservriktmedel)
Egentligen ingen aning... Men en spekulation: Det kanske kan vara svårt att veta ett faktiskt styckpris. En del är fasta kostnader för utprovning, verktygstillverkning o dyl. Styckpriset blir ju då beroende på hur många vapen som moddas. Men en hint om priset är väl kanske butikspriset för handskyddet med skenor 2 300 NOK inkl moms, deras inskjutbara/justerbara kolv 742,50 NOK inkl moms.
De priserna lär ju vara betydligt billigare i storpack. Men det som borde kosta är ju som det förefaller vara en ny pipa. Skenan för siktet kan ja vara rätt dyrt beroende på om den svetsas eller bara klämms dit.
Nifelhel
Apr 12 2007, 20:12
@HenkeSkenan för montering av siktet på norrmännens AG3 den fäster man genom att skruva fast/klämma, man gör dock ingen åverkan på lådan. Vet inte hur jag skall förklara riktigt. Men ifrån ovan så sitter det skruvar i kanterna, i nedre delen sitter en "rulle" på tvären över skruven. Man trär sedan över "rullarna" över själva lådan och drar åt skruvarna. Rullarna greppar då om själva rundingen i lådan och skenan fastnar.
Man kan se skruvhålen på skenan nedan.

Det går inte att jämföra norrmännens lätta modifiering med vår egen renovering. Våran är mest sannolikt den dyrare varianten.

Istället för dyra moddningar med påsvetsad skena, bortfrästa riktmedel och dyra kostnader för ett helt nytt rödpunktssikte. Så är jag mer för COTS (Commercial Of The Shelf, mao saker som redan finns i handeln och fungerar), istället för att uppfinna hjulet på nytt. Helt i onödan!!
Håller med dig Nifelhel.
Att kosta på Ak4an dyr FAST moddning är direkt dåligt när man tvingas skrota många bössor pga vapenlåset satt sig fel. DÅ hade det varit bra att slippa slänga en nymoddad låda och enkelt flytta över skenan(och kolven, handskyddet om vi hade haft det...) till en ny bössa där låset inte satt sig.
Men jag kan inte säg att jag är förvånad att andra länder valt en modernare, anpassningsbar, mindre omständig, komersiellt tillgänglig och bättre lösning.
Det är inte riktigt så det skall göras, saker kan ju brinna upp då och kanske tom användas för att bringa Fi om livet. ;)
Pipan då, den ser kortad ut. Det är inget man köper på Widfors och tar fram polygripen och byter...
QUOTE (henke @ Apr 13 2007, 01:15 )

Pipan då, den ser kortad ut. Det är inget man köper på Widfors och tar fram polygripen och byter...
Nu tror jag igen... Jag tror pipen är densamma. Jag har inte läst om att norrbaggarna tänkte pipa om. På bilden med ny/gammal AG3 kanske det blir lite förvillning av perspektiv då den nya ligger bakom/bortom samt att den ser/är kortare med ny kolv.

Min gissning är att det handlar om ett perspektivfel i bilden, för längden mellan låda och korn är också olika, vilket då skulle betyda att de har ett nytt kortare handskydd (vilket vi vet att de inte har).

Håller med dig Nifelhel.
Att kosta på Ak4an dyr FAST moddning är direkt dåligt när man tvingas skrota många bössor pga vapenlåset satt sig fel. DÅ hade det varit bra att slippa slänga en nymoddad låda och enkelt flytta över skenan(och kolven, handskyddet om vi hade haft det...) till en ny bössa där låset inte satt sig.
Men jag kan inte säg att jag är förvånad att andra länder valt en modernare, anpassningsbar, mindre omständig, komersiellt tillgänglig och bättre lösning.
Det är inte riktigt så det skall göras, saker kan ju brinna upp då och kanske tom användas för att bringa Fi om livet. ;)
Frågan är då hur väl denna skruvade rail sitter? Jag har ingen aning, men det känns robustare med en svetsad.
Min erfarenhet av AK OR är att siktet har en tendens att lossna, likaså siktet på AK4B. Ska man då i tillägg ha en rail som också är skruvad har du ännu en pryl som kan lossna.. Kan man skruva fast en rail och behålla de fasta öppna rikmedlena borde man kunna ha det med ett svetsat också.
Att enbart svetsa fast en rail kan inte ta lång tid och bör då inte heller bli så dyrt i och med att de ändu skulle renoveras och få ny blånering.
Nu kan man iofs limma fast och/eller använda locktite på railen, precis på samma sätt som med Aimpointet och på AK4OR. Fast det står i reglemtet att man inte får fippla med sådant själv..
JS

Pipan då, den ser kortad ut.
Ta fotot använd photoshop så ser du att de är lika långa
Norrmännens moddning är alltså mycket bättre än våran på nästan alla sätt? kan de vara så att vi har vart så otrevliga att vi inte kollar in hur norrmännen löser sinna problem och på så sätt spar mycket tid, pengar, resurser mm men framför allt får en mycket bättre bössa! Nej då... vi svenskar ska tillverka en massa hylsfångare som är "oanvändbara" i krig, istället för att köpa in skyddsglasögon som folk faktiskt kan använda!!!!
Vi som soldater borde kräva allt de här, är de ingen som har sagt något? tror säkert att 90% av alla HP/IV vill samma sak! Skit i att köpa ny uttrussning till 10 av de där 30talet gripen så spar vi säkert några miljarder. Öppna en fabrik som tillverkar rail och moddningsverktyg till alla möjliga äldre och nyare vapen så kanske vi blir lika bra på de som med våra rödpunktssikten! Arbetskraft på de också (va de inte de moderaterna ville?)'
AK4C? till alla!
QUOTE (Proto @ Apr 13 2007, 10:45 )

Håller med dig Nifelhel.
Frågan är då hur väl denna skruvade rail sitter? Jag har ingen aning, men det känns robustare med en svetsad.
Min erfarenhet av AK OR är att siktet har en tendens att lossna, likaså siktet på AK4B. Ska man då i tillägg ha en rail som också är skruvad har du ännu en pryl som kan lossna.
JS
Jag har tidigare använt ett kikarfäste från B-Square till min ak (på den gamla goda tiden). Det sattes fast med en skruv och satt som gjutet! Det fanns inte en chans i h*****e att det kunde lossna av sig självt, vilket heller aldrig hände under alla de år jag hade det monterat. Så jag ser inga som helst skäl till att ett skruvat fäste skulle sitta sämre än ett svetsat.
Det finns i dag en sabla massa liknande fästen för olika Ak, som används utan problem i betydligt mer påfrestande verksamheter än Hv.
tinhead
Apr 13 2007, 12:06
QUOTE (Yohn @ Apr 13 2007, 11:03 )

Nej då... vi svenskar ska tillverka en massa hylsfångare som är "oanvändbara" i krig, istället för att köpa in skyddsglasögon som folk faktiskt kan använda!!!!

Ett jäkla grinande om pungen hela tiden.
Att vi borde ha skyddsglasögon det är självklart för alla utom den som håller i plånboken.
Men pungen är faktiskt bra. OM vi nu skall in i bebyggelsen, vad skall vi ha om vi inte har pungen som samlar upp hylsorna?
För ge er tusan på att folk kommer vara förbannade på oss ifall vi sprider tomhylsor över deras gräsmattor.
Och jag ger mig tusan på att det kommer vara 5gånger mer gnällande att plocka tomhylsor efter stridsmomentet!
Va rädd om pungen så kan vi kriga som kungar inne i stan!
Och orsakar den eldavbrott, ta reda på felet eller kolla med vapentekniker.
Antingen har jag haft tur eller fått en bra pung, men den har aldrig orsakat eldavbrott mer än ifall den är överfull.
Och det felet är mitt eget.
Visst är det relativt surt att plocka tomhylsor, men det var ju inga problem att fixa det under lumpen när man använde AK5, så jag fattar inte varför det inte skulle gå att få HV att plocka tomhylsor... så lång tid tar faktiskt inte, särskilt inte i stadsmiljö. Med en sopkvast per grupp så tar det inte mer än några minuter att städa ett större hus och några gator från tomhylsor. Hursomhelst, hade jag sluppit pungen hade jag nästan varit nöjd med mitt järnspett, känns ju lite som att ha en blöja på vapnet när man använder hylsfångaren.
QUOTE (tinhead @ Apr 13 2007, 13:06 )

Att vi borde ha skyddsglasögon det är självklart för alla utom den som håller i plånboken.
Men pungen är faktiskt bra. OM vi nu skall in i bebyggelsen, vad skall vi ha om vi inte har pungen som samlar upp hylsorna?
För ge er tusan på att folk kommer vara förbannade på oss ifall vi sprider tomhylsor över deras gräsmattor.
Och jag ger mig tusan på att det kommer vara 5gånger mer gnällande att plocka tomhylsor efter stridsmomentet!
Va rädd om pungen så kan vi kriga som kungar inne i stan!
Istället blir det små högar med tomhylsor när soldater tömmer hylsfångaren... Om man besökte högsbo industriområde efter Göteborgs IK slutsövning förra året så hittade man just små (dock prydliga) högar med tomhylsor lite här och var.
tinhead
Apr 13 2007, 13:10
QUOTE (dxl @ Apr 13 2007, 13:35 )

Istället blir det små högar med tomhylsor när soldater tömmer hylsfångaren... Om man besökte högsbo industriområde efter Göteborgs IK slutsövning förra året så hittade man just små (dock prydliga) högar med tomhylsor lite här och var.
Om man inte har en dumpficka
Nifelhel
Apr 13 2007, 20:24
Den skruvade railen sitter som fastgjuten OM den monteras rätt. Jag har monterat en å annan på Mp5 och Hk53.
Jag hävdar att hylsfångaren är av ondo. Många vapenstörningar beror på den och den skall bort.
@HenkeVi kan inte köpa COTS, då kan ju inte FMV och FMLog dryga sig mycket. För vi finns ju till för dom...eller hur det nu va
QUOTE (tinhead @ Apr 13 2007, 14:10 )

QUOTE (dxl @ Apr 13 2007, 13:35 )

Om man inte har en dumpficka

Tömmer du tomhylson i dumpfickan?!
QUOTE (Nifelhel @ Apr 13 2007, 21:24 )

Den skruvade railen sitter som fastgjuten OM den monteras rätt. Jag har monterat en å annan på Mp5 och Hk53.
Jag hävdar att hylsfångaren är av ondo. Många vapenstörningar beror på den och den skall bort.
@HenkeVi kan inte köpa COTS, då kan ju inte FMV och FMLog dryga sig mycket. För vi finns ju till för dom...eller hur det nu va

Du har säker rätt. Hur monteras detta på ett korrekt sätt? Dras det med moment, används det någon form förgänglåsning, eller dras det bara fast på "känn" som med aimpointsiktet?
(hur man nu kan vara så urbota dum att ha en sådan beskrivning på en vapendel)
Ska det demonteras vid särskild tillsyn?
JS
Nifelhel
Apr 13 2007, 21:09
QUOTE (Proto @ Apr 13 2007, 22:05 )

QUOTE (Nifelhel @ Apr 13 2007, 21:24 )

Du har säker rätt. Hur monteras detta på ett korrekt sätt? Dras det med moment, används det någon form förgänglåsning, eller dras det bara fast på "känn" som med aimpointsiktet?
(hur man nu kan vara så urbota dum att ha en sådan beskrivning på en vapendel)
Ska det demonteras vid särskild tillsyn?
JS
Eeh..

klart jag har rätt.

Det är rätt mycket som dras på "känn". En van mekaniker/tekniker "vet" hur mycket som är tillräckligt. Det är dumt att bara skruva fast nåt och tro att det ska sitta fast lika hårt efter x antal tusen skott. Därför använder man med fördel lite loctite.
Nej satt riktmedel med skena sitter.
Fu Mellberg
Sep 1 2007, 12:23
Någon som vet något mer om detta försök? Vilka resultat kom man fram till, kommer något av de tillbehör man testade att tillföras organisationen?
strv.Haglund
Sep 1 2007, 22:56
Hittade denna tråd nu och ingen av länkarna fungerar så nu måste ni lägga upp en ny länk så jag får titta på den.
QUOTE (Fu Mellberg @ Sep 1 2007, 13:23 )

Någon som vet något mer om detta försök? Vilka resultat kom man fram till, kommer något av de tillbehör man testade att tillföras organisationen?
dom kommer inte tillföras hv pga att någon tyckte att det inte var kostnadseffektiv att modifiera till ak4 till ett modernt vapen .källa rikshvchefen
jag testade personligen ett av vapnen i en vecka i transtrand o jag tyckte det var hur bra som helst med en ny framstock med rails o ett tjockare hand skydd som inte blev varmt efter att man skjutit 4 mag i hög hastighet.
personliget tycker jag att hv gorde ett stort fel att inte köpa in det handskyddet men det fanns säker viktigare saker att lägga pengar på som mer kaffebröd till hvtinget o liknande saker.
Fu Mellberg
Sep 2 2007, 07:45
Ok Joppe, tack för infon.
För dom som inte sett den
Och vi kommer säkert få den... lagom när H&Ks mnya G60 kommer 2015 eller nått
Tja någon som vet vad han pratar om har ju förmodligen sagt att HV inte behöver detta så bara bita ihopp ;)
Harris bipod har jag dock sett användas på AJB och i Afganistan så den fins på förband, Hur vida det är egen inköp eller inte låter jag vara osagt.
Viper_FE
Nov 5 2007, 11:45
Ja som titeln säger "AK4 Artikel" Handlar om AK4:an och förbättring/Modifiering av denna.
IoM att jag ej hittar AK4 topic:en om modifiering så får väl Blågul flytta denna om de hittar den åt mig? ViperFE :
http://tidningenhemvarnet.se/ "Debatt: Förbättra Ak4:an istället!"
Philip_88
Nov 5 2007, 18:43
ak4an borde väl vara ganska utgående, när tom ak5 adam ska bort från försvaret? borde inte hemvärnet få ett par ak5or då?
visserligen är ju ak4an bättre på vissa saker, men men....
The Swede
Nov 5 2007, 18:48
QUOTE (Viper_FE @ Nov 5 2007, 11:45 )

Ja som titeln säger "AK4 Artikel" Handlar om AK4:an och förbättring/Modifiering av denna.
IoM att jag ej hittar AK4 topic:en om modifiering så får väl Blågul flytta denna om de hittar den åt mig? ViperFE :
Tja, det var ju inte så svårt. Den låg på sidan två.
Har nu slagit samman dessa trådar till en.
The Swede
BLÅGUL
Frekvenz
Nov 5 2007, 19:00
QUOTE (Philip_88 @ Nov 5 2007, 18:43 )

ak4an borde väl vara ganska utgående, när tom ak5 adam ska bort från försvaret? borde inte hemvärnet få ett par ak5or då?
visserligen är ju ak4an bättre på vissa saker, men men....
JA!
Kan vi inte ta den diskussionen igen. Snälla!
...eller så håller vi oss till dessa 12 sidor:
Ak5:an i HV.
QUOTE (Viper_FE @ Nov 5 2007, 11:45 )

Ja!! Sätt på rails på handskyddet så förlänger vi livstiden på vapnet....
Vad är det för utr vi skall sätta där?
Dessutom är vapnet tungt som det är, 30skotts ma,g extra prylar längs pipan och aimpoint är precis vad som behövs för att vem som helst skall föredra liggande skjutställning i alla lägen.
Maverick
Nov 7 2007, 12:07
QUOTE (GC1 @ Nov 5 2007, 19:24 )

Ja!! Sätt på rails på handskyddet så förlänger vi livstiden på vapnet....
Vad är det för utr vi skall sätta där?
Dessutom är vapnet tungt som det är, 30skotts ma,g extra prylar längs pipan och aimpoint är precis vad som behövs för att vem som helst skall föredra liggande skjutställning i alla lägen.
Ja men du.. Läste väl slutklämmen..
Låt Hemvärnet sköta hela medivipen utan inblandning av FMV.
Morsning och goodbye....
Nog för att FMV inte alltid är bäst på vad de gör men bara att lösa ut en korrekt offentlig upphandling är ju en halv vetenskap och de osm har det kunnandet i HV ställer KNAPPAST upp för 100 sek i timmen. D ekallar sig troligen konsulter och debiterar 1500 sek i timmen....
Sedan är ju kortare kolvar på G
5000 skall köpas in enlit GT
Gt reportage om kortare kolvar
Charlie Spartan
Nov 7 2007, 14:12
Enligt artikel i Tidningen Hemvärnet sidan 12 så ska bärremmarna till AK4 bytas ut till samma som de köper in till AK5 C+D
Charlie Spartan
tinhead
Nov 7 2007, 15:33
QUOTE (Charlie Spartan @ Nov 7 2007, 14:12 )

Enligt artikel i Tidningen Hemvärnet sidan 12 så ska bärremmarna till AK4 bytas ut till samma som de köper in till AK5 C+D
Charlie Spartan
Hoppas dom löser en del problem med remmen bara...
(inlägg av mig på ett liknande forum)
remmen till AK5 C/D ser fin ut, frågan är om den funkar så bra på AK4.. I tekn spec vapenrem 06 (länk nedan) så står det att den skall fungera med Ak4..
Fast AK4 har inte 2 krokfästen? Detta blir spännande å se hur dom löser..
Trä remmen igenom bakre fästet kommer nog inte att funka då fästet är lite mer än 30mm brett.. vapenrem 06 är 40mm bred..
http://www.soldf.com/do_vapenrem.html FMV har haft remmens ritning på webben vid en upphandling för inte så länge sen.
Opps google är ens vän ibland

Vapenrem 06...
http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...penrem%2006.pdfPå det forumet var det en som sett COTS lösningar till just AK4...
http://riflestocks.com/catalog/product_inf...products_id=251Fast jag tvivlar på att FM någonsin kommer klura ut att det redan finns COTS lösningar på marknaden..
Tsss, FMV köper visst COTS - de
ÄLSKAR COTS! Sen att de inte kan ge fan i att pilla på prylarna efter att de köpts in, det är en annan femma.
Enligt RiksHvC kommer AK4B behållas därför att AK5 är redan ett gammalt vapen och skulle Hv ta över det systemet så har man låst upp sig för väldigt lång tid framöver. Däremot lovade Generalen att nästa gång FM byter Ehv så SKA Hv utrustas med samma vapen som resten av Försvarsmakten. 2013 var ett årtal som nämndes.
Därav blir det ganska logiskt att man kramar ur det sista som går ur AK4 konceptet för att vinna tid.
Källa: RiksHvC , HvSS v.43
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.