QUOTE (johanp @ Nov 28 2005, 22:07 )

stämmer det verkligen att dessa vapen som vi kallar kvalitetsvapen och som vi har som förebild när vi klankar ner på t.ex. M16s hållbarhet bara klarar 3-4år AV FRED?!?!?! seriöst då är det fan illa och man kan ju ställa sig lite frågande till hur mkt det kostar att byta G36 eller M4 varje år, iaf låter det som att skillnaden är ung så stor på många här?
Fred sliter betydligt mer på vapnen än krig.
nya rekryter varje år vilket innebär att vapnen används mycket år efter år.
Särskild tillsyn upprepande gånger, inte får att vapnen behöver det utan för att öva rekryten.
Man måste inte byta vapnet varje år utan det går att renovera (byte av pipa, samtliga fjädrar samt ytbehandling och eventuellt yttre detaljer såsom handskydd osv) vapnet till näst intill nyskick.
MEN dom delar som inte kan bytas (bla låda, mekanismen) håller inte heller för evigt utan slits i en ökande takt. När dom är slut så kallas det inte renovering utan nytillverkning.
Om det skulle vara billigare med ett vapensystem baserat på M4 har jag ingen uppfattning om men volymerna är mycket större vilket skulle kunna innebära ett betydligt lägre pris. Men å andra sidan vet jag ingenting om hurvida M4 håller längre än AK5.
Sedan anser jag personligen att M4/M16 är ett mycket trevligare vapen att skjuta med i simulerad strid (vilket är det närmaste verkligheten jag kommit) än vad AK5 är.