Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NY AK4 på försök (2005)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Vinter
QUOTE (Lt G Malmström MDM/ Lggrp @ Nov 6 2005, 15:50 ) *
Eftersom det bara skall göras typ 40 000 Ak5C så kommer det inte räcka till Hv...

Tja varför inte? Behovet i värnplikt och utlandstjänst är endast ca 10.000st år

Men jag tror faktiskt som du, att man skiter i hv så länge.
johanp
iofs är det kanske bara bra för kommer ak5 så blir man väl av med 58an i samma veva och det vore ju ingen höjdare... rlwhore.gif
Vinter
QUOTE (johanp @ Nov 7 2005, 02:52 ) *
iofs är det kanske bara bra för kommer ak5 så blir man väl av med 58an i samma veva och det vore ju ingen höjdare... rlwhore.gif

Finns ingen anledning att göra sig av med den, det är troligtvis det viktigaste vapnet i vilken skyttepluton som heldst, tveklöst en av dom bästa understöds ksp som finns. Men det skulle nog gå att göra den lite lättare och uppgradera dom man har. Kostar nog inte speciellt mycket.
Sytare
@Vinter
Kanske dumt att försöka tolka det andra sagt, men jag tror att de menar att nå'n liten byråkrat med för lite att göra anser att det är vansinne ur logistiksynpunkt att HV skall ha dubbla gevärskalibrar (7.62 till sprutan och 5.56 till gevären).
Magnus Redin
QUOTE (Vinter @ Nov 7 2005, 01:51 ) *

Det skulle kosta några tusenlappar per hemvärnsman att modifiera fler Ak5 och byta till dem, är det det bästa man kan göra för de pengarna?

Jag tror det skulle ge mer nytta med bättre radioutrustning. Är verkligen Ak4 en begränsning för hur man kan verka? När det gäller klumpighet avskyr jag själv 304k.
raulito
jag håller med jag skulle jättegärna ha en ak5 men jag klara mig med ak4, jag avskyr stridsbältet och skulle hellre ha en väst.
johanp
QUOTE (Sg Toll @ Nov 7 2005, 03:27 ) *
@Vinter
Kanske dumt att försöka tolka det andra sagt, men jag tror att de menar att nå'n liten byråkrat med för lite att göra anser att det är vansinne ur logistiksynpunkt att HV skall ha dubbla gevärskalibrar (7.62 till sprutan och 5.56 till gevären).

ja det var precis vad jag menade.
Hornet
troligast är väll ändå att HV inte får någon AK5 nu när Ak4B precis har kommit ut till alla i stort och att HV också skulle få Kulspruta 90 är ju inte troligt.

Tror mer på att HV kommer få ha kvar AK4b samt KSP58b tills hella FM byter vapen nästa gång om firman fins kvar så länge.
Jända
QUOTE (johanp @ Nov 7 2005, 12:29 ) *
QUOTE (Sg Toll @ Nov 7 2005, 03:27 ) *

@Vinter

ja det var precis vad jag menade.

QUOTE (Sandqvist @ Nov 7 2005, 13:24 ) *
troligast är väll ändå att HV inte får någon AK5 nu när Ak4B precis har kommit ut till alla i stort och att HV också skulle få Kulspruta 90 är ju inte troligt.

Tror mer på att HV kommer få ha kvar AK4b samt KSP58b tills hella FM byter vapen nästa gång om firman fins kvar så länge.

Vi anväder ju redan två olika kaliber till vapnen vi har inom HV. Eftersom K-pisten skall ut ur organisationen vad jag har hört iaf, så är det inte helt otroligt att avtalsperrsonalen får Ak5. Om det blir fallet så faller argumentet "att det blir jobbigt med två olika kaliber till HV" mot att införa t.ex. Kulspruta 90. Om avtalspersonalen också får Ak4b istället för K-pisten skulle denna situation förstås inte uppstå och jag vet att så mycket väl kan bli fallet. Men jag vill fortfarande ha Kulspruta 90
6n.gif så jag hoppas iaf på ak5 till avtalspersonalen HV.gif
knaZen
QUOTE (Recon @ Nov 1 2005, 12:17 ) *
@KnaZen: Sitter inte förstoringssatsen lite långt bak? Ser ut som det blir smäll på ögat vid liggande skytte smile.gif

Nej då. Det gick aldeles utmärkt!
Tanken slog mig också när jag monterade den, men det gick bra.

QUOTE (Sandqvist @ Nov 7 2005, 13:24 ) *

Det tror jag med.
Ändå även ifall det nu skulle bli lite positive nyheter på materielfronten inom hv så kommer det ju ändå ta 500 år innan det händer någon. Logistiken är ju som bekant inte den bästa inom HV.
Det varierar för mycket mellan förbanden så att man mår illa bara man tänker på det.
Knekt
QUOTE (knaZen @ Nov 7 2005, 19:40 ) *
QUOTE (Recon @ Nov 1 2005, 12:17 ) *

@KnaZen: Sitter inte förstoringssatsen lite långt bak? Ser ut som det blir smäll på ögat vid liggande skytte smile.gif

Nej då. Det gick aldeles utmärkt!
Tanken slog mig också när jag monterade den, men det gick bra.

Sköt du med lös eller skarp amm?
Elfgren
Brott mot SäkI!!

http://www.mdm.mil.se/dalregementsgruppen/...98697&nid=28411
KD803
QUOTE (Elfgren @ Nov 20 2005, 12:39 ) *
Brott mot SäkI!!

På vilket sätt då?
J.K Nilsson
QUOTE (BJE @ Nov 20 2005, 13:04 ) *
QUOTE (Elfgren @ Nov 20 2005, 12:39 ) *
Brott mot SäkI!!

På vilket sätt då?

Skall inte öppnade patronaskar förstöras?

J.K Nilsson
PIC
QUOTE (JK Nilsson @ Nov 20 2005, 14:00 ) *
Skall inte öppnade patronaskar förstöras?

J.K Nilsson

Jodå:
SäkI Ehv/Pv 05
1. Allmänna bestämmelser

26. Patronförpackning. - När finkalibrig ammunition redovisas efter övning skall öppnade patronförpackningar förstöras (göras obrukbara).

Härigenom undviks förväxling eller sammanblandning av ammunition, t ex att skarpa patroner placeras i askar för lös ammunition.
Hornet
efter övning ja och dom har ju inte övat klart ;)
Amfibieslusken
Vad jag har erfarit så väntar man inte med att förstöra patronaskar tills dess att övningen är avslutad, utan man förstör dem så fort de är tomma. "Jaha där tog jag den sista patronen" *riva sönder asken*
The Swede
QUOTE (Amfibieslusken @ Nov 20 2005, 20:48 ) *
Vad jag har erfarit så väntar man inte med att förstöra patronaskar tills dess att övningen är avslutad, utan man förstör dem så fort de är tomma. "Jaha där tog jag den sista patronen" *riva sönder asken*

Men, man behöver inte göra det enligt SÄKI vilket var frågan här.
KD803

QUOTE (The Swede @ Nov 20 2005, 20:59 ) *

Men, man behöver inte göra det enligt SÄKI vilket var frågan här.

Precis. Kravet som SäkI ställer är att askarna ska förstöras motsv vid redovisning av ammunition. Redovisning = återlämnande på förråd/komplettering av ambeställning.

Däremot brukar man ofta utbilda soldaterna på att riva sönder askarna så fort de tar ammunitionen, men det är alltså inget krav på det egentligen.
eskil
De flesta patronaskar jag har fått ut har man varit tvungen att riva sönder för att över huvud taget få ut patronerna.
KD803
QUOTE (eskil @ Nov 21 2005, 09:15 ) *
De flesta patronaskar jag har fått ut har man varit tvungen att riva sönder för att över huvud taget få ut patronerna.

Nja, det är ju en viss skillnad på att öppna en ask så att man får ut patronerna, och att riva sönder den så att man inte kan stoppa tillbaka patroner i den.
Hans Engström
QUOTE (eskil @ Nov 21 2005, 09:15 ) *

Förklarar utseendet av startplatsen på övningen sist...

skrivet av en som plockade patroner i snön
eskil
QUOTE (Hans Engström @ Nov 22 2005, 10:36 ) *
skrivet av en som plockade patroner i snön

Ska vi bilda klubb? smile.gif
Vinter
Det är en sak jag gått och undrat, hur många nya AK4 var det man skänkte till Estland?
KD803
QUOTE (Vinter @ Nov 28 2005, 15:33 ) *
Det är en sak jag gått och undrat, hur många nya AK4 var det man skänkte till Estland?

Det var materielen till tio IB77-skyttebataljoner, tre 40/48-kompanier samt diverse annat som skänktes. Om man tar i lite så borde det röra sig om max 20 000 vapen.
Dajo
QUOTE (Vinter @ Nov 7 2005, 01:51 ) *
QUOTE (Lt G Malmström MDM/ Lggrp @ Nov 6 2005, 15:50 ) *

Eftersom det bara skall göras typ 40 000 Ak5C så kommer det inte räcka till Hv...

Tja varför inte? Behovet i värnplikt och utlandstjänst är endast ca 10.000st år

Du glömmer att dom 40 000vapnen ska räcka i upp till 15 år.

Det innebär att om 10 000vapen används samtidigt så kommer 40 000 vappen att räcka till utbyte var 3,75år inom en 15årsperiod.

Dvs efter drygt 3 årskullar Vpl är bössan sliten och ersätts med en annan AK5C ur förrådet.
Hurvida slitna AK5C kommer att kunna renoveras är ju svårt att säga men man ska tänka på att det inte är några nya vapen från början.

Mekanism och låda byts/renoveras inte och håller inte för evigt.
johanp
stämmer det verkligen att dessa vapen som vi kallar kvalitetsvapen och som vi har som förebild när vi klankar ner på t.ex. M16s hållbarhet bara klarar 3-4år AV FRED?!?!?! seriöst då är det fan illa och man kan ju ställa sig lite frågande till hur mkt det kostar att byta G36 eller M4 varje år, iaf låter det som att skillnaden är ung så stor på många här?
Dajo
QUOTE (johanp @ Nov 28 2005, 22:07 ) *
stämmer det verkligen att dessa vapen som vi kallar kvalitetsvapen och som vi har som förebild när vi klankar ner på t.ex. M16s hållbarhet bara klarar 3-4år AV FRED?!?!?! seriöst då är det fan illa och man kan ju ställa sig lite frågande till hur mkt det kostar att byta G36 eller M4 varje år, iaf låter det som att skillnaden är ung så stor på många här?

Fred sliter betydligt mer på vapnen än krig.

nya rekryter varje år vilket innebär att vapnen används mycket år efter år.
Särskild tillsyn upprepande gånger, inte får att vapnen behöver det utan för att öva rekryten.

Man måste inte byta vapnet varje år utan det går att renovera (byte av pipa, samtliga fjädrar samt ytbehandling och eventuellt yttre detaljer såsom handskydd osv) vapnet till näst intill nyskick.

MEN dom delar som inte kan bytas (bla låda, mekanismen) håller inte heller för evigt utan slits i en ökande takt. När dom är slut så kallas det inte renovering utan nytillverkning.

Om det skulle vara billigare med ett vapensystem baserat på M4 har jag ingen uppfattning om men volymerna är mycket större vilket skulle kunna innebära ett betydligt lägre pris. Men å andra sidan vet jag ingenting om hurvida M4 håller längre än AK5.

Sedan anser jag personligen att M4/M16 är ett mycket trevligare vapen att skjuta med i simulerad strid (vilket är det närmaste verkligheten jag kommit) än vad AK5 är.
Vinter
QUOTE (BJE @ Nov 28 2005, 16:01 ) *

Det var materielen till tio IB77-skyttebataljoner, tre 40/48-kompanier samt diverse annat som skänktes. Om man tar i lite så borde det röra sig om max 20 000 vapen.

Tackar
Knekt
QUOTE (BJE @ Nov 28 2005, 16:01 ) *

Enligt en rätt bra källa så kommer alla dessa (om det inte redan är gjort) skrotas och bytas ur mot någon M16-variant. USA hade visst synpunkter på att ett nyblivet natoland inte hade mer moderna eldhandvapen än AK4.
johanp
men det är ok för gamla eller? då G3an finns i varierande mängd i nästan alla nato-länder?
markstrid
har testat denna var väl inte så impad
frontgrip=keffigt då man sällan skjuter höftskott
däremot det nya handskyddet var suveränt
bra med picatinnyskenor på sidorna
benstödet både bra o dåligt
totalt får detta vapen en 3:a av 5
Fu Kjellberg
QUOTE (markstrid @ Dec 10 2005, 09:43 ) *

Höftskott?
Frontgreppet är ju inte till för höftskott utan för att det är lättare att hålla bössan uppe i anläggning med greppet.
markstrid
QUOTE (Fu Kjellberg @ Dec 10 2005, 11:33 ) *
QUOTE (markstrid @ Dec 10 2005, 09:43 ) *

Höftskott?
Frontgreppet är ju inte till för höftskott utan för att det är lättare att hålla bössan uppe i anläggning med greppet.

hade inte frontgrip på den jag testade utgick ifrån bilden att detta var syftet
tempo tillbaka
Hornet
kan ju sätta gräppet på sidan av bössan då funkar det bra vid höftskott :P
PIC
Ungefär som jag har på min borrmaskin laugh.gif
Fu Kjellberg
Frontgrepp is the shit fun_icon_nana.gif

Dock ej reglementerat.
QUINN
lite nyheter för hv skarpskyttar. såg i hemvärnstidningen nu att de på hvss håller på utvärdera ett tillbehör till rödpunktssiktet som gör att ni kan använda den till skarpskytte. ska vara av den amerikanska modellen. man liksom knäpper fast den..
försökte hitta bild men ork fanns inte.
behöver ni inte känna er utanför längre va! 5.gif
Hornet
fins en tråd om detta tror jag :P samt att Jänkarna har Azog ;)
johanp
länk till artikeln i fråga:
http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/article.php?id=14631
Triggerpuller
QUOTE (QUINN @ Dec 16 2005, 16:13 ) *
lite nyheter för hv skarpskyttar. såg i hemvärnstidningen nu att de på hvss håller på utvärdera ett tillbehör till rödpunktssiktet som gör att ni kan använda den till skarpskytte. ska vara av den amerikanska modellen. man liksom knäpper fast den..
försökte hitta bild men ork fanns inte.
behöver ni inte känna er utanför längre va! 5.gif

Aimpoint 3XMAG

Hur en svensk produkt blev amerikansk ställer jag mig lite frågande till.

Sen så kan jag blott kräkas på all skit som sätts på print i Hv-blaskan.

Varför försöker man kamouflera att det är tal om en billighetslösning? I min värld gör en optiksökare ingen skillnad på glasytan på ett COMP ML2 visavi Trijicon Acog. Får känslan av att det kommer att köpas en del ACOG för folks egna slantar.

Och skitsnacket om stolthet. Vad bottnar det i? Finns det så pass barnsliga människor i organisationen.
Fu Kjellberg
Här är tråden om förstoringssatsen.
Tråd.
joppe
Är det någon som har koll på hur det blev med försöken med det handskyddet sm testades
Hensoldt
Det hände säkert ingenting. Det är två år sedan dom provade handskydden så det lär dröja minst två år till för å få skrivbordssoldaterna å såga hela idén. Sen e vi tebax på ruta 1.
TForce
QUOTE (Hensoldt @ Feb 9 2007, 14:25 ) *
Det hände säkert ingenting. Det är två år sedan dom provade handskydden så det lär dröja minst två år till för å få skrivbordssoldaterna å såga hela idén. Sen e vi tebax på ruta 1.

Ja suck.
Det så värdelöst detta svenska system med FMV, BOA, olika dryga tester, uppfinna hjulet 100gggr
Vi har laservapen eller railguns före ett nytt handskydd :(
wedin
Från Hemvärnstidningen... Verkar vettigt nog bli lite bakåt på pistolbeslutet. Ska bli intressant att se om det bara blir rattlottor eller om även hemvärnsmän i befattningen förare får infällbar.

Infällbara kolven till hemvärnet

Publicerad: 20 mars 2007 kl 8:24

När kpisten åkte ut blev det nödvändigt att ombeväpna en stor del av personalen i hemvärnet. Första beslutet togs av tidigare rikshemvärnschefen Anders Lindström och innebar att alla skulle ha ak 4 B. Ordern genomfördes aldrig. Senare kom direktiv om att avtalspersonalen ska ha pistol m 88 Glock. Nu är det ändrat igen.

Rikshemvärnssstaben konstaterar att för vissa personalgrupper är det olämpligt med ak 4B med hänsyn till den personliga säkerheten och att den är otymplig för hundförare, flygförare och mc-ordonnanser. Samtlig krigsplacerad personal som tillhör SBK, FFK och FMCK tilldelas därför pistol.

Personal ur bilkåren som tjänstgör vid insatspluton eller insatskompani ska ha ak 4B med infällbar kolv. Övrig avtalspersonal beväpnas med ak 4B. Det betyder att personalen i kokgrupperna ska ha ak 4B trots att många äldre lottor har klagat på det tunga vapnet.

Men kokgrupperna ska kunna uppträda själva och försvara sin gruppering och då duger inte pistoler, resonerar rikshemvärnsavdelningen. I beslutet var man också tvungen att ta hänsyn till att det bara finns cirka 6000 pistoler att tillgå.
Bamse
Inte för att jag litar på Hemvärnstidningen men...... roligt att se att det tagit så lång tid för gubbarna på Rikshemvärnsstaben att inse att det olämpliga med pistol för vissa befattningar inom Hv.
DaRaven
Infällbar kolv they say... Jag säger: Ge mig också!

Kan man man bli bilkårist kanske ;)
stolpskottet
antalet bilkårister kommer öka lavinartat!
banan_rock.gif

men eftersom tiden det tar för HK/motsv att ta beslut till att det finns i handen på gemene HV-soldat är ju astronomisk så lär även detta dröja och då "hemvärnstidningen" (hemvärnsnytt menar du väl) som det refereras till är ju inte okända för sina glädjenyheter.

tror det när jag ser det, släng med ett nytt handskydd med främre grepp så får bilkåristerna en ny medlem direkt! dribble.gif
wedin
QUOTE (stolpskottet @ Mar 22 2007, 14:37 ) *
men eftersom tiden det tar för HK/motsv att ta beslut till att det finns i handen på gemene HV-soldat är ju astronomisk så lär även detta dröja och då "hemvärnstidningen" (hemvärnsnytt menar du väl) som det refereras till är ju inte okända för sina glädjenyheter.
De köps säkert in nästa vecka, rakt av COTS. Sedan ska de ligga och mögla hos FMLOG-trollen i något gudsförgätet bergrum i minst 18 månader. Därefter ska de fraktas medelst en enda flakmoped till en obskyr mellanlagring i det inre av Hälsingland där de ska ligga ytterligare minst åtta - tio månader. Där ska även samtliga spår efter materielen raderas så att det blir omöjligt att veta var den verkligen finns. Först när sedan någon mot alla odds får fatt på kolvarna igen så kan det bli möjligt att få ett besked om leverans till förband. Vid det laget är dock såväl ak4 som ak5 slutförbrukade sedan ett decenium. Nää, ja e int bitter! banghead.gif

(OT: FMLOG som under ett års tid har lovat att de ska reparera en "ny" tgb20 åt oss. När vi femtioelfte gången frågar när de är klara och tänker transportera upp den från Malmen, får vi istället beskedet "Nä, den har vi lämnat till x-pluton (på annan utbildningsgrupp)!?" Tack så jävla mycket!)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.